Hoe kan ik beter opvoeden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Hoe kan ik beter opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 08:36

Ik had nooit echt gedacht hier een topic voor te gaan openen maar ik ben toch op zoek naar tips en dan vooral voor mezelf. Ik heb sinds een jaar een ander paard. (Te) lang hengst geweest met dito gedrag. Onder het zadel echt een schatje en er naast op zijn manier ook maar hij heeft 2 dingen die ik er niet uit krijg:
- bijten> ruinen gedrag dus niet hard of gemeen maar alles willen vastpakken
- zelf zijn tempo / route bepalen als ik er naast loop. Denk niet dat ik het hele terrein over word gesleurd maar wel dat hij de ene keer voor me loopt, dan weer achter me (en ondertussen zit hij in mijn haar :+ ).

Ik corrigeer hem zeker maar blijkbaar niet goed genoeg. Gister nog bij de smid. Hij doet niks anders dan in het touw willen bijten, in mijn trui, in de hoefsmid. Ik doe niks anders dan corrigeren en word er op enig moment doodmoe van. Mijn vriend neemt hem over en zijn gedrag is klaar :') . Het zit dus echt in mij. Maar mijn grote vraag is: hoe word ik 'dominater' zonder dat ik lelijk hoef te doen. Ik heb het idee dat ik heel 'groot' moet worden in mijn correcties maar dat wil ik helemaal niet. Ik ben daar gewoon het type niet naar. De paarden die ik tot nu toe heb gehad, hadden dat ook niet nodig maar deze is wat lomper.

Heeft iemand een goede tip?

Poekkie

Re: Hoe kan ik beter opvoeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:38

Hoe corrigeer je hem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:57

ik denk niet dat je groot moet worden in je correcties, maar consequent.
niet voor je lopen, maar naast je en dan ook consequent corrigeren als hij op de verkeerde plek loopt.
en dan bij alles, duidelijk zijn en consequent :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:59

Mijn paard deed dit ook. Hij was lang hengst en deed dit als hengst al en als ruin in het begin ook. Gewoon streken. Ik heb hem in het begin, toen hij van het land af kwam altijd met een klein springzweepje in de hand gestapt, gepoetst etc. Zodra hij ook maar met z’n mond in m’n buurt kwam, kreeg hij een tik met de zweep. Ik sloeg hem niet af, maar wel duidelijk. De lol was er snel vanaf. Blijkbaar ben jij niet duidelijk genoeg naar je paard toe, hij blijft aan de gang. Duidelijk met hem communiceren. Daar heeft hij veel meer aan dan laffe correcties de hele tijd.

Edit: met stappen hetzelfde verhaal. Hij kan naast me lopen maar niet achter of voor me. Daar ben ik heel consequent mee geweest. Liep hij voor me uit, dan begrensde ik hem met het zweepje op de borst. Achter me vind ik helemaal uit den boze, zometeen hapt hij in je hoofd of wat dan ook. Dit heb ik in het begin geoefend door iemand achter hem te laten lopen met een zweep. Als hij niet doorliep, tikje.

Ik heb nu een merrie en bij haar is heel deze opvoeding niet nodig. Loopt gewoon netjes mee, hapt/bijt niet. Echt hengstengedrag :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-06-20 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:03

Je ziet het gedrag van je paard als ongewenst. Kijk eens met paardenogen: wat ziet je paard bij jou aan gedrag? Wat vindt hij daarvan?
Daarnaast kun je hem tegemoed komen; bijten is inderdaad normaal mannengedrag bij paarden. Bijten om uit te dagen, bijten om krachten te meten. Hoe kun je hem een plezier doen?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:18

En als toevoeging op de vorige reacties van consequent zijn, wat doe je als hij het wel goed doet?
Heeft hij ooit geleerd dat het stilstaan zonder te happen op het netjes meelopen is wat je op dat moment van hem wilt? Of corrigeer je hem alleen als hij iets 'fout' doet?

Zelf zou ik het ongewenste gedrag heel neutraal corrigeren, dus niet dat je hem afstraft omdat hij stout is maar dat je duidelijk maakt dat je hem niet op die manier in je ruimte wilt. En hem daarnaast belonen voor het gewenste gedrag, kan met snoepjes (hoewel veel mensen zich daar niet comfortabel bij voelen), een enthousiaste 'goeddd' of een kriebel of aai over de hals. Zo leert hij ook dat het gewenste gedrag veel meer oplevert dan het ongewenste gedrag en zal hij het dus ook veel meer gaan vertonen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:35

Mijn hengsten doen dat allemaal niet. Ja ze zijn speels met de mond en dat mag ook van mij. Ik houd van speelse, nieuwsgierige paarden. Maar ze weten dondersgoed dat ik geen speelgoed ben. Ze zijn heel graag in mijn ruimte, maar ik hoef maar een vinger te bewegen en ze stappen er weer uit.

Ik heb nooit hard hoeven zijn voor ze. Maar ben blijkbaar wel duidelijk. Ik heb ooit een ruin gehad en was daar trouwens niet anders mee hoor. Een paard is bij mij gewoon een paard. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:40

Cera_D schreef:
En als toevoeging op de vorige reacties van consequent zijn, wat doe je als hij het wel goed doet?
Heeft hij ooit geleerd dat het stilstaan zonder te happen op het netjes meelopen is wat je op dat moment van hem wilt? Of corrigeer je hem alleen als hij iets 'fout' doet?

Zelf zou ik het ongewenste gedrag heel neutraal corrigeren, dus niet dat je hem afstraft omdat hij stout is maar dat je duidelijk maakt dat je hem niet op die manier in je ruimte wilt. En hem daarnaast belonen voor het gewenste gedrag, kan met snoepjes (hoewel veel mensen zich daar niet comfortabel bij voelen), een enthousiaste 'goeddd' of een kriebel of aai over de hals. Zo leert hij ook dat het gewenste gedrag veel meer oplevert dan het ongewenste gedrag en zal hij het dus ook veel meer gaan vertonen.

Goede toevoeging. Ik beloon idd ook goed gedrag met stem om een klopje. Snoepje zou ik voorlopig niet doen als hij bijt-graag is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:06

Wat doet je vriend anders dan jij? Daar zou ik eerst eens naar kijken.

Ik ken in vlagtwedde een prima (onder andere) grondwerkjuf die ook op locatie komt, https://freestylewithyourhorse.jouwweb.nl/ , mogelijk kan je haar eens laten meekijken en je tips laten geven.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:10

Als je hem corrigeert beter één keer goed dan 10x half. Kan best zijn dat jij dat msch. (te) heftig vindt, maar je bereikt er veel meer mee. Je maakt duidelijk geen indruk op hem. Als je een paard moet corrigeren zul je dat moeten doen zoals paarden met elkaar in de kudde omgaan.
Natuurlijk niet gezegd dat je voor elke kleinigheid meteen stevig moet corrigeren, maar als blijkt dat jouw correcties geen indruk maken, corrigeer je niet duidelijk genoeg. 1 of 2x waarschuwen en dan volgt een correctie, helpt het niet of maar zeer kort nog duidelijker corrigeren zo'n eentje. Consequent doen en binnen korte tijd is een stemverheffing voldoende.

Kortom een paard moet je als paard behandelen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 11:51

Bedankt voor jullie feedback!

Ik probeer in 1 berichtje op jullie allemaal te reageren.
De wijze van corrigeren zit nu in een stemcorrectie of ik zet hem terug (achteruit laten lopen, laten wachten / ontspannen en dan weer vooruit) en ik geef hem ook wel eens een tik. Als hij (al dan niet gevraagd) gedrag laat zien wat ik wil zien beloon ik hem altijd met mijn stem. Ik ben inderdaad bang dat hij van snoepjes vervelender gaat worden, daarom laat ik die achterwege.

Ik begrijp heel goed het principe van paard = paard en duidelijk en consequent zijn en ik zou het ook heel graag willen zijn maar dat duidelijk en consequent zijn zit niet zo goed in mijn persoon en ik zou heel graag willen leren hoe ik dat wel kan worden. Dus aan de tips, gewoon duidelijk en consequent zijn heb ik helaas niet zoveel. Het zit heel erg in HOE.

Ik heb zelf het idee dat het vanuit je binnenste (lekker vaag) moet komen, dat het een uitstraling is die je overbrengt op je paard. Daarom heeft Jessix waarschijnlijk het probleem ook niet.

De tip van het korte springzweepje ga ik proberen! En bedankt Troi voor je verwijzing naar de grondwerkjuf. Misschien kan iemand mij in de praktijk nog beter helpen zodat ik direct feedback kan krijgen op mijn handelen.

Als iemand nog HOE tips heeft, graag :D.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 12:42

Ik zou inderdaad beginnen met hulp. Consequent zijn is heel lastig want t ene moment is iets niet storend terwijl t op t andere moment ineens zeer ongewenst is. En dan is het makkelijker om iemand naast je te hebben die je er een aantal keer op wijst als t gewoon niet in jouw aard zit. :)
Met een goede les ga je al verschil zien. En herhaal dat een paar keer en jij went vanzelf aan t nieuwe en relaxte. Zeker als 1 les/1x hulp al veel verschil laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:08

_Anneruth schreef:
Bedankt voor jullie feedback!

Ik probeer in 1 berichtje op jullie allemaal te reageren.
De wijze van corrigeren zit nu in een stemcorrectie of ik zet hem terug (achteruit laten lopen, laten wachten / ontspannen en dan weer vooruit) en ik geef hem ook wel eens een tik. Als hij (al dan niet gevraagd) gedrag laat zien wat ik wil zien beloon ik hem altijd met mijn stem. Ik ben inderdaad bang dat hij van snoepjes vervelender gaat worden, daarom laat ik die achterwege.

Ik begrijp heel goed het principe van paard = paard en duidelijk en consequent zijn en ik zou het ook heel graag willen zijn maar dat duidelijk en consequent zijn zit niet zo goed in mijn persoon en ik zou heel graag willen leren hoe ik dat wel kan worden. Dus aan de tips, gewoon duidelijk en consequent zijn heb ik helaas niet zoveel. Het zit heel erg in HOE.

Ik heb zelf het idee dat het vanuit je binnenste (lekker vaag) moet komen, dat het een uitstraling is die je overbrengt op je paard. Daarom heeft Jessix waarschijnlijk het probleem ook niet.

De tip van het korte springzweepje ga ik proberen! En bedankt Troi voor je verwijzing naar de grondwerkjuf. Misschien kan iemand mij in de praktijk nog beter helpen zodat ik direct feedback kan krijgen op mijn handelen.

Als iemand nog HOE tips heeft, graag :D.

Blijkbaar ben je gewend hem te corrigeren met je stem. Dit maakt niet voldoende indruk op hem, zo te lezen. Dus je zult je stem kracht bij moeten zetten. De enige manier die naar mijn mening werkt is dus idd met een springzweepje. Zo een met een lusje eraan. Bij voorkeur gebruik je deze in combinatie met je stem, zodat je over een korte tijd het zweepje kunt weglaten en alleen met je stem toekomt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 13:53

Nee dit is geen typisch hengsten gedrag, dit heeft ts zelf laten gebeuren want bij haar vriend gedraagt het paard zich veel beter. Een paard dat doelgericht regelmatig hapt naar b.v. een trui die ik aan heb krijgt van mij toch een stomp op zn neus. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, gelijk hup duidelijk zijn. Niks meer niks minder. Uit ervaring weet ik dat het 1 keer hooguit 2 keer nodig is om zo krachtig te corrigeren en dan ist klaar. Ik zal half bokt wel over me heen krijgen en als dierenbeul bestempeld worden maar dat ben ik niet. Als de grens steeds wordt opgezocht dan is het blijkbaar onduidelijk waar die ligt. Of het nou speelsheid is of dominantie het mag niet het is niet okee. Een paard wat 'aan de man staat' hoort zich daar naar te gedragen de rest doet hij maar in zn eigen vrije tijd.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:06

Boompje1985 schreef:
Nee dit is geen typisch hengsten gedrag, dit heeft ts zelf laten gebeuren want bij haar vriend gedraagt het paard zich veel beter. Een paard dat doelgericht regelmatig hapt naar b.v. een trui die ik aan heb krijgt van mij toch een stomp op zn neus. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, gelijk hup duidelijk zijn. Niks meer niks minder. Uit ervaring weet ik dat het 1 keer hooguit 2 keer nodig is om zo krachtig te corrigeren en dan ist klaar. Ik zal half bokt wel over me heen krijgen en als dierenbeul bestempeld worden maar dat ben ik niet. Als de grens steeds wordt opgezocht dan is het blijkbaar onduidelijk waar die ligt. Of het nou speelsheid is of dominantie het mag niet het is niet okee. Een paard wat 'aan de man staat' hoort zich daar naar te gedragen de rest doet hij maar in zn eigen vrije tijd.

Nou mij krijg je in ieder geval niet over je heen. Jouw post heeft dezelfde strekking als mijn post, alhoewel jij een iets andere formulering kiest.

Is het probleem van ts nog niet mee opgelost. Denk zelf dat begeleiding ter plekke ts het meest kan helpen. En dat kan eigenlijk iedereen zijn die er niet voor terugdeinst om een keer duidelijk te zijn (maar waarvan je ook weet dat het wel vanuit respect voor het paard gebeurt en met als doel een lange termijn oplossing). Als ts wordt "aangemoedigd" om wel een keer die tik te geven op het juiste moment kan het jou msch. net over die drempel helpen. Zou je vriend hier een rol jn kunnen betekenen? Ik vermoed dat hij in het verleden weleens (heel) duidelijk is geweest naar jouw paard en sindsdien de pikorde duidelijk is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:08

Lang geleden toen ik een hengst had was het moeilijk om hem te laten luisteren. Ik was volgens de hengstenhouder vd stal streng genoeg. Totdat op één dag hij over de grens ging met een van mijn kinderen.
Een flats met de springzweep was al gegeven voor ik er erg in had.. Wat er toen gebeurde........hij keek me aan met ogen vol respect, zo van dat had ik niet van je verwacht.
Toen Ben ik hem heel consequent terug gaan zetten bij ongewenst gedrag. We begrepen elkaar en met een los touwtje schuin achter mij showde hij zijn mooi paard zijn als we langs de merries naar de achterste hengsten weide liepen. Ook met de kinderen vanaf die éne tik.
Hercule had begrepen dat ik ongelooflijk lief Ben maar niet over me laat lopen en voortaan koos hij voor het lieve.

Dus ga hem eens consequent paar stappen terug zetten. Dus bijt hij, Jij gelijk "uhuh", streng en duidelijk en dan moet hij terug. Niet aarzelen met terug gaan, maar gelijk terug stappen moet je paard op jouw commando.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-06-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:10

_Anneruth schreef:

Klopt hoor, veel heeft te maken met de lichaamstaal en energie die je hebt. Maar dat kun je ook wel leren/verbeteren. Alleen dan niet online, maar via lessen in grondwerk. De technieken en tools die je hier krijgt kunnen je zeker helpen, maar wij kunnen niet zien hoe je het uitvoert/toepast en dat is eigenlijk het allerbelangrijkste.

Mijn tip is dan ook zoek een goede grondwerk instructeur. Vaak heb je aan een paar lessen al genoeg om jezelf al een heel eind te verbeteren. Succes! :)

edit: Timing is ook een belangrijke hierin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:16

Boompje1985 schreef:

Dat is wel degelijk typisch hengstengedrag (en sommige ruinen).

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 14:33

Joman schreef:
Boompje1985 schreef:

Dat is wel degelijk typisch hengstengedrag (en sommige ruinen).

Het is beide. In eerste instantie hengsten / ruinen gedrag en daarbij heb ik het laten gebeuren. Ik vond het zo gezellig dat hij 'contact' zocht toen ik hem net had en och.. ik hoefde hem toch niet voor elke wissewasje af te straffen? Tja.. laten we zeggen: niet handig.

Wat jij doet, Boompje snap ik wel maar zo zit ik dus niet in elkaar. Ik wilde dat ik wat meer van jou had, om het zo maar te zeggen.
@Jessix: timing snap ik! Zoals in het voorbeeld van pien_2010: op het moment dat je primair reageert, reageer je correct en doeltreffend. En dat is wat Boompje en Jessix blijkbaar van nature doen en ik zal moeten aanleren. Ik corrigeer vaak pas als ik er echt zat van ben. En ik weet dat dat niet reëel is omdat mijn paard niet weet waar hij aan toe is. Vandaar mijn vraag. Krijg ik het wel voor elkaar, wordt het voor hem en mij een stuk aangenamer van (hoop ik ;-)).

Ik ga op zoek naar iemand die mij kan helpen vanaf de grond +:)+ . Thanks!

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 14:49

Ik corrigeer op t moment mijn net hengst ook Met een kort zweepje tijdens het wandelen. Hij heeft moment in de mode om te steigeren ;(
Met poetsen etc zet m elke keer terug. Maar moet zeggen dat ik vind dat ik de progressie te langzaam vind. Ik lees mee voor tips -:)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 15:10

Ik ben zo zacht en meedenkend als dat kan en goed is. En ook zo hard en verdomd pijnlijk als het moet. Het klinkt misschien heel hard, maar 1x het halstertouw die je toch in je hand hebt er eens goed overheen doet echt wonderen.

En heel simpel maar oh zo doeltreffend, tenminste bij mij altijd zo geweest; Wil je dat ze naar je toe komen en er is onrust of angst om wat voor reden dan ook, maak jezelf wat kleiner (kijk wat meer naar beneden, zodat je hoofd ook wat zakt, laat je schouders zakken zeg maar). En wil je dat er respect voor je is, maak je zelf groot en sterk! Dit doe je lichamelijk door idd de tieten vooruit, rug recht, schouders naar achteren en hoofd in standje arrogant, maar vooral ook geestelijk; maak je zelf maar kwaad bij wijze van (Ik laat me @#$%## toch zeker niet gek maken door jou mafkees) wat je tegen jezelf in je hoofd zegt bijvoorbeeld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:30

_Anneruth schreef:
Het is beide. In eerste instantie hengsten / ruinen gedrag en daarbij heb ik het laten gebeuren. Ik vond het zo gezellig dat hij 'contact' zocht toen ik hem net had en och.. ik hoefde hem toch niet voor elke wissewasje af te straffen? Tja.. laten we zeggen: niet handig.

Wat jij doet, Boompje snap ik wel maar zo zit ik dus niet in elkaar. Ik wilde dat ik wat meer van jou had, om het zo maar te zeggen.
@Jessix: timing snap ik! Zoals in het voorbeeld van pien_2010: op het moment dat je primair reageert, reageer je correct en doeltreffend. En dat is wat Boompje en Jessix blijkbaar van nature doen en ik zal moeten aanleren. Ik corrigeer vaak pas als ik er echt zat van ben. En ik weet dat dat niet reëel is omdat mijn paard niet weet waar hij aan toe is. Vandaar mijn vraag. Krijg ik het wel voor elkaar, wordt het voor hem en mij een stuk aangenamer van (hoop ik ;-)).

Voor een correctie moet je inderdaad snel zijn, maar je kan het ook voor zijn waardoor je niet hoeft te corrigeren. En wat doe je in je energie en houding na je correctie. Ben je dan weer echt neutraal? Dat is iets wat ik na 30 jaar eigen paarden nog heb geleerd, neutraal zijn. En als je toch moet corrigeren dan moet je het eigenlijk niet doen vanuit je emotie, dus niet als je al boos of geïrriteerd bent.

Grondwerk is echt leuk om te doen. Heel leerzaam en inderdaad maakt het leven een stuk leuker voor jou en je paard. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 16:35

Tsja mijn ruin is sinds 10 weken ongeveer ook gaan happen, niet meer mee willen lopen. Op zijn manier dus "normaal" doen. Ik corrigeer ook al die tijd al, maar het lijkt niet beter te worden. Alhoewel hij nu halverwege z'n weg naar m'n arm toe bedenkt okay nee mag niet. Maar alsnog probeert ie het dus wel. Maakt niet uit of ik met of zonder zweep bezig ben, "harde" of zachte hand gebruik. Dus ja het is gewoon volhouden consequent zijn en de tijd geven denk ik.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:31

Toen mijn shethengst zo werd, heb ik hem en stevig aangepakt + gecastreerd. Nu gaat het goed!
Maar ik heb liever dat vanzelfsprekende zachte gedrag van
mijn merrie :o
Al kan ik vreselijk lachen om mijn shetruin :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 17:42

Jessix schreef:
_Anneruth schreef:

Voor een correctie moet je inderdaad snel zijn, maar je kan het ook voor zijn waardoor je niet hoeft te corrigeren. En wat doe je in je energie en houding na je correctie. Ben je dan weer echt neutraal? Dat is iets wat ik na 30 jaar eigen paarden nog heb geleerd, neutraal zijn. En als je toch moet corrigeren dan moet je het eigenlijk niet doen vanuit je emotie, dus niet als je al boos of geïrriteerd bent.

Grondwerk is echt leuk om te doen. Heel leerzaam en inderdaad maakt het leven een stuk leuker voor jou en je paard. :j

Tuurlijk maar dat is de ideale situatie correctievoorzijn, en het leven is niet ideaal.
Ik weet nog goed dat onze merrie Polie opeens haar achterbeentje naar opzij deed. Gelijk ik vanuit enorme verbazing streng en zeer snel ook onbewust..... "dat doen we hier niet hé " vergezeld met een zeer zachte pets (onze Pol was te bang voor strenge correctie).
Nooit meer heeft ze gedreigd en nooit meer heb ik haar tietjes te snel (was ik te ruw?) Schoongemaakt.