Getraumatiseerde(?) shetlander

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niala

Getraumatiseerde(?) shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 13:06

Dag allen,

Sinds een paar weken staat mijn paard achter mijn huis in een wei en heb ik voor hem een shetlandertje geadopteerd als weidemaatje. De shetlander is een 17 jarige merrie die ik via een stichting heb geadopteerd. Ze heeft daarvoor geen goed huis gehad, maar ik weet daar verder geen details over. Het is een lieve shetlander, maar ik mag haar niet aanraken. Haar hoofd aanraken mag meestal wel, neusje zeker, halstertje omdoen geen probleem. Ze loopt ook braaf en relaxed met me mee aan het halster. Als ik aankom in de ochtend, hinnikt ze ook heel zachtjes. Maar op het moment dat ik iets anders aanraak dan haar hoofd, draait ze zich mega snel om en begint te trappen. Omdat ze een weidemaatje is, hoeft ze ook niet veel. Dus ik push haar tot nu toe nergens toe en ben met name bezig met het winnen van vertrouwen. Ik ben een paar keer per dag bij ze, verzorg mijn paard en geef iedere dag een appeltje of iets dergelijks uit de hand. Echter, afgelopen week was de hoefsmid er voor mijn paard en hij wilde de hoefjes van mijn shetlander beetje bijvijlen. Dat ging dus echt niet. Ik vind het wel belangrijk dat ze de volgende keer wel door de hoefsmid geholpen kan worden. Hebben jullie tips hoe ik dit met haar kan oefenen?

Billy

Re: Getraumatiseerde(?) shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:10

Gewoon aanpakken, madam zal best verwaarloosd geweest zijn, maar ze is je nu aan het uitproberen. Ze kijkt gewoon hoe ver ze kan gaan, als je dit laat gaan kun je straks helemaal niet meer in haar buurt komen. Ze had van mij al een schop onder haar hol gehad als ze begon te trappen

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:11

Hoihoi, wat lief van je dat je een ponytje met een verleden hebt opgevangen en een nieuwe kans wil geven!

Mijn ervaring met zoiets is dat je geduld nodig hebt. Veeeel geduld. De pony moet jou leren vertrouwen. Als je haar hoofd mag aanraken en haar mag halsteren ben je al een heel end. Probeer dan steeds een klein stapje verder te gaan. Een stukje verder naar haar hals. Haar schouder. Haar rug. Steeds een klein beetje verder. Zodra ze dat braaf toestaat, lekker kroelen, belonen met een snoepje, maar nog even geen 'enge' dingen. Laat eerst maar zien dat het geen pijn doet als je haar aanraakt. Wat bij mijn jonge paard (die nog niks kende) goed werkte was een manier zoeken waarop hij leerde dat het fijn was. Meneer was gek op de massageborstel, dus op die manier had hij heel vlot in de gaten dat aangeraakt worden juist ook heel fijn kan zijn.

Als ze schoppen mag je van mij idd ook best een keer hard optreden en duidelijk maken dat dat echt een no-go is! Maar ik zou het verder wat rustiger aanpakken dan mijn voorganger :)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:12

Billy schreef:
Gewoon aanpakken, madam zal best verwaarloosd geweest zijn, maar ze is je nu aan het uitproberen. Ze kijkt gewoon hoe ver ze kan gaan, als je dit laat gaan kun je straks helemaal niet meer in haar buurt komen. Ze had van mij al een schop onder haar hol gehad als ze begon te trappen

Pfff...een echte paardenliefhebber zo te horen...

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:12

Haar elke dag pakken, aaien, borstelen. Ook haar benen. En haar voetjes pakken en uitkrabben. Haar leren dat het niet erg is om aangeraakt te worden, dit leert ze alleen als je het heel veel doet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:17

Stop je zak helemaal vol met brokjes en begin aan de voorkant zodat je niet getrapt kunt worden. Zet haar aan een niet te kort of lang touw vast en begin te aaien. Bij het hoofd beginnen. Geen reactie? Brokje erin. Stukje verder, brokje erin. Zolang ze niet draait, of ongemak aangeeft, blijven doorgaan en brokje erin. Elke dag even oefenen, steeds wat verder aan de voorkant en de rug, zij, flanken.
Dan voorbeentjes aan beide kanten tot je het hoefje kunt optillen. En blijven belonen, dan leren ze heel snel dat het niet erg is.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:18

Sandyislief schreef:
Haar elke dag pakken, aaien, borstelen. Ook haar benen. En haar voetjes pakken en uitkrabben. Haar leren dat het niet erg is om aangeraakt te worden, dit leert ze alleen als je het heel veel doet.

Dit.

Maar ik ben het ook wel enigzins met Billy eens.
Gericht uithalen is voor mij echt een no go en dan kunnen ze ook zeker een trap terug verwachten.
Ik had ook een mini die gericht trapte, die heb ik ook 1 malig keihard terug getrapt en die heeft dat ook nooit meer geprobeerd.
Uiteindelijk werd dat de liefste kinderpony die je je maar kon wensen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:21

manubres schreef:
Billy schreef:

Pfff...een echte paardenliefhebber zo te horen...

Ja klopt, 30jaar paarden gehad en nooit problemen.
Deze pony klinkt niet getraumatiseerd, dan zou ze er vandoor gaan., en dan probeer ik ook vertrouwen te winnen.
Dit dier draait zich om en haalt gericht uit, die heeft er gewoon geen zin in en maakt dat heel duidelijk.
Als je dat niet aanpakt loopt ze dwars over je heen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:22

idd, veel met haar bezig gaan, zoals Sandyslief zegt. Maar, het kan ook nog hormonaal zijn, en dan wordt het een andere zaak. Is ze veel hengstig? Heb een merrie gekend die een tumor aan haar eierstokken had en die was ook zeer gevoelig op alles , behalve hoofd en hals, en haalde ook gericht uit. Is geopereerd en is weer de oude geworden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:26

Ik ben het ook wel met Claudia en Billy eens.
Of ze wel een trauma heeft of niet.
Schoppen en bijten mag niet, punt.
En dat hebben ze heel snel door hoor.

Natuurlijk ga je voor de rest met respect met ze om.
Kijk je of het echt angst is of niet. En probeer je te stoppen voordat er een heftige reactie komt, dus lees goed de signalen.
Pak haar ook vast aan een touwtje, dan kun je toch het hoofd bij je houden.
Maar proberen te trappen is echt een no-go.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:29

Eigenlijk gewoon doorgaan met wat je al doet TS. Vertrouwen winnen en wel elke keer een stapje verder gaan door iets meer van haar te vragen. Ze moet het goed gaan vinden dat je haar overal aanraakt. Bouw het rustig op en houdt het kort. Zodra ze het toelaat trek jij je weer terug. Vanaf het hoofdje even naar de manenkam en weer terug. Even de hals aanraken en weer terug. Etc. Zou kom je vanzelf bij de beentjes uit en kun je ook de hoefjes gaan aanraken, optillen, vasthouden, uitkrabben, etc.

Probeer ook iets te vinden wat ze fijn vind, een lekker kriebelplekje bijvoorbeeld. Dan kun je daar steeds naar toe terug gaan.

Dat zou mijn aanpak zijn. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:32

Maar je straft toch alleen als ze schopt? Denken jullie dat ik die pony de hele dag zou schoppen? Nee hoor, trappen is schop onder dr hol, lief is pepermuntje erin. Moet jjj kijken hoe snel ze dat door hebben. :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:34

Ik ben het ook eens met Billy. Je moet ze ook neit helemaal lens trappen, maar corrigeren zoals paarden dat in de kudde ook bij elkaar doen. En als ze dit in de kudde doet, gaat de leider ook niet denken 'oeh ik doe maar niks want ze heeft een trauma'.
Trauma of niet, trappen mag gewoon niet, klaar. Verder gewoon iedere dag herhalen, maak het leuk, met eten of een lekker kriebel plekje.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:44

Onze shet heeft me een keer willen bijten toen hij er net was. Heb hem ook een schop gegeven. Hij wist gelijk wat hij aan me had. Heeft het nooit weer gedaan.
Schoppen hoeft ie ook niet in zijn hoofd te halen, want dan schop ik terug...
Verder veel in handen genomen, lopen, wandelen, aaien, belonen, aanraken, belonen etc. En dat heeft wel eventjes tijd nodig gehad.
Nu is het de liefste kinder shet die er is ;)
Van angstig, onzeker ding, naar dapper, lief en stabiel :D
Met geduld, belonen en op de plek zetten (als het moet), kom je er wel.

Ook bij onze paardjes is schoppen of bijten verboden en wordt echt niet getolereerd!
Krijg regelmatig complimenten dat ik van die lieve paarden heb. Klopt. Naast belonen, veel met ze ondernemen en duidelijkheid verschaffen, krijgen ze soms ook echt wel eens een keer op hun flikker ;) (en dat stelt weinig voor als ik het vergelijk met wat ze elkaar aan doen in de wei haha)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:00

Ik denk dat ze gewoon bang is. Onze pony werd ook als vals bestempeld en was levensgevaarlijk onbetrouwbaar. Hoeven mocht je niet aankomen, behalve haar hoofd eigenlijk nergens aan.

Veel leidoefeningen mee gedaan, alleen met stem en houding gestraft; rustig, vriendelijk en heel duidelijk zijn. Na ongeveer een half jaar dagelijks oefenen en grondwerk, was het bijten, aanvallen en trappen over, kon de hoefsmid komen, en konden we eigenlijk alles wel doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:40

Hevonen schreef:
Ik denk dat ze gewoon bang is. Onze pony werd ook als vals bestempeld en was levensgevaarlijk onbetrouwbaar. Hoeven mocht je niet aankomen, behalve haar hoofd eigenlijk nergens aan.

Veel leidoefeningen mee gedaan, alleen met stem en houding gestraft; rustig, vriendelijk en heel duidelijk zijn. Na ongeveer een half jaar dagelijks oefenen en grondwerk, was het bijten, aanvallen en trappen over, kon de hoefsmid komen, en konden we eigenlijk alles wel doen.

Een half jaar? Waar haal je het geduld vandaan. Met de aanpak van Billy en ook de mijne is het in een week klaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 14:57

Er lopen blijkbaar een boel dierenbeulen rond in Nederland, als je ziet hoeveel "getraumatiseerde" paarden hier op bokt voorbijkomen.
Ik vermoed sterk dat een gebrek aan opvoeding een waarschijnlijkere reden is voor het beschreven gedrag.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:12

Ik kreeg 1,5 jaar geleden ook zo’n dame.
100% zeker weten niet getraumatiseerd maar het was bij haar het zelfde hoofdje was prima maar de rest poetsen was dreigen en een trap van haar krijgen dus bleef rustig proberen.
De hoefsmid was een ramp en paaien met wortels.
Toen ik een keer met haar voerbak aan kwam om aan het hek te hangen vond ze het nodig om me klem te duwen en te trappen dus toen zij uithaalde deed ik het uit reactie terug en ze heeft het nooit meer in haar hoofd gehaald.
ze is nu zelfs een fijn goed luisterende men pony terwijl ik in het begin dacht die gaat nooit voor mn wagen want dan mept ze al mn tanden eruit.

Best kans dus dat jou merrie ook gewoon uitprobeert.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:35

Die pony is niet getraumatiseerd, die is gewoon hondsbrutaal.
Tegenwoordig moet altijd alles maar fluwelen handschoentjes en grondwerk bladibla.
Daar krijg je nou getraumatiseerde dieren van, want die hebben geen idee wat je van ze wilt.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:26

Ik denk dat vooral duidelijk moet worden of het inderdaad uit brutaliteit is, of dat er toch meer achter zit. En daar je methode op aanpassen. Gericht trappen is nooit acceptabel.. Maar als de pony toch meer meegemaakt heeft in haar verleden waardoor dit gedrag aangeleerd is, zou ik hier toch ook voorzichtig mee zijn met even terug trappen..

Het verhaal is voor mij niet duidelijk genoeg welke reden het kan zijn. Misschien kun je aan de stichting vragen of er meer over haar verleden bekend is? Hoe ze gevonden is? Hoe ze eruit zag..

Iemand die getraumatiseerd is, kan hele rare sprongen maken of gedrag vertonen. Dus ik zou dit eerst proberen uit te zoeken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 21:34

Dieren leven in het heden. Die zijn niet dankbaar omdat ze het nu goed hebben en 2maanden geleden niet...
Ook al is het aangeleerd gedrag, dan moet hij het nog afleren. Dat kan in een jaar of 3dagen, net wat je wilt.
Ik leer het liever in 3dagen af, dan heeft de pony duidelijkheid en kun je veel eerder een goede relatie opbouwen dan. Met angstig koetsjie koetsjie gedoe....

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:01

Kuggur schreef:
Ik vermoed sterk dat een gebrek aan opvoeding een waarschijnlijkere reden is voor het beschreven gedrag.

Dat denk ik ook, helemaal bij shetjes. Heel vaak zijn dat grasmaaiers die weinig kennen. En dan moeten ze maar gewoon komen omdat iemand dat wenst, braaf zijn, voetjes netjes geven en alles tolereren en zijn ineens 'hondsbrutaal' als ze dat niet doen?

Het zijn gewoon paarden, en behandel ze dan ook zo.
Normaal opvoeden, en zonder zelf te schoppen. Als ze dreigen heb je zelf signalen gemist. Een keer lik op stuk mag best, maar als je ze als een paard behandelt gedragen ze zich ook zo. Ze zijn slim genoeg om snel te begrijpen dat goed gedrag beloond wordt, helemaal met wat lekkers. Beetje tijd in stoppen, dan zijn ze heel snel braaf.
Een shet van 17 die zich zo gedraagt zal er wel een reden voor hebben... anders deed ze niet zo. Die heeft simpelweg geen vertrouwen meer. Zelfs mijn brave Robin (Ieniemienie) had echt wel weer tijd nodig om na alle verhuizingen vertrouwen te krijgen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:05

Kuggur schreef:
Er lopen blijkbaar een boel dierenbeulen rond in Nederland, als je ziet hoeveel "getraumatiseerde" paarden hier op bokt voorbijkomen.

Eerlijk gezegd haal je de woorden uit mijn mond.
Ik dacht hetzelfde toen ik berichten las.

Ik ga ook met Billy mee.
En ga ook geen tijden aanmodderen.
Heb ook zo'n shet die zo is geweest.
Als 3 maanden oud mormel op de markt meegenomen, hij was bang en kende niks.. daar heb ik geduld voor en veel beloningsmateriaal.
Maar toen meneer zich een keer ineens omdraaide en echt rakelings langs mijn hoofd trapte heeft hij er echt 1 terug gehad.
Daarna nooit meer geprobeerd.
Is er niet slechter van geworden en is nu bijna 3 ;)
Een lieve brave pony, met zoiets doe ik niet zo poezelig maar heb wel geduld met angst en dergelijke zolang als het moet.
Hij komt ook gewoon dagelijks op me af rennen, maar weet ook wie de baas nu is en respecteert dat.
Desondanks toch stik verwend :Y)
Ik heb dit ook met oudere uit de handel gehad en is allemaal goed gekomen maar het is soms even doorzetten.

Ofwel je doet het niet slecht maar je mag ze ook best eens aanpakken hoor anders leren ze het nooit

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:13

Maar dat heeft toch niets met 'shet' te maken? Of met mormel of aanmodderen?
Ik heb mijn paard die ooit eens rakelings langs mijn been maaide ook wel eens een schoen laten voelen. 1 keer. Vaker was niet nodig.
Het zijn gewoon paarden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 22:16

Billy schreef:
Dieren leven in het heden. Die zijn niet dankbaar omdat ze het nu goed hebben en 2maanden geleden niet...
Ook al is het aangeleerd gedrag, dan moet hij het nog afleren. Dat kan in een jaar of 3dagen, net wat je wilt.
Ik leer het liever in 3dagen af, dan heeft de pony duidelijkheid en kun je veel eerder een goede relatie opbouwen dan. Met angstig koetsjie koetsjie gedoe....

_/-\o_ Precies.

Een dier heeft meer aan een duidelijke leider, als jij die positie in neemt zal ze je ook meer vertrouwen.

Hier krijgen ze ook een schop onder hun hol als ze mij ( proberen te ) slaan. Ik sla mijn dieren absoluut niet in elkaar maar ongewenst gedrag corrigeer ik net als een leider van een kudde zou doen. Alleen dan minder hard dan dat het in een kudde gaat :+
En moet eerlijk zijn dat ik weinig last heb van vervelende dieren, puur door dat ze weten wat ze aan mij hebben.