2-jarige merrie steigert, HOOG!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

2-jarige merrie steigert, HOOG!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 13:48

Hallo!

Ik heb 2 maanden geleden een merrie gekocht van bijna 2. Echt een schat van een beest. Op stal lief en aanhankelijk, braaf met poetsen. Voor haar box is een pleintje om te wandelen, doet ze ook prima.

Maarrr...
Ik ging gister voor het eerst met haar in de buitenbak. Moesten we eerst langs de binnenbak, langs andere stallen etc. Allemaal erg spannend.

Toen we eenmaal in de bak waren, was ze vrij braaf, maar durfde niet op de hoefslag ivm hek .
Later wel weer. Ho en stap geoefent, doet ze prima.

Opeens stond ze stil. Dus ik zo: "kom op, stáp!" en geef een "rukje" aan het halster touw.

Ze draait zich een kwartslag om (van mij af) en steigert récht de lucht in. Ik heb het halstertouw nog vast, maar ze steigerde nog een keer en het halster touw vloog los. Toen rende ze héél hard weg richting bakuitgang. Daar stond gelukkig iemand en die heeft dr gevangen. ik heb dr weer opgehaald en weer 2 rondjes gewandelt. Het ging weer goed.
Maar ze hield haar hoofd wel zo, dat als ik weer een rukje zo geven, ze direct weer de lucht inging.

Ik hou daar niet zo van

heb er verder ook geen ervaring mee, daarom vraag ik om hulp.

p.s. Even voor de duidelijkheid: ze steigerde van mij af, niet naar mij toe... ( dat zou lekker wezen..)

_Dunja_

Re: 2-jarige merrie steigert, HOOG!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:54

Oeps dat is niet zo mooi dat ze dat doet.
Gelukkig doet ze niet gemeen en stijgert ze naar jou toe.

Kan je haar misschien niet alvast leren een hoofdstel in te doen en dan wandelen, dan heb je wel meer grip op haar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:57

Als paarden druk voelen gaan ze daar tegen in. Als ze druk achter haar oren voelt van het halster zal ze haar hoofd omhoog gooien. Dit kan een verklaring zijn dat ze ging stijgeren, om de druk tegen te gaan. Loopt ze vaker en regelmatig aan het halster? Ze is nog vrij jong, misschien was je te lang bezig en werd ze koppig.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:59

Wat doe je dan met je paardje in de bak?? aangezien je al aangeeft dat ze bijna 2 is is het nog wel echt een jonkie.. Misschien toch angst of het niet begrijpen van?? Ik zu haar eerst een lekker in de bak los laten zodat ze even op verkenningstocht kan en later wat oefeningen aan de hand doen meelopen halthouden etc. Meer dan dat zou ik van een 2 jarige niet vragen.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:01

Marcella_e schreef:
Wat doe je dan met je paardje in de bak?? aangezien je al aangeeft dat ze bijna 2 is is het nog wel echt een jonkie.. Misschien toch angst of het niet begrijpen van?? Ik zu haar eerst een lekker in de bak los laten zodat ze even op verkenningstocht kan en later wat oefeningen aan de hand doen meelopen halthouden etc. Meer dan dat zou ik van een 2 jarige niet vragen.

Met het wandelen voor haar box doet ze het prima.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:04

Mijn verzorgveulen van bijna 1 jaar doet dat ook, als ik eenmaal in de bak ben of in de paddock, dan gaat ze steigeren en bokken, terwijl ze op stal echt een schat is.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:04

judith_cloud schreef:
Als paarden druk voelen gaan ze daar tegen in. Als ze druk achter haar oren voelt van het halster zal ze haar hoofd omhoog gooien. Dit kan een verklaring zijn dat ze ging stijgeren, om de druk tegen te gaan. Loopt ze vaker en regelmatig aan het halster? Ze is nog vrij jong, misschien was je te lang bezig en werd ze koppig.

Ja ik denk dat je gelijk hebt. Gewoon niet langer dan 5 minuutjes ofzo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:09

Tien minuten/kwatiertje is lang zat als ze het gewend is. In het begin is vijf minutjes lang zat denk ik.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:27

okee, bedankt

maaike100

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:29

als ik jou was zou ik er wel opletten, want als ze dat blijft doen, wordt je niet echt vrolijk van.
en buiten dat als je dat nou niet afleerd blijft ze het doen

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:54

Hoe leer ik het af dan?

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 14:58

negeren dat is het belangrijkste
ten alle tijden negeren, niet straffen
zodra ze dan weer op 4 benen staat meteen overdreven belonen. Je hoeft haar dan niet vol te proppen maar gewoon met je stem en lekker kriebelen bij de schoft.
Ajax deed dit ook altijd in de bak omdat hij vond dat hij mocht rennen, maar na een week oefenen had hij het door en hij is nu ook in de bak heel braaf
succes ermee

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 15:08

Oke thanx

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 16:42

Afbeelding

kun je het je voorstellen

miss_penny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:35

Ik vind niet dat je te veel van haar vraagt. Duidelijk en consequent zijn helpt vaak.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:13

waarom zou je niet kunnen wandelen aan de hand met een 2 jarige?
ik vind het juist goed om ze gelijk vanaf jongs af aan goed op te voeden naast de "begeleider"
waar dan ook...buiten,in de bak...maakt niet uit...ze kunnen goed het verschil leren tussen los en vast...
mijn vorige paard wist dat hij aan de hand niks moest doen terwijl zodra ik hem losklikte hij wist dat hij zo gek mocht doen als hij zelf wou
het jonge dier waar ik nu mee bezig ben leer ik precies hetzelfde..
discipline is gewoonweg heel belangrijk,zeker als ze jong zijn,als ze eenmaal groter zijn kan je ze niet meer de baas anders

als ik aan de hand loop in de bak en ze wil gek doen dan gebruik ik met mijn stem een duidelijke nee en zorg ik dat haar hoofd laag blijft
bij doorgaan wordt een feller stemgebruik gebruikt(niet schreeuwen maar dieper gaan van stem)
desnoods dat rukje aan het halster,zorg alleen dat je zelf gewoon goed vasthoudt,trek desnoods handschoenen aan.
als ze doorhebben dat ze kunnen losrukken dan zullen ze hier misbruik van gaan maken.
bij rustig meelopen praat ik met zachte stem tegen haar..en liefkoos ik haar met mijn hand op haar kaak of hals en blijf regelmatig met haar praten en naar haar orenspel kijken..

(overigens ook een san remo dochter)

veel succes verder

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:31

Het kan gebeuren dat je merrie 'ns een keer steigert door spanning.
Omdat ze misschien nog niet zoveel vertrouwen heeft in jou (en ze nog jong is) Raakt je paard natuurlijk wat sneller gespannen bij nieuwe dingen..

Ik denk dat je gewoon veel moet lopen aan de hand, dit is hartstikke goed om vertrouwen in elkaar te krijgen. Je merrie zal dan niet zo snel raar opkijken en wat kalmer blijven omdat ze jou voorbeeld volgt. Ze moet jou als leider zien. Zet in de bak enge dingen neer etc. Gewoon oefenen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:35

Martine1232 schreef:

Ik hou daar niet zo van

sorry maar ik lag echt dubbel van dit zinnetje

tja....
als ze jong zijn doen ze wel eens rare dingen
zolang het geen gewoonte wordt is het niets maar anders is het gewoon negeren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 07:29

miss_penny schreef:
Ik vind niet dat je te veel van haar vraagt. Duidelijk en consequent zijn helpt vaak.

Wij hebben de veulens van jongs af aan al geleerd het halster te verdragen, mee te lopen, vast te staan ( maar heel eventjes en altijd onder begeleiding) en een voetje te geven voor de hoefsmit. Waarom? Dan zijn wij nog sterker dan hun en krijgen ze door dat als zij luisteren alles goed is. Het lijkt veel maar dat is het niet, een halster verdragen en mee lopen is een kleine moeite. Daarna gaan ze overgens voor drie jaar het land op en word er af en toe mee geknuffeld.

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 07:38

ik ken het

mawiyah steigert ook nu wel minder dan eerst.
eerst steigerde ze naar MIJ toe.
dan krijgt ze ook een erg strenge stem en een ruk toe.
nu steigert ze nog heel soms alleen niet meer naar mij.
alleen nog naar Emira Arabia

nou dat was het
wou t gwn ff zegge

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 09:51

Dat lijkt me inderdaad heel erg vervelend!!
Zo ver wil ik het zeker niet laten komen met mijn bijna 2 jarige reus!

Quilfa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:27

vandaag was ze wel braaf :p

nu kijken hoe ze morgen is :p

is wel heel eng hoor

ze was wel meer dan 2 meter hoog... en dat recht voor je neus

maar nu is ze zielig

ze stapte naast de trailerplank:...... Slag-aderlijke bloeding. hechting erin en verband erom en dat is al ong. 3 weken geleden en nu zit ze nog in het verband

Arm liefurdje.
maar ze is wat ze ook heeft mijn kampioentje

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:39

Fijn dat het goed ging!! Alleen wandelen is alleen maar goed voor haar! Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze steigerd als protest tegen werkzaamheden (wandelen is toch niet te veel gevraagd lijkt mij) Misschien is het toch even spanning. Ik zou inderdaad wat al eerder gezegd zijn het negeren en gewoon doorgaan. Mocht ze er toch mee blijven doorgaan moet je haar toch gaan corrigeren. Een steigerende 2 jarige is vervelend maar een steigerde 4 jarige is nog veel vervelender.

Veel succes met haar!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:43

En klik een longeerlijn aan het halster. Als ze steigertheb je meer speling zonder dat je los moet laten of gevaarlijk dicht n=bij moet staan.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:31

Dát vind ik een goede! bedankt!