Enorm gevoelige paardenmond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fakewell

Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:10

Hallo allen,

Ik zit nu sinds 3 weken met een erg probleem en ten einde raad..

Het is een jong paard wat nu twee maand onder het zadel is.
Ze liep erg goed, was braaf had wat streken, gewoon als een normaal jong paard. Plots werd ze enorm gevoelig in de mond, direct tandarts erbij gehaald en deze heeft 2 wolfstanden verwijderd en de rest bijgeslepen.
Zadelmaker heeft rug gecontroleerd icm het zadel. Was ook in orde.

Maar nu blijft het probleem zich voordoen en wordt alleen maar erger.
Aan de longe is niets te merken, tenzij bijgezet. Ze slaat dan enorm met haar hoofd en houd het zo hoog dat ze me bijna met zijn hoofd tegrn de mijne slaat.
Met rijden begint het in stap direct, meteen slaan, hoofd zo hoog.. Draven lukt maar geen of weinig stuur, galop waag ik me niet aan.

Hebben verschillende bittem geprobeerd, enkel gebroken, dubbel gebroken en een ongebroken trens.
Maar niets lijkt te helpen..

Iemand ideeën?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:12

Past het bit wel goed? Hoe is de paardenmond qua verhemelte/tong/lagen

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:14

_Dracarys schreef:
Past het bit wel goed? Hoe is de paardenmond qua verhemelte/tong/lagen

Het enkel gebroken was inderdaad wat aan de dikke kant...

De dubbele en ongebroken zouden toch echt moeten passen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:14

Eerst vanaf de grond fatsoenlijk leren de hand volgen. Hoofd omlaag, links, rechts etc. Klinkt mij als aangeleerd gedrag dat begonnen is met de wolfstanden.
Hoe losser je teugels, hoe groter de klappen, dus een constante hand is gevraagd.
Haal er maar snel iemand bij die hem aan een stille hand goed naar voren rijdt.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:15

Er zijn ook rechte bitten met een kromming in het midden wat zeg maar soort als een hoek omhoog buigt zodat de tong er vrij onder ligt. Misschien vind ze dat niet prettig. En anders hoor ik ook veel over een bitfitter. Als je niemand kent waar je verschillende bitten van kan proberen wordt het een beetje een dure zaak om wat anders te proberen en hun hebben een heleboel
Laatst bijgewerkt door Tuittuit op 11-01-19 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Heb je al overwogen om een bitfitter te laten komen? Gok dat het bit niet comfortabel is, dat probeert ie duidelijk te maken heb ik het idee. Als de tong te dik is word de tong steeds geplet door het bit tegen de tanden aan, dat doet pijn natuurlijk, alsof je op je tong bijt steeds

Avalanche

Nek en rug gaan scannen. Dit klinkt als een fysiek probleem.
Paarden die problemen hebben met het bit kauwen er hard op, lopen soms met de mond open of de tong uit de mond, en geven niet na, maar dit klinkt als iets heftigers.
Ik zou foto's laten maken, rugcontrole door de zadelmaker is leuk, maar zegt weinig over de wervelkolom. Zadelmaker heeft geen rontgenogen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:16

Sizzle schreef:
Eerst vanaf de grond fatsoenlijk leren de hand volgen. Hoofd omlaag, links, rechts etc. Klinkt mij als aangeleerd gedrag dat begonnen is met de wolfstanden.
Hoe losser je teugels, hoe groter de klappen, dus een constante hand is gevraagd.

Ik heb geen idee hoe TS rijd, dus hier kan lastig over geoordeeld worden

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:17

Ook ooit zo een paars gehad, met de beste wil van de wereld niet nageefelijk te krijgen.
Redelijk met lange nek a la giraffe maar wel ontspannen op dat moment.

Als ik me niet vergis werd ze op wedstrijd met een hackamore gereden (springen) en reed ik haar verder dressuurmatig thuis met een lage neusriem. Welk bit weet ik ff niet meer, geloof een ongebroken rubber trens.
Uren en uren dressuurmatig mee gereden mazr uiteindelijk bij neergelegd dat een lange ontspannen nek neerwaarts voor haar werkte.
Ze was daarop goed te rijden, alleen voor het oog minder mooi.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:18

Sizzle schreef:

Dus eigenlijk meer soort nukkigheid?

Rijd zelf met licht contact, geef toe dat nu ze zo met haar kop zwaait ik meer vrijheid geef, maar wel zoveel mogelijk voorwaarts.
't is 'n jong paard, hoeft nog niet netjes te lopen.

_Dracarys

Re: Enorm gevoelige paardenmond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:21

Als een paard correct loopt hoeft er eigenlijk geen druk op de teugels te staan/licht contact.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:22

_Dracarys schreef:
Als een paard correct loopt hoeft er eigenlijk geen druk op de teugels te staan/licht contact.

Klopt, maar ook geen losse tegeltjes.
Je hebt qua gevoel niets in de hand, tenminste, zoals ze hiervoor liep.

Nu is het een kip zonder kop...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:24

Nee absoluut geen nukkigheid.
Je paard heeft waarschijnlijk gewoon geleerd door de gevoeligheid op de tanden dat er ook een oplossing omhoog is ipv hand volgen.
Ik zag dat je en paar jaar geleden ook een schuddende pony had, vandaar dat mijn eerste ingeving was dat je wellicht zelf rijtechnisch ook niet de rustigste bent maar dat is misschien totaal misplaatst inderdaad :o

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:27

Sizzle schreef:
Nee absoluut geen nukkigheid.
Je paard heeft waarschijnlijk gewoon geleerd door de gevoeligheid op de tanden dat er ook een oplossing omhoog is ipv hand volgen.
Ik zag dat je en paar jaar geleden ook een schuddende pony had, vandaar dat mijn eerste ingeving was dat je wellicht zelf rijtechnisch ook niet de rustigste bent maar dat is misschien totaal misplaatst inderdaad :o

Klopt, maar die is verkocht. Bleek een tik te zijn.
Rijd voor een ander en meerdere/vooral jonge paarden, verder eigenlijk nooit echt problemen gehad..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:31

Hoe zijn de wolfstanden verwijderd? En weet je zeker dat er alles uit is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:32

Probeer eerst eens of je vanaf de grond het hoofd kunt laten zakken. Eerst vanaf de onderkant (met veel geduld) en dan omlaag laten volgen vanuit de hand bij de schoft (lange teugelen met normale teugels). Op die manier kun je ook het oog goed zien en weet je veel beter of het gewoon een aangeleerde gedraging is of dat hij angst uitstraalt.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:40

Sizzle schreef:
Probeer eerst eens of je vanaf de grond het hoofd kunt laten zakken. Eerst vanaf de onderkant (met veel geduld) en dan omlaag laten volgen vanuit de hand bij de schoft (lange teugelen met normale teugels). Op die manier kun je ook het oog goed zien en weet je veel beter of het gewoon een aangeleerde gedraging is of dat hij angst uitstraalt.

Denk dat dat niet verkeerd is inderdaad.
Heb op YouTube aantal filmpjes op openbaar gezet, geeft een inschatting qua rijden.
Dacht dat het qua hand erger kan..

https://youtu.be/2gRmeuMw368

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:41

nicky_rilana schreef:
Hoe zijn de wolfstanden verwijderd? En weet je zeker dat er alles uit is?
Onder verdoving, eerst lost gewrikt, daarna met draaiende beweging eruit gehaald, wortels waren intact.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:49

Altijd eerst tandarts en dan pas beginnen met iets in de mond. Wijze les.
Maar ik zou aanraden om nu echt iemand met verstand van zaken erbij te halen, zulk aangewend gedrag is bloed irritant als het er in blijft zitten. Zeg maar gerust, niet meer te rijden. Mocht er medisch niks mis zijn.

Zou zelf ook niet zo goed weten wat te doen. Medisch door de molen, je hebt nu zadel en tanden gehad. Zou dus even 't lichaam laten bekijken. Nu weet je nml niet zeker of het vanuit de tanden komt.
Vind de tip om vanaf de grond te werken ook een goede, zelf alleen geen ervaring mee.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:53

Cioccolato schreef:
Altijd eerst tandarts en dan pas beginnen met iets in de mond. Wijze les.
Maar ik zou aanraden om nu echt iemand met verstand van zaken erbij te halen, zulk aangewend gedrag is bloed irritant als het er in blijft zitten. Zeg maar gerust, niet meer te rijden. Mocht er medisch niks mis zijn.

Zou zelf ook niet zo goed weten wat te doen. Medisch door de molen, je hebt nu zadel en tanden gehad. Zou dus even 't lichaam laten bekijken. Nu weet je nml niet zeker of het vanuit de tanden komt.
Vind de tip om vanaf de grond te werken ook een goede, zelf alleen geen ervaring mee.

Ga er morgen mee bezig, evt na de eerste keer weer onder zadel en 't gast dan niet.. Iemand met iets meer verstand erbij anders loopt het denk ik helemaal uit op niets..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:54

Bitfitter laten komen en verschillende bitjes proberen. Ik gebruik zelf de 'Watertrens Trust Inno Sense Flexi Soft' bij mijn merrie. Altijd gevoelig geweest in de mond icm slechte balans, toen over gegaan op bitloos. Ging in eerste instantie goed, maar we missen nog vertrouwen. Nu met dit bit gaat het al een stuk beter.

En inderdaad zoeken naar iemand die je goed kan helpen (ook met balans). Bij mijn merrie was de onderliggende oorzaak meer haar balans, waarbij ze onder het werk uit probeerde te komen door extreem te reageren op haar 'gevoelige mond'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 23:57

Lijkt me dat je inderdaad op zich voldoende rijervaring hebt.
Klapperen bij jonge paarden komt best vaak voor als ze in het begin een reden hebben gehad om de hand te ontwijken en dat moet je echt actief aangaan. Iedere dag dat ze de mogenlijkheid hebben om te klapperen is verdere bevestiging van handontwijkend gedrag. Ik zou dus ook zeker niet zo doorrijden.
Mijn laatste jonge dier begon na een oogkas trauma (breuk) te klapperen, die heb ik meteen aan de lange lijnen genomen ipv opstijgen. Heeft gelukkig toen ook niet verder doorgezet.
Voel trouwens ook even goed langs de oorbasis, sommige paarden lijken op de mond te klapperen maar eigenlijk zit het kopstuk gewoon tegen de oorbasis te irriteren.

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:57

J0anieke schreef:
Bitfitter laten komen en verschillende bitjes proberen. Ik gebruik zelf de 'Watertrens Trust Inno Sense Flexi Soft' bij mijn merrie. Altijd gevoelig geweest in de mond icm slechte balans, toen over gegaan op bitloos. Ging in eerste instantie goed, maar we missen nog vertrouwen. Nu met dit bit gaat het al een stuk beter.

En inderdaad zoeken naar iemand die je goed kan helpen (ook met balans). Bij mijn merrie was de onderliggende oorzaak meer haar balans, waarbij ze onder het werk uit probeerde te komen door extreem te reageren op haar 'gevoelige mond'.
Hoe heeft jouw merrie haar gevoelige mond geuit?
Ook hoofd hoog? Of juist iets anders?

Fakewell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-19 23:59

Sizzle schreef:
Lijkt me dat je inderdaad op zich voldoende rijervaring hebt.
Klapperen bij jonge paarden komt best vaak voor als ze in het begin een reden hebben gehad om de hand te ontwijken en dat moet je echt actief aangaan. Iedere dag dat ze de mogenlijkheid hebben om te klapperen is verdere bevestiging van handontwijkend gedrag. Ik zou dus ook zeker niet zo doorrijden.
Mijn laatste jonge dier begon na een oogkas trauma (breuk) te klapperen, die heb ik meteen aan de lange lijnen genomen ipv opstijgen. Heeft gelukkig toen ook niet verder doorgezet.
Voel trouwens ook even goed langs de oorbasis, sommige paarden lijken op de mond te klapperen maar eigenlijk zit het kopstuk gewoon tegen de oorbasis te irriteren.

Dat laatste is inderdaad ook nog een goede! Thanks, stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb.
Leek namelijk echt dat het vanuit de mond kwam omdat ze het hoofd enorm hoog houd, maar als het daar ook niet goed zit kan het inderdaad ook nog wel eens echt vervelend zijn..

Filmpjes waren voor 't grote deel van die pony die toen met het hoofd schudde, was een tik/fase.
Zoals je dan kan zien, gelukkig :)
Laatst bijgewerkt door Fakewell op 12-01-19 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 00:00

Hoofd omhoog, rug wegdrukken, niet stuurbaar en kan zo nog wel even doorgaan.. :o Ik zag het probleem eerst niet en ben zo door blijven rijden, met als gevolg dat ze problemen in haar rug kreeg. Kan je dus echt adviseren om hulp te zoeken. Vooral het hele balans verhaal heeft bij mij erg de ogen geopend.