Paard is niet gekend met aanrakingen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kneif

Paard is niet gekend met aanrakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 09:40

Hey allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuw paard, hij is nog maar net 4 en zadelmak van in januari. Onder het zadel is hij super braaf en kan ik alles doen met hem. Bij het poetsen blijft hij flink stilstaan, opzadelen is geen enkel probleem, de hoeven uitkrabben was eerst not done maar ook dit doet hij nu super braaf! Over het algemeen is hij echt een hele brave jongen.

Alleen wanneer ik hem gewoon met mijn hand aan zijn hals, schoft, bovenrug en dregelijke wil aanraken staat hij dit echt niet toe. Vlug wat aaitjes geven gaat wel, maar ontspannen met mijn hand over zijn lichaam gaan gaat niet. Ook wanneer ik mijn hand wil laten liggen gaat hij echt over de top en durft zelfs stijgeren (dit wordt natuurlijk meteen afgestraft).
Ik had al met behulp van een instructrice hieraan gewerkt doormiddel van mijn hand te leggen aan zijn oren en zo verder zijn hals af te gaan, wanneer hij zijn hoofd en hals laat zakken neem ik direct mijn hand weer weg als beloning.

Ik ben hier inmiddels al een maand mee bezig maar er komt maar geen verbetering in. Eens ik mijn hand heb weggehaald schiet hij met zijn hoofd weer in de lucht en blokkeert hij mij zodat ik niet aan zijn hals kan komen.
Ik moet er zelfs niet aan denken om in de buurt van zijn schoft te komen, als ik er nog maar naar kijk draait hij al weg.

Mijn instructrice en ik hadden gedacht dat dit wel over zal gaan vanzelf maar toch wil ik eens horen wat jullie hiervan denken. En of er mensen zijn die hier ervaring in hebben?

(Het aanraken op zijn hoofd mag dan weer wel, het liefste komt hij met zijn hoofd lekker knuffelen)

SweetVanille

Re: Paard is niet gekend met aanrakingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:43

Citaat:
Ook wanneer ik mijn hand wil laten liggen gaat hij echt over de top en durft zelfs stijgeren (dit wordt natuurlijk meteen afgestraft).

Meen je dit serieus? Je paard probeert met alles in zich aan te geven dat het daar niet lekker voelt en hij waarschijnlijk pijn heeft, en jij straft het af? Arm dier.
Haal er eens een fysio/osteo bij, dit klinkt alsof hij niet lekker in zijn lichaam zit.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 09:46

SweetVanille schreef:
Citaat:
Ook wanneer ik mijn hand wil laten liggen gaat hij echt over de top en durft zelfs stijgeren (dit wordt natuurlijk meteen afgestraft).

Meen je dit serieus? Je paard probeert met alles in zich aan te geven dat het daar niet lekker voelt en hij waarschijnlijk pijn heeft, en jij straft het af? Arm dier.
Haal er eens een fysio/osteo bij, dit klinkt alsof hij niet lekker in zijn lichaam zit.

Paard is helemaal nagekeken dus daar ligt het niet aan. Mijn instructrice zei dat hij hierop afgestraft moet worden aangezien hij erg dominant is en dit anders in de omgang ook gaat blijven gebruiken als iets zijn zin niet is. Hij gebruikt het stijgeren voornamelijk om anderen te blokkeren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:47

Is dit als je er op zit of als je er naast staat?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:47

Is het echt alleen de bovenlijn? Dus oren, nek, rug. Kun je wel zijn schouders of billen aanraken?
Klinkt een beetje alsof er extreem veel spanning zit in de bovenlijn, ik zou dit trainingstechnisch aan pakken en zeker het zadel nog eens na laten kijken. Jonge paarden kunnen erg snel veranderen waardoor het zadel te krap wordt. Zoals je het omschrijft klinkt het vrij heftig en wat mij betreft niet alleen een kwestie van 'even wennen'.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:49

Ik zou een andere instructrice zoeken, dat paard heeft een probleem en probeert jou dat kenbaar te maken en dan ga je m straffen? Hij kan niet praten en kennelijk heeft hij al eerder ergens aangegeven dat hij wat heeft maar niemand luistert dus gaat hij nu maar schreeuwen dmv steigeren.
Laatst bijgewerkt door cissy op 11-06-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 09:49

DGL schreef:
Is het echt alleen de bovenlijn? Dus oren, nek, rug. Kun je wel zijn schouders of billen aanraken?
Klinkt een beetje alsof er extreem veel spanning zit in de bovenlijn, ik zou dit trainingstechnisch aan pakken en zeker het zadel nog eens na laten kijken. Jonge paarden kunnen erg snel veranderen waardoor het zadel te krap wordt. Zoals je het omschrijft klinkt het vrij heftig en wat mij betreft niet alleen een kwestie van 'even wennen'.

Ik kan helaas niets aanraken, schouder, billen ook niet. Alleen zijn staart mag ik aanraken :') Het is vooral wanneer hij niet opgezadeld is. Met het zadel er op mag ik hem overal aanraken waar ik wil.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 09:50

Apple schreef:
Is dit als je er op zit of als je er naast staat?

Er naast.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:51

Hij heeft nu geleerd dat als-ie steigert, hij van dat 'gezeik' af is. Dus hij wordt beloond (ondanks jouw nutteloze en contraproductieve 'afstraffen' - want nu krijgt-ie óók nog op z'n lazer als jij hem aanraakt!) voor het ontwijken van aangeraakt worden.

Terug naar de basis: neem een lange stok (zo'n tonkinstok voor in de tuin is handig) en bindt daar een zachte handschoen opgevuld met zacht materiaal aan. Neem het paard aan een lange leadrope, en raak 'm aan met de handschoen aan de stok.

Geef 'm de ruimte om te draaien, te steigeren, whatever, maar - en dit is belangrijk! - blijf hem toucheren met de handschoen. Zodra hij stilstaat - nóg belangrijker! - haal je de stok en de handschoen direct weg. Eerst na 1 tel stilstaan, vervolgens na 2 tellen stilstaan, etc.
Net zolang (dagelijks een paar keer 10 minuten oefenen) tot bij hem het kwartje valt dat aangeraakt worden en stílstaan betekent dat die enge hand weg gaat.
En daarna tot het kwartje valt dat die enge hand helemaal niet eng is, en dat aanraken best lekker is. Eerst ga je dus geleidelijk aaien met de handschoen aan de stok, net zolang tot hij zo ontspannen is dat je de stok weg kunt laten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-06-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:51

En borstelen gaat wel goed?

Je zou dan nl verwachten dat borstelen ook niet goed gaat als hij last van zn lijf heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:53

Hoe gaat het poetsen dan?
Misschien ziet hij zo‘n grote aanraking als iets bedreigend of denkt hij dat je iets van hem vraagt maar begrijpt niet wat.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 09:53

cissy schreef:
Ik zou een andere instructrice zoeken, dat paard heeft een probleem en probeert jou dat kenbaar te maken en dan ga je m straffen? Hij kan niet praten en kennelijk heeft hij al eerder ergens aangegeven dat hij wat heeft maar niemand luistert dus gaat hij nu maar schreeuwen dmv stijgeren.

Ik vind mijn instructrice anders wel heel goed. Ze heeft jaren ervaring en ik heb ook al heel veel verschillende instructrices gehad dus ik weet ook wel wat goed is en wat niet. Ze heeft ook ervaring in shiatsu/acupressuur zo voelt ze hoe mijn paard in zijn vel zit en waar hij pijn heeft.

Mijn paard domineert heel erg en aan zijn gedrag te zien lijkt het ook gewoon dat hij niet gekend is met de aanrakingen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:53

Ik vind dat een goed advies van Ibbel. Vergt wel een goed oog voor het "moment" en wellicht zie je het niet zitten om zelf te doen. Dan zou ik aanraden iemand er bij te halen die dit al vaker gedaan heeft. Misschien Annemarie van der Toorn of soortgelijk.

Een goede paardrij instructeur hoeft niet perse een goede coach te zijn als het om dit soort dingen gaat.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 09:54

Apple schreef:
En borstelen gaat wel goed?

Je zou dan nl verwachten dat borstelen ook niet goed gaat als hij last van zn lijf heeft.

Borstelen gaat prima! Hij geniet hier enorm van en staat lekker te slapen dus ik ben er zelf ook van overtuigd dat hij geen last heeft in zijn lijf. Ook omdat hij helemaal binnenste buiten is gekeerd geweest met de aankoop.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:54

Grondwerken en eerst eens vertrouwen opbouwen tussen jullie twee. Ik zou me niet zo hard focussen op wat ie niet fijn vindt, maar meer op wat ie wel fijn vindt.
Je wil hem toch aanraken voor zijn plezier, niet voor het jouwe. Dus vind een plekje waar hij bijvoorbeeld gekriebeld worden wel fijn vindt, en kriebel hem daar lekker, in plaats van hem te dwingen om iets wat jij graag wil doen prettig te vinden.

Natuurlijk, op de lange termijn moet je hem gewoon kunnen aanraken overal, maar dat is voor nu blijkbaar nog even teveel van het goede. Dat moet je accepteren en vooral geduldig zijn.

Maar grondwerk voor vertrouwen van beide kanten, lijkt me in dit geval onmisbaar.

En wat hierboven gezegd wordt, zodra hij braaf is gelijk belonen. Nu wacht je tot hij zijn hoofd omlaag doet, maar dat is blijkbaar nu teveel van het goede.
Even 1 sec aanraken, dan hand weghalen als ie braaf is. Dat uitbreiden naar 2-3-4 seconden.

Je moet de intentie van het paard om het goed te willen doen belonen in het begin, niet pas als ie het hele trucje goed doet.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 11-06-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:55

Als hij in feite braaf op de basisopvoeding voor wijken voor druk reageert dan kan ik me goed voorstellen dat hij nogal nerveus wordt als je een hand op zijn rug legt, waar moet hij immers heen wijken?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:57

Toch nog een goede Osteopaat bij halen, Waarschijnlijk zit het ergens niet goed met zijn spieren.
Het is net als met een sportman de spieren moeten rustig opgetraind worden dat doe je niet in een paar maanden maar een paar jaar.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 09:58

Ibbel schreef:
Hij heeft nu geleerd dat als-ie steigert, hij van dat 'gezeik' af is. Dus hij wordt beloond (ondanks jouw nutteloze en contraproductieve 'afstraffen' - want nu krijgt-ie óók nog op z'n lazer als jij hem aanraakt!) voor het ontwijken van aangeraakt worden.

Terug naar de basis: neem een lange stok (zo'n tonkinstok voor in de tuin is handig) en bindt daar een zachte handschoen opgevuld met zacht materiaal aan. Neem het paard aan een lange leadrope, en raak 'm aan met de handschoen aan de stok.

Geef 'm de ruimte om te draaien, te steigeren, whatever, maar - en dit is belangrijk! - blijf hem toucheren met de handschoen. Zodra hij stilstaat - nóg belangrijker! - haal je de stok en de handschoen direct weg. Eerst na 1 tel stilstaan, vervolgens na 2 tellen stilstaan, etc.
Net zolang (dagelijks een paar keer 10 minuten oefenen) tot bij hem het kwartje valt dat aangeraakt worden en stílstaan betekent dat die enge hand weg gaat.
En daarna tot het kwartje valt dat die enge hand helemaal niet eng is, en dat aanraken best lekker is. Eerst ga je dus geleidelijk aaien met de handschoen aan de stok, net zolang tot hij zo ontspannen is dat je de stok weg kunt laten.

Misschien ben ik niet zo duidelijk geweest met mijn uitleg, wat normaal is via een scherm. Maar ik deed echter hetzelfde wat je uitlegde maar dan met mijn hand. Ik bleef mijn hand op de plaats houden, ookal begon hij rond te lopen en dergelijke. Eens hij stilstaat en zijn hals liet zakken nam ik mijn hand meteen weg.

Maar met zo'n handschoen en stok lijkt inderdaad even veiliger. Ga ik zeker proberen! Dankjewel.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 09:59

Kneif schreef:
DGL schreef:

Ik kan helaas niets aanraken, schouder, billen ook niet. Alleen zijn staart mag ik aanraken :') Het is vooral wanneer hij niet opgezadeld is. Met het zadel er op mag ik hem overal aanraken waar ik wil.

Hmmm, daar gaat mijn theorie. Ben wel heel benieuwd hoe je een paard opgezadeld krijgt dat je niet kunt aanraken. Ik hoop dat je snel een oplossing vindt...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:00

En als je je hand op hem legt, begint hij dan gelijk te draaien? Of zijn er een paar goede secondes waarbij hij stil staat?

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:01

Wat ik tegenstrijdig vind aan jouw verhaal, is dat je m wél kunt borstelen, maar niet kunt aaien?

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:03

Iriscope schreef:
Grondwerken en eerst eens vertrouwen opbouwen tussen jullie twee. Ik zou me niet zo hard focussen op wat ie niet fijn vindt, maar meer op wat ie wel fijn vindt.
Je wil hem toch aanraken voor zijn plezier, niet voor het jouwe. Dus vind een plekje waar hij bijvoorbeeld gekriebeld worden wel fijn vindt, en kriebel hem daar lekker, in plaats van hem te dwingen om iets wat jij graag wil doen prettig te vinden.

Natuurlijk, op de lange termijn moet je hem gewoon kunnen aanraken overal, maar dat is voor nu blijkbaar nog even teveel van het goede. Dat moet je accepteren en vooral geduldig zijn.

Maar grondwerk voor vertrouwen van beide kanten, lijkt me in dit geval onmisbaar.

En wat hierboven gezegd wordt, zodra hij braaf is gelijk belonen. Nu wacht je tot hij zijn hoofd omlaag doet, maar dat is blijkbaar nu teveel van het goede.
Even 1 sec aanraken, dan hand weghalen als ie braaf is. Dat uitbreiden naar 2-3-4 seconden.

Je moet de intentie van het paard om het goed te willen doen belonen in het begin, niet pas als ie het hele trucje goed doet.

Ik kriebel heel veel met hem, aan zijn manenkam vind hij het beste. En dat mag ik ook doen en doe ik heel veel met hem. Gewoon lekker even in de wei of na iets dat we samen hebben gedaan. Het is niet dat ik mijn paard dwing dingen toe te staan die hij niet fijn vind... het is gewoon in sommige situaties nodig dat ik mijn paard kan aanraken waar en wanneer ik dat wil. Bv met wondjes en dergelijke.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 10:04

Wdj schreef:
Wat ik tegenstrijdig vind aan jouw verhaal, is dat je m wél kunt borstelen, maar niet kunt aaien?

Daarom dat ik ook ervaring vraag, want ik vind dit zelf vreemd. Ik kan hem snel aaitjes geven door mijn hand snel van hem af te halen maar een lange trage aai lukt gewoon niet.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:04

Dat begrijp ik heel goed, maar je moet nu in je hoofd het feit dat je hem MOET kunnen aanraken loslaten en blij zijn met 3 sec je hand stil leggen zonder dat ie in de stress schiet. Of zelfs met 1 seconde blij zijn. Het werken met paarden duurt lang, je kunt niet alles in 1x oplossen. Uiteindelijk moet je ernaar toe dat je hem overal aan kunt raken, maar er zijn blijkbaar tussenstappen nodig.

Dat kan dus zijn dat je hem kriebelt, je hand heel kort even plat legt en dan verder kriebelt. En dan de volgende keer kriebelen, iets langer je hand neer leggen, verder kriebelen.

Verder lees je totaal over het stukje heen waarin ik aangeef dat je de intentie moet belonen en dat grondwerk een goed idee zou zijn voor jullie.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 11-06-20 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:05

Ik vind het niet tegenstrijdig.
Paard heeft waarschijnlijk gewoon een korte duidelijke basisopvoeding gehad en doet dit braaf.
Als hij niet bekend is met ‚knuffelen“ dan probeert hij die druk van de hand te interpreteren als een commando, ofwel weglopen. Een paard met een sterk karakter dat niet snapt wat wilt zal dan vervolgens inderdaad heftiger reageren zoals stijgeren om duidelijk te maken dat je iets doet wat hij niet snapt of kan.
Voor mij klinkt het gewoon als een onbegrepen, netjes opgevoed paard.