Paard loopt neurotisch uren langs de omheining...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Paard loopt neurotisch uren langs de omheining...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:50

Hoi Bokkers,

Een al jaren lang bestaand probleem, ik ga nu toch vragen of iemand het herkend en of er misschien wat aan te doen is. Mijn paard loopt uren achter elkaar langs de omheining tot er hele diepe looppaden ontstaan. Hierbij heeft hij nergens oog voor en lijkt letterlijk "blind" heen en weer te stappen tot hij opgehaald wordt.

Situatie:
- Ruin 10 jaar in mijn bezit (is nu 16), en het probleem bestaat al zo lang ik hem ken.
- Staat áltijd met andere paarden (heeft verlatingsangst)
- Meerdere stallen gehad in de jaren, van elke nacht binnen, alleen winternachten binnen, 24/6 buiten
- Heeft onbeperkt hooi en vers water
- Staat op huidige stal in de zomer 24/7 buiten op de wei, in de winter 's nachts op stal
- Hij kan heel slecht tegen verandering/doorbreken routine
- Wordt recreatief mee gereden, ene week paar keer per week en soms twee weken niets.
- Krijgt naast onbeperkt hooi savonds laat vitaminebrok (ze gaan nu om 17 uur op stal, krijgen om 22 uur brok)
- Het is een arabier, maakt van een mug een olifant, maar kan ook echt een sulletje zijn

Wanneer de paarden 24/7 buiten op de wei staan is er niets aan de hand, maar zodra het te nat wordt gaan ze 's nachts op stal zodra het donker wordt.
Hij heeft ontzettend snel door dat schemering betekend dat ze bijna op stal gaan, dus gaat hij eindeloos heen en weer lopen. Hij begint hier steeds eerder op de dag mee terwijl de andere paarden gewoon grazen/eten/slapen etc.

Ik snap dat het zeer waarschijnlijk met routine te maken heeft, aan eten kan het bijna niet liggen, want buiten hebben ze hooi en dat is op stal ook. Aan het eind van de dag weet hij dat ze bijna op stal gaan, maar waarom ooit bijbehorend gedrag?

Eerlijk is eerlijk, ik vind het niet heel erg, maar stalhouders zijn niet blij met de loopgraven die hij maakt. De grond gaat echt meer dan stuk en wordt helemaal over hoop gegooid.
Ik krijg nu regelmatig te horen dat ze er niet blij mee zijn en dat er wat aan gedaan moet worden, wat kan ik doen?!

Als er vragen zijn, dan beantwoord ik die graag om een zo goed mogelijk beeld door te geven!
Ik ben een klein beetje ten einde raad en zie het niet zomaar goed komen %)

Sunny

Re: Paard loopt neurotisch uren langs de omheining...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:59

Enige wat ik kan bedenken is geen brok geven wanneer hij op stal komt, maar bv laat op de avond. Scheelt hier een stuk.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:01

Sunny schreef:
Enige wat ik kan bedenken is geen brok geven wanneer hij op stal komt, maar bv laat op de avond. Scheelt hier een stuk.

Dat doet TS al.

Hier geen tips, lastige kwestie, kun je weinig mee vrees ik. Is hij ook echt blij als hij binnen wordt gehaald?

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:08

Oh xSiep klopt, niet goed gelezen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:10

Altijd buiten houden zodat hij niet beter weet?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:10

Ik zou zeggen voor hij dat gedrag vertoont binnen halen.
Dan niet voeren, ook geen hooi en een uur later weer naar buiten.
En wellicht een idee om zijn brokken te geven voor hij naar buiten gaat.

Op dit moment word hij beloont voor zijn gedrag(ook al loopt hij eerst een uur heen en weer...iemand komt hem halen= aandacht?.

Weet je toevallig wat hij als eerste doet wanneer hij op stal komt?
Eten (ook al heeft hij onbeperkt), plassen, drinken, buurman pesten?

lastig dit, zeker als het al zolang duurt

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:11

Klinkt heel erg als mijn paard, dat is net zo’n neuroot.
Enige wat je zou kunnen doen is naar een 24/7 buiten stal gaan, zoals een paddock paradise waar hij niet ‘s nachts naar binnen hoeft.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:19

Idd geen brok als ze op stal komen (zit vaak sws 5 uren tussen)! Er veranderd niets aan het voer. Enige verschil is op stal of buiten met andere paarden.

Of hij echt blij is om naar binnen te worden gehaald.. Weet ik zo niet. Hij loopt rustig mee, weet zijn stal met ogen dicht te vinden en gaat dan gewoon rustig zijn hooi eten. Niets speciaals.

Merk wel dat hij af en toe een plek voor zichzelf nodig heeft? Zijn stal is wel echt waar hij tot rust komt. Hij ligt vrijwel elke nacht en hij hoeft niet op te letten.

Maar als het probleem zou zijn "geen eigen plek hebben buiten", we hebben al geprobeerd hem in een apart stukje te zetten wat alleen voor hem is, maar ook dan hetzelfde probleem (de verlatingsangst speelt dan ook nog mee)

Altijd buiten heb ik ook geprobeerd, maar hij werd daar heel moe van naar mijn idee. Het kost hem heel veel energie en ik zie hem dan ook echt mager worden.
Ik ben daar wel van, zo natuurlijk mogelijk! Ook geprobeerd bij hem, maar dus echt zonder succes.

Cowgirl schreef:
Ik zou zeggen voor hij dat gedrag vertoont binnen halen.
Dan niet voeren, ook geen hooi en een uur later weer naar buiten.
En wellicht een idee om zijn brokken te geven voor hij naar buiten gaat.

Op dit moment word hij beloont voor zijn gedrag(ook al loopt hij eerst een uur heen en weer...iemand komt hem halen= aandacht?.

Weet je toevallig wat hij als eerste doet wanneer hij op stal komt?
Eten (ook al heeft hij onbeperkt), plassen, drinken, buurman pesten?

lastig dit, zeker als het al zolang duurt

Ze krijgen sochtends ook brok. Wordt verdeeld tussen ochtend en avond. Wel een idee om te kijken wat er gebeurd als hij alles 'sochends krijgt en savonds niets meer :j

Hij wordt idd beloond voor zijn gedrag. Heen en weer lopen betekend uiteindelijk naar binnen, dat wat hij juist wil!

Als hij op stal komt gaat hij rustig staan en is het een normaal paard wat rustig hooi eet. Verder helemaal niets bijzonders.

Het idee van voordat hij gaat lopen op stal zonder eten etc, en dan weer naar buiten is misschien wel om het te doorbreken. Er is alleen niemand die hem smiddags binnen en weer buiten kan doen, en hij kan vanwege verlatingsangst niet alleen op stal. Dat betekend dus dat er nog een paard naar binnen moet (ik verwacht dat de eigenaar dat liever niet wil)

Het is zo moeilijk... Ik heb eigenlijk de hoop na al die jaren opgegeven, het zit zo erg in zijn hoofd, maar het is wel echt een probleem waarvan ik begrijp dat de staleigenaar niet blij mee is

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:38

Vervelend probleem..
Ik heb ook een arabier met erge verlatingsangst, we hebben haar thuis staan met 3 andere paarden.
Een andere merrie hangt ze echt heeel erg aan. We hebben 3 stallen en ze kunnen overdag zelf in de stal gaan staan als ze dit willen. 's nachts gaan de deuren wel dicht.. Ze staat ook echt heel erg vaak uit zichzelf al binnen.
Dit is voor haar de beste optie, ze kan doen wat ze wil. Al loopt ze snachts weleens rondjes in haar stal, maar 's nachts buiten laten wordt ze ook heel moe en ongelukkig van.
Misschien is dat dus een optie?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:42

Wat in nu in gedachten heb door jullie reacties is om hem misschien toch in een apart stukje te zetten (aangrenzend aan de andere paarden die bij elkaar staan), en dan een looppad naar zijn stal.

Zo kan hij naar stal als hij dat wil, maar is daar niet alleen opgesloten waardoor hij in paniek raakt vanwege verlatingsangst.

Dit ga ik voorleggen bij stalhouder. Het is niet helemaal naar mijn idee hoe paarden gehouden moeten worden (zou samen met de andere paarden moeten staan eigenlijk!), maar misschien geeft dit hem wel het meeste rust..

Wat denken jullie hier van?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:49

Als een paard al zeker 6 jaar lang elke avond urenlang aan het ijsberen is, gaat een uurtje later voeren niet helpen. Ik vraag me überhaupt af of je dat eruit krijgt.

Het enige wat ik kan bedenken, is om de "loopgraven" te bestraten, zodat de stalhouder niet baalt van zijn weiland ;-)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:53

Sommige paarden willen de rust van stal. Ik zou hem eerder op stal zetten. Geneuroot bij het hek heeft hij ook niets aan.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:57

Mijn paard deed dit ook heel erg, die mocht gewoon naar binnen zodra hij dat wilde. Soms was dat al heel snel, andere dagen stond hij lang buiten. Eventueel probeerde we hem na een paar uur weer buiten te zetten, maar dat geloop langs het hek vond ik maar niks.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:59

Nee precies, van dat lopen wordt niemand beter.. maar hem alleen op stal zetten is geen optie. Dan raakt hij volledig in paniek. Het zijn wel open stallen, maar de paarden staan net uit het zicht.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:01

Oh, dat maakt het inderdaad een stuk lastiger. Die van mij stond prima alleen, die gaf er niks om. Sommige dagen wilde hij vrijwel niet naar buiten en was hij zeer tevreden met zijn extra grote box en een extra rondje wandelen, maar als hij niet alleen binnen wil staan maakt dat het probleem nog lastiger.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:05

Ik vrees dat je dit na al die jaren bijna niet meer uit zal krijgen. Hoe staat die paard in de rangorde? Het klinkt mij toch dat hij misschien onzeker is en dan op en duur stress gaat ervaren omdat hij misschien niet kan rusten. Met hoeveel paarden staat hij buiten?

Het lijkt me op deze lange termijn niet goed voor zijn gezondheid.

Ik vermoed dat hij zoals je al aangeeft te weinig rust heeft in de kudde. Ik zou wellicht toch iets zoeken met een structuur wat bij hem past en waarschijnelijk niet te grootte kudde.

Lastig probleem, ik hoop dat je alsnog tot op een oplossing kan komen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:10

Mijn eerste paardje had deze “gekkigheid” ook. Na wat expirimenteren is ze op stal gekomen. Na het rijden mocht ze buiten. Tot het spoken begon, en dan weer op stal. Niet de maatschappelijk gewenste uren buiten dus. Zij wist zich ook altijd weer in de nesten te werken. Over hekken, door sloten en eindeloos onder de beschadigingen. Soms oppervlakkig soms diep en ernstig. Op stal was het een engeltje. Rustig en super schoon in de stal. Vooral als ze op een rustige plek met weinig prikkels stond. Verder had ze een hele uitgebreide gebruiksaanwijzing :D . Toch mis ik haar nog elke dag.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:13

Ze staan met zn 3en. Hij staat als 2e in rang.

We hebben op 4 stallen gestaan denk ik in die 10 jaar verdeeld. De meeste waren kuddes rond de 3 paarden. En op een stal met een stuk of 10, daar deed hij het ook prima met de andere paarden.

Rust, het lijkt me bijna waarschijnlijk dat dat ook meespeelt! Dat merk ik ook echt aan hem.

Ik denk dat ik op rust en de mogelijkheid om naar binnen te kunnen moet doordenken. Hier zal vast iets op te bedenken zijn! Ik weet alleen nog niet hoe

Wat veel bokkers die dit herkennen trouwens! Ik had er nog nooit van gehoord. Iedereen noemt die van mij Koekwaus en autistisch, maar dr zijn dus meer ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:16

Wat als je hem pas op zijn eigen stukje met looppad naar z'n stalletje zet op het moment dat het ijsberen begint?

Dat zal even investeren zijn, kijk goed naar wat ie wil en aangeeft.

Overigens geloof ik wel dat autisme bij paarden ook bestaat. Niets ergs aan maar is even wat lastiger zoeken naar wat voor hem nou precies prettig is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:18

Ik heb een merrie gehad die hetzelfde deed. 4 jaar lang }:0 en echt ook tot de geulen langs de omheining zaten. Het ging meer of minder goed totaal afhankelijk (in mijn ogen) van de stand van de maan en de sterren. Soms was het zo erg dat ze compleet door het lint ging, vond het bij tijden erg naar om te zien. Bij mij is dat gedrag er nooit uit gegaan. Bij 24/7 buiten was het wel beter, ze was op het laatst overigens op stal ook totaal niet meer te handhaven.

Lang verhaal kort, ze is naar iemand gegaan die haar een stabiele kudde kon bieden en 24/7 buiten (dus geen groep waar toch af en toe een vreemd paard bij komt, of een naastliggende wei waar dat gebeurt) en ze is neuroot af.

De merrie die ik had was 3/4 arabier, 1/4 draver.

Ik had nooit gedacht dat ze neuroot af zou kunnen worden maar het is wel gebeurd... ik ga er nu bij haar van uit dat ze simpelweg een stabiele kudde nodig had en 24/7 buiten. Helaas heb ik haar dat nooit kunnen bieden (gevalletje wonen in de Randstad en geen eigen weiland 24/7 de seizoenen door tot mijn beschikking).

Ik heb ook vaak gezegd ze is gewoon autistisch. Ook in heel veel ander gedrag. Werk zelf met mensen met gedragsproblematiek en autisme dus wellicht was het projectie maar pffff dat paard werkelijk :7 enige wat dus echt hielp was structuur, rust, regelmaat en weinig prikkels }:0 en dan soms nog hoor. Maar dan was ze gewoon vrolijk ze kon uit het niets opeens om je heen gaan paraderen. Dat was wel erg leuk aan haar. Was gewoon heel apart dier.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:24

Ik ken er twee. De ene deed het super goed toen ze een stabiele kudde kreeg op een rustige plek met een redelijk ritme (paarden maakten hun eigen ritme en wij kwamen een dagelijks tussendoor met hooi en bakjes voer, maar dat was ook een redelijk zelfde volgorde). Wel begon zij te ijsberen als we een van de anderen uit haar groepje meenamen, maar zelfs dit werd met de tijd minder (heftigheid was wel afhankelijk van welke pony meeging).

De huidige staat er nog niet zo lang. Zij is stabiel als de anderen dat ook zijn. Neem je een van de anderen mee, dan begint ze weer tot de andere terug is. Ook dit wordt wel wat minder, heb ik het idee. Met de wind vorige week was het juist weer wat heftiger.

Ik denk dat je goed kunt proberen wat je paard doet als ie zelf kan kiezen tussen binnen of buiten. Proberen kan altijd, terugdraaien ook.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:26

Arabierenvacht en nattigheid gaan niet altijd goed samen. Heeft hij een deken op?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:32

tamary schreef:
Arabierenvacht en nattigheid gaan niet altijd goed samen. Heeft hij een deken op?

Precies wat ik gemerkt heb.
Ik was heel erg van het natuurlijk paarden houden. Altijd buiten, geen deken etc, maar ik heb geleerd naar mijn paard te kijken en niet naar een “idealistisch” plaatje.

Hij heeft dus een deken op als ik zie dat het nodig is. Vooral bij regen, wind en kou.
Nu met 10 graden en droog doet hij het nog heel goed zonder.

Ik hou dit wel heel goed in de gaten, hij kan er inderdaad echt niet goed tegen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:39

Mijn oude merrie heeft het jaren lang gedaan, ook in de winter. En zeker in deze donkere maanden, dan was het op z'n ergst.
Volgens mij deed ze het omdat er geen gras meer was...
Ik heb van alles geprobeerd - behalve 24/7 buiten in de winter want ik heb ze thuis en dat kan hier nu eenmaal niet. Ik heb mij er bij neergelegd en ben het maar gaan beschouwen als een soort stalondeugd.
Ik vrees ook dat gedrag dat zo is ingeslepen er vrijwel niet meer uitgaat.
Om te diepe geulen te voorkomen deed ik ze vaak in een ander stuk land en had meerdere in-/uitgangen, zodat ze nooit wisten waar ze gehaald werden. Én we hebben jarenlang geprobeerd in de winter om 5 uur thuis te zijn......

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:43

Wieke schreef:
tamary schreef:

Precies wat ik gemerkt heb.
Ik was heel erg van het natuurlijk paarden houden. Altijd buiten, geen deken etc, maar ik heb geleerd naar mijn paard te kijken en niet naar een “idealistisch” plaatje.

Hij heeft dus een deken op als ik zie dat het nodig is. Vooral bij regen, wind en kou.
Nu met 10 graden en droog doet hij het nog heel goed zonder.

Ik hou dit wel heel goed in de gaten, hij kan er inderdaad echt niet goed tegen

Het is te overwegen om die deken consequent buiten op te doen in het winterseizoen. Want bv buiten liggen zal hij dan ook niet willen.
Had zo'n pony, bleef prachtig schoon (wel 24/7 buiten trouwens), want die had ook problemen met nattigheid. Deken er op en die was weer gelukkig (en buiten de deken net zo vies als de rest zonder).