Mijn pony staat alleen met kalveren, is dat ook zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sammy

Mijn pony staat alleen met kalveren, is dat ook zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:23

mijn pony staat nu 5 jaar alleen maar naast zich kalfjes.
en paar mensen zeggen dat het zielig is.
maar dat is toch niet zo als er naast hem kalfjes zijn.

maar over 3 weken ofzo komt mijn paard dus staat hij niet meer alleen dat is toch neet zielig al staat hij met kalfjes??

bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-06 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

kayleighhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:25

neej dan stata ie niet helemaal all1 heeft ie nog nasst zich ook al is het geen paard:P

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:53

Kalfjes erbij is niet echt zielig maar een paard erbij.. daar maak je je paardje nlij mee;)

sammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 18:35

oke

Fem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:36

Denk niet dat je paardje zich echt alleen heeft gevoeld...
Maar hij/zij zal wel blij zijn met een vriendje

Saar_

Re: mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:42

Het is natuurlijk helemaal niet leuk voor een paard als hij alleen staat. Maar ik denk dat een soortgenootje persoonlijk toch leuker is !

kiekpjot

Re: mijn pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:49

Hij staat niet alleen ,Het hoeft niet persee een paard te zijn die hem verzelschapt .. in dit geval zijn dat kalfjes

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:51

Er staan dieren om heen, in dit geval klafjes dus dat is niet zielig hoor.
Ik denk dat ie het wle gezellig vind met de kalfjes

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:06

Toch fijn dat hij een soortgenootje krijgt...ik hoop dat hij het met je nieuwe paard kan vinden (is altijd even afwachten)

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:32

Die van mij heeft 9 jaar alleen gestaan. Wel buurt paardjes in de buurt waar ze verder niet aan kon snuffelen. Ze was koningin van 2 hectare. SInds vorig jaar heb ik er nog 1 bij. Nou mevrouw vond het in het begin maar helemaal niks dat ze haar dingen moest delen. Nu gaat het wel goed, en vind ze het gezellig.

Ik denk dat als ze niet beter weet dan kalfjes.. of andere dingen is het voor haar allang prima.

Die van mij staat al vanaf 2 jarige bij ons.. dus die weet ook gewoon niet beter

Tine_

Re: Mijn pony staat alleen met kalveren, is dat ook zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:37

Mijn verzorgshet staat ook naast kalfjes. Ze had altijd een hele mooie dikke staart maar nu is daar door die kalfjes weinig meer van over..
Volgens mij vind ze het verder niet erg om naast kalfjes te staan, beter als alleen.
gr.

sammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:58

maar mjjn pony staat buiten wel alleen want dan trap hij die kalfjes gewoon, maar mijn paard is ook wel dominant maar wel wat angetiger dus ik denk dat mijn pony toch de baas zal worden

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 18:32

dat is niet zielig hoor.. jou paard heeft tenminste nog 'vriendjes' om zich heen.. sommige hebben helemaal niks.. ik denk niet dat je paard dit erg vind, anders merk je het ook wel aan z'n gedrag

sammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 21:50

nee vind ie ook niet .. hij zit alleen maar te eten

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:02

kalfjes en een pony kunnen prima gezelschap voor elkaar zijn dus het is echt niet zielig. Als het paard erbij komt is het nog gezelliger

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:47

Beter kalfjes dan helemaal geen gezelschap, maar een soortgenoot zal 'ie toch wel erg fijn vinden denk ik
Maar dierenmishandeling is het niet hoor

Horsesandme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:51

waarom is dat zielig? hij heeft toch vriendjes hij heeft gezelschap en is niet alleen. Heel veel hebben ook alleen geitjes of schaapjes bij hun paardje

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:02

Paarden zijn kudde dieren. Dieren van een ander soort is goed voor de gezeldschap maar die zullen nooit een paard vervangen. Ik zou zelf kiezen om er wel een paard bij te zetten desnoods een shetlander als daar mogelijkheden voor zijn.

Kalfjes zijn natuurlijk wel beter dan helemaal alleen.

Even een voorbeeld: Ik als mens moet er ook niet aan denken om helemaal geen mensen meer om me heen te hebben en alleen maar dieren. Ik ben dan wel niet alleen maar zou zonder mijn soortgenoten wel erg eenzaam voelen. Dit geld ook voor paarden. Paarden comminiceren anders met elkaar dan koeien doen en ze hebben ook andere gewoontes.

Een paard dat niet meer kan functioneren in een kudde weet gewoon niet meer hoe hij zich als paard moet gedragen. Vaak komt dat later alsnog wel goed omdat ze dat wel weer of alsnog leren van de andere paarden. Als paarden elkaar aanvallen of opjagen betekend dat alleen maar dat ze kudde rangorde aan het bepalen zijn. Wie mag er eerst drinken, eten etc etc etc

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:17

Mijn paard heeft ook een tijdje alleen gestaan met onze koeien. De honden liepen door de stal, hij vond het prachtig...! Recht tegenover hem konden de koeien bevallen, en hij kon alles nauwlettend in de gaten houden. Het gaat er niet zo zeer om dat hij de enige soortgenoot is, maar dat hij zich niet hoeft te vervelen in mijn ogen. Langs zijn stal lopen allemaal dingen, dieren, mensen en hij ziet van alles... geen probleem! Nu hebben we een pensionpaard erbij, en dat is wel leuk voor hem, dat hij dan in de bak samen kan, maar in de wei staat hij gewoon samen met onze 5 hobby schaapjes, en daar kan die ook leuk achteraan rennen hoor Hij vermaakt zich best!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:18

Ik ben het helemaal eens met Marcella_e

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:45

je moet alleen oppassen dat je paard niet dampig word van de koeien mest (dat is mogelijk) verder kan het prima.
mijn paard wil alleen staan want als er een ander paard op zijn plekkie komt jaagt hij hem weg,en dan niet op een vriendelijke mannier hij heeft er echt een hekel aan om zijn plekje te moeten delen.

sammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:08

hij staat in een hok van 4bij 4 en gewoon met schot dus ze hok is alleen

saltpepper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:37

Het lijkt mij opzich niet zielig. Pas wel op met klimaat. Mijn paard en pony hebben ook met koeien op stal gestaan. Na enige tijd hebben beide last gekregen van hun luchtwegen (soort van met dampigheid). Van een oud boertje uit de buurt keeg ik de volgende verklaring: koeien geven een heel vochtig klimaat af. Vroeger werden deze dieren al apart gehuisvest op stal.

Onze stal werd goed geventileerd (mechanisch + natuurlijk). De dierenarts beaamde bovenstaande verklaring.

Het heeft ons vele potten ventipulmin gekost, spuiten etc. Onze paardjes zijn voor de recreatie en het gaat eigenlijk hartstikke goed. Ze staan veel buiten en krijgen nat hooi.

Nou denk ik zelf dat kalfjes een niet zo vochtig klimaat afgeven.
Greetz mexxiemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:44

Het verbaast mij dat iedereen zegt dat het allemaal niet zo erg is, een paard is een KUDDEDIER.
Ja, het is beter dan helemaal alleen staan, maar dat betekent nog niet dat het niet erg is.
Een paard en een koe kunnen niet met elkaar communiceren en de pony heeft nu geen kudde.
Als ik mijn verzorgdraver even alleen in de wei zet om hem te poetsen, begint ie al keihard te draven en gillen door de wei, na een paar minutjes is het weer over, maar hij is altijd weer blij als hij na het werk weer gewoon bij de shetlanders in de wei kan.
Het is juist heerlijk om paarden samen te houden, dan kunnen ze ook samen spelen, dat doet een pony niet met kalfjes.
Pas geleden zag ik nog een topic van een paard dat bijna altijd alleen had gestaan en toen hadden ze er een maatje bij gekocht, de 2 begonnen direct al aan elkaar te neuzen en met elkaar te spelen, dus wel super dat er over 3 weken een maatje bij je pony komt. :j

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 15:48

Ik denk dat die 3 weken al zijn geweest aangezien dit topic van 2006 is :+ Maar ik ben van mening dat het per paard verschilt en wat ze gewend zijn ;)