Hierbij een bericht van een bezorgde vader.
Sinds een half jaar hebben onze dochters een eigen pony (dochters 8 en 9 jaar en rijden beide al 3 jaar).
Nu hebben wij tegen beter weten in een jonge pony aangeschaft. Is inmiddels 5 jaar en genomen omdat hij zo lief en rustig was.
Het rijden gaat helaas nog niet optimaal. De pony moet nog het een en ander leren en onze meiden zijn eigenlijk nog niet ervaren genoeg. Maar omdat de pony zo lief was en nog nooit echt gemeen is geweest in de bak en we de tijd hebben, zetten we door.
Echter na 4 maanden is een van de meiden eraf gevallen en sindsdien angstig (ook overgeslagen naar onze jongere dochter)
Dus rijden is wat moeilijker geworden, want de pony voelt dit en heeft juist consequente instructies nodig. Maar goed, we hebben geduld en ook goeie juf die helpt.
Voor of na het rijden ging het op en afzadelen en poetsen altijd wel prima. Pony redelijk rustig en nooit gek gedaan.
Nu mijn vraag, na de misschien de wat lange intro

Afgelopen week was het zeer winderig buiten en we besloten niet te rijden en de pony even te longeren en te poetsen.
Mama gelongeerd, maar pony toch wel wat onrustig. Dus naar binnen en pappa en mama poetsen. (De kinderen waren op de manege aan het rotzooien met vriendinnen)
En toen gebeurde het, de oudste dochter komt kijken en de oren van de pony strak naar achter. De oudste dochter doet een stapje terug en zegt, “hij is niet blij” en ineens schiet de pony voorruit (stond uiteraard vast) met zover hij kon en met open mond gericht om onze dochter te bijten.
Echt een pure aanval!
Wij dachten, dit moet de angstige vibe van onze dochter uitlokken.
Onze dochter ging weg (ongedeerd, want de pony kon er net niet bij)
Kwartier later komt de jongste dochter en die houdt zn hoofdstel vast (zonder enige angst) omdat mama de deken erop aan t doen is.
Allemaal niks aan de hand, echter ze laat los en gaat beetje voor de pony staan. En toen viel die weer aan open bek en gericht naar voren komen om te bijten.
Uiteraard hebben we m flink op zn donder gegeven.
Nu lees ik heel veel over bijten van ponies, en ik weet dat dit er soms bij hoort en je dit kan afleren.
Maar dit was geen bijtje, omdat hij even geïrriteerd was of wat dan ook. Het waren twee aanvallen op twee verschillende kinderen.
Wat zou dit kunnen betekenen ? Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen en eventueel iemand doorverwijzen als dit op te lossen is.
En is dit op te lossen, want als een van de beten raak was geweest, hadden dit zeer grote wonden geweest bij onze dochters.
Ik ben radeloos en eerlijk gezegd ook klaar met de pony.
Bij voorbaat dank