Paard agressief naar mens tijdens het voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Paard agressief naar mens tijdens het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 17:55

Een vriendin van mij heeft sinds kort een nieuw paard bij haar op pension staan. Het gaat om een tuiger ruin van dik 1.75, dus niet bepaald een kleintje. Ik ben laatst bij haar thuis geweest en heb het voeren aanschouwd. Hier zit hem het probleem. Het paard wordt enorm agressief met voeren. Zowel krachtvoer als ruwvoer. Vriendin gooide hooi in de stal, oren gingen in de nek en het dreigen begon. Toen viel er wat hooi voor de stal op de grond, wat ze op pakte om ook nog in de stal te willen gooien. Het paard ging hierop volledig door het lint. Hij dook over de staldeur met zijn hals en hoofd en probeerde haar te grijpen. Vriendin wist al dat dit waarschijnlijk zou gebeuren, bleef rustig, werd niet kwaad. Het lukte haar toch het hooi over de deur te deponeren, waarop het paard met twee achterbenen tegelijk meermaals (en dan bedoel ik echt 5 a 6 keer) gericht naar haar trapte (gelukkig dus tegen de stalwand). De agressie is echt naar mensen gericht. Niet naar andere paarden.

Ik heb het aanschouwd maar kan de vinger er niet zo goed op leggen. Nu ben ik sowieso voor paarden 24/7 van voer uit slowfeeders voorzien, maar dat is niet haar manier van voeren. Ik weet dus niet of dat het probleem op zou lossen. Het paard had dit probleem al bij aankoop.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over de oorzaak en eventuele oplossingen. Geweld ligt niet in haar straatje en lijkt mij hier ook zeker niet de juiste oplossing.

Buiten het voeren om is het overigens een lief, ietwat onzeker paard.

Ibbel

Re: Paard agressief naar mens tijdens het voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:02

Kruiwagen met hooi buiten bereik paard voor de stal zetten. Dreigt-ie? Lekker laten staan.
Is-ie uitgemept? Staan de oren weer naar voren?
Naar kruiwagen lopen en hooi pakken. Begint-ie weer met meppen? Hooi loslaten, weer weg bij de kruiwagen, verder zie boven.

Zal even duren, maar heel simpel: belonen bij goed gedrag, dus voer geven als-ie rustig is. Niet rustig? Geen eten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:04

Die is typisch voedernijd, die van mij heeft dit helaas ook, maar gelukkig niet naar mensen, alleen naar andere paarden.
Ik ben, zeker in zulke gevallen, zeker voor 24/7 ruwvoer ter beschikking.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:05

Zolang hij zich zo gedraagt geen voer geven. Pas geven als hij fatsoenlijk en vrolijk in zijn stal staat. Nu wordt zijn slechte gedrag beloond.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:06

en hoe legt dit paard de link met honger krijgen en zijn gedrag Dennenboom? Vind het een bijzonder dom antwoord.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:13

Als ze al geeneens onbeperkt hooi wil geven en dat dier in een stal staat houdt het op. Mensen willen de natuur van een paard veranderen en als zo'n dier daar niet in meegaat is het een 'stalondeugd' en moet je hem maar geen eten geven of het voor z'n neus zetten tot ie normaal kan doen..... Ik denk in dit geval dat de mens hier iets moet leren, niet het paard.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:19

Kinke schreef:
en hoe legt dit paard de link met honger krijgen en zijn gedrag Dennenboom? Vind het een bijzonder dom antwoord.
Het is nu andersom, hij linkt zijn slechte gedrag aan voer krijgen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:23

Summerdreams schreef:
Als ze al geeneens onbeperkt hooi wil geven en dat dier in een stal staat houdt het op. Mensen willen de natuur van een paard veranderen en als zo'n dier daar niet in meegaat is het een 'stalondeugd' en moet je hem maar geen eten geven of het voor z'n neus zetten tot ie normaal kan doen..... Ik denk in dit geval dat de mens hier iets moet leren, niet het paard.

Nou ja,dit is toch echt geen normaal gedrag.Voedernijd ja,maar de pensionhoudster komt hem toch juist voer brengen en niet afpakken.En dat,zeker in de winter,een paard af en toe op stal staat is onvermijdelijk in de meeste gevallen.Ik vind het een flink probleem.En ben benieuwd of iemand weet hoe dit aan te pakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:28

Dat klinkt als alsof hij dat gedrag aardig succesvol heeft geoefend.
Ik heb er wel ervaring mee maar heel eerlijk durf ik daar op internet niet zomaar raad over te geven omdat het zomaar heel gevaarlijk kan zijn als je zelf twijfelt en raad vraagt op internet
Ik zou er een gedragstrainer bij halen en evtl voor snel resultaat een klikker training overwegen, dat laatste doe ik zelf eigenlijk niet maar ik weet wel hoe goed nen daar resultaten mee krijgt.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:33

Dennenboom schreef:
Zolang hij zich zo gedraagt geen voer geven. Pas geven als hij fatsoenlijk en vrolijk in zijn stal staat. Nu wordt zijn slechte gedrag beloond.

Zo werkt het paardenbrein niet helemaal. Dat ze denken oh hee wacht eens even ik krijg geen voer dat zal vast aan m’n gedrag liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:38

Mijn spanjaard is ook lichtelijk agressief wat voer betreft. Oren plat in de nek en dreigen. Maar alleen in z'n stal. Buiten de stal is niks aan de hand. Ik negeer het gedrag en de staleigenaresse ook. Hij heeft nog niet gegrepen of wat, maar dreigt ie dat te doen krijgt ie een lel. Naar andere paarden doet ie dit ook niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:51

BrechtCarlos schreef:
Dennenboom schreef:

Zo werkt het paardenbrein niet helemaal. Dat ze denken oh hee wacht eens even ik krijg geen voer dat zal vast aan m’n gedrag liggen.

Als jij aan komt lopen met voer en het paard doet lelijk en je geeft dat voer dan heeft hij succes met zijn gedrag. Je gaat waarschijnlijk zelf ook snel weer uit zijn buurt. ==> paard leert dat hij zich zo mag gedragen.

Kom jij aan met voer en het paard doet lelijk en je vergroot de afstand met het voer tot het paard weer dan heeft het paard geen succes met het gedrag. Wacht je tot hij weer normaal doet en je loopt weer richting paard met voer en hij blijft normaal doen dan geef je het voer. Dan heeft het paard geen succes met zijn agressieve gedrag maar wel met het normale gedrag.

Dieren leren in patronen, doen ze iets wat wij ongewenst vinden dan moet je dus het patroon doorbreken en een nieuw gewenst patroon aanleren.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:53

Ten eerste; pas op met jezelf TS en vriendin van.
Haal er desnoods een gedragstherapeut bij, daar is echt geen schande in.

Ten tweede (En het volgende gaat over veel minder heftige reacties dan die van je vriendin).
Ik heb er twee die niet agressief zijn maar enorme drambakken zijn, als ik ze de kans zou geven zou dat wel tot gevaarlijke dingen kunnen uitgroeien. Een van de twee is ook echt een kolos van een paard.
Die twee heb ik eerst twee losse dingen geleerd, voor mijn eigen veiligheid, en dit later aan elkaar geplakt.

Het eerste is wat simpeler (Heb ik van mijn hondentraining geleend :D ), koekje in de hand en een vuist maken.
In het begin zullen ze vanalles doen om dat koekje maar te krijgen, dit negeer je tot ze hun interesse verliezen.
Op dát moment krijgen ze het koekje.
Dit kan je uitbreiden met emmers, kruiwagens hooi etc.

Het tweede is niet perse moeilijker, maar kost wel meer herhaling voordat het echt soepel gaat en ook op afstand zal lukken.
Achterwaarts gaan op een hand/arm gebaar evt. met commando.

Dit heb ik gekoppeld door veel herhaling en met allerlei soorten voer.
Nu lopen ze eerst naar achteren en gaan pas eten op het moment dat ik zeg dat het goed is.

Dit zorgt ervoor dat ik dagelijks veel minder stress en gedoe heb.
Ben ook niet meer bang dat ik nog meer tenen hoef te breken.
Laatst bijgewerkt door Pumpkinbroes op 29-01-21 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:02

Oei dat klinkt wel heftig TS :oo

Heeft het paard geen maagzweren of iets anders medisch? Dan kan het zijn dat voer aan pijn wordt gekoppeld wat het agressieve gedrag zou kunnen verklaren.

Wat ik hier ook wel eens zie is dat paarden die ooit in hun leven te kort hebben gehad veel agressiever op voer reageren dan de paarden die altijd zo veel konden eten als ze behoefte aan hadden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:07

Mijn pony heeft onbeperkt hooi, maar krijgt met voeren een plukje voordroog voor de lekker.
Staat ie soms met zijn 1.32 woest te steigeren en boos te doen, om dat plukje voordroog.
Of je effe op wil schieten.
Hij moet gewoon wachten van ons, vier voeten aan de grond, stapje terug, en dan pas krijgt hij zijn heilige plukje voordroog.
Maar eten heeft dat mormel te over, vriendjes ook, komt niks tekort.
Maar dat plukje voordroog...
Bij mij kreeg dit paard niks tot hij/zij normaal kon doen, en niet onbeperkt..
Hier ligt altijd nog wel wat in de boxen alleen moeten ze wat meer scharrelen op het eind.
Maar eten is er eigenlijk altijd tenzij het een superlekkere en rijke baal is die op gaat als snoep.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:21

Citaat:
Ik heb het aanschouwd maar kan de vinger er niet zo goed op leggen. Nu ben ik sowieso voor paarden 24/7 van voer uit slowfeeders voorzien, maar dat is niet haar manier van voeren. Ik weet dus niet of dat het probleem op zou lossen. Het paard had dit probleem al bij aankoop.

Het is misschien niet haar manier, maar daar hebben paarden geen boodschap aan.

Paard heeft het probleem al bij de vorige eigenaar ontwikkeld. Heeft ie daar te weinig hooi gehad misschien, of te weinig porties, of de hele nacht geen hooi?
Simpele test: geeft het dier twee weken minimaal (liever langer) onbeperkt hooi in een slowfeeder, en kijk dan of het gedrag verandert.
Zo ja, dan is dat het antwoord; en zo nee; dan wordt het zoeken naar de oplossing. Opvoeden (clickertraining is al genoemd en werkt heel goed) kijken of het opsluiten in een stal de agressie opwekt (sommige paarden kunnen hun energie niet kwijt, vervelen zich, gaan manieren verzinnen zich bezig te houden) maagklachten, etc etc.

Ik ken iemand met een paard wat nu van 's middags laat tot de volgende ochtend laat op stal staat. Na de laatste voerronde gaat het dier met zijn hoofd in een hoekje staan en gaat op 'shut down' zegt de eigenaar. Hij sluit zich helemaal op in zichzelf en staat de hele nacht te wachten tot er weer wat gebeurt, of hooi komt. Zo zielig. (en ze is niet van plan de luxe van volpension/diverse bakken etc. op te geven... 8)7 )

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:32

Ligt ook aan de leeftijd die die heeft met oplossen. Als hij ouder is heeft hij dit probleem waarschijnlijk al een poosje en is het in mijn ervaring zowat niet meer goed te krijgen. Mijn toen 3 jarige van 170 kwam steigerend op me af in de wei als ik dr kwam voeren, ook toen ik dr net had. Die heb ik 2x een tikkie met de longeerzweep gegeven zodat ze op afstand bleef toen ik de bak voer vast had. Toen in hm rustig neer mocht zetten uitgebreid beloont. 2 dagen erna was het klaar en in die 2 dagen hoefde ik alleen “nee” te zeggen en dan liet ze me met rust. Nu kan ik dr volledig poetsen en knuffelen als ze staat te eten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:02

Esther schreef:
Als jij aan komt lopen met voer en het paard doet lelijk en je geeft dat voer dan heeft hij succes met zijn gedrag. Je gaat waarschijnlijk zelf ook snel weer uit zijn buurt. ==> paard leert dat hij zich zo mag gedragen.

Kom jij aan met voer en het paard doet lelijk en je vergroot de afstand met het voer tot het paard weer dan heeft het paard geen succes met het gedrag. Wacht je tot hij weer normaal doet en je loopt weer richting paard met voer en hij blijft normaal doen dan geef je het voer. Dan heeft het paard geen succes met zijn agressieve gedrag maar wel met het normale gedrag.

Dieren leren in patronen, doen ze iets wat wij ongewenst vinden dan moet je dus het patroon doorbreken en een nieuw gewenst patroon aanleren.

En zo werkt het paardenbrein dus niet. De voertijd is voor dit paard blijkbaar een grote bron van stress. Het stressgedrag zal waarschijnlijk al beginnen van zodra de voerronde begint. De meeste paarden hebben op dat moment een gezonde dosis spanning: hinniken, vol verwachting uitkijken naar het voer. Bij dit paard uit zich dat, omwille van een tot nog toe onbekende reden, in extreme en zodoende ongewenste mate. Het paard zit vol in de stress en adrenaline en is op dat ogenblik niet in staat om "na te denken". Het paard heeft tunnelvisie op het voer. Hoe langer jij dan die periode van voeren rekt door aan te komen lopen en weer weg en weer terug en weer weg, hoe meer stress het paard zal opbouwen. De kans is groter dat het gedrag juist verergert wanneer je het op deze manier probeert "op te lossen" (steigerend paard, een paard dat zich helemaal niet meer in de hand kan houden etc.). Je geeft hem namelijk gegronde reden om nijdig te zijn op zijn voer, want alle paarden zijn aan het eten behalve hij, laat dat nou net de grootste trigger zijn van paarden met voernijd. En uiteindelijk zul je het paard toch moeten voeren en is het bijna onmogelijk om iedere voerbeurt op het exact juiste moment te belonen, want je wilt niet iedere dag en iedere voerbeurt minstens twee uur hiermee bezig zijn. Consequent en consistent zijn is met deze methode praktisch onhaalbaar.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:07

Als je niet voorziet in de basisbehoeften van het paard kun je wel van alles afleren maar neem je dan de oorzaak ook weg?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:44

Gini schreef:
En zo werkt het paardenbrein dus niet. De voertijd is voor dit paard blijkbaar een grote bron van stress. Het stressgedrag zal waarschijnlijk al beginnen van zodra de voerronde begint. De meeste paarden hebben op dat moment een gezonde dosis spanning: hinniken, vol verwachting uitkijken naar het voer. Bij dit paard uit zich dat, omwille van een tot nog toe onbekende reden, in extreme en zodoende ongewenste mate. Het paard zit vol in de stress en adrenaline en is op dat ogenblik niet in staat om "na te denken". Het paard heeft tunnelvisie op het voer. Hoe langer jij dan die periode van voeren rekt door aan te komen lopen en weer weg en weer terug en weer weg, hoe meer stress het paard zal opbouwen. De kans is groter dat het gedrag juist verergert wanneer je het op deze manier probeert "op te lossen" (steigerend paard, een paard dat zich helemaal niet meer in de hand kan houden etc.). Je geeft hem namelijk gegronde reden om nijdig te zijn op zijn voer, want alle paarden zijn aan het eten behalve hij, laat dat nou net de grootste trigger zijn van paarden met voernijd. En uiteindelijk zul je het paard toch moeten voeren en is het bijna onmogelijk om iedere voerbeurt op het exact juiste moment te belonen, want je wilt niet iedere dag en iedere voerbeurt minstens twee uur hiermee bezig zijn. Consequent en consistent zijn is met deze methode praktisch onhaalbaar.

Ik ben wel benieuwd waarom jij denkt dat een paardenbrein niet zo werkt? Is dat alleen vanwege de stress? En: wat zou jouw suggestie zijn?

Je geeft aan dat door de stress het paard niet meer kan leren maar volgens mij wordt deze combinatie van negatief straffen met positieve bekrachtiging juist best vaak met succes toegepast op paarden die voernijd hebben.

Of het de beste manier is, is een andere vraag maar ik denk dat deze manier wel kans van slagen heeft.

Het paard heeft nu in z'n hoofd dat agressie belangrijk is om z'n eten op te eten. Waar dit vandaan komt weten we niet, maar we willen natuurlijk dat dit gedrag afneemt.

Als je de methode aanhoudt van alleen voeren als hij niet agressief is, is het inderdaad handig zoveel mogelijk stressoren weg te halen. Dus zorg dat ie niet al te hongerig is in ieder geval. En misschien is er een rustig moment waarop je het kunt oefenen, bijvoorveeld een uur na voedertijd, waarbij alle paarden inclusief dit paard al eten hebben en al wat in de maag hebben.

Als je dan met meer hooi aan komt zetten en hij gedraagt zich agressief, dan geef je dit hooi dus niet. Je neemt dan de kans op het krijgen van meer hooi weg, waarbij je dus dat gedrag straft. Dan weet het paard nog niet wat wel het goede gedrag is en als je hem dat niet laat zien, dan, ja: grote kans dat het slechte gedrag vergroot (wat grappig genoeg extinctie heet - wat eerst werkte wordt groter/harder ingezet want misschien werkt het dan wel). Je zult dan moeten wachten op een 'extinction burst' waarbij de piek van het gedrag bereikt wordt - dan kan het inderdaad zo zijn dat het paard enorm woest steigert en dat soort dingen.

Máar. Je doet bij deze methode ook nog iets anders, want ieder moment dat het paard een verbetering in het gedrag laat zien, krijgt ie hooi en wordt hij dus beloond (en de timing is hierbij heel belangrijk en bij zo'n groot probleem kun je waarschijnlijk het beste de stapjes echt klein houden om die extinctie in te perken). Deze manier van positief bekrachtigen is júist enorm effectief, clickertraining wordt niet voor niks ingezet voor bijvoorbeeld het trainen van dierentuindieren.

Met kleine stapjes en goeie timing kun je een heel eind komen. En zodra de knop omgaat van 'ik moet boos doen voor mijn eten' naar 'ik moet rustig zijn voor mijn eten', zal dat nieuwe gedrag zich eerst tonen voordat het paard terugvalt in oude gewoontes. Waardoor dat nieuwe gedrag dus steeds beloond wordt bij het voeren.

Je zou dit zelfs nog met behulp van een clicker kunnen doen voor precies de goede timing, al zou ik dat dan wel in beschermd contact doen :+ dus paard in de stal, jij erbuiten.

Maar nogmaals of het de beste manier is, is een andere vraag maar dit is zeker een manier die heel effectief kan zijn. Wel ga ik mee met de anderen in dat het handig is een gedragsdeskundige erbij te halen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:53

Helemaal met jou eens gini!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:07

Lijkt mij om te beginnen het handigste om een slowfeeder met hooi in de stal te hangen en deze te vullen als het paard buiten staat.
Paard heeft ooit reden gehad om helemaal gefocust te zijn op het voer en er alles voor over te hebben. Daarnaast staat het net op een nieuwe plek wat ook stressvol is.

Daarnaast met grondwerk elkaar leren kennen en te werken aan zijn zelfvertrouwen.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:51

Kinke schreef:

Dom antwoord? Vind het meer logisch nadenken. Er komt voer aan en het paard doet lelijk. Geef je alsnog dat voer dan beloon je het lelijke gedrag. Lijkt me logisch dat je dit eerst oefent na een voerbeurt en zo opbouwt met tussenpozen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:58

maar dat zei je niet Dennenboom. Je zei, niet voeren tot hij vrolijk en fatsoenlijk in z'n stal staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:21

Misschien dat je vriendin even om tafel moet met de eigenaar van het paard?
Jij als buitenstaander van het geheel kunt hier weinig aan doen immers?