Zo'n half jaar geleden schafte een vriend van mij een nieuw paard aan. Deze kwam rechtstreeks van bij de fokker. Deze mens heeft het paard naar huis gebracht met zijn vrachtwagen. Hier ging het paard in kwestie zeer vlot op.
Toen het paard later met komst van de winter moest verhuizen van stal is dit met een trailer gebeurd. Met heel veel geduld, voer en voetje voor voetje id hij er na 10 minuten opgegaan.
Toen we hem later nog eens moesten laden om naar het strand te gaan weigerde hij dit gewoon...
Hij heeft absoluut geen schrik voor de trailer, staat ook gewoon heel relaxed op de laadklep. Uiteindelijk is hij er na ruim 3 kwartier met voer er opgegaan. Toen we vertrokken naar huis liet hij zich na een kwartier laden.
We zijn daarna nog ee keer met de trailef naar hem geweest om te oefenen en toen liet hij zich steeds na 5 min laden. Vooral door rust, voer en door zelf zijn voeten te verplaatsen.
De laatste keer dat hij vervoerd is was naar een oefencross, toen we vertrokken hebben we er bijna een uur over gedaan en hebben we uiteindelijk de trailer in de stal gezet zodat hij er onmogelijk nog naast kon. Toen we terug naar huis moesten vertrekken was hij na 1,5u nog steeds niet geladen en was het boertje van wie het terrein was het zo zat dat hij er hem met grof geweld uiteindelijk maar opgezet heeft...
Maar wat nu?...
Voetjes verzetten en voer wat heel goed hielp helpen nu niet meer. Hij zet 1 voet naar voor, neemt het voer en zet er dan gewoon 2 naar achteren. Als hij er dan opstaat rent hij de trailer gewoon weer uit. En als het hem te lang duurt gaat hij steigeren en trekt hij hem los.
Wat absoluut niet helpt is de welgekende longeerlijn achter de kont, of hem een beetje aansporen langs achter. Dan trekt hij hem los.
We laden met een touwhalster en lange lijn. De trailer is een tweepaardstrailet waar het tussenschot eruit gehaald is.
Het paard is gekocht als springpaard en het is dus erg jammer dat we hem niet kunnen vervoeren naar trainingen/oefenparcours.
Als een van jullie nog tips heeft hoor ik het graag.
Als het ons niet lukt dan gaat hij sowieso ergens in training totdat hij er opgaat of worden er lessen met hem genomen.
De reden waarom dat nog niet eerder is gebeurd is omdat mijn vriend een zware knie operatie achter de rug heeft en het paard dus 24/7 op een weide stond
voor wie een opleiding doet en een project nodig heeft