paard laat zich vallen in de trailer! HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

paard laat zich vallen in de trailer! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:02

Ik heb een probleem. Mijn paard heeft een jaar lang wekelijks op de trailer gastaan naar les, hoefsmid, concours etc...
Nu van de ene op het andere moment laat ze zich vallen in 1 bocht..

Gister hebben we alles even geanalyseerd. Ze stond rechts op de trailer en liet zich in de linker bocht vallen.
Als we haar links zetten valt ze in de rechter bocht...

Op de heenweg naar les ben ik bij haar in de trailer gaan staan om te kijken wat ze nu doet. Ze gaat tijdens het remmen voor een bocht al vanuit haat voorschouder gespannen tegen het middenschot aan hangen( naar links). Hierbij spant ze al haar spieren en maakt heel haar rug rond. Tevens gaat ze achterover hangen en bijna op de achterstang zitten.

Als ze haar zwaartepunt daar ook Moet hebben voor de bocht is het goed, maar ze verplaatst haar zwaartepunt dus niet. Als de bocht dus de verkeerde kant op is ( naar links) valt ze volledig om terwijl ze met haar benen in paniek slaat tegen de trailerwand.

Na een ritje van 20 min had ze haar linker heup open, in haar rechter knie een snee en beide hakken open. Ik ben blij dat ik haar volledig had ingepakt, want de springschoenen zaten ook vol gaten.

Op de terugweg hebben we het schot naar de zijkant gezet en eerst even op het terrein geoefend omdat we bang waren dat ze nu helemaal zou vallen en zich op zou hangen aan haar halster. Gellukig bleef ze nu staan als een huis!

Ik zal voorlopig het zijschot opzij zetten. Ze gaat dan helemaal scheef staan en houd haar balans.
Heeft iemand dit ook bij een paard meegemaakt en kan je het weer langzaam opbouwen? Ik zou namelijk graag op langere termijn weer met 2 paarden weg willen kunnen.

Iemand tips hoe we dint het makkelijkste aan kunnen pakken?

Het paard is trouwens 7 jaar M2 dressuur klaar en 178 hoog. Het is dus niet zomaar iets wat je tegenhoud, ik schat haar op 650-700 kg

Sorry voor het lange verhaal, maar nu hebben jullie een idee..

Alle tips zijn van harte welkom.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:06

Ja erg vreemd dat ze dat ineens doet, hopen dat het niet blijvend is

Ik hou het topic even in de gaten, ben wel benieuwd.

Ibalia

Re: paard laat zich vallen in de trailer! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:08

Volgens mij heeft jouw paard engtevrees

Vroeger had ik een pony die absoluut niet in een 2-paardstrailer wolde staan.
In een 1,5 paards trailer stond ze als een huis.

In denk dat daar je probleem zit.
Verder rustig rijden en niet hard remmen voor de bochten enz. maar ik neem aan dat je dat allemaal wel weet.

Lastig probleem
Succe ermee

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:09

Heb je een trailer met een houten tussenschot toevallig?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:10

Ibalia schreef:
Volgens mij heeft jouw paard engtevrees

Vroeger had ik een pony die absoluut niet in een 2-paardstrailer wolde staan.
In een 1,5 paards trailer stond ze als een huis.

In denk dat daar je probleem zit.
Verder rustig rijden en niet hard remmen voor de bochten enz. maar ik neem aan dat je dat allemaal wel weet.

Lastig probleem
Succe ermee

Het rare is dat ze dus 1000den keren op de trailer gestaan heeft zonder problemen.. Dat vind ik zo raar. Ontstaat dat zomaar?

Ik heb een bockmann trailer met een flexiebel tussenschot. Een duo model( extra hoog en lang..
Laatst bijgewerkt door trisca op 11-04-06 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:11

Het was gister al zo erg dat ze zich zohard tegen het middenschot aangooide tijdens het remmen dat ze al viel terwijl we gewoon stil stonden.

Ik werd er zeer wanhopig van, het lijkt namelijk verder echt een topper te worden in de dressuursport..

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:17

Mijn tante had namelijk eerst een houten tussenschot, en haar paard liet zich dus ook vallen..
Ik heb een flexibel tussenschot, en die van mij begint het ook te doen.. Nu hebben we gemerkt dat als we ietsje meet gas geven in de bocht, ze het dus niet doet..
En dan bedoel ik echt niet op 2 wielen door de bocht vliegen hoor! Maar dat je ze er als het ware 'doorheen trekt', met rijden los je het toch ook voorwaarts op Ik hoop voor je dat het snel wer beter gaat!

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:18

Trisca: heb je een pb gestuurd

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:21

misschien stom maar heeft ze last van d'r oren?? Dan zou ze ook last van d'r evenwicht kunnen hebben. Verder zou ik geen enkel iee hebben. je hebt wel eens paarden die na een heel lang stuk snelweg in sgsukkeld zijn en op rust zijn gaan staan. Die kunnen zich dan bij en onverwachtse bocht niet tsaande houden maar dat van jou is een heel ander verhaal. Succes ermee!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:35

Een stalgenoot (stephanie1 hier op bokt) had het zelfde probleem met haar paard. maar dit is een 5 jarige die nog wat slungelig is (ook een groot paard). Bij hem hebben ze 2 weken terug iemand laten komen die zich proffesioneel bezighoudt met trailerladen. Ze kwamen er toen op uit dat hij meer ruimte nodig had met de achterbenen om stabiel te blijven. Voor hun was het dus een oplossing om het schot opzij te zetten met een langere stang, en hem dan aan 1 vaste kant in de trailer te zetten (hij heeft blijkbaar met 1 kant meer moeite om opzij te stappen). Zij moesten er mee gaan oefenen om bij het poetsen het paard overdreven steeds links en rechts te duwen met de achterhand om hem daar bewuster mee te maken...

Maar zij hebben maar 1 paard, dus ze zitten niet met jou probleem dat je 2 paarden wilt kunnen vervoeren. Waarschijnlijk heb je dr niets aan, anders moet je stephanie1 maar zelf pb-en voor de details.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:37

Zou ze als ze last van haar oren heeft het verder niet laten merken? Ze geeft er niks om als ik aan haar oren zit en lijkt totaal geen balansprobleem te hebben los in de bak
Bovendien heeft ze dit al wat langer, maar niet zo heftig. Ik heb haar een periode op rust gehad, maar de eerste keer dat ze dit had was in lichte mate eind vorig jaar. Ik dacht dat het kwam omdat de 2 paarden die erop stonden elkaar niet kende en ik het andere paard ook niet. Nu pas valt het op zn plek waarom ze onder de wondjes van de trailer kwam..

We gaan nu eerst maar een tijd het schot opzij doen en rustig rijden in de bochten, niet te hard remmen. Dit deden we al wel, maar nu zijn we echt traag
Hoe zouden we het straks weer op kunnen bouwen? Of zal ze dit altijd blijven houden? Sinds die keer eind vorig jaar heeft ze nog ongeveer 5 keer op trailer gestaan. De laatste 2 keer daarvan liet ze zich echt vallen, daarvoor was het een hoop lawaai, maar stond ze nog wel..

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:38

Javayo schreef:
Een stalgenoot (stephanie1 hier op bokt) had het zelfde probleem met haar paard. maar dit is een 5 jarige die nog wat slungelig is (ook een groot paard). Bij hem hebben ze 2 weken terug iemand laten komen die zich proffesioneel bezighoudt met trailerladen. Ze kwamen er toen op uit dat hij meer ruimte nodig had met de achterbenen om stabiel te blijven. Voor hun was het dus een oplossing om het schot opzij te zetten met een langere stang, en hem dan aan 1 vaste kant in de trailer te zetten (hij heeft blijkbaar met 1 kant meer moeite om opzij te stappen). Zij moesten er mee gaan oefenen om bij het poetsen het paard overdreven steeds links en rechts te duwen met de achterhand om hem daar bewuster mee te maken...

Maar zij hebben maar 1 paard, dus ze zitten niet met jou probleem dat je 2 paarden wilt kunnen vervoeren. Waarschijnlijk heb je dr niets aan, anders moet je stephanie1 maar zelf pb-en voor de details.

Dank je, zal ik doen

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:39

Direct contact opnemen met Petra Vlasblom, dan komt je paard gegarandeerd weer lekker ontspannen op de trailer te staan! http://www.2moons.nl/ Heel veel succes!!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:58

Dank je wel Charlotte, ik heb haar een mail gestuurd

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:15

Ah ik kon niet op dr naam komen Maar Petra Vlasblom is volgens mij ook ook degene die Stephanie met U2 heeft geholpen.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:24

Javayo schreef:
Ah ik kon niet op dr naam komen Maar Petra Vlasblom is volgens mij ook ook degene die Stephanie met U2 heeft geholpen.

Haha Ik heb haar een mail gestuurd. Het enige waar ik mee zit is dat het wel een heel eind rijden is voor een paard die niet blijft staan op de trailer

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:25

Ze komt naar jou toe dus dat is geen enkel probleem

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 15:46

LCharlotte schreef:
Ze komt naar jou toe dus dat is geen enkel probleem

Wordt het geheel dan niet onbetaalbaar?

Ik heb gevraagd naar informatie, maar ze kan mij ook verwijzen naar iemand die in de drie noordlijke provincies werkt.

Of is er maar 1 zoals zij?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:47

Heb je het al eens geprobeerd op de vrachtwagen? Misschien dat hij lekkerder staat als hij dwars of schuin geladen is?

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:51

Er is er inderdaad maar 1 zoals zij! Ik ken haar toevallig erg goed, ze is echt een toppertje! En ik weet zeker dat ze het voor elkaar krijgt om jouw paardje weer fijn en ontspannen op d etrailer te krijgen, maar wat nog belangrijker is, ze zorgt ook dat het jou lukt om haar op die manier te laden. Lees haar recensies anders eens. Groetjes!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 10:51

Ik heb een hele lange mail terug gekregen van Petra Vlasblom. Echt super!
Met allemaal tips en oefeningen voor het paard. Ik ga er mooi mee aan de slag.

Jullie horen wel of het beter wordt

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:37

Ben benieuwd.
Ik hou dit topic in de gaten

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:41

Kun je mij de tips en oefeningen doorsturen. Ik heb nl. hetzelfde probleem met een pony. Alvast bedankt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:44

Ik zou ook gaan voor Petra Vlasblom !! Ze heeft ons paard - dat niet meer de trailer inwilde - super geholpen (in 2,5 uur). Nu loopt ze los aan een los touwtje de trailer weer op. Niet hetzelfde probleem, maar ze is gewoon zó goed met dit soort dingen.

Wij wonen in de kop van NH en ze is ook gewoon naar ons toegekomen. Natuurlijk kost het wel het e.e.a., maar een blij paard is me meer waard, dan een super gestresst paard (dat daardoor ook haar proeven verknalt én het risico van blessures).

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:46

Benita schreef:
Kun je mij de tips en oefeningen doorsturen. Ik heb nl. hetzelfde probleem met een pony. Alvast bedankt.

Je hebt een pm