Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesSpike

Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 10:35

Sinds kort heb ik een nieuw paard (13 jarige ruin). Na hem eerst lekker even te laten wennen, loop ik nu ergens tegenaan met longeren en loswerken. Belangrijk om te vermelden: vanaf moment 1 les met mijn instructrice genomen met hem en bij haar vertoont hij hetzelfde gedrag, er is dus altijd een deskundige bij. We zijn eerst met echt de basis bezig, dus hem duidelijk maken dat hij uit mijn ruimte moet (door te zwaaien met de leadrope) en hij pakt dit allemaal wel snel op, maar na een tijdje heeft hij het gehad en komt hij intimiderend naar je toe. Ook met longeren gaat het eerst even goed en als ik dan wat meer van hem vraag (bijv. draven of minder naar binnen vallen), gaat hij op den duur recht tegenover me staan en valt hij echt aan. Nu ben ik niet snel bang, maar dan sta ik toch wat minder stevig en weet ik ook niet goed wat ik moet doen om ook mijn eigen veiligheid te waarborgen. Om die reden pakt mijn instructrice hem ook met longeren en aan de hand werken, maar bij haar doet hij het dus ook.

Hij gaat dus heel erg over onze grens heen en blijft zich dominant opstellen als ik op de grond sta. Terwijl als ik met hem over het erf wandel, blijft hij keurig achter mij lopen en dringt hij zich niet op (en als hij dit wel doet, luistert hij ook als ik hem vraag uit mijn ruimte te gaan). Er is mij ook verteld dat hij met longeren "irritant" doet en daarom is dit volgens mij ook niet veel met hem gedaan. Nu vind ik het wel belangrijk dat ik op de grond ook zijn 'leider' ben en niet enkel onder het zadel.

Ik geloof zeker niet dat dit een rot paard is, maar denk dat hij hier of vroeger vaak mee weg is gekomen of er een trauma achter zit.

Hij is verder wel gezond en de osteopaat komt maandag, dus dan kan die ook kijken of het aan iets fysieks kan liggen. De zadelmaker moet nog komen dus ik heb nog geen zadel, maar wil hem wel graag beweging geven.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en/of tips in hoe hiermee om te gaan? (Dingen als schreeuwen of hem bewust met de zweep slaan werkt averechts bij hem, want hij is niet bang om dan zijn aanval door te zetten).

Alvast bedankt!

MarliesV

Re: Paard valt aan met longeren en aan de hand werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:38

Heb je het idee dat het komt vanuit iets niet kunnen, niet snappen of niet willen? Want daar zit nog wel een verschil qua aanpak in.

Aanvallen mag niet, maar als het vanuit niet kunnen is en dus overvraagd worden en er worden veel signalen vooraf gemist, kan ik mij daar nog iets bij voorstellen.

Wat doet hij voor het aanvallen? Welke signalen geeft hij af, kan je het doorbreken voor het zover komt?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:45

Weet je zeker dat jouw longeertechniek (en die van je instructeur) in orde is? Onduidelijkheid kan ook voor problemen zorgen.
Gesteld dat dat in orde is, kan het natuurlijk zijn dat hij slechte ervaringen heeft daarmee, vooral omdat je zegt dat hij bij het leiden etc zich wel gedraagt.

Misschien eerst meer leidoefeningen doen, net zolang tot dat allemaal helemaal vanzelfsprekend is en hij daar geen 'fouten' meer mee maakt. Verder denk ik dat afleiding door veel (niet moeilijke, maar verschillende )oefeningen te doen tijdens het longeren ook zal helpen. Wij hadden een pony met een vergelijkbaar probleem, alleen was zij in het begin totaal niet hanteerbaar. Na een half jaar leidoefeningen en daarna pas longeren is alles veranderd. Van een agressief dier (ze rende met haar oren plat en tanden bloot op je af om je aan te vallen. Ze steigerde een trapte) is het een echte brave schat geworden. Aanvallen deed ze echt nooit meer. Achteraf denk ik dat ze een of ander trauma had (ze was zes toen we haar kochten).

Je zou ook zonder longelijn kunnen longeren, puur op jouw lichaamstaal, dan kun je in elk geval makkelijker reageren als er iets raars gebeurt.

Bij onze pony in het begin. Als ze zo dreigend op me af kwam (waar ik eerst vreselijk van schrok), maakte ik me groot, stapte juist op haar af, ging met mijn armen zwaaien en op en neer springen en veel lawaai maken. Dat hielp echt wel. Het zal wel een gek gezicht zijn geweest :) Draag een cap en houd een zweep bij de hand.

Succes!

LiesSpike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 10:48

@MarliesV hij kan het wel, we vragen alleen nog maar stap, draf en niet teveel naar binnen vallen. Ik denk dat het uit een niet willen voortkomt, want hij snapt dingen vrij snel en soms doet hij het ook gewoon goed. We belonen hem ook als hij iets goed doet en dat heeft een positief effect op hem.

Voor het aanvallen draait hij zich zo dat hij recht voor je komt te staan. En als je dan zelf verplaatst om hem weer om je heen te laten lopen, verplaatst hij zich ook snel zodat hij weer recht voor je komt te staan. Hij vertoont niet al dreigende signalen voor het omdraaien.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 10:49

'maar na een tijdje heeft hij het gehad' > kan het zijn dat jullie hem fysiek/mentaal overvragen?
Stoppen vóór dat punt lijkt me sowieso belangrijk. Dan kun je hem de hemel in prijzen en naar stal brengen. Gevoel waarmee je hem weg zet, zal hij onthouden als je hem de volgende keer pakt. Geeft hem vertrouwen dat er niet over zijn grenzen wordt gegaan, en als het goed is kun je langzamerhand die grens verder oprekken.

LiesSpike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 10:54

@Hevonen in ieder geval heen fijn om te horen dat mensen dit vaker hebben meegemaakt en dit is goed gekomen!
Ja verder is het totaal geen naar paard. Misschien dat eerst meer leid oefeningen doen zonder nog te longeren helpt. Ga het zeker proberen, bedank!

Zonder longeerlijn doet hij hetzelfde helaas. Wanneer ik nog niet wil stoppen en hij wel kiest hij dan ook voor de aanval.

Ga inderdaad ook voortaan met cap op longeren!

LiesSpike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 10:58

@Nirvana_ we proberen het ook inderdaad altijd positief af te sluiten. Echter gaat hij soms na een kwartiertje (waarvan veel gewoon stappen) soms al zo doen. Dan zit ik zelf een beetje met het dilemma dat hij als hij dan al klaar is niet veel beweging heeft gehad. Beloont worden vindt hij heel fijn, dus als hij iets goed doet (al is het iets kleins) belonen we hem.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:00

Je hebt hem nog niet zo lang zeg je? Hoe lang precies en is er wat veranderd qua voer, hoeveelheid buiten en contact met soortgenoten?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:01

Hier hetzelfde probleem gehad, en ik heb toen een gedragstherapeut erbij gehaald. Zij heeft me een stappenplan gegeven om het longeren/grondwerken opnieuw aan te leren. Als je wil kan ik dat plan vanavond even opzoeken voor je, staat ontzettend veel info in. Dit klinkt namelijk precies als hetzelfde probleem bij mijn merrie.

Mocht je het plan willen stuur maar pb. Dan zoek ik hem even op!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:03

Zonder naar te doen denk ik dat je instructrice misschien niet helemaal klaar is om zulke paarden (met eigenaren) op te leiden. Het feit dat hij het bij haar ook doet, en er geen verbetering in zit, is best een beetje zorgwekkend. Het gedrag wordt nu elke keer bevestigd.
Ik zou eventueel rondkijken naar iemand met meer ervaring met dit probleem. Want dit kan echt enorm escaleren als je pech hebt. Ik ken genoeg van dit soort paarden, en de een houdt het bij je buitenspel zetten, de ander hangt ineens in je nekvel...

Op zich weet ik genoeg mensen die hiermee kunnen helpen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:05

Met grootste spoed het paard onmiddellijk terug naar de vorige eigenaar. Of wil je verongelukken?
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 19-02-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:06

Ik zou me even verdiepen in hoe hij gewend is getraind te worden en hoe jij hem traint. Ik heb net ook een paard terug gehaald die wat gedragsproblemen vertoonde bij degene die hem ooit van mij kocht. Nu hij weer terug is, is hij vlot weer in het gareel. Paarden zijn gewoontedieren en als ze opeens heel anders behandeld of getraind worden, dan veroorzaakt dat stress en onzekerheid en dus ongewenst gedrag. Uiteindelijk moet de hiërarchie weer in de goede richting bepaald worden; jij moet een waardige en gerespecteerde leider worden.
Succes met je paard!

Edit: kleine aanvulling
Laatst bijgewerkt door Lante op 19-02-20 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

LiesSpike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 11:06

Sure_lee schreef:
Je hebt hem nog niet zo lang zeg je? Hoe lang precies en is er wat veranderd qua voer, hoeveelheid buiten en contact met soortgenoten?

Ik heb hem nu 3 weken. Dus zeker niet lang. Hij is evenveel buiten en heeft hetzelfde voer en hoeveelheden als bij zijn vorige stal. Eerste week heb ik hem vooral laten wennen en hem alleen in zijn stal gepoetst. Overdag staat hij op de paddock met andere paarden om hem heen. Hij staat er wel relaxed bij en toont verder ook geen stress in stal etc.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:08

Het lijkt me duidelijk dat uw paard u niet als leider accepteert en als nieuweling bezig is een dominante positie in te nemen. Wanneer u daar niet spoedig tegenin gaat zal u binnen de kortste keren met uw paard ook onder het zadel niets positiefs kunnen doen. Bij het equipment om te longeren behoort ook een zweep, waarvoor zou die dienen ? Aanwijzen en corrigeren !
Laat U in geen geval intimideren, maak u groot en tracht hem te overbluffen maar als het nodig zou zijn, handel dan correct en bestraf hem. Als het met zachte hand niet kan moet hardhandig opgetreden worden. Wanneer het paard u als leider aanvaard dan pas zal je van hem kunnen genieten.
Leiderschap is de basis van alles, vanuit leiderschap groeit vertrouwen en dat is wederzijds.
Bedenk dat het er in een natuurlijke kudde het er ook niet altijd zachtaardig aan toe gaat. Vooraleer een nieuw paard daar zijn rangorde kent zijn er ook klappen aan voorafgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:09

Als je paard lichamelijk helemaal in orde is, en hij lijkt je te begrijpen, zie ik eerlijk gezegd maar een aanpak: hem goed vertellen dat dit niet de bedoeling is. Dit zou ik zeker niet doen zonder longeerlijn, dan heb je helemaal weinig in handen, en zeker wel met een zweep erbij. Je zult je persoonlijke ruimte duidelijk moeten aangeven. Je kunt, als je paard te dichtbij komt, een tikje geven met de zweep op de schouder zodat hij verder van je weggaat. Komt hij te dichtbij, dan een ferme tik. En echt een waarvan hij onder de indruk is, waardoor hij het niet nog een keer probeert.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:09

Ik denk dat het in jouw geval eerst zaak is om dit gedrag te fixen, dat ie dan wat minder beweging krijgt is niet zo erg. Ik ga ervan uit dat hij gewoon ruime weidegang krijgt buiten deze beweging om en dat dit niet het enige moment buiten zijn stal is?

Ik zou proberen om dit met een positieve beloning te verbeteren. Ik zou stoppen met longeren voor hij het gedrag vertoont. Kijk naar hem, leer zijn lichaamstaal kennen. Als hij eruit ziet alsof het te veel wordt, dan op tijd stoppen, uitgebreid belonen met knuffels en lieve woordjes en hem weg zetten. Als dat na 3 rondjes stappen is, dan is het na 3 rondjes stappen.
Volgende keer weer hetzelfde, kijken of je altijd kan stoppen voor hij dit gaat doen. En zo het steeds wat uitbouwen.

Veel geduld hebben dus. Werkt dit niet, dan zou ik eens gaan kijken of hij wellicht gewoon dominant is en daar een goede hulp bij zoeken. Kwestie van lichaamstaal lezen maar das lastig vanaf hier.

Overigens dit alles NADAT er is uitgesloten dat hij geen pijn heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:13

Iriscope schreef:
Ik denk dat het in jouw geval eerst zaak is om dit gedrag te fixen, dat ie dan wat minder beweging krijg is niet zo erg. Ik ga ervan uit dat hij gewoon ruime weidegang krijgt buiten deze beweging om en dat dit niet het enige is wat je met hem doet?

Ik zou proberen om dit met een positieve beloning op te zoeken. Ik zou stoppen voor hij het gedrag vertoont. Kijk naar hem, leer zijn lichaamstaal kennen. Als hij eruit ziet alsof het te veel wordt, dan op tijd stoppen, uitgebreid belonen met knuffels en lieve woordjes en hem weg zetten.
Volgende keer weer hetzelfde, kijken of je altijd kan stoppen zonder dit gedrag. En zo het steeds wat uitbouwen.

Veel geduld hebben dus. Werkt dit niet, dan zou ik eens gaan kijken of hij wellicht gewoon dominant is.

Overigens dit alles NADAT er is uitgesloten dat hij geen pijn heeft.

Pfoe, dit zou toch niet mijn aanpak zijn.
Dit paard is duidelijk aan het uitproberen hoe ver hij kan gaan bij zijn nieuwe eigenaresse. Zowel aan de hand als aan de lijn. Een dergelijke verhouding los je wat mij betreft niet op door liefkozend gedrag. Dat gaat bij paarden onderling ook niet zo.
Volgens mij is het belangrijk dat je een paard duidelijke aanwijzingen geeft: bestraffen als het niet goed is, belonen als het wel goed is. Door steeds vroegtijdig te stoppen, geef je het paard het idee dat hij in rang boven je staat. En deze situatie zal zich dan steeds verder naar voren verplaatsen, wanneer je het probleem niet oplost. Hierdoor word je misschien gedwongen om steeds korter te longeren en kun je hem straks helemaal niet meer hanteren aan de hand.

Ts: zorg altijd dat je in een driehoek aan het longeren bent. Je paard ‘opsluiten’ tussen lijn en zweep, en erg duidelijk zijn.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:15

@ Joman, dat hoeft ook niet, maar wij kunnen vanaf hier niet zien of het paard echt aan het testen is, of dat hij een trauma heeft uit het verleden, pijn ergens in zijn lijf, of gewoon verkeerd aangeleerd is.
Dus hier zeggen, pak hem maar flink aan, vind ik zonder beeldmateriaal niet verstandig.

Als je stopt wanneer hij stout is, dan geef je hem inderdaad het idee dat hij wint. Als je stopt voor het probleem ter sprake komt, beloon je hem voor het goede gedrag dat hij tot dusver in die training heeft getoond.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:19

Citaat:
Door steeds vroegtijdig te stoppen, geef je het paard het idee dat hij in rang boven je staat.

Het paard weet toch niet dat het vroegtijdig is? Altijd stoppen op het hoogtepunt. Als die na 10 minuten al is > prima, volgende training verder.
Door de braafheid verder aan de hand verwacht ik echt niet dat dit een rangending is. Is het zelden. Er zijn maar weinig paarden die echt graag zelf liever de leiding hebben; de meeste zijn superblij als zij iemand kunnen volgen die ze vertrouwen.

Citaat:
En deze situatie zal zich dan steeds verder naar voren verplaatsen, wanneer je het probleem niet oplost.

Waarom? Je biedt het paard het vertrouwen dat het goed gaat en houdt de training leuk.

Bestraffen als hij duidelijk over alle grenzen heen gaat > Ja. Maar voorkomen dat dat gebeurd is 100x beter.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:20

Zou hem gewoon gaan rijden ipv longeren. En dan ook flink moe rijden.
En als je toch longeert de longeerzweep gebruiken als ie naar binnen komt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:24

Ik ben het met Iris eens. Het goed doen is belangrijker als de tijd. begin met 3 goede rondjes en stop.Dan kan je de volgende keer mischien vier rondjes.Het klinkt meer als een paard wat het niet zo snapt en overvraagd word.
Ik zou ook eerst uit laten sluiten dat hij geen pijn in zijn lijf heeft en daarom een grens aan geeft.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:25

elnienjo schreef:
Zou hem gewoon gaan rijden ipv longeren. En dan ook flink moe rijden.
En als je toch longeert de longeerzweep gebruiken als ie naar binnen komt.

Goed plan! Gewoon het probleem niet fixen, op een paard gaan zitten dat je toch al niet vertrouwt en hem, voor hij nog maar iets fout heeft gedaan, gelijk de zweep tonen.

Daar krijg je pas een band van met je paard!

voor de duidelijkheid, sarcasme, alles
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 19-02-20 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:25

Nirvana_ schreef:
Citaat:
Door steeds vroegtijdig te stoppen, geef je het paard het idee dat hij in rang boven je staat.

Het paard weet toch niet dat het vroegtijdig is? Altijd stoppen op het hoogtepunt. Als die na 10 minuten al is > prima, volgende training verder.
Door de braafheid verder aan de hand verwacht ik echt niet dat dit een rangending is. Is het zelden. Er zijn maar weinig paarden die echt graag zelf liever de leiding hebben; de meeste zijn superblij als zij iemand kunnen volgen die ze vertrouwen.

Citaat:
En deze situatie zal zich dan steeds verder naar voren verplaatsen, wanneer je het probleem niet oplost.

Waarom? Je biedt het paard het vertrouwen dat het goed gaat en houdt de training leuk.

Bestraffen als hij duidelijk over alle grenzen heen gaat > Ja. Maar voorkomen dat dat gebeurd is 100x beter.

Met aan de hand werken doet hij het ook?
Ik ben het toch niet met je eens. Ik zou echt niet stoppen wanneer mijn paard na 10 minuten aangeeft geen zin meer te hebben door me gewoon aan te vallen.
Volgens mij ben ik de leider en bepaal ik wanneer ik stop. Of dat na 10 minuten of een half uur is. Tuurlijk, stoppen op het hoogtepunt en wanneer het goed gaat. Maar dat bepaal je nog altijd zelf en is wat mij betreft niet afhankelijk van het gedrag dat je paard vertoont :)

En overigens heb ik die ervaring die jij hebt niet. Ik ken genoeg paarden die maar wat graag in je ruimte komen en die je eens in de zoveel tijd een keer flink moet corrigeren. Dan is het ook weer gedaan en weten we weer hoe de verhoudingen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:26

Iriscope schreef:
@ Joman, dat hoeft ook niet, maar wij kunnen vanaf hier niet zien of het paard echt aan het testen is, of dat hij een trauma heeft uit het verleden, pijn ergens in zijn lijf, of gewoon verkeerd aangeleerd is.
Dus hier zeggen, pak hem maar flink aan, vind ik zonder beeldmateriaal niet verstandig.

Als je stopt wanneer hij stout is, dan geef je hem inderdaad het idee dat hij wint. Als je stopt voor het probleem ter sprake komt, beloon je hem voor het goede gedrag dat hij tot dusver in die training heeft getoond.

Dat is ook wat ik zeg hè: alleen wanneer het paard gezond is :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:26

Joman, je leest niet goed.
Niemand zegt dat ze moet stoppen wanneer hij er geen zin meer in heeft en aanvalt.

We zeggen: Stoppen voor hij er geen zin meer in heeft en voor hij aanvalt.