Toen ik hem kocht, was hij een jaar niet meer bereden (eigenaar had geen tijd meer door drukke job).
De eerste weken vond hij het keileuk als ik met hem over veldbanen en bossen reed. Maar ook in die ritten schrok hij steeds wel eens van een konijntje of een afgevallen tak, maar meer dan even opzij te springen was het niet en vervolgde hij zijn weg/tempo.
Na een half jaar in de nieuwe stalling (bij 5 andere paarden) voelt hij zich goed. Zo goed dat hij niet meer opkijkt of moeite doet om naar me toe te komen, wanneer ik hem kom halen (of is dat niet zo okay?).

Hij laat zich gewillig ophalen, poetsen en opzadelen. Op de piste is hij okay, grondwerk doet hij naar behoren, hij stapt naast me met laag gehouden hoofd, ook zonder halster. Het lijkt me dat hij me echt wel vertrouwt.
Maar eens we vertrekken op wandeling, is hij gespannen.

Het eerste half uur verloopt stroef, op straat gedraagt hij zich gelukkig nog okay maar tegenwoordig reageert hij in het veld te geweldig wanneer hij schrikt van iets, dan draait hij zich terug en wil hij niet verder langsheen of met heel veel moeite. Die plaats onthoudt hij en na maanden oefenen en belonen (afstappen en te voet lukt wel, maar bereden niet) blijft het op die plaats een heikel punt. Ik probeer wel zoveel mogelijk zijn aandacht te houden door veelvuldige variatie maar ik geef toe dat het meestal wel gebeurt na een iets langere gang en hij op dat moment wat kijkeriger is.
Het probleem is dat elke rit, ook al is het een nieuwe rit waar hij nog niet langs kwam, zich wel een dergelijke schrikreactie voordoet, zelfs meerdere. Hierdoor wordt het lastig.
Ik las op verschillende websites over verlatingsangst, wat ik geloof dat het is. Er vergezellen ons ook geen andere paarden.
Maar moet ik me zorgen maken dat dit paard dit altijd wel zal doen, of toch nog wat langer geduld hebben? Hoe kan ik dit verder aanpakken? Kan ik de reactie op zich verminderen, zoals het in het begin was? Is het goed om een maand eens niet berijden of beter om het berijden nog intensifiëren (nu 2 keer per week)?