Paarden die liever eten dan meegaan.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Paarden die liever eten dan meegaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 08:58

Gisteren een gesprek daarover hier op bokt.

Mijn paarden wilden meestal liever niet mee erop uit.
Als ik met het zadel bij de wei kwam, gingen ze snel een eindje verderop staan grazen.

Dat schijnt best vreemd te zijn. Maar ik weet eigenlijk niet beter.

Misschien omdat ik altijd een sober ras heb gehad en ze maar beperkt op de wei stonden? Of omdat ze het echt niet leuk vonden om iets te gaan doen?

In de paddock liepen ze niet weg maar dat zal komen omdat daar alleen hooi was en omdat die natuurlijk kleiner was dan de wei en het dus niet zo zinvol was.

Ben dus benieuwd: komen jullie paarden altijd uit zichzelf als ze het zadel zien?

Gewoon uit interesse, ik heb na 50 jaar geen paarden meer helaas en ze komen er ook niet meer. Maar ik denk en praat nog graag over ze.

Edit: behalve de eerste ging het altijd om wat oudere merries, misschien dat dat nog uitmaakt?
Laatst bijgewerkt door mysa op 04-06-24 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Paarden die liever eten dan meegaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:01

Ja, die van mij laat zelfs het net nieuw gegeven hooi staan als ik er aan kom om aan het werk te gaan. Maar die is ook niet normaal, ik heb nog nooit zo'n toegewijd paard gekend.

Mijn vorige paarden kwamen ook wel naar het hek toe, maar niet als ik ze net op de wei had gezet of ze net nieuw hooi hadden. Dan was eten belangrijker. :Y)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 09:09

Dat lijkt me erg leuk, zo'n enthousiast paard!

Hier was het met de meesten zo dat er meer dan genoeg looplust in zat, maar dan moesten we wel eerst bij die wei weg zijn. ;)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:15

Alle paarden die ik tot nu toe gehad heb kwamen enthousiast als ik ze riep, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik ze echt moest gaan halen. Ook op percelen met grote stukken land gestaan waar roepen vanaf het hek geen zin had :D, maar als ik dan het land in liep en ze zagen me, kwamen ze naar me toe lopen. Ik herken het dus niet echt.

Edit: mijn oudere merrie was juist de meest toegewijde die ik ooit gehad heb, liep ik 17 keer langs werd er 17 keer enthousiast zachtjes naar me gehinnikt <3

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:19

Ik heb ook zo'n paard hoor. Die doet net alsof ie me niet ziet en als ik dichterbij kom is het net alsof ie zegt: moet je kijken wat een gras er nog staat, dat moet écht eerst op hoor! :)) En ik heb geen sober ras ;) Als ie eenmaal aan het werk is, vindt ie het hartstikke leuk en wil ie best werken, maar dat begin is altijd stroef. Maar eerlijk gezegd heeft het baasje dat ook wel een beetje... O:) Het zal nooit een paard worden dat vrolijk komt aangalopperen als ik hem roep vrees ik, maar so be it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:22

Hier is eten ook 100% belangrijker. Ze komt dan ook alleen vrijwillig uit de paddock als het hooi op is en het bijna stal/etenstijd is _O-

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:27

Hier is het wisselend, maar als er gras is dan komen ze eigenlijk niet zo snel. Ze blijven dan meestal liever bij de kudde en eten. Als ik er dan één mee neem, dan komt wel de gehele kudde mee.
Zonder gras of in de bak komt de ene altijd, de andere soms.

Maar ik heb ook zowel meegemaakt dat ze wegrenden als ik ze wilde pakken als dat ze aangedraafd kwamen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:30

Mareentje kwam 99 van de 100 keer wel enthousiast aanlopen hoor. Altijd hinniken / pruttelen, blij hoofd en vlotjes op me af...om dan wel meestal halverwege eerst nog even een plas te doen _O-

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:35

pmarena schreef:
Mareentje kwam 99 van de 100 keer wel enthousiast aanlopen hoor. Altijd hinniken / pruttelen, blij hoofd en vlotjes op me af...om dan wel meestal halverwege eerst nog even een plas te doen _O-

Nou dat heeft mijn oudste merrie ook met momenten! Ziet ze mij aankomen, gaat ze eerst uitgebreid staan plassen :Y) .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:39

Hier komen de paarden ook altijd.
Ook mijn altijd hongerige koudbloedjes als ze net een nieuwe streep gras hebben.
Maar vroeger ook de sportpaarden die als ik kwam ook altijd aan het werk moesten en dat ook zeker wisten.
Ze stonden wel hele dagen op de wei ook in de winter, dus gras was geen luxe hapje of zo dat je echt niet mag opgeven :P Dat was er later op de dag of anders de dag erop ook weer.

Ik ben daar wel blij mee moet ik zeggen, moet er niet aan denken ze elke dag op te moeten halen uit de wei of nog erger te gaan vangen.

Haha plassen niet.
Hier komt alles door de bak naar binnen en dan kwam mijn schimmeltje aangerend maar moest dan altijd even rollen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:40

Josien_ schreef:
pmarena schreef:

Nou dat heeft mijn oudste merrie ook met momenten! Ziet ze mij aankomen, gaat ze eerst uitgebreid staan plassen :Y) .

Rena echt vrijwel altijd, gedurende de hele meer dan 20 jaar dat ze bij me was :')
En de laatste 10 jaar heeft ze nog zelden een zadel op gehad :=

Toen we nog wel regelmatig een ritje maakten, was het ook niet zo dat ze niet mocht plassen onder het zadel ofzo, maar ze was graag voorbereid schijnbaar :))

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 09:46

Hier eentje die altijd ging plassen als ik met het hooi of iets anders aankwam. De dierenarts zag dat vaker, zei ze. Zo van: dan kan ik rustig eten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:47

Hier ook werkschuw tuig hoor. Ze vinden het best leuk, het bos in, maar in de kudde lekker vreten is nog veel leuker. Ze staan 24/7 buiten, kunnen in en uitlopen naar behoeve, dus een halster betekent sowieso 'werken'. Dus dat weten ze heel goed :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:59

Hier 1 die heel graag werkt en 1 die het liever niet heeft, maar ik ben heel nieuwsgierig hoe die zou zijn geweest als hij niet eerst een stevig trauma door mishandeling had opgelopen (op film, de eerste trainer die hem kwam zadelmak-maken bij de vorige eigenaar, daarna was hij onhandelbaar en, lang verhaal kort, kwam hij bij de trainer terecht waar wij uiteindelijk voor hem gevallen zijn).

Nu hoeven we ze alsnog niet te roepen (het roepen gaat prima, er een reactie op krijgen is niet van toepassing) als ze op een verse wei staan de eerste 2 uur, maar daarna komen ze eigenlijk altijd. Behalve als de hoefsmid er is, dan komt er maar 1 van de 2, en moeten we de ander halen.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:00

Hier ook één die altijd als een blij ei aan komt rennen. Koudbloed (Merens) merrie. Ze staat in een lange wei, maar als ze me in het vizier krijgt komt ze altijd aan galopperen als een echt pennypaard. <3 Ongeacht wat ik met haar ga doen trouwens. Als ze net naar de tandarts is geweest doet ze het ook nog.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:12

Mijn haflinger werkt graag, gaat ook graag mee op stap met de trailer, maar is ook heel graag bij zijn vriendjes op de wei (24/7 buiten).

Er zijn wel eens momenten datie hinnikt, als ik hem roep, maar datie gewoon blijft waar hij is, eten, of in de schuilstal (dit laatste vooral ook als het (hard) regent, dan heeftie niet zo'n zin om naar voor te komen.

Als ik dan de wei inloop, komt hij meestal alsnog, hij loopt iig niet weg als ik hem ga halen.

En als die eenmaal mee is, is het ook prima. Ik hoef hem niet aan het halster mee te sleuren de wei uit.
En als we wat gaan doen vindt hij het ook super leuk.
Maar altijd maar hard aan komen rennen, nee, dat doet hij niet.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:30

Hier komt tot nu toe ook ieder paard aan het hek staan, ook als er heerlijk gras is. Altijd koudbloeden gehad. Zelfs als ze er net op staan. Nou mogen ze hier ook altijd bepalen of we wel\niet gaan rijden, als mijn paard weg zou lopen zou het simpelweg een ''nee'' zijn, dan laat ik ze ook. Dan zoek ik uit waar het aan ligt, ik wil niet de dag beginnen met paard vangen die niet wilt. Mijn vorige paard zei wel eens nee tegen het opstappen, gingen we wat anders doen, de volgende dag was 'ie weer enthousiast en parkeerde hij weer in. Zelfde met het bit aanpakken. In mijn ervaring als je je paard de ruimte geeft om te leren en te mogen ipv erdoor heen duwen, dan werken ze juist 2x zo hard voor je.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 10:45

Anastasia24 schreef:
Hier komt tot nu toe ook ieder paard aan het hek staan, ook als er heerlijk gras is. Altijd koudbloeden gehad. Zelfs als ze er net op staan. Nou mogen ze hier ook altijd bepalen of we wel\niet gaan rijden, als mijn paard weg zou lopen zou het simpelweg een ''nee'' zijn, dan laat ik ze ook. Dan zoek ik uit waar het aan ligt, ik wil niet de dag beginnen met paard vangen die niet wilt. Mijn vorige paard zei wel eens nee tegen het opstappen, gingen we wat anders doen, de volgende dag was 'ie weer enthousiast en parkeerde hij weer in. Zelfde met het bit aanpakken. In mijn ervaring als je je paard de ruimte geeft om te leren en te mogen ipv erdoor heen duwen, dan werken ze juist 2x zo hard voor je.

Ik heb ze dan niet geleerd om nee te zeggen.
Maar ben met rijden wel altijd erg bezig geweest daar aan te voelen wat ze aangaven.

Ik hoor mensen wel eens dat ze voor die dag een complete training in het hoofd hebben.
En dan denk ik altijd; hoe dan?

Ik ga rijden en dan voel ik wat het paard aanbied, wat ook wel eens betekend heeft dat ik de bak uit ben gegaan blokje om.

Maar anderzijds ook best fanatiek heb getraind omdat het allemaal klopte en zo lekker ging.
Maar dan nooit de verwachting had dat morgen weer te doen, want als het dan niet zo vanzelfsprekend gaat hou je het lekker simpel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:01

Het verschilt. Als ik hem uit de wei haal komt hij 9 van de 10 keer naar me toe lopen. Mijn man krijgt hem bijna nooit te pakken overdag, alleen als het bijna tijd is dat hij naar binnen gaat. Maar niet omdat hij dan doorgaat met eten, hij gaat dan als een idioot heen en weer rennen zodat pakken een onmogelijke opgaaf wordt.

Ik rijd een beetje hetzelfde zoals DP, als het fijn gaat is het mooi meegenomen maar het verschilt per dag. Ik probeer echt wel rekening houden met stemming, spanning etc.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:07

Mijn oudste draait zich resoluut om om naar een ogenschijnlijk veel belangrijker plek te gaan als ze een halster ziet (als ik met lege handen aankom dan blijft ze rustig doen wat ze aan het doen was; eten, dutten, beetje in de verte staren.)
De jongste steekt zelf haar hoofd in het halster en kan ik zonder halster, los in de wei opzadelen :')

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:09

De mijne bleef meestal gewoon doen wat hij aan het doen was. Liep niet weg, liep ook niet naar me toe.

Prima, betekent dat hij het waarschijnlijk naar zijn zin heeft, en dat heb ik graag. Ik ben er immers meer uren niet dan wel.

Er was een uitzondering.

Als ik de menwagen tevoorschijn haalde ipv zadel, kwam hij vrijwel altijd wél uit zichzelf naar het draad.

Maar hij liet sowieso op meer manieren merken dat hij dat echt leuk vond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:09

Hangt er van af. Als ze net een uur buiten staat loopt ze weg. Anders blijft ze staan. Helemaal naar mij toe lopen doet ze soms

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:19

Ik heb ook zo’n Haflinger. Eten is het belangrijkste wat er is. Heb ik gevoerd en heeft ze gras gehad, dan kan ik gaan. Word geen blik waardig meer gegund. Ik weet niet beter, zo gaat het nou eenmaal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:22

Weglopen doet die van mij nooit. Ik kan haar rustig pakken, of ze nu net 5 minuten buiten staat of al uren. Echt naar me toe rennen doet ze meestal niet, dan is er iets aan de hand. Een paar meter of zodra ik op 10 meter ben naar me kijken en 2 stappen naar me toe wel vaak.
Altijd van ver naar me toe komen hoeft van mij ook echt niet. Ik kom ook regelmatig gewoon even gedag zeggen en ga dan weg zonder iets te doen en heb liever dat ze het naar haar zin heeft buiten dan dat ze echt meteen aangerend zou komen. Ze loopt altijd met me mee, ook als ik haar dan niet vast maak, dus ze heeft er geen problemen mee. Zij zorgt er ook voor dat andere gepakt kunnen worden, want ze is wel echt de leidende merrie dus de hele groep loopt met ons mee. :+

Al mijn paarden lieten zich gewoon pakken, als ze weg zouden lopen of rennen zou ik er wel aan gaan werken, want dat is voor mij een rode vlag. Niet het hele stuk naar me toe komen niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:27

Ik heb er een gehad die na één keer fluiten met "mach-5" van ver op het weiland aan kwam galopperen. Was altijd erg leuk om te zien. Ze ging graag mee om wat te doen, maar daarna wilde ze ook weer erg graag terug naar haar vrienden. Ze bleef dan nog netjes wachten tot haar halster af was, had ook nog een enkele keer geduld voor een knuffel, maar daarna ging ze in bijna net zo'n tempo weer richting de rest. Daar kon je ook rustig midden in het weiland - met de andere paarden in de buurt - bij gaan liggen doezelen. Ze was altijd erg voorzichtig als ze wist dat je er bij lag, ook in stal.
De meeste (niet van mij) paarden kwamen direct aanrennen of -lopen als ik floot, maar die van mijzelf was echt een bijzonder poppetje. Ik kan er maar twee (ook niet van mij) bedenken die ik moest ophalen, maar die renden dan niet weg. Alleen heel, heel vroeger bij de manegepaarden moest ik meerdere rondjes door het land lopen voordat ik er eindelijk een halster om had. Maar ik denk dat dat ook anders is dan wanneer het om een eigen paard gaat.