(Hier komt een heel verhaal...)
Ik heb een merrie van nu net 5 jaar oud. We kochten haar ongeveer een half jaar geleden. Na haar te hebben uitgeprobeerd en haar een week op proef te hebben gehad besloten we haar te kopen, omdat ze toen erg braaf was. Na een aantal weken werd ze hengstig; het was een groot drama. Ze drukte je tussen de muur met opzadelen, je kon niet bij de buik of benen (vooral de achterbenen) komen of ze trapte al. Met rijden bokte ze steeds en ging ze stilstaan, je kreeg haar dan met geen mogelijkheid meer voor- of achteruit. Omdat we dachten dat haar gedrag door de hengstigheid kwam hebben we haar een tijdje op de regumate gezet, maar dit werkte averechts. We zijn er dus ook uiteindelijk mee gestopt. Een aantal maanden daarna ontdekte ze het steigeren. Dit deed ze toen ook niet zo'n beetje, elke keer als ze moest werken of moest springen (het is een springpony) begon ze te bokken en te steigeren, zo hoog dat we bijna achterover sloegen. Nog steeds was ze in de omgang een ramp, ze liep me omver, trapte naar me en we konden haar niet vastzetten. Na een poosje ging het een stuk beter, opzadelen moest nog wel aan de hand met 2 man, maar goed, het begin was er. Het rijden ging ook steeds beter. Daarom zijn we deze week voor het eerst op springwedstrijd geweest. Dat ging super! Een dag daarna kwam de hoefsmid. De eerste drie hoeven gingen prima, totdat hij bij de laatste hoef kwam; een van de achterbenen. Ze begon gericht te slaan toen hij het been wilde optillen. Daarna kwam ze omhoog en was ze helemaal van slag. We hebben haar toen geprobeerd te verdoven met verdovingsmiddel, maar ze liet zich niet prikken. Van meerdere mensen hebben wij al gehoord dat we haar moeten verkopen, omdat ze niet te vertrouwen en levensgevaarlijk is. Ze zeggen dat het iets in haar karakter is, en dat ze dus een 'rotkarakter' heeft. Ik vind het heel moeilijk en ben ten einde raad, omdat het nu juist zo goed ging. Heeft iemand ervaring met dit soort paarden en heeft iemand tips? En is hieruit op te maken dat het iets karakteristieks is? Alle hulp is welkom...
Jullie hebben haar een half jaartje, in het begin was ze braaf en vervolgens komt het uitproberen.