verders is het een schat van een pony en altijd vrolijk en wilt voor je werken. Tijdens het rijden is hij na een half uur op en doorgaan heeft dan weinig zin want dan struikeld hij over zijn eigen benen. Tijdens het rijden kan hij soms in het begin als een racemonster door de bak gaan en heeft de concentratie van een duppie.. twee tellen nagevelijk lopen om vervolgens weer enthousiast om zich heen te kijken wat er allemaal te zien is. Buiten rijden gaat goed alleen ik doe dat zelf nog niet ivm eigen angst. De andere bijrijder gaat er mee naar strand en duin. Ik wandel wel met hem en dan is hij superbraaf.Sinds een half jaar zorg ik voor hem en vanaf dag een ben ik heel consequent. mijn vriendin die ook bijrijder is doet dit ook en ondertussen hebben we al een hoop bereikt. Zo blijft hij nu netjes stil staan tijdens het opstijgen en bij de hoefsmid blijft hij stil staan en tijdens het poetsen blijft hij ook driekwart tijd stil staan.( wel mbv pluk hooi) in het begin gaf hij helemaal geen voetjes en schopte dan.. nu geeft hij alle vier de voetjes en kunnen we al goed de hoeven uitkrabben. Telkens met belonen. Daar is hij erg gevoelig voor. Ik doe veel grondwerk met hem waardoor hij nu al niet meer zo de stal uitvliegt en al iets langer stil kan blijven staan als ik met iemand praat.
Nu overweeg ik om hem te kopen maar krijg ik opmerkingen van anderen dat dat niet slim is zo onopgevoede lompe pony te kopen omdat het de bedoeling is dat mijn dochter van 13 er ook op gaat met de tijd. Zelf heb ik het idee dat als we dit voortzetten dat het wel goed gaat komen en rijtechnisch ook wel beter kan worden. Hij kent de basis van stap draf en galop maar echt netjes lopen doet hij nog niet. heeft nog geen echte balans. is ook teveel afgeleid. maar vergeleken met een half jaar terug wordt het echt al beter. hij heeft een nieuw zadel en is onder handen genomen door een osteopaat 2 x. hij is soepel genoeg in zijn lijf. Buiten is het ook een speelse pony, komt regelmatig zonder halster uit het land of met een kras of klein wondje.. Hij is dus gewoon echt nog jong.
Wat is jullie ervaring... kan dit gedrag en rijtechnisch nog verbeteren of zijn jullie het eens met wat anderen zeggen dat bepaald gedrag niet zal veranderen en het rijtechnisch niet zal verbeteren..Zelf geloof ik, gezien zijn leeftijd, het haalbaar moet zijn.
de vraag is of je zin hebt om er veel tijd en werk in te steken om er een prima paard van te maken, en zo niet dan is het inderdaad handiger om te zoeken naar een goed opgevoed paard. Maar qua leeftijd is hij echt niet forever verpest. Geen enkel paard trouwens. Als je besluit hem te kopen heel veel plezier samen!