Hoe 2 paarden 1 voor 1 uit de wei halen ???!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annefie

Hoe 2 paarden 1 voor 1 uit de wei halen ???!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:31

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag....

Ik heb twee paarden die een soort haat-liefdeverhouding hebben.
De grootste (merrie) is de baas en zij bepaalt of er gedronken wordt,ze klopt soms naar de andere(ruin),... maar toch kunnen ze elkaar niet missen.
Dit ik-kan-je-niet-missen-probleem stelt zich ook bij het wandelen,een soort van angst dat die ruin heeft... Hij is precies bang dat ze weg zal gaan zonder hem,alsof hij zijn leidster verliest.

Zo wordt hij op wandeling in galop onbestuurbaar,als je hem wilt inhouden en crosst hij echt achter de andere aan. Bij andere paarden doet hij dit niet.
Maar dit kan opgelost worden door op kop te galopperen.

(ff offtopic )

Maar nu mijn vraag:
Momenteel (mss ga ik dit wel veranderen,om andere redenen) staan beide paarden samen op de wei. Vroeger haalde ik de beide paarden - ja ik weet dat het gevaarlijk is - samen van de wei,maar toen mijn moeder dit ontdekte,heeft ze mij dit steevast verboden.
Ik ben dus genoodzaakt deze paarden een voor een van de wei te halen.

Ik heb er altijd moeite mee om te vermijden dat de andere (ruin) in de wei blijft staan.

Hoe doen jullie dit? Hoe zorgen jullie ervoor dat de ene niet mee ontsnapt?

Het ligt volgens mij aan het feit dat hij denkt dat ze zonder hem weggaat. ... Maar hoe leer ik hem te wachten?

Oja,die ruin die zou moeten leren wachten is 500 % BOM-proof,dus wegjagen heeft niet echt zin!

Alvast bedankt!

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:34

Tja.. bekend probleem wel. Waarom haal je hem niet eerst eruit? Bij mij werkt het wel. Nu heb ik het tegenwoordig helemaal anders, maar het hielp bij mij altijd door eerst de ruin eruit te halen en dan de merrie.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:40

Als een paard gaat flippen omdat hij alleen achter blijft, zou ik hem niet willen proberen op te voeden, maar hem als eerste er uithalen.

Annefie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:58

Oei,misschien heb ik het verkeerd geformuleerd.

Hij begint niet te flippen hoor als hij in de wei moet blijven,hij probeert gewoon altijd mee weg te glippen.
Mijn vraag was dus eerder hoe ik ervoor kon zorgen,dat hij niet trachtte mee weg te glippen...

Hem er eerst uithalen is geen optie,want dan zit ik wel met een compleet flipprobleem bij de Merrie!

Dit onbestuurbaar worden is dus enkel bij het rijden in galop!

Mariskatw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:07

Ow.. ik dacht dat hij (zoals mijn ruin) dan helemaal in paniek raakte enzo.. hihi.. Tja dan wordt het moeilijker. Ik heb namelijk ook zo'n brutaal jong ding die wil ook altijd mee, maar die heeft er wel respect voor als ik met het schriklint naar haar dreig. Dus gewoon bij haar houden.. hihi.. geestelijke mishandeling }> Ow.. ik dacht dat hij (zoals mijn ruin) dan helemaal in paniek raakte enzo.. hihi.. Tja dan wordt het moeilijker. Ik heb namelijk ook zo'n brutaal jong ding die wil ook altijd mee, maar die heeft er wel respect voor als ik met het schriklint naar haar dreig. Dus gewoon bij haar houden.. hihi.. geestelijke mishandelingOw.. ik dacht dat hij (zoals mijn ruin) dan helemaal in paniek raakte enzo.. hihi.. Tja dan wordt het moeilijker. Ik heb namelijk ook zo'n brutaal jong ding die wil ook altijd mee, maar die heeft er wel respect voor als ik met het schriklint naar haar dreig. Dus gewoon bij haar houden.. hihi.. geestelijke mishandeling }>

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:53

En als nou iemand jouw ruin vasthoudt als je je merrie van de weide haalt?

Bouw dit rustig op.Je ruin zal moeten leren dat de merrie weggaat maar ook terugkomt

Anoniem

Re: Hoe 2 paarden 1 voor 1 uit de wei halen ???!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:59

Ik haal de paarden altijd per twee van de wei.Tijdens rijden heb ik geen last.Maar van de wei halen en één laten staan dat lukt niet.Mijn jongste springt gewoon over de draad als ik haar laat staan.

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 23:50

Tja soms neem ik er ook 2 mee tegelijk naar stal. Het is bij mij alleen mogelijk om één paard mee te nemen. We hebben namelijk 2 hekken, dus als het hek open gaat, staan ze niet meteen op straat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 07:42

de mijne deed het ook altijd als ze de merrie uit het land wilden halen.

wat bij hem goed werkte is een extra touw meenemen en die voor hem heen en weer laten zwaaien, of een zweepje mee en hem daarmee op een afstandje houden.

niet slaan, gewoon ene paard aan het halster, zo gaan staan dat t andere dier op afstand blijft als je met de zweep naar hem wijst...

ijspeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:57

Ik heb het zelfde probleem.
En heb het opgelost door een dubbele uitgang te maken.
Ik heb een groot vierkant gemaakt van de ingang en laat eerst het 1e paard daar in,loopt de andere perongeluk toch mee dan haal ik hem eruit en laat de andere erin staan.
Dan kan ik rustig met de andere door de 2e uitgang gaan zonder dat er een ander paard meeloopt.
Misschien een oplossing voor je.

Veel succes verder

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:08

Lastig probleem, mijn drie paarden lopen ook samen en ik haal ze alle drie tegelijk binnen. Kwestie van opvoeden in mijn geval. We hebben wel vaker paarden van derden bij huis gehad en soms moest dan de een eerder op stal van de eigenaar dan de ander. Ik zorgde er altijd voor dat het paard om mij heen draaide en ik met het lint het andere paard (of in ons geval de andere paarden) als het ware keerden. Je kan soms niet vermijden dat de achterblijvers stroom krijgen.

Vaak is het zo dat je er zelf even een handigheid in moet krijgen. Als je paard weet dat hij daarna gehaalt zal worden dan weten ze dat na enige tijd echt wel en zal het steeds makkelijker gaan. Kwestie van oefenen en consequent blijven

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:14

Mijn jaarling raakt niet in paniek, dus die haal ik als 2e uit de bak.
(straks het land hoor) Door de ruin aan een lang halstertouw te binden, loopt die door de opening en ik blijf bij het hek en doe 'm dicht. Als m'n jaarling dan toch z'n gewicht in de strijd wil gooien geef ik 'm een klap of schop....een enkele x probeert hij het nog.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:22

Maak een sluis met wat stroomdraad.
Mocht de ruin meeglippen dan loopt hij niet los en kan je weer proberen 'm achter het draad te krijgen.

Werkt op de stal waar mijn paard staat erg goed!

Annefie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:59

Vandaag heb ik ze weer van de weide gehaald en ik had een zweepje mee,werkte prima.(heb niet getikt,maar gewoon getoond)

Het is niet zo dat hij begint te flippen en hij weet heus wel dat hij ook zal gehaald worden en hij ze nog zal zien,maar hij wil gewoon meekomen
Ik blijf proberen met het zweepje!

Iedereen bedankt voor de tips! Nog?

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:25

ik moet dat ook wel eens doen, heb ook wel een keer meegemaakt dat hij er uit was geglipt maar gelukkig bleven ze in de buurt
ik zorg altijd dat ik eerst het halstertouw om doe bij de pony die ik eruit haal.. dan doe ik het draad los en ga ik eruit en draai ik de pony gelijk weer om en doe snel het draad achter mij dicht, dit gaat tot nu toe altijd goed

little_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:27

dit heb ik ook met mijn vz pony's, precies hetzelfde maar het gaat tegenwoordig gewoon veel beter! gewoon veel oefenen met 1 voor 1 de wei uit halen...

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:12

uuhm.. tja het is natuurlijk maar hoe braaf ze allebei zijn. maar als ik ze 1 voor 1 uit de wei moet halen, loop ik met de ene aan het halstertouw naar het hek, doe hem net ver genoeg open zodat ze erdoor kan, ik blijf dan bij die opening staan en geef haar genoeg ruimte om erdoor te komen en te draaien zodat ze dan weer met haar hoofd naar het hek staat maar aan de andere kant van het hek, snap je het nog

en dan het hek gewoon dichtdoen, het andere paard dus gewoon tegenhouden.

en als dit niet lukt, kan je ze niet in de wei al scheiden door een draad dwarsover te spannen? als het dan niet lukt, staan ze allebei nog in de wei ipv op straat oid.

pff ik zit dit nu te lezen en het klinkt wel erg ingewikkeld.. haha

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:13

overigens vind ik het nog steeds vele malen handiger om ze allemaal tegelijk uit de wei te halen, ik snap dat je moeder dit gevaarlijk vind, maar kan je ze dit niet langzaamaan leren?
niet alleen, maar met iemand erbij!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:50

Keesje schreef:
uuhm.. tja het is natuurlijk maar hoe braaf ze allebei zijn. maar als ik ze 1 voor 1 uit de wei moet halen, loop ik met de ene aan het halstertouw naar het hek, doe hem net ver genoeg open zodat ze erdoor kan, ik blijf dan bij die opening staan en geef haar genoeg ruimte om erdoor te komen en te draaien zodat ze dan weer met haar hoofd naar het hek staat maar aan de andere kant van het hek, snap je het nog

en dan het hek gewoon dichtdoen, het andere paard dus gewoon tegenhouden.

pff ik zit dit nu te lezen en het klinkt wel erg ingewikkeld.. haha

Zo doe ik het ook, begrijp je helemaal !

Anders_Amigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:19

Ik heb het mooi makkelijk.. Hij loopt er gewoon zelf achteraan, zonder dat ik hem vasthoud

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:31

Mijn antwoord: afleiding!
Mijn paarden zijn allebei gek op wortels.
Ook ik moet altijd eerst 1 eruit halen,dan de andere.
Ik werp eerst een wortel naar degene die het verst weg is en lok dan het dichtsbijzijnde paard met een wortel (loopt er naartoe).
Gauw paard aan halster meenemen, zodra andere paard klaar is met wortel eten, ben ik allang het hek uit
Ik doe niks met touwen, tik geven e.d. daar worden ze alleen maar schrikachtig van. Het is een kwestie van vertrouwen, lok ze dus met een wortel.
Succes ermee!

Qazwsxedc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 18:47

t klinkt heel gek, maar als ik mn pony's samen loslaat in de bak heb ik dat ook

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:37

OK de merrie is dus dominant en de ruin staat onderaan.
Voor de paarden is de rangorde als volgt: merrie - jij - ruin.
Bij ons was een vergelijkbare situatie. Ik weet niet of het goed is, maar wij hebben het met wat grondwerk als volgt aangepakt;

eerst ga je alleen met de merrie grondwerk doen om duidelijk te maken wie van jullie beiden er de hoogste in rang is (jij dus). Zorg dat je in de omgang met de merrie altijd consequent bent.

Dit zelfde doe je ook met de ruin, zodat je nog eens duidelijk maakt dat jij hoger in rang bent dan hem.

vervolgens gooi je beide paarden in een niet te grote bak. "steel" nu de ruin van de merrie door de merrie steeds bij hem weg te jagen. De merrie zal dat niet in dank afnemen!
op een gegeven moment zal de merrie in de ene hoek gedreven zijn en de ruin in de andere. Als de ruin zich onderdanig naar jou opstelt, kan je hem gewoon benaderen. Als het goed is, accepteert de merrie dat dan.

tot slot: de rangorde tussen merrie en ruin kan je niet veranderen. Houd je daar dus aan. Als je de wei in gaat, geef dan eerst de merrie even aandacht en ga dan naar de ruin. Anders zal de merrie jaloers worden.
enne, als je de merrie het eerst eruit haalt, jaag dan de ruin gewoon weg met een flinke zweep. Geen respect? dan toch maar een pets op zijn kont.

Annefie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:52

polly_amigo schreef:
Ik heb het mooi makkelijk.. Hij loopt er gewoon zelf achteraan, zonder dat ik hem vasthoud

Dat doen die van mij misschien ook,maar dat durf ik niet goed proberen... Stel dat hij er niet bij blijft ofzo?

MightyMike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 18:24

Heb je een hek, of heb je draad wat je open moet doen?

Ik vind zelf draad altijd wel handig. Je haalt het los, zorgt dat het eerste paard er netjes door loopt en zich omdraait. Dan heb je al die tijd het lint nog in je handen en bij een paard wat de neiging heeft er nog net even uit te glippen laat ik het stroom er nog even op. Loopt hij me achter na probeer je hem weg te houden door een keer met het lint te zwaaien. Ze hebben snel genoeg door dat er stroom op zit en bij een niet al te grote buffel natuurlijk is dit meestal genoeg.