Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
carrie79 schreef:Op het moment dat hij weet dat hij (bijna) naar buiten mag begint hij in zijn stal al te stressen, rondlopen, schudden met het hoofd...ongeduldig zeg maar. .... ik spreek hem toe, aai hem om hem wat te kalmeren ..
Rex_Rolfo schreef:carrie79 schreef:Op het moment dat hij weet dat hij (bijna) naar buiten mag begint hij in zijn stal al te stressen, rondlopen, schudden met het hoofd...ongeduldig zeg maar. .... ik spreek hem toe, aai hem om hem wat te kalmeren ..
Zorg er héél goed voor dat je paard het aaien niet al beloning voor het getoonde bedrag ziet. Want dan versterk je het alleen maar!
Ik denk dat het belangrijk is om heel sterk in je schoenen te staan. Zorg er voor dat jij mentaal 2 meter bent en breed als Schwarzenegger. En dat paardlief een pony van 1.30 is die écht niets te zeggen heeft. Want dat is het met die jongemannen, geef ze een vinger ....
carrie79 schreef:Trol jij ook bedankt voor je reactie, ik heb de paarden niet bij elkaar staan omdat ik bang ben dat ze gaan donderen met elkaar en dat één va mijn paarden 'kapot' gaatZe staan overigens wel in een groot weiland met daartussen een lijntje, dus ze kunnen neuzen etc. de shetlander loopt wel bij beide in het weiland.
Aslien schreef:Wanneer hij steigert zou ik hem omdraaien en terug naar stal lopen, als hij kalmeert weer richting de wei. Dit blijven herhalen tot hij het juiste antwoord geeft; rustig wachten tot jij het hek dicht doet, beloon hem hier met je stem voor. Het kan even duren maar als hij door heeft dat zijn gedrag niet voor het gewenste resultaat zorgt dan doorbreek je het patroon. Tijdens het steigeren mag je overigens wel laten weten dat dat absoluut niet de bedoeling is, spreek hem aan met je stem oid.
smurffie schreef:Een 4 jarige ruin hoort te donderen. Die heeft echt een speelmaatje en opvoeder nodig. En een mens van 1.70 weegt dan echt niet op tegen andere paarden van 1.70.
Dit soort paarden kun je beter in de kudde houden.
Paarden isoleren om te voorkomen dat ze kapot gaan werkt misschien lichamelijk tot ze door draden gaan maar je hebt ook niet echt een passend vriendje. Maar mentaal is het een puber zonder speelgoed zetten.
Ruinen spelen over het algemeen meer en flinker dan merries, dat hoort erbij.
Bloodymary schreef:Ik zou ook flink aan de gang gaan met grondwerk en eventueel clickertraining.
En daar heb je dan ook al enorm veel aan als je hem later gaat beleren.
Beebee schreef:Om te beginnen zou ik hem laten staan tot hij RUSTIG is! In zijn box. Nu haal je hem eruit op het moment dat ie opgewonden is. Dat bewerkstelligt 2 dingen:
Ten eerste: Hij wordt beloont voor zijn gedrag-> ik ben druk dan gaat de deur open. Dus wordt hij nog drukker iedere keer. Je "release-t" op het verkeerde moment.
Ten tweede: het naar de wei brengen begint zo al met opwinding en dat wordt met het naderen van het doel (zijn uiteindelijke wei) steeds meer.
Als je hem laat staan tot ie rustig is, neem daar dan de tijd voor, heb echt engelengeduld!! Paarden hebben geen horloge om met: "zeg, ik had al eeuwen op de wei moeten zijn". En bereid je voor op zijn hele trukendoos!! Op het moment dat je denkt Wow, nu wordt het wel heel erg! zit je vlakbij het omslagpunt. Hij zal nog even alles uit de kast trekken om zijn zin te krijgen. Zorg dat het veilig is voor hem, maar daar ga ik wel vanuit als hij de nacht over ook in die box staat. Ga gewoon weg als ie druk doet.
En als je naar de wei loopt en hij doet druk, zet m idd achterwaarts. Ik ben het eens met degene die zegt dat je m aan moet pakken, maar wel op een paardbegrijpelijke manier én met de juiste momenten van releasen. Als 1,78 m omhoog komt kan ik me heel goed voorstellen dat je dat imponeert. Schreeuwen heeft geen zin, het helpt ook niet om het gedrag tegen te gaan. Paardenpsychologie wel, daarom zoek hulp bij goede NH-instructie (bijv. Parelli, Horsemanship Academy zit niet ver van jou vandaan denk ik) als je niet precies weet hoe dit op te lossen.
En verder denk ik dat de hele club bij elkaar zetten ook een goed idee is, dat levert voor de jongeling ook manieren op die wij als mens niet kunnen toevoegen.
Ook jonge paarden moeten leren zichzelf te gedragen. Donderen doen ze maar in hun eigen tijd!!
Het zal de start zijn van een goede relatie met je paard. Ik wens je heel veel succes met je jonkie.