Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Levae schreef:Hallo,
Ik heb een 3 jarige merrie die heel dominant is naar mij en mijn man.
We hebben haar gekocht van een handelaar, en ze was zogezegd zadelmak.
De merrie is lief in de hand, komt knuffelen, luistert goed naar de stemhulp, maar plots slaat haar gedrag helemaal om.
Ze probeert ons omver te lopen, stampt, wanneer we haar proberen op te zadelen is dit geen enkel probleem, maar vanaf wanneer je probeert op te stijgen begint ze te steigeren, of vlucht ze weg.
Ik dacht eerst dat ze hengstig zou zijn, maar dit is uitgesloten, aangezien het blijft aanhouden.
De dierenarts is vorige week geweest, en hij sluit een medisch probleem uit.
Nog mensen die deze ervaring hebben?
Groetjes
Ibbel schreef:Heb je het dier ooit onder een ruiter gezien? Strikt genomen betekent 'zadelmak' nl dat het paard een zadel gewend is. Dat is dus nog wat anders als 'ingereden' of 'ruitermak'.
Klinkt in ieder geval alsof er wat stappen zijn overgeslagen in de africhting, en dat je dus opnieuw zult moeten beginnen.
LWDaisy schreef:Levae schreef:Hallo,
Ik heb een 3 jarige merrie die heel dominant is naar mij en mijn man.
We hebben haar gekocht van een handelaar, en ze was zogezegd zadelmak.
De merrie is lief in de hand, komt knuffelen, luistert goed naar de stemhulp, maar plots slaat haar gedrag helemaal om.
Ze probeert ons omver te lopen, stampt, wanneer we haar proberen op te zadelen is dit geen enkel probleem, maar vanaf wanneer je probeert op te stijgen begint ze te steigeren, of vlucht ze weg.
Ik dacht eerst dat ze hengstig zou zijn, maar dit is uitgesloten, aangezien het blijft aanhouden.
De dierenarts is vorige week geweest, en hij sluit een medisch probleem uit.
Nog mensen die deze ervaring hebben?
Groetjes
Heb je daar ook bewijs van gezien?
Heb je haar zelf proefgereden voor je haar kocht?
_Penotti schreef:Zadelmak betekende vroeger toch echt met ruiter. Want wees eerlijk, wat stelt een zadel erop nu voor?
Pas de laatste 10 jaar of betekend het letter alleen bekend met zadel.
Klinkt mij als een import Tinker.
Maar geen idee of het dat het ras is natuurlijk.
Maar inderdaad heel wat stappen in vertrouwen over geslagen. En dan zul je daar zelf behoorlijk wat jonge paarden kennis voor moeten hebben wil je dat weer fijn krijgen.
Zeker als de merrie dominante trekken heeft.
_Penotti schreef:Zadelmak betekende vroeger toch echt met ruiter. Want wees eerlijk, wat stelt een zadel erop nu voor?
Pas de laatste 10 jaar of betekend het letter alleen bekend met zadel.
Ik ben zelf ergens halverwege de jaren 80 al wezen kijken naar een 'zadelmakke Arabier' waar nog nooit een ruiter op gezeten had... 
_Penotti schreef:Toen heb ik daar nog echt nooit van gehoord. Hoor het echt de laatste jaren pas.
Maar goed dat maakt niet uit.
ja weg brengen is een goede.
maar ik geloof toch ook eens dat ik die handelaar eens aan zijn jasje zou gaan trekken.
Kijken of hij ergens tegemoet gaat komen, want dit is niet wat hij verkocht.
Levae schreef:_Penotti schreef:Toen heb ik daar nog echt nooit van gehoord. Hoor het echt de laatste jaren pas.
Maar goed dat maakt niet uit.
ja weg brengen is een goede.
maar ik geloof toch ook eens dat ik die handelaar eens aan zijn jasje zou gaan trekken.
Kijken of hij ergens tegemoet gaat komen, want dit is niet wat hij verkocht.
En nog maar te zwijgen van de prijs![]()
Nu ja ..