tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:11

Hoi
Ik geef mijn paarden geek tikken omdat ik het daar niet mee eens ben.
Ik probeer de leider te zijn in plaats van de baas. Naar een leider luisteren ze en naar een baas gaan ze nog wel eens te keer.

Wat doen jullie?

Gr lois

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:24

wat doe je dan om te vertellen dat je de leider bent ipv de baas?

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:15

met je lichaam;) zoals: een paard wil door jou heen lopen en duwt jou weg. in plaats van een tik geven duw je hem met je kont ffe kort weg. Zo heb ik dat gedaan en werkt perfect. kennen jullie klaus hempfling?

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:18

Nee die ken ik wel
als ik op mijn paard zit en ze vertikt het gewoon om te luisteren kan ze wel een tik verwachten maar ik ga haar geen tik geven als ze bang is.
Maar als ik mijn paard terug ga duwen met mijn kont dan heb ik een mooie hoefafdruk binnen de korste keren
maar ik ga haar daar niet voor slaan, laat haar gewoon weer achteruit lopen

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:32

haha ja paarden blijven gekke beesten:P probeer je paard eens met respect te behandelen;) Kijk naar Guusje en Jolanda: Die behandeld haar paard met respect en ze rijden nu Z2 dressuur met 21 wp!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:51

Ik behandel mijn paard ook met respect, maar dat neemt niet weg dat als hij mij bijt dat ie een lel krijgt.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:00

Jeannaa ik ben het helemaal met je eens
Trouwens je hebt niet zo veel aan respect hebben voor je paard als hij dat niet voor jou heeft

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:07

Nee idd. het respect moet wel wederzijds zijn. Hij lief=ik lief

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:11

Het helpt idd niet als ik lief ben en het paard niet lief is Als het paard denk mij een trap te kunnen geven krijgt hij gelijk een enorme mep op zijn kont. Ik hou niet van dominate paarden en wie niet luisteren wil moet maar voelen zei mijn moeder altijd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:15

als ik me verzorgpaard met me kont zou wegduwen dan blijft lekker staan

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:20

Precies, toen ik 5 jaar geleden de engelse volbloed merrie op stal kreeg dacht ze ook dat ze alles kon maken. Ze kon niet normaal vast staan, ging altijd hangen, als ze de trailer op moest ging ze er braaf in om vervolgens weer keihard achteruit te stormen op het moment dat je de stang erachter wilt doen. Voetjes geven deed ze niet normaal, die kwamen in je gezicht terecht, en als je vast blijft houden ging ze vreselijk tekeer, en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik heb het eerst met geduld en lieve woordjes geprobeerd maar toen ik voor de zoveelste keer maar net aan een ernstig ongeluk was ontsnapt(door haar schuld) was ik het echt spuugzat, heb de dressuurzweep gepakt en ze heeft een paar flinke striemen over haar kont gehad. Het heeft 2 weken geduurd en toen gedroeg ze zich keurig, steeds als ze zich misdroeg heb ik de zweep erbij gepakt en ze heeft hem genoeg gevoeld, ze heeft ervan gemerkt dat zij niet kan doen wat ze wil en op die manier mij in gevaar kan brengen.
Daarna heb ik in haar bijzijn al ruim 4,5 jaar geen zweep meer in mijn handen gehad en ze gedraagd zich nog steeds keurig, reageert op de kleinste dingen, zij weet precies wat ze aan mij heeft en ik weet precies wat ik aan haar heb.

En zeg nu niet dat ik mijn paarden mishandel want dat slaat nergens op, ik hou er ook niet van om ze te slaan maar soms is het nodig en ik laat het niet zo ver komen dat ik moet kiezen tussen mijn eigen veiligheid en de zweep. En neem maar van mij aan dat ik destijds vaak genoeg in de rats heb gezeten, ze was soms echt gevaarlijk.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:24

Precies wat je zegt anneliesdj
en paarden moeten ook respect voor jou hebben anders gebeuren er de grootste ongelukken

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:25

Soms is het gewoon nodig om het paard, wat natuurlijk qua kracht altijd wint, even op zijn plaats te zetten, om ongelukken te voorkomen.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:26

nooit geleerd dat dingen als trekken, duwen etc. bij paarden totaal niet werkt? zo'n paard is echt wel veel en veel zwaarder dan ons, met één klein duwtje heeft hij ons mensen allang op de grond, denk je dat dat iets uitricht, zo'n klein duwtje tegen zijn kont? meeste paarden maken er dan echt een duw en trek wedstrijd van, mag jij 3x raden wie er zal gaan winnen maarja, ieders zijn eigen methode....

Toen onze shetlanderhengst lucky (inmiddels verkocht) mij echt gericht begon aan te vallen, oren achter in de nek en steigerend op mij af komend, slaand met de benen om mij neer te maaien, nou reken maar dat hij een stevig schop onder zijn kont kreeg toen hij weer veilig en wel geland was.....

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:27

Meestal gaan paarden als je tegen ze aan staat gewoon lekker terug hangen fijn als je een voet in je hand hebt en het hele paard hangt er op

brammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:29

als een paard een tik verdient krijgd ie die en als ie m niet verdient niet logies toch ik heb geen zin straks in het ziekenhuis teliggen omdat een paard me de kreukels intrapt!

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:40

als mijn paard beet, schopte, ... dan kon hij een tik verwachten als hij het gewoon deed om te klieren. Als hij tijdens het rijden lag te trutten dan pakte ik hem ook aan en idd jeannaa: hij lief= ik lief

Viennanova

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:53

Kan me herinneren dat er ooit eens een topic is geweest waarin duidelijk werd gesteld dat Guusje de fjord ook niet zo vriendlijk werd gereden....

Als mijn paard niet aan mijn been is, krijgt ze eerst een sterkere beenhulp. Luisterd ze dan nog niet, krijgt ze een tik.
Zou ze me bijten, krijgt ze een tik. Trapt ze me, krijgt ze een trap terug.

Zo gaat het in de natuur ook, en ik ben ranghoger. Je kunt niet met dieren omgaan zonder eerst de rangorde te bepalen, en als je een slimme hebt, probeert die altijd weer hoger (boven jou) te komen.

Mocht ze iets goed doen, dan beloon ik ook uitvoerig. Respect is wederzijds, en moeten beide partijen verdienen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:26

Ik sla mijn paard eigenlijk nooit. Ik heb haar al 10 jaar en ze luisterd ook alleen maar naar mij. En ik kan met mijn houding en stemgeluid vanalles laten doen. Ze is echter wel heel eigenwijs, als ik haar bevoorbeel onder het rijden zou slaan met een zweep dan bokt ze gemeen. Ik heb haar ooit een keer een tik op haar neus gegeven toen ze ongeveer 4 jaar was.. omdat ze een beweging maakte naar me om te bijten. (niet echt raak dus) ze heeft het ook nooit weer geprobeerd....

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 14:48

ik sla mijn paard nooit en ze luisterd heel goed. En dat is trouwens niet waar hoor wat je zei met respect. Als je nu ECHT! je paard met respect behandeld doet zij/hij het ook maar omdat( zo te horen) jullie dat niet helemaal doen, doen hun het ook niet!

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:08

Als ik een paard met respect behandel dan eis ik ook respect terug. Als meneer denkt dat hij naar mij kan uithalen omdat ik niet opschiet met zijn eten, dan heeft hij geen respect voor mij en kan hij een tik verwachten. Jij hebt miss een heel lief braaf beest, die geen vlieg kwaad doet. Mijn paard wil nog wel eens té dominant zijn en gaat hij mensen aanvallen. Door hem op zijn plaats te zetten door midden van stemverheffen en een tik als hij naar me trapt, heeft hij weer respect voor mij en andere mensen en is hij lief. Met alleen respect kom je er niet. Je kunt je kinderen met nog zoveel respect behandelen, als ze de fout ingaan moet je hun ook straffen. een simpel foei werkt niet altijd. Maar wel leuke dingen onthouden. Nu snapt een kind net wat beter wat de gevolgen zijn van iets dan een paard. Bij paarden moet je ze terugpakken op hun eigen manier, bijten ze jou--> terug bijten. Zo gaat het in de natuur ook, is de natuur dan ook respectloos?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:17

lois_fjordje schreef:
ik sla mijn paard nooit en ze luisterd heel goed. En dat is trouwens niet waar hoor wat je zei met respect. Als je nu ECHT! je paard met respect behandeld doet zij/hij het ook maar omdat( zo te horen) jullie dat niet helemaal doen, doen hun het ook niet!

Corrigeer jij je paard nooit, maar dan ook echt nooit? Er is een verschil tussen je paard straffen en corrigeren. Zo is er ook verschil tussen gebruik van een zweepje.

Daarnaast is het veelal afhankelijk van karakter en opvoeding van een paard.. Er zijn paarden die door onkundigen al zijn ´verpest´. Een paard dat al eeuwig over zijn vorige baasje heen heeft kunnen lopen, zal dat ook bij een nieuw baasje doen en dient dan toch echt eens gecorrigeerd te worden.

Het zijn net kleine kinderen, paarden. Je moet ze met respect behandelen maar af en toe dienen ze echt even weer duidelijk gemaakt te worden waar de grens ligt. Sommige gebruiken hun stem, andere tijdens het rijden een zweepje. Niets mis mee, ieder zijn eigen ding.

Als een paard geen respect heeft voor zijn ruiter/ baasje door te bijten, waarom dient deze dan vol respect terug te moeten zijn door dit niet te corrigeren. Let wel, sommige paarden verbreken eerst dat respect. Is het alleen maar aan de ruiter/ baas om hierop assertief te reageren.. Zo zie ik het tenminste, ieder zijn eigen manier

Viennanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:20

Lois_fjordje; jij hebt volgens mij geen idee wat 'respect' betekend...En dat heeft niks te maken met het feit of ik mijn paard een tik geeft als ze over mijn grenzen heen gaat.

Vraagje; hoe reageer jij als ze niet aandraaft als je been geeft? Ga je haar dan knuffelen en lief vragen of ze alsjeblieft met veel respect in draf wil gaan?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:23

Lief lief paardje zou je nu alsjeblieft ietsje harder willen gaan lopen? begrijp me niet verkeerd, maar ik respecteer je wel enorm. Kun je dus nu alsje alsje blieft wat harder gaan? Dan respecteer ik je nog meer

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:25

ik geef geen tikken. het enige wat ik doe is een rukje aan het halster en een kneepje in de neus. dan luisteren ze prima!;) en denk maar niet dat Fleur de makkelijkste is!! Ze is een behoorlijke dominante dame! maar verpesten? haha tuuuurlijk