Op men werk staat er sedert een paar maand, een 3jarige ruin. Was net geen hengst meer doen hij daar op stalling werd gezet.
Toen hij aankwam hadden ze hem in een stal gezet.
En toen begon het..
In de stal kregen we voor geen kanten zijn halster aan. Dreigen, slaan, bijten... we hebben het allemaal gehad.
Uiteindelijk heb ik er 5dagen overgedaan om hem eindelijk zijn halster aan te krijgen, zodat hij uit de stal kon om hem op de weide te kunnen zetten.
Hij kwam toen bij nacht nog binnen, was voorjaar de weiden lagen nog te nat om hem continu buiten te laten..
Dit ging vlot, halsteren op stal lukte perfect en we hadden die periode geen noemenswaardig grote problemen.
Vanaf dat de zomer begon staat hij 24/7 buiten samen met een 24jarige vriend.
Hij met een halster, gezien we zijn halsteren gedrag niet vergeten waren en voor vliegennetjes/lintjes.
Maar....
Op een dag had hij zijn halster uit, waardoor we hem op de weide niet meer te pakken kregen.
Uiteindelijk zijn vriend genomen, zodat hij meeliep van de weide naar binnen, om hem zo in de stal weer zijn halster om te krijgen.
Paar dagen later, weer van dit, halster af
. Ander halster uitgekozen en na veel gedoe om hem binnen te krijgen, hem toch weer kunnen halsteren 1x op stalDit herhaalde zich een paar keer allemaal helaas van korte duur, elk halster kreeg hij uit...
Uiteindelijk loopt hij al een 2tal weken zonder halster, omdat niemand hem nog kan naderen.
Nu komen we op een punt dat hij dagelijks zal moeten verhuizen van weide.
We kunnen ze 'vrij' laten verhuizen van weide, maar dit willen we niet gezien hij zo niet veel zal bijleren.
Het probleem zit echt om hem gehalsterd te krijgen op de weide.
Ik weet dat er vele tips zullen komen om er mee aan te slag te gaan ivm grondwerk ed. Maar het is niet mijn paard noch van de mensen waarvoor ik werk.
Bovenop betaald de eigenaar enkel weidegang, en niet om hem te leren..
Het paard heeft vooraf ook elders op stal gestaan, en mijn vermoeden gaat heel hard uit dat hij ooit met een halster 'slaag' heeft gekregen.
Wat doet hij als je op de weide komt met een halster in hand: Meteen zijn oren platleggen en bijten. Als je verder doet, dan begint hij zijn kont te draaien. Schrik je daar niet van, dan gaat hij zelf dreigen om aan te vallen.. springt hij vooruit met zijn oren plat.
Waar ik op zoek ben zijn vooral tips naar halsters die hij niet meer kan uitkrijgen. (Als dit überhaupt mogelijk is... )
En is er een mogelijkheid om toch ergens hem te 'grondwerken' op de weide zodat ik hem daar gehalsterd krijgt?
Ik ben er veelal alleen mee bezig, gezien andere mensen daar weten dat het geen zin heeft om in zo'n geval met 10 op dit paard te gaan springen. Alles draait rond vertrouwen en die moet hij eerst zien te vinden in 1 persoon...
Alvast bedankt