nessinator schreef:Ik ben vooral verbaasd dat ze het ook bij deken/barebackpad doet. Mijn paard heeft ook een tijdje minder aardig gedaan bij het opzadelen, en ook bij een longeersingel maar niet bij een deken, ook niet als ik de dekensingel strak trok. Bij de mijne bleek dat hij spierpijn had in de spieren die recht onder de singel zitten. Die zijn losgemaakt door de osteopaat en toen was het over.
Maar als jouw paard het juist niet op druk (touwtje om hem heen) doet, maar wel met de deken, zou ik het toch in een andere richting gaan zoeken. Het klinkt me dus niet als maagzweer of borstspierpijn, en om eerlijk te zijn ook niet als een specifiek zadelprobleem, gezien de reactie op de deken. Wat gebeurt er als je een touw op haar rug legt? Of een stukje plastic of iets dergelijks boven haar rug zwaait? Doet ze haar hoofd dan omhoog?
Zadel probleem kan zich ook uiten in het deken opdoen niet fijn vinden. Als jij door een te kleine schoen zere voeten krijgt, dan heb je die pijn nog steeds als je je sokken aan of uittrekt. En als je steeds diezelfde schoenen gebruikt gaan je voeten steeds meer pijn doen. Op een gegeven moment leer je dan jezelf een bepaalde manier van lopen aan om de pijn weg te nemen. Zie het zo. Laat het gewoon na kijken, dan ben je er zeker van.