rassen onderling sterker verbonden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

rassen onderling sterker verbonden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 11:28

wij hebben altijd wat vanalles gehad qua paarden,maar hoofdzadelijk tinkers.

nu is de kudde al een tijdje stabiel en valt het me enorm op dat ze enorm rasgebonden is qua vriendschappen.

we hebben 80% tinkers,daarnaast 2 shetjes,2 ezels en een b-pony voor de kinderen.

iedereen staat 24/7 samen en dat lukt prima,iedereen groomt bv ook met iedereen enzo,maar als ze staan te snoezen,merk je toch de voorkeuren op.

zo staan de tinkers samen,de shets samen,de ezels samen en de b pony valt buiten iedereen en staat meestal in zijn upje....
(los daarvan zie ik haar regelmatig groomen met bv een tinker,een shet en zelfs een ezel,het is niet dat ze met neimand overeen komt)

is dit toevallig?of merken andere mensen hetzelfde op?

8nnemiek

Re: rassen onderling sterker verbonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:35

Bij tinkers is het volgens mij vrij normaal dat ze echt naar andere tinkers toe trekken :j

Bij andere dieren merk ik hetzelfde. Mijn hond herkent ook direct andere honden van haar eigen ras.
En onze kipjes lopen bijna altijd twee aan twee, met hun rasgenootje :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:40

De Fjord die ik vroeger reed was ook automatisch vrienden met andere Fjorden. Dat was met andere rassen lang niet altijd vanzelfsprekend :n

En de Arabieren van onze rassenvereniging zien elkaar vaak maar 1x per jaar, dus kennen elkaar nauwelijks, maar die gooien we met z'n allen in een wei en dat gaat ook altijd goed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:44

Mijn fjord moet juist niet veel van fjorden hebben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:57

Over het algemeen zie je wel dat paarden van dezelfde maat en gelijkwaardig temperament vaak naar elkaar trekken, bij rasgenoten heb je dat natuurlijk sneller.

Gaat niet altijd op natuurlijk, mijn Arabier ging vaak niet samen met andere Arabieren. Bij de vorige eigenaar vocht hij met zijn rasgenoot tot bloedens aan toe, bij mij heeft hij veel draden vermoord omdat er in de aangrenzende wei een rasgenootje stond waar hij perse naar moest maaien en gillen. Hij staat ondertussen al jaren met een Welshje wat prima gaat, ook met haar veulen en in de groep is hij nu ook rustiger. Of hij naar andere Arabieren nu ook normaal kan doen weet ik niet, want die lopen er niet meer in de buurt. Moet ik gelijk zeggen dat hij vooral in zijn jongere dagen niet heel sociaal begaafd was.

Ik merk wel het verschil in temperament heel goed. Die van mij (Arabier en 2 Welshjes) zijn wat meer heethoofden en dan staan er in het weideseizoen twee koelbloederige types bij (licht trekpaard type en oude New Forest) en dan blijf je toch wel twee groepen zien. Het lichte trekpaard stond er eerst standaard bij, toen er tijdelijk een tinker bij kwam trokken die twee ook gelijk naar elkaar. Toen mijn merrie bij de hengst was en de Arabier en trekpaard samen stonden waren die twee echt een duo, maar je merkt dat zodra er 'betere' opties zijn dat ze toch voorkeur hebben voor ander gezelschap.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:04

Merk het bij mijn fjord eigenlijk niet echt. Die is vriendjes met alle paarden in zijn wei.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:10

Soort zoekt soort is vrij normaal, maar je moet ook niet uit het oog verliezen dat sommige rassen overeenkomsten hebben in hun aard. Gemoedelijke paarden zoeken gemoedelijke paarden op, die gaan geen ruzie zoeken met paarden die heel anders in elkaar zitten, bv.

xLeoniee
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:17

Hier is t ook zo inderdaad! Ik sta op een haflingerfokkerij met een kudde van ongeveer 10 haflingers en nog een paar andere rassen en je kan heel duidelijk groepjes zien van haflingers en de andere rassen. Ik sta er altijd weer met verbazing naar te kijken :j
⚠️ xLeoniee kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 12:33

het blijft toch vreemd he....

hier hebben ze bv allemaal een cool en rustig karakter,geen heethoofden.
de tinkers hebben echt alle kleuren,van volledig wit tot roetzwart en gevlekt.
toch trekken ze naar elkaar,terwijl ze van karakter nu niet echt afwijken van bv de b-pony(want ook onderling bij de tinkers zijn de karakters enorm uitlopend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:37

Ik vind het ook zo bizar. In het weiland tegenover het mijne stonden eerst shetjes, daar reageerde mijn shet ook wat op, Tinker deed er niets op uit. Daarna kwamen er Tinkers, toen kwam ook de reactie van mijn Tinker. Ze reageerde er echt vrij heftig op, zo bijzonder om te zien. Dat terwijl ze de paarden niet eens kent, er zit circa 10 meter tussen de weilanden, en dan toch zoveel 'herkenning' zien.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:45

Mijn schoonvader heeft een Boulonnais (frans trekpaard) die kon met geen enkel ander paard in de wei staan zonder haar achterbenen te gebruiken.
Toen wij ook een boulonnais kochten was het liefde op het eerste gezicht

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:58

Van tinkers is het inderdaad een bekend ding dat ze naar andere tinkers toe trekken. Ik denk niet dat dat aan het ras ligt maar meer aan maat en temperament.

Mijn ruin (IJslander) kun je in een megakudde IJslanders zetten. Als ze allemaal dom zijn, en er loopt 1 bijdehante fries, haflinger of welsh bij, dan zekers te weten dat hij daar vriendjes mee zal willen worden. Voor hem is het karakter het belangrijkste. Intelligente, stabiele paarden hebben zijn voorkeur. Hij heeft graag de positie van tweede paard. Dus hij slijmt zich dan in bij een paard wat hem veiligheid biedt en zo krijgt hij veel privileges zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Maar dat paard waar hij zich bij aansluit moet wel wat in zijn mars hebben. Het moet het aanzien van mijn kritische, intellectuele ruin verdienen. Of dat paard een fries, fjord, andere IJslander of een kruising is zal 'm echt niet interesseren verder. Ooit had ik 'm in een groepje met 2 friezen staan. Die friezen stonden al een tijdje samen en die van mij kwam er bij. Binnen een mum van tijd hadden hij en de intelligente fries een bondgenootschap opgericht waardoor de domme, botte fries ineens buiten de boot viel.

Na karakter komen dingen als leeftijd, geslacht en kleur. Hij heeft een heel duidelijke voorkeur voor vosse of schimmel ruinen. Bonten vindt hij over het algemeen niet zo maar ooit toen de nood blijkbaar hoog was ging hij wel om met een bonte D-pony (een merrie ook nog eens).

Mijn merrie (shet) kan niet met merries die groter zijn dan zij en shetmerries vindt ze ook maar zo zo. Tenzij het een jonkie is (tot een jaar of 4), dan gaat ze er over moederen. Het is een heel zachtaardige, bescheiden pony dus een lompe botterik hoef ik haar ook niet bij te zetten. Dan wordt ze depressief.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 03:47

Mij is vaker opgevallen dat kleuren elkaar vaak aantrekken.
Stond op een Friezen stoeterij, mijn zwarte draver sloot prima aan bij de Friezen. Mijn Tinker ruin viel dan buiten de boot. Zette je er een Tinker bij trok hij daar meteen naar toe. Op het laatst stond ze gemengd, en de Fries + mijn zwarte merrie, mijn ruin met een andere tinker, en twee bruinen zochten elkaar altijd op. Grappig om te zien.
Op andere stallen is me dat nooit zo opgevallen.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 07:49

Nog niet zo lang geleden een onderzoek naar gelezen, paarden trekken naar de kleur en "bouw" van de moeder op latere leeftijd vaak als ze vriendjes gaan maken in een kudde. Dit is natuurlijk geen regel maar over het algemeen zoeken ze dus dieren die op hun moeder lijken en indirect ook op hun :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:22

Wat hierboven staat klinkt inderdaad wel logisch.

Ik merk het bij mijn paarden wel héél goed. Ik heb 2 Clydesdales en sta gestald bij een dertigtal Belgische trekpaarden, staat mijn ruin bij de merriekudde dan staat hij gegarandeerd alleen in een hoekje.
Maar staat hij samen met mijn jongste telg en deze zijn trekpaardvriendje (2jonge hengstjes) dan is hij wel heel sociaal naar die van mij toe en het trekpaard moet dan maar aan de kant :+
Terwijl hij wel zal gaan kroelen met zowel de trekpaardmerries als het jonge trekpaardhengstje. Maar dan precies enkel 'omdat het moet'.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:05

Wel eens Friezen gezien die 'discrimineerden'. Wilden alleen bij elkaar staan en als er eentje alleen bij een willekeurig andersoortig paard (of paarden) stond dan liep de Fries te flippen alsof ze alleen was... Alsof het andere paard niet bestond...

Mijn Fjord heeft weleens bij een andere Fjordenmerrie gestaan en die zochten elkaar idd op. Van een Fjorden ruin die een poosje op dezelfde stal stond moest ze echter weinig hebben...
Nu staat er ook weer een jonge Fjord op stal (eerst nog hengst, nu ruin), maar daar reageert de mijne vaak nogal boos op. Met hek ertussen, want ze hebben nog niet samen gestaan. Is dat omdat jonge dieren onderaan in de rangorde horen te staan misschien? Mijn merrie is nogal dominant...

In een gemengde kudde (merries en ruinen) trekt mijn merrie naar andere merries toe (ongeacht ras) en heeft 1 of 2 ruinen die ze graag mag.
Ze heeft ook merrievriendinnetjes (gehad) die net zo van eten hielden als zij zelf, maar totaal niet van hetzelfde type (Warmbloed/Sportpony).
Ze is weleens helemaal verliefd geweest op een schimmel Arabier ruin. En later op een grote bruine KWPN ruin.
Een onderdanige Spaanse schimmel ruin had ze echt de pik op, evenals twee onderdanige Warmbloed ruinen (schimmel en zwart).

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:51

Dat soort zoekt soort is mij inderdaad ook vaker opgevallen. En vooral viel me op dat mijn tinker wat dat betreft een rare is.
Ik zie hier vaak de welsh pony’s naar elkaar toe trekken, en de tuigpaarden hebben ook een voorkeur voor elkaar, en vaak vormen ze dan als het kan ook nog paren met leeftijdsgenoten.
Mijn tinker, ruin, zwartbont, nu 21 jaar oud, 1.56 hoog en héél anders qua uiterlijk dan de meeste andere paarden die hier staan of gestaan hebben (voornamelijk warmbloeden, rij- en tuigpaarden). Zijn beste maatje van de afgelopen jaren is kort geleden verhuisd, waar hij echt niet blij mee was overigens, en dat was een enorme donkerbruine tuigpaard ruin van14 jaar oud en 1.70+ met een wat angstig en druk karakter, wel heel vriendelijk paard.
Mijn tinkerruin heeft het niet altijd met alle paarden even goed kunnen vinden, hij is vrij dominant en heeft ongeacht de samenstelling van de groep altijd bovenaan in de rangorde gestaan. Alles kan er wel bij, maar lang niet elk paard mag in ‘zijn’ persoonlijke ruimte komen.
Hij heeft dus voornamelijk met warmbloeden samen gestaan, en zijn beste maatjes over de jaren hadden niet erg veel overeenkomsten, niet met hem maar ook niet onderling. De tuigpaardruin die ik eerder noemde dus, dan nog een rijpaard vosruin die wel dezelfde leeftijd had als hij (dat is wel zijn allerbeste maatje ooit geweest, die kon je samen in een 3x3 stal zetten bij wijze van). Verder vooral nog een jonge bruine rijpaard hengst, daar was hij ook erg gek mee.

Vorig jaar hebben er voor het eerst in hele lange tijd nog twee tinkers in de groep gestaan. Een ruin van ik geloof een jaar of 10, zelfde maat ongeveer, bruinbont, en een jonge tinkerhengst twenter, effen vosje, vrij klein.
Ik had verwacht dat mijn ruin naar de grote bruinbonte tinker zou trekken, maar daar moest hij echt totaal niets van hebben. Was ook een behoorlijk flegmatiek dier, en mijn tinker is van het type ADHD. De twenterhengst daarentegen, die had wel zijn aandacht. In eerste instantie om flink op zijn lazer te geven, hengstje vond zichzelf namelijk heel wat. Maar toen eenmaal duidelijk was wie het grootste ego had werd het een heel leuk speelmaatje en hebben ze heel wat gestoeid en gekrauwd. Maar toch ging hij steeds terug naar zijn tuigpaard maatje.
Dit jaar moet hij het doen met of een Welsh D die qua leeftijd dichtbij zit, of een kasteel van een KWPN’er van 6 jaar oud. De KWPN’er heeft zijn voorkeur....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:59

is met Norikers ook zo, een paar jaar geleden stonden er 2 andere Norikers in de buurt en als ik daar langs kwam met mijn Noriker, was het een complete reünie, mijne bleef gewoonweg staan en de andere Noriker kwam naar de omheining gerend en begroette de mijne alsof ze oude bekenden waren.

Helaas zijn beide andere Norikers verdwenen en is de mijne met pensioen, dus komt ie nergens meer, dus hij ziet geen soortgenoten meer en moet het met een ezel als gezelschap doen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:07

Als we in de bak trainen en er komt een Fries dichtbij gaan de oren in de nek.
Komt een Haflinger dichtbij gaan de oren in de nek.
Komt een andere bruine dichtbij blijven de oortjes rechtop...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:10

Nee kan ik zelf niet echt merken. Mn shet staat van veulen af aan al met mn fjord. Dus hij reageert wel naar andere fjorden, shets dan weer niet.
Maar mn fjord interesseert zich niet voor rasgenoten.
Merkte laatst wel dat hij hinnikte naar een nieuwe stalgenoot. Mn fjord staat samen met 3 zwarte ijslanders en mijn zwarte shet. Nieuw stalgenootje heeft ook een zwarte ijslander. Volgens mij moet mijn fjord gedacht hebben; die hoort hier :')

Mn andere shet heeft een bonte moeder en hij staat in een kudde bonte paarden (tinkers en 1 mix) Komt er nu een 'gewoon' enkelgekleurd paard/ pony langs de wei geen reactie. Komt er iets bont, tinker, ijslander, ander ras, dan hinnikt hij.

Niet rasgebonden, wel kleurgebonden dus.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:14

Mijn Fries is ook echt meer gericht op andere Friezen, haar "beste vriendin" is een Fries en die zijn altijd samen (in paddock en wei), maar zelfs onbekende Friezen krijgen altijd een schattig begroetings-hinnikje. Vind het wel grappig :D En ze vindt andere paarden ook wel leuk, maar ze heeft een duidelijke voorkeur voor Friezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:13

Sommige paarden zijn best racistisch als ik het zo lees :=

De theorie over dat paarden toe trekken naar dieren die op hun moeder lijken vind ik wel een logische. Dat verklaart ook meteen waarom mijn ruin een voorkeur heeft voor vossen. Mijn pony is ook een vos, met een vosse moeder. Maar ik denk toch dat de voornaamste reden dat zij en mijn ruin meteen goed samen konden berust op karakter. Het was meteen overduidelijk wie welke rol zou hebben, en ze zijn allebei fijngevoelig genoeg om samen te kunnen leven.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 22:28

Mijn barockje heeft nog nooit met een rasgenoot gestaan. Hij is een kruising fries x tinker. Hij heeft eigenlijk altijd met vrij dure warmbloedjes gestaan. 1 gelderse ruin van 1.80 (op 1 jarige leeftijd) was zn grote maat. Lief dier. Daarna een nakomeling van Jazz als maatje (in een kudde van 12 hengsten). En nu heeft ie een haflinger als vriend. Afgelopen zomer heeft ie met een pony en een wat grotere KWPNer gestaan maar dat klikte totaal niet. Met de haflinger gaat t stukken beter. Naast hem staat een dressuur kwpner en daar kan ie wel goed mee. Ik denk dat hij wel goed zou kunnen met andere friezen of tinkers.. Maar juist met die haf gaat t prima omdat dat ook n jong dier is. Ze spelen non stop

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 23:16

Mijn verzorgpony is een kruising van 3 rassen! Dus dan is ze of met die 3 rassen vriendjes, of met geen 1 :+.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:59

Mijn zus haar tinker Kaatje verbind wel sneller met andere tinkers maar ook veel met fjorden voorderest mag ze bijna geen paarden super apart ha ha!