Tips nodig jong paard naar weide brengen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carrie79

Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 10:28

Omdat ik het gewoon even niet weet en iemand misschien wel een gouden idee heeft.

Ik heb 2,5 paard (een merrie van 17 en een shetlander en sinds 4maand een jonge ruin (4jr).
De paarden staan aan huis.

Het gaat om de jonge ruin en dan het naar het weiland brengen. Laat ik beginnen met aan te geven dat hij 178 is dus echt behoorlijk aan de maat. Het weiland ligt bij mijn huis dus ik hoef niet lang te lopen of de weg over ofzo. Ik heb een vast patroon in het naar buiten zetten dus ook dit is herkenbaar voor hem.

Op het moment dat hij weet dat hij (bijna) naar buiten mag begint hij in zijn stal al te stressen, rondlopen, schudden met het hoofd...ongeduldig zeg maar. Ik neem hem altijd mee aan de lange lijn zodat ik wat ruimte in de lijn kan houden, ik spreek hem toe, aai hem om hem wat te kalmeren en onderwijl loop ik met hem naar het weiland (gaat allemaal nog vrij beschaafd, hij is alleen wel duidelijk erg energiek en enthousiast). ik doe het hek open en draai hem om om het hek te sluiten, zodat ik daarna door kan lopen naar zijn landje. En dan begint het, hij moet dan natuurlijk 3sec wachten en dan steigert hij, en dan bedoel ik echt steigeren. Uiteraard schreeuw ik dan een keer richting en dan staat hij wel weer op 4 benen en daarna lopen we door naar zijn weiland en laat ik hem los.

Ik snap heus dat het een jong paard is, mijn instructie zegt ook 'pak hem aan' maar sorry als bijna 180 recht tegenover je staat ben ik wel onder de indruk. En wat is dan aanpakken? Hem een mep geven en op welke wijze?

Ik merk overigens wel dat nu het kouder is hij wel enthousiaster is, misschien heeft dat er wat mee te maken? En het is ook niet elke dag dat hij zich misdraagt. Maar je snapt wellicht wel dat buiten zetten mij inmiddels wel wat spanning oplevert en ik weet heus dat dat niet handig is. Ik probeer dat te omzeilen door elke dag dezelfde routine aan te houden, tegen hem te praten en de lijn ontspannen te houden zodat hij mijn spanning niet heel erg voelt.

Verder is het een super lief dier het voelt ook helemaal niet als lelijk gedrag. In het rijden is hij een echte pleaser, op de trailer superbraaf, ik kan alleen met hem op pad en hij zet geen stap verkeerd elders, ook op stal is hij echt heel lief en kan ik er onderdoor en achterlangs etc.
Echter het buiten zetten is het terugkerende punt waar ik tegen aan loop.

wat ik dus zelf doe is de routine erin houden, verbaal optreden, hij kent de grondoefeningen als halt, achteruit etc, ik heb een lange lijn aan zodat ik ruimte heb en kan houden. Heb zelfs geprobeerd met wat rustgevende olie van te voren te geven etc.

Paarden staan bij elkaar met een lijntje er tussen, ik heb al ruim 30 jaar paarden dus ben ook geen beginner (maar de eerlijkheid gebied dat ik meestal niet zulke jonge paarden heb). Maar dit vind ik toch wel lastig gedrag.

Heeft iemand een gouden tip? of moet ik echt mezelf een schop onder mijn achterste geven en harder optreden en wat is dan optreden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:35

Dit is zeker lastig! Je schrijft dat je grondwerkoefeningen doet zoals halt en achteruit. Dat zou ik gebruiken en op het stuk tussen de stal en het weiland. Die oefeningen doen. Gaat het goed? Dan een stukje richting weiland lopen. Gaat het slecht? Dan weer richting de stal, desnoods achterwaarts. Hij heeft nu blijkbaar een mindset dat lopen daar (en om die tijd) alleen is om te gaan spelen/vreten. Dan moet omgebogen worden naar een mindset dat hij ook daar op jou moet letten en moet 'werken'' . Desnoods voor een snoepje om het nog wat aantrekkelijker te maken.

Overigens ben ik wel met je juf eens dat je best wat strenger mag zijn. Hij heeft niks aan een klopje of een aai, immers hij is niet ongerust of bang hij is gewoon stout en baldadig. Maar zo'n aanpak past niet bij alle mensen en dan kan het bezighouden van zijn gedachten met andere zaken, zoals grondwerkopdrachten, ook goed werken. Al vind ik steigeren wel flink grensoverschrijdend hoor. Tijdelijk een zweep meenemen voor je eigen bescherming (al is het maar psychologisch en niet eens direct om een lel uit te delen) is zo gek nog niet.

Waarom heb je de paarden niet bij elkaar staan eigenlijk? Helemaal zo'n jong dier kan totaal zijn ei niet kwijt als hij niet kan spelen. Een vriendje kan ook veel van die 'edge' weghalen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:36

carrie79 schreef:
Op het moment dat hij weet dat hij (bijna) naar buiten mag begint hij in zijn stal al te stressen, rondlopen, schudden met het hoofd...ongeduldig zeg maar. .... ik spreek hem toe, aai hem om hem wat te kalmeren ..

Zorg er héél goed voor dat je paard het aaien niet al beloning voor het getoonde bedrag ziet. Want dan versterk je het alleen maar!

Ik denk dat het belangrijk is om heel sterk in je schoenen te staan. Zorg er voor dat jij mentaal 2 meter bent en breed als Schwarzenegger. En dat paardlief een pony van 1.30 is die écht niets te zeggen heeft. Want dat is het met die jongemannen, geef ze een vinger ....

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 10:39

Rex_Rolfo schreef:
carrie79 schreef:
Op het moment dat hij weet dat hij (bijna) naar buiten mag begint hij in zijn stal al te stressen, rondlopen, schudden met het hoofd...ongeduldig zeg maar. .... ik spreek hem toe, aai hem om hem wat te kalmeren ..

Zorg er héél goed voor dat je paard het aaien niet al beloning voor het getoonde bedrag ziet. Want dan versterk je het alleen maar!

Ik denk dat het belangrijk is om heel sterk in je schoenen te staan. Zorg er voor dat jij mentaal 2 meter bent en breed als Schwarzenegger. En dat paardlief een pony van 1.30 is die écht niets te zeggen heeft. Want dat is het met die jongemannen, geef ze een vinger ....

Zo had ik het dus nog niet bekeken, dat aaien ook als beloning gezien kan worden. Ik doe het echt in de overtuiging om hem te kalmeren. Kijk dat is alvast een goeie eyeopener, dank je wel!

carrie79

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 10:41

Trol jij ook bedankt voor je reactie, ik heb de paarden niet bij elkaar staan omdat ik bang ben dat ze gaan donderen met elkaar en dat één va mijn paarden 'kapot' gaat :x Ze staan overigens wel in een groot weiland met daartussen een lijntje, dus ze kunnen neuzen etc. de shetlander loopt wel bij beide in het weiland.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:43

Ik heb er ook een van 1.80

Hij is super consequent opgevoed, en naar het weiland heb ik hem een paar x met de zweep voor de borst meegenomen. Nu kan hij buitengezet worden door kleine kinderen.

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:45

carrie79 schreef:
Trol jij ook bedankt voor je reactie, ik heb de paarden niet bij elkaar staan omdat ik bang ben dat ze gaan donderen met elkaar en dat één va mijn paarden 'kapot' gaat :x Ze staan overigens wel in een groot weiland met daartussen een lijntje, dus ze kunnen neuzen etc. de shetlander loopt wel bij beide in het weiland.

Met donderen bedoel je spelen? Dat hoort toch bij het paardzijn? Zorgt voor geluk bij de dieren. Natuurlijk zijn niet alle paarden heel speels, merries bijvoorbeeld vaak al een stuk minder (en bij mijn ruin ook, die wil alleen kriebelen en jaagt de kuddematen daarna weg :D ) maar zo te horen is de jouwe wel een speelvogel. Beetje sneu als hij dat niet kan denk ik.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:46

Ik denk even helemaal de andere kant op. Kan hij niet op de wei blijven?

Of, zorg dat er op de plek waar hij heel even moet wachten een beetje hooi ligt zodat zijn focus verplaatst

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:48

Ik ga mee met troi.
Ik denk dat je er goed aan doet een paar keer de tijd te nemen en juist je ritme iets te doorbreken. Grondwerk onderweg en pas doorgaan als het rustig kan.
Omdat je zegt dat het verder een erg vriendelijk, eerlijk paard is, zou mijn voorkeur uitgaan naar heel rustig en duidelijk blijven, maar zeker zelf geen frustratie of agressie erin stoppen. Een paard 'aanpakken' zie je mensen als Featherlight, Tristen Tucker, Warwick Schiller niet doen...die stralen een solide, vastberaden leiderschap uit ook als een paard als een dolle stier om ze heen vliegt ;)

Focus op duidelijk maken wat je op dat moment wél van hem wil en minder wat ie allemaal niet moet doen.

Een touwhalster om en zweepje mee om puur je eigen ruimte wat aan te kunnen geven kan de eerste keren ook helpen.
(wat Matheno al aangeeft, niet om te tikken/meppen maar om aan te geven waar je hem niet wil hebben)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:49

As je hem als eerste buiten doet doet hij het dan ook?

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:54

Wanneer hij steigert zou ik hem omdraaien en terug naar stal lopen, als hij kalmeert weer richting de wei. Dit blijven herhalen tot hij het juiste antwoord geeft; rustig wachten tot jij het hek dicht doet, beloon hem hier met je stem voor. Het kan even duren maar als hij door heeft dat zijn gedrag niet voor het gewenste resultaat zorgt dan doorbreek je het patroon. Tijdens het steigeren mag je overigens wel laten weten dat dat absoluut niet de bedoeling is, spreek hem aan met je stem oid.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:56

Een 4 jarige ruin hoort te donderen. Die heeft echt een speelmaatje en opvoeder nodig. En een mens van 1.70 weegt dan echt niet op tegen andere paarden van 1.70.
Dit soort paarden kun je beter in de kudde houden.
Paarden isoleren om te voorkomen dat ze kapot gaan werkt misschien lichamelijk tot ze door draden gaan maar je hebt ook niet echt een passend vriendje. Maar mentaal is het een puber zonder speelgoed zetten.
Ruinen spelen over het algemeen meer en flinker dan merries, dat hoort erbij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:57

Aslien schreef:
Wanneer hij steigert zou ik hem omdraaien en terug naar stal lopen, als hij kalmeert weer richting de wei. Dit blijven herhalen tot hij het juiste antwoord geeft; rustig wachten tot jij het hek dicht doet, beloon hem hier met je stem voor. Het kan even duren maar als hij door heeft dat zijn gedrag niet voor het gewenste resultaat zorgt dan doorbreek je het patroon. Tijdens het steigeren mag je overigens wel laten weten dat dat absoluut niet de bedoeling is, spreek hem aan met je stem oid.

Gericht naar me steigeren resulteert hier in een maatje 38 onder de kont.
Zulke fratsen worden hier absoluut niet getolereerd, 1.10 meter of 1.80 meter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:04

smurffie schreef:
Een 4 jarige ruin hoort te donderen. Die heeft echt een speelmaatje en opvoeder nodig. En een mens van 1.70 weegt dan echt niet op tegen andere paarden van 1.70.
Dit soort paarden kun je beter in de kudde houden.
Paarden isoleren om te voorkomen dat ze kapot gaan werkt misschien lichamelijk tot ze door draden gaan maar je hebt ook niet echt een passend vriendje. Maar mentaal is het een puber zonder speelgoed zetten.
Ruinen spelen over het algemeen meer en flinker dan merries, dat hoort erbij.

Dit is mijn gedachte, en langer en meer in het land/ paddock houden met andere paarden. Ik weet niet hoelang bij buiten staat maar het klinkt als een paard die zo blij is dat hij eindelijk naar buiten mag.

Wbt het steigeren, ik zou er een keer een hengstenketting aanknopen en als hij steigert er een flinke rug aan geven met een schreeuw. Klinkt hard maar dan gaat ie je schreeuw associeren met iets onprettigs en ben je het gedrag zo kwijt. Wel doen uiteraard op het moment dat hij het wil gaan doen, niet als ie al hoog aan het steigeren is dan ben je te laat.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:05

Elisa2 schreef:
Wbt het steigeren, ik zou er een keer een hengstenketting aanknopen en als hij steigert er een flinke rug aan geven met een schreeuw.

Daar kun je het neusbot mee breken ...

troi

Re: Tips nodig jong paard naar weide brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:08

Tja, wat betreft dat steigeren. Dat is natuurlijk een laatste fase. Vooraf zal het dier al onrustig zijn en ongewenst gedrag vertonen. Het is mooier als je dan al ingrijpt zodat hij niet eens op het idee komt om te gaan steigeren, flink aan het (denk)werk zetten. Hij is groot en sterk dus misdragen is gewoon gevaarlijk voor een mens, dus is flink ingrijpen wel nodig.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:14

Paard geruststellen heeft in deze situatie een averechts effect verwacht ik.

Ik zou niet de confrontatie opzoeken op je pad naar de wei, maar hem juist als hij zo druk is vanuit de box meenemen voor een kwartiertje longe en grondwerk. Zodra hij rustig is mag hij mee naar de wei, begint het gedonder onderweg weer? Dan direct weer aan het werk zetten totdat hij normaal mee kan lopen.

Lang touw meenemen is goed, in zo'n geval kan een hengstenketting ook geen kwaad, dan heb je als klein mensje naast zo'n reus net wat meer te zeggen.
Als je dit een weekje volhoud gok ik dat hij het wel zal snappen, bij iedere terugval lik op stuk en weer aan het werk zetten.

Verder kan je ook nog voor de zekerheid kijken naar je voerschema, krijgt hij niet meer energie binnen dan hij nodig heeft? De meeste paarden hebben echt voldoende aan een vitaminebrokje naast onbeperkt ruwvoer

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 11:14

Dank jullie voor de antwoorden, de paarden staan hier de hele dag buiten. dus vanaf 8u sochtends tot een uurtje of 4/5 (ligt aan het weer nu in de winter). Ze hebben een flink weiland en extra hooi. (dit ter extra info).

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:17

Ik zou ook flink aan de gang gaan met grondwerk en eventueel clickertraining.

En daar heb je dan ook al enorm veel aan als je hem later gaat beleren.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 11:20

Bloodymary schreef:
Ik zou ook flink aan de gang gaan met grondwerk en eventueel clickertraining.

En daar heb je dan ook al enorm veel aan als je hem later gaat beleren.

hij is al beleerd en staat ook al rustig in het werk. zoals eerder omschreven doet hij dit allemaal keurig en is hij super relax in zowel het rijden, als meenemen naar andere plaatsen etc.

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:20

Om te beginnen zou ik hem laten staan tot hij RUSTIG is! In zijn box. Nu haal je hem eruit op het moment dat ie opgewonden is. Dat bewerkstelligt 2 dingen:
Ten eerste: Hij wordt beloont voor zijn gedrag-> ik ben druk dan gaat de deur open. Dus wordt hij nog drukker iedere keer. Je "release-t" op het verkeerde moment.
Ten tweede: het naar de wei brengen begint zo al met opwinding en dat wordt met het naderen van het doel (zijn uiteindelijke wei) steeds meer.

Als je hem laat staan tot ie rustig is, neem daar dan de tijd voor, heb echt engelengeduld!! Paarden hebben geen horloge om met: "zeg, ik had al eeuwen op de wei moeten zijn". En bereid je voor op zijn hele trukendoos!! Op het moment dat je denkt Wow, nu wordt het wel heel erg! zit je vlakbij het omslagpunt. Hij zal nog even alles uit de kast trekken om zijn zin te krijgen. Zorg dat het veilig is voor hem, maar daar ga ik wel vanuit als hij de nacht over ook in die box staat. Ga gewoon weg als ie druk doet.
En als je naar de wei loopt en hij doet druk, zet m idd achterwaarts. Ik ben het eens met degene die zegt dat je m aan moet pakken, maar wel op een paardbegrijpelijke manier én met de juiste momenten van releasen. Als 1,78 m omhoog komt kan ik me heel goed voorstellen dat je dat imponeert. Schreeuwen heeft geen zin, het helpt ook niet om het gedrag tegen te gaan. Paardenpsychologie wel, daarom zoek hulp bij goede NH-instructie (bijv. Parelli, Horsemanship Academy zit niet ver van jou vandaan denk ik) als je niet precies weet hoe dit op te lossen.
En verder denk ik dat de hele club bij elkaar zetten ook een goed idee is, dat levert voor de jongeling ook manieren op die wij als mens niet kunnen toevoegen.
Ook jonge paarden moeten leren zichzelf te gedragen. Donderen doen ze maar in hun eigen tijd!!
Het zal de start zijn van een goede relatie met je paard. Ik wens je heel veel succes met je jonkie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:22

Beebee schreef:
Om te beginnen zou ik hem laten staan tot hij RUSTIG is! In zijn box. Nu haal je hem eruit op het moment dat ie opgewonden is. Dat bewerkstelligt 2 dingen:
Ten eerste: Hij wordt beloont voor zijn gedrag-> ik ben druk dan gaat de deur open. Dus wordt hij nog drukker iedere keer. Je "release-t" op het verkeerde moment.
Ten tweede: het naar de wei brengen begint zo al met opwinding en dat wordt met het naderen van het doel (zijn uiteindelijke wei) steeds meer.

Als je hem laat staan tot ie rustig is, neem daar dan de tijd voor, heb echt engelengeduld!! Paarden hebben geen horloge om met: "zeg, ik had al eeuwen op de wei moeten zijn". En bereid je voor op zijn hele trukendoos!! Op het moment dat je denkt Wow, nu wordt het wel heel erg! zit je vlakbij het omslagpunt. Hij zal nog even alles uit de kast trekken om zijn zin te krijgen. Zorg dat het veilig is voor hem, maar daar ga ik wel vanuit als hij de nacht over ook in die box staat. Ga gewoon weg als ie druk doet.
En als je naar de wei loopt en hij doet druk, zet m idd achterwaarts. Ik ben het eens met degene die zegt dat je m aan moet pakken, maar wel op een paardbegrijpelijke manier én met de juiste momenten van releasen. Als 1,78 m omhoog komt kan ik me heel goed voorstellen dat je dat imponeert. Schreeuwen heeft geen zin, het helpt ook niet om het gedrag tegen te gaan. Paardenpsychologie wel, daarom zoek hulp bij goede NH-instructie (bijv. Parelli, Horsemanship Academy zit niet ver van jou vandaan denk ik) als je niet precies weet hoe dit op te lossen.
En verder denk ik dat de hele club bij elkaar zetten ook een goed idee is, dat levert voor de jongeling ook manieren op die wij als mens niet kunnen toevoegen.
Ook jonge paarden moeten leren zichzelf te gedragen. Donderen doen ze maar in hun eigen tijd!!
Het zal de start zijn van een goede relatie met je paard. Ik wens je heel veel succes met je jonkie.

Mee eens, met zijn gedrag nu krijgt hij altijd zijn zin, dus waarom zou hij zijn gedrag aanpassen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:25

Ik zou als eerste gewoon de paarden samen zetten. Het gaat er vaak echt minder hard aan toe dan je denkt.

Het brengen naar de wei begint al in de stal. Rustig blijven staan tot het halster aan is en dan rustig uit stal stappen. Ik zou adviseren om een touw halster te gebruiken.
Bij het lopen moet die constant netjes bij je blijven en anders gaan we gewoon achteruit en even stil staan netjes. Daarna weer door lopen. Als achteruit niet werkt kan je ook een rondje om je heen laten lopen.
Dit gewoon steeds herhalen, ook bij het binnen zetten of pakken voor iets anders.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:26

Dit is gedrag waar je zelf heel handig in moet zijn. Makkelijker is, om hem gewoon bij je merrie te zetten, die zijn er vaak handiger in. Het kan voor jou echt schelen als jouw merrie hem een beetje opvoed.

Laten staan tot hij rustig wordt, zo denkt een paard volgens mij niet. Een paard zit op dat moment in de adrenaline, in de stress en dat wordt echt niet minder als je hem laat staan.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:28

Ik denk dat dit paard niet anders kán op dit moment dan spanning opbouwen. Door jeugdigheid, veel energie, ruin zijn.. Ongewenst gedrag nu omturnen voordat hij in de gaten heeft dat hij het misbruiken kan lijkt me wel heel belangrijk.

Ik zou de routine doorbreken (daarin kan hij juist spanning opbouwen) en de route naar de wei zien als een training/spel moment. Gewoon rustig maar vastberaden even overal bij langs, even een koekje bij de container halen, een stukje zijwaarts langs de bakrand lopen, of achterwaarts door het hek. Gewoon samen puzzelen op het erf met gehoorzaamheid, met als beloning het gras in de wei.
Als er daarvoor nog teveel spanning is: In de wei niet direct los laten, maar daar gaan puzzelen met gehoorzaamheid. Als hij na het hek direct zoveel spanning heeft dat hij zijn energie kwijt moet, kan hij dat ook stoppen in positief gedrag.
Laten staan tot hij rustig is heeft volgens mij een averechts effect, die energie en spanning vloeit niet weg door in een box te blijven staan.