Iets té goed getraind? Gepavlovd door je paard/huisdier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Iets té goed getraind? Gepavlovd door je paard/huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 13:43

Hey bokkers,

Ik dacht, ik ben vast niet de enige die wel eens meemaakt dat een pony of paard té goed getraind is, en dat dan voor grappige situaties kan zorgen.

Twee voorbeelden:

Mijn merrie heeft ondertussen door dat we, als we door het dorp of door straten rijden, altijd aan de kant gaan voor auto's die van voren of achteren naderen. Ook bij motoren, scooters, brommers, fietsers, en joggers doen we dit vaak, zodat zij makkelijker kunnen passeren aangezien ze sneller zijn. Alleen heeft madam het nu zo gegeneraliseerd dat ze dus ook aan de rand stil wil gaan staan als er gewoon voetgangers van achter aankomen, die vaak niet eens echt (beduidend) sneller zijn. Sta je dan met haar goede gedrag -O- :')

Same but different: Ze heeft ondertussen ook geleerd dat ze NIET langs mensen, honden, paarden, auto's, whatever, mag in iets anders als stap. Heel handig als je een fotografe langs het galopveld zet om foto's te maken :j "maar baasje, daar staat iemand! Normaal gaan we daar nooit snel langs!"
Daarnaast weet ze dat we, als we draven en alleen maar in stap overgaan om langs voetgangers te gaan, dat ze daarna vaak weer aan mag/moet draven. Dus als ik gewoon per toeval ga stappen terwijl er ook toevallig voetgangers aankomen gaat ze na de voetgangers weer vrolijk in draf _O-

Er zit absoluut geen kwaad in, maar dat zijn zo'n momenten "tja, iets té braaf/gewoonte dier?"

Dus, brand los! Wanneer werden jullie gepavlovd door jullie paarden of andere huisdieren?

mvdende

Re: Iets té goed getraind? Gepavlovd door je paard/huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:48

Mijn hond kent het "uit" klikje van mijn telefoon.

Al ligt hij diep in dromenland en is zn staart aan het zwiepen omdat hij ligt te dromen, zodra ik mn telefoon uit klik, springt hij op.

Dat komt omdat ik dan actie ga onderne ergens voor (en dat kan best het huis schoonmaken zijn) maar vaak ook dat we dan gaan wandelen ofzo.

Het is gewoon irritant, ik kan niet meer "stiekem" rustig iets gaan doen, Skip staat er direct met zn grote neus bovenop

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:51

Ik herken het ook, mijn paard is in zijn eentje tijdens buiten ritten gespannen en nu heb ik hem aangeleerd dat hij bij veel spanning een paar pasjes achteruit moet en daarna krijgt hij een brokje. Het werkt perfect maar laatst bleef hij maar achteruit lopen, ik denk wel een paar 100 mtr, het was ergens lachwekkend want hij deed enorm zijn best maar de vooruit-knop was echt even volledig weg.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:54

Ik geef mijn gerbils regelmatig op dezelfde plek in hun hok een handje snacks, omdat die plek in hun hok meestal schoon is (dan hoef ik niet elke keer een schaaltje neer te zetten en af te wassen etc.)
Ze zijn inmiddels zo ver dat ze aandacht trekken, in de hoop dat er iemand naar hun hok komt. Herrie maken, aanstaren, etc. heel de trukendoos. Ach wat leuk denk je dan, ze vinden mij lief, ze willen aandacht! Dus dan loop je er naartoe en zodra je het hok open doet, rennen ze keihard naar dat ene plekje in het hok waar ik altijd hun snacks neer leg. En dan begint het aanstaren: Hint, mens, hint.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 28-01-21 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:55

Ik heb Alex geleerd netjes in de berm te plassen en te poepen, dus nu duikt ie de berm in als werk-ontwijkend gedrag en gaat dan gewoon stilstaan om uit te rusten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:57

Als mijn vogels de mevrouw van kruidvat op tv horen brullen dan beginnen ze alvast het deuntje te gillen/fluiten :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 13:58

Jorex schreef:
Ik heb Alex geleerd netjes in de berm te plassen en te poepen, dus nu duikt ie de berm in als werk-ontwijkend gedrag en gaat dan gewoon stilstaan om uit te rusten.

Ohh ja, dit ook, absoluut! Tot op het punt dat je je schuldig voelt omdat je door duwde omdat je dacht dat ze klieren, en ze dan echt blijken te moeten -O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:01

Hahahahaha jullie dieren zijn echt heel grappig :') meer van dit soort verhalen please :j

Blijkbaar ben ik niet consequent genoeg in die dingen, mijn dieren doen zoiets nooit :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:04

Ik heb twee angstige katten die ik een keer een stukje van mijn kipfilet heb gegeven als beloning dat ze naast me op de bank durfden te zitten. Niet moeilijk te raden dat ze dan nu ALTIJD meteen aan komen racen op het moment dat ik met eten op de bank ga zitten :\ En dat ik het dan sneu vind om ze altijd voor niks te laten komen, dus dan krijgen ze nog wel eens wat. Ja zo hou je het in stand he :=

Zelfde is als ik ook maar een teen naast mijn bed zet ik al 'plof' hoor en er twee poesies voor mijn deur staan want wakkerworden = eten. Dus als ik in het weekend vroeg wakker wordt voer ik ze vast omdat ze dat tijdstip gewend zijn. Dan ga ik nog even terug naar bed en om 10 uur/half 11 staan ze bij die teen uit bed gewoon weer voor de deur :j

Mijn kip weet dat als er een kat in de tuin zit en ze moord en brand schreeuwt, ik haar kom helpen. Dus nu komt ze me halen door voor het raam te staan waar ik het dichtst in de buurt ben en me dan te roepen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:05

Gepavlovd :')
Mijn bijrijdpaard gaat moeilijke oefeningen aanbieden omdat ze weet dat ze daarna even mag ontspannen. Dus dan ben je gewoon aan het draven en aan het nadenken wat je gaat doen, dat is voor haar al genoeg reden om iets te gaan aanbieden. Verzameling is haar favoriet, en vanuit fanatisme gaat ze dan ook nog een soort Spaanse pas toevoegen :') Dat is dus niet helemaal pavlov, maar wel heel grappig. Omdat ze ook echt aanvoelt als een blije Labrador, want ze vindt het ook gewoon heel leuk om te doen :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:07

Nala schreef:
Jorex schreef:

Ohh ja, dit ook, absoluut! Tot op het punt dat je je schuldig voelt omdat je door duwde omdat je dacht dat ze klieren, en ze dan echt blijken te moeten -O-

Ja dat precies, dan duw ik hem door en gaat ie na 2 passen draf alsnog staan plassen :(:)
Maar het toppunt was wel de keer dat ie heel erg bezweet was en besloot te gaan liggen rollen in de berm. Toen heb ik hem flink op zijn donder gegeven, want dat kan gewoon niet als ie in het tuig staat.

Verder heb ik ze geleerd weg te kijken als ik voedsel geef, dus dit doen ze ook alvast als ze wat lekkers willen krijgen.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:11

Onze oude hond had de klassieke Pavlov-reactie.

Mijn moeder keek altijd in de middag een soap, Santa Barbara geloof ik. Als de eindtune in werd gezet (begon met een stukje piano), gaf ze daarna de hond eten.

Op den duur reageerde de hond dus direct bij de eindtune, maar ook op andere momenten bij een stukje piano-solo wat er op leek.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:11

Mijn kat herkent wanneer mijn moeder het potje vaseline dichtdoet nadat ze haar lippen heeft ingevet, en herkent dat als het geluid van dat ze naar beneden gaat om de laatste keer te voeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:12

Heerlijk topic!

De paarden wisten dat als IK met ze bezig was, ze de aandacht 100% bij mij moesten hebben. Dus geen correcties onderling of anderszins en ik had mijn aandacht 100% bij hen. Ik kon met die twee aan de hand of op afstand lezen en schrijven en altijd waren ze zeer braaf, en lette goed op dat ze het baasje niet pijn deden per ongeluk etc.
Privé waren er wat zaken die speelden en op een dag was ik met de paarden aan de hand aan het wandelen. Ik was zeer diep in gedachte en echt aan het piekeren. Opeens krijg ik echt een harde por van Hercule en ik schrok me kapot en wilde hem boos toespreken en terwijl ik hem boos aan keek, zag ik die twinkel in zijn ogen. Hij had gelijk, ik hield me niet aan het deel van de afspraak en werd gecorrigeerd en opgevoed door mijn eigen paard.
Dit heeft hij paar keer gedaan en elke keer was het 100% gelijk hebben. Ik schoot alle keren in de lach en dan pakte ik dat lieve koppie om hem te knuffelen en sorry te zeggen. Heel vaak humde hij diep in zijn keel (een soort neuriën) dan verder want dan was hij echt in zijn sas. <3 _O-
Bijzonder heb ik dat altijd gevonden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:14

Mijn hond kan op handgebaar blijven staan. Dat doe ik onderweg tijdens een wandeling vaak bij het oversteken en hij kent het gebaar dus ook als mijn hand naar beneden hangt.

Maar..

Nu moet ik met mijn handen in mijn zakken lopen omdat hij bij elke minuscule beweging stil gaat staan 8)7

Hoodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:21

wel heel grappig om te merken dat mensen wel enorme gewoontedieren zijn :')

Als ik mijn paard train en ik wil erna ontspanning om hem te laten weten dat hij het goed heeft gedaan laat ik alles in mijn eigen lichaam los en zeg 'goedzo' of 'braaf' zoiets.. en dan is de oefening even afgelopen
maar ja dan krijg je ook op stukken wanneer je wilt dat hij het door blijft doen dat je op een manier wilt laten weten dat ie het goed doet dmv 'goedzo' of 'braaf', dat het niet volhoud maar direct in de ankers gaat :')

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 14:29

__Toverbal schreef:
wel heel grappig om te merken dat mensen wel enorme gewoontedieren zijn :')

Als ik mijn paard train en ik wil erna ontspanning om hem te laten weten dat hij het goed heeft gedaan laat ik alles in mijn eigen lichaam los en zeg 'goedzo' of 'braaf' zoiets.. en dan is de oefening even afgelopen
maar ja dan krijg je ook op stukken wanneer je wilt dat hij het door blijft doen dat je op een manier wilt laten weten dat ie het goed doet dmv 'goedzo' of 'braaf', dat het niet volhoud maar direct in de ankers gaat :')

Precies daarom heb ik nu een heel enthousiast "ja" toegevoegd, haha. Dat gaat (nog) goed, ze snapt de positiviteit maar loopt wel door.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:34

Ik deed onlangs wat schriktraining met een plastic zakje aan een lange zweep, maar mijn gezwaai ermee leek op een bepaald moment blijkbaar op mijn travers hulp (vanop de grond) en mevrouw kwam netjes met haar achterkant ríchting het enge zakje :') Laten we zeggen dat die hulp er dus goed in zit (vroeger kreeg ze er ook wel snoepjes voor) :Y)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:35

Mijn hond (poedel) had laatst binnen 5 minuten de trainer getraind. We doen sinds kort detecieles en 1 oefening is freeze op de geurbox, met de neus erboven dus, op dat moment gooit de trainer ongemerkt brokjes naast haar. Uiteraard had ze dat binnen no-time door en ging ze hem aanstaren :D en stond de trainer in freeze, was een komisch gezicht.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:38

Ik had vroeger 2 roodwangschildpadden.... zodra ik in de deuropening stond, begonnen ze heen en weer te zwemmen. Pakte ik de pot voer, dan gingen ze ‘los’! Driftig heen en weer over elkaar heen. Zo grappig; alles voor eten!
Laatst bijgewerkt door ElskaIsland op 28-01-21 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:38

Ik ga altijd naar de wc voordat ik de honden ga uitlaten.

Dus zodra ik toilet papier pak springen ze op omdat ze denken dat we gaan wandelen _O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:40

Mijn hond ging bij ieder geluidje van de telefoon plat op de grond liggen als we aan het wandelen waren. Zelfde gold voor als ik m in mn handen had. Het was een bijzonder goed luisterende bordercollie en ze liep 90% van de tijd los (natuurpad) maar zodra ze merkte dat ik iets met mn telefoon wilde of iets binnenkreeg dan was het klaar. Ze plofte op de grond of liep op een drafje naar huis. Als je je telefoon dan wegstopte kwam ze weer... :')

Ze had zoiets van, als jij niet gewoon je aandacht en je energie bij mij hebt terwijl wij samen wandelen, dan hoeft het van mij niet.

....hoezo baasje afgericht.... :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:41

Wel pony's van de buren, die staan op strookbegrazing en toen ik dus aan mijn kant op de juiste hoogte aan het rommelen was stond er eentje ook van mij naar rantsoendraad en weer terug te kijken. Echt van "je staat op de goede plek, verschuif die draad nu eens".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:45

Ik heb mijn paard aangeleerd dat hij na het opstappen twee snoepjes krijgt. Als ik geen snoepjes bij me heb dan heb ik pech, dan zet meneer geen stap :')

Voor mijn hond heb ik bewust een melodietje op de telefoon ingesteld waarop ze eten krijgt. Ze begon steeds vroeger te zeuren om eten. Nu helemaal niet meer :))

De cavia's begonnen vroeger altijd keihard te piepen als de deur van de koelkast open ging :')

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:46

Wij komen in het weekend altijd vrij veel mountainbikers tegen, dan roepen we de hond bij ons en krijgt hij een brokje. Inmiddels komt hij zelf naar ons toe zodra hij een fietser ziet, gaat hij er soms ook nog bij zitten en kijkt hij van joe! brokje!

Hij kan trouwens nu met thuiswerken ook precies horen wanneer mijn man aan het einde van de dag en rond lunchtijd zijn laatste meeting afrond. Ik denk dat hij afsluitende woorden herkent ofzo? Vaak merk ik iets aan de hond en dan hoor ik hem inderdaad afronden. Al voordat hij heeft 'opgehangen' staat de hond klaar om hem beneden te begroeten.