Help, pony is gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinstonVDB

Help, pony is gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 19:33

Hoi,

Ik heb een shetlanderpony 10 maanden oud. Het is een hengst.
Hij is al erg dominant, maar meestal kon ik het wel aardig oplossen door zeer streng te straffen.
Nu vandaag ging ik eens in de wei oefenen met wandelen; d.w.z stap, draf, ho, en gewoon dat hij netjes naast me kan lopen.
Hij was al een beetje aan het klieren dus ik denk: jij word geweldadiger, ik ook.

Toen ging het fout: hij stijgerde naar me, ik stapte achteruit en strafte hem ondertussen flink; dat was de grootste fout van mn leven want ik stuikelde. Ik kwam op de grond terecht en pony greep zijn kans. Hij dook bovenop me, beet in mn gezicht en zn hoefjes waren overal. Ik heb hem met veel geweld van me af kunnen schoppen, rollen wat dan ook. ( ojee krijg ik zeker penny meisjes op me dak, liever mijn leven dan de pony een trap? )

Nou in ieder geval, ik heb hem los gegooid in het weiland, ik stond te trillen op mn benen.

Toen kwam het eerste in me op: kudde gedrag

hij stond dus los in het weiland en iedere keer als hij richting mij kwam lopen en te dichtbij kwam voor mijn gevoel, jaagde ik hem op. heb ik best land volgehouden.

Nou om een lang verhaal kort te maken ( het is al lang genoeg zo)
Wat nu?

Hij staat alleen bij geitjes, ik heb gezocht naar een weitje met andere hengsten maar het is onvindbaar, of ik word geweigerd

Wat moet ik nu doen??

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:28

Castreren en dan de opfok in.

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:55

Je had hier ook een ander topic over geloof ik.. viewtopic.php?f=59&t=557914 . Is dit hetzelfde hengstje? Dan is het nu wel erg uit de hand gelopen!

Sowieso de opfok in! En aanpakken! hij denkt dat hij de baas is. veel succes, haal er anders hulp bij van iemand.

Ineke2

Re: Help, pony is gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:02

Zo snel mogelijk castreren en in een kudde met andere paarden/pony's zetten. Opfok voor shetlanders is lastig te vinden, maar een kudde met andere pony's moet echt wel te vinden zijn.

Dat je achteruit stapte op het moment dat hij naar je steigerde was voor hem al een teken dat hij gewonnen had en jij onderdanig naar hem toe was. Je had naar voren moeten gaan en hem op dat moment al een rotschop/klap whatever moeten verkopen waar je hem ook maar raken kon!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:40

Wees blij dat het nog maar een jaarling is, al kan dat ook aardig aankomen. Idd de opfok in...dit had nooit zo ver hoeven komen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:42

Ben het helemaal met Ineke2 eens. Aanpakken die hap want dit is link, daar ben je zelf nu al wel achter en het wordt alleen maar erger naar mate hij ouder wordt.

Laat je nooit bijten, aan de kant zetten of wat dan ook. Sterker nog, als hij al zoiets probeert moet jij gelijk de leiding overnemen en hem aan de kant bonjouren. Dat doe je in eerste instantie gewoon met een drukkertje met je hand of lijf. Als hij daar niet op aan de kant gaat maar terugdrukt moet je gelijk ingrijpen want jij bent baas; dan zorg je dus dat hij op een andere manier aan de kant gaat door gelijk uit te halen met een flinke por tussen de ribben. Als meneer daar niet gelijk op reageerd moet je je geen moment bedenken maar vol uithalen met je voet en raken waar je hem raken kan.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:54

Castreren ..... Naschoppers blijven ook naschoppers.. En deze schijnt de smaak al helemaal te pakken te hebben... en dan is tie nog niet eens een jaar...

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 00:17

Au au au

Castreren en in een groep gooien. Mannetje is echt totaal respectloos tegenover jou. Ik wou dat ik je een tip kon geven hoe je zelf beter met hem om kunt gaan, maar gelukkig is het bij onze hengsten nooit zover gekomen dus ik heb geen flauw idee. Trouwens is hem een klap/trap geven als hij jou bijt/trapt zeker niet zielig! Met jou heeft hij immers zo te horen ook geen medelijden. Hij zal je eerder dankbaar zijn als je hem duidelijk zijn grenzen aangeeft.

Rl_PrincEsS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 05:55

Ik zou hem inderdaad ook castreren.
Zo klein en nu al zo geweldadig dat wordt nog wat als die ouder is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:17

Zo snel mogelijk castreren (het is er nu de tijd voor) of verkopen, want de conclusie uit het andere topic was al dat je niet strand genoeg was om een hengst op te voeden.

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:11

Idd zo snel mogelijk die ballen eraf en in groep zetten. Een paard van 10 maanden hoort niet in een weitje met alleen een paar geitjes te staan. Sociale vaardigheden leren ze niet van een paar geitjes en mensen..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:37

Castereren en kom hem maar een weekje in strafkamp brengen,

Nee echt dit is echt vervelend gedrag wat me heel bekend voor komt, ik zou zeggen klaat hem direct ruinen, en opvoeden, zoek een plek waar hij met andere pony's kan staan, dat zal eens tuk makkelijker worden als hij ruin is dan word hij ook een beetje door de andere paarden opgevoed, maar je zal er hard aan moeten werken om dit gedrag er weer uit te krijgen.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 12:03

opfok is er niet te vinden voor een shetland hengstje.. ik krijg echt steeds reacties dat hij er niet terecht kan
Maar ik zou hem iig ook niet bij merries durven zetten want ze kunnen al vruchtbaar zijn..

Kunnen ze zo vroeg al gecastreerd worden?

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:06

Allang joh! Castreren lijkt me dus de beste oplossing.

Hakkie takkie weg zakkie

Mirjammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:08

Zoals iedereen hier al zegt, zo snel mogelijk laten castreren en proberen een opfok voor hem te vinden, desnoods verder van huis! Op deze manier wordt hij straks echt totaal onhandelbaar, en dan heb je er helemaal niets meer aan...

Volgens mij kan castreren op deze leeftijd al hoor, zelfs nog jonger. Meestal wordt er alleen wel iets langer gewacht, maar bij dit hengstje lijkt me dat geen goed idee

Succes ermee!

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:11

castreren en bij de merrie's zetten.... lijkt mij een mooie oplossing....

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:12

sigrid1182 schreef:
castreren en bij de merrie's zetten.... lijkt mij een mooie oplossing....

inderdaad, dan zal hij waarschijnlijk wel even op zijn plek gezet worden door de dames

Annefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:13

Wat is de opfok? Is dat een term uit Nederland?

Groetjes!

ManOnniie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:13

Castreren en ik een groep ruinen doen geen merrie's maar ruinen..! En inderdaad in een opfok doen op het begin of gewoon waar naar gekeken wordt en verzorgd wordt maar wel bij andere ruinen staat zodat ie afgericht kan worden door die andere ruinen.. Maby bij iets grotere pony's ( bijv. A+B pony's ) Dan is het zo gebeurt met hem.. ik heb et ook gehad met mijn veulen hengst en die heb ik bij andere hengsten gedaan die groter waren en nu is hij een schat van een pony Dus ik zou dat gewoon doen!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:14

Charadelover schreef:
opfok is er niet te vinden voor een shetland hengstje.. ik krijg echt steeds reacties dat hij er niet terecht kan
Maar ik zou hem iig ook niet bij merries durven zetten want ze kunnen al vruchtbaar zijn..

Kunnen ze zo vroeg al gecastreerd worden?

Als beide ballen zij ingedaald kan hij gecastereerd worden, meot je gewoone ven voelen of ze er al zitten

ManOnniie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:14

De opfok is :: Dat je je merrie of ruin/hengst bij een groep andere paarden/pony's doet van hetzelfde geslacht dat het daar kan leren omgaan met andere paarden..!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:17

Opfok is een ander woord voor in een groep soortgenootje gooien.

Idd, vlug castreren en de opfok in.
Zelf niet teveel mee tutten.
Wij mensen kunnen dat een paard niet leren, daarvoor moeten ze bij andere paarden staan.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:22

Wat je moet doen?
Je verdiepen in hoe een paard in elkaar zit
we hebben het hier over een veulentje van 10 maanden oud!!
die hoort lekker met soort genootjes in de wei te lopen en zijn plek in de kudde te leren kennen
op deze manier zal hij zeker geen respect voor je krijgen en zal het alleen maar erger worden vrees ik

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:25

Castreren kan altijd, ook als de ballen nog niet ingedaald zijn. Laatst is er zelfs hier op Bokt een veulen van een paar dagen oud al gecastreerd, moest toch een ingreep gebeuren en gelijktijdig castreren werd geloof ik aangeraden.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:00

Ben absoluut geen fan van (heel) vroeg castreren (10 maanden is trouwens niet vroeg).. Maar kun je me miscchien de link van dat topic geven Neonlight? Ben namelijk best benieuwd waarom dat aangeraden werd (of was het alleen omdat het bij een jong veulentje een kleinere wond is en minder risico?).
Laatst bijgewerkt door Nouska op 11-04-06 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt