'hengst' 2 weken na castratie bij merries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

'hengst' 2 weken na castratie bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 11:53

Mijn 5 jarige hengst is vorige week zaterdag gecastreerd.
De dierenarts gaf aan dat ik hem 2 weken moest geven om hem te laten herstellen.
Maar dat ik hem daarna gewoon bij de rest van de kudde kon zetten.
(We hebben nog 3 merries en een ruin)
Ik heb liefst alle paarden zo snel mogelijk samen. Dus ik vond dit wel een fijn advies.

Ik vind dit echter toch wel wat 'spannend'.
Gaat dit wel goed, een volwassen ex-hengst zo snel na de castratie bij de merries?
Wat zijn jullie ervaringen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:54

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:58

Toen die van mij gecastreerd was moest hij zeker nog 2 maand apart blijven lopen of met een andere ruin.

Daarna moesten we hem alsnog Monnikspeper gaan voeren omdat hij nog last had van z'n hormonen. :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:01

Die vraag heb ik ook gesteld. Want ik was ook in die veronderstelling. Maar de DA ontkende dat.
Hij zei dat ik hem er evengoed direct kon bij zetten, maar dat dat niet aan te raden was ivm het herstel van de gecastreerde hengst.
En dat de merries het voor de rest zelf wel zouden regelen als hij te opdringerig zou zijn?

Er loopt overgings ook 1 fokmerrie tussen die ik graag drachtig heb dit jaar. Dus ik zit met die merrie zeker ook niet op ongelukjes te wachten...

De DA die hem gecastreerd heeft is overgings best een bekende en ervaren DA. (Oa. vaste DA van één van de grootste en bekendste stallen van België)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:03

Als je veulens wil...
Geadviseerd wordt minimaal 6 weken. Ons hengstje destijds pas na een week of 10 echt bij de merries gedaan. Daarvoor wel eens even, onder toezicht ;-) paar uurtjes want ze zeiden vanaf 6 weken. Maar hij was nog zo hitsig en de merries werden spontaan hengstig dat we het toen maar ff zijn gaan afwachten.

Zou er zeker geen risico mee willen nemen. Zeker niet omdat je merrie uiteraard drachtig kan worden maar voor een pas gecastreerde hengst zit er ook best een risico aan als ze toch gaan dekken, dan kan wat net is dichtgegroeid, de littekens dus, weer open scheuren met alle ellende van dien.

Dus even geduld :)

Vind het uitermate vreemd dat een DA zegt dat het zich wel regelt en dat merries wel van zich afslaan... een merrie die hengstig is slaat niet van zich af. En dan nog wil je toch niet zo'n gedoe in de wei. Wil je advies zwart op wit check bijv deze site, zie onderaan pagina info.
http://www.dapkennemerland.nl/paarden/castratie-hengst/
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-05-17 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:05

Volgens mijn DA moest ik vier weken wachten ivm zaad wat nog in de leiders kan zitten. Staan nu bijna een week bij elkaar en dat gaat heel goed. Mijn ruin is 3,5 en het andere paard een merrie. Hij heeft ook wel echt 3,5 week moeten herstellen door capriolen zoals over 1,35m hoog draad willen springen.

Ik heb ook wel gehoord dat de ruin na 8 weken nog dekte en vruchtbaar bleek, dus ik hou het goed in de gaten. Zolang de merrie niet hengstig is zullen er toch geen veulens komen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:09

Wachten tot zijn 'hengstengedrag' weg is, wil ik ook niet doen.
Dan zijn we waarschijnlijk maanden verder. Hij is 5 jaar en weet heel goed hoe het spelletje gespeeld wordt...
Dat hij apart staat is evengoed gedoe... Hij liep altijd bij een oudere ruin. Maar die is hij recent beginnen aanvallen. Waardoor hij opeens toch alleen moest staan. (Castratie was sowieso al gepland. Maar werd hierdoor dus nog dringender) De oudere ruin loopt nu bij de merries.

Ik zit uiteraard niet te wachten op drachtige merries. Of gewonde paarden...

Change3x

Re: 'hengst' 2 weken na castratie bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:12

Ik wil je Monnikspeper aanraden.

Ik heb een pony gehad die dekhengst was, moest door zijn niet zo lieve gedrag gecastreerd worden maar hij bleef uiteraard springen omdat hij wist hoe dat spelletje gaat. Toen zijn we begonnen met het geven van Monnikspeper en dat heeft heel goed geholpen. Werkt ook bij merries.

Heeft wel een paar weken nodig om echt te gaan werken omdat het een natuurlijk middel is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:15

Ik kan de kersverse ruin niets geven van kruiden etc. Hij heeft een chronisch darmprobleem en staat op een zeer streng dieet. ;) (Overgings is dat ook de reden waarom hij nooit eerder gecastreerd is. Zijn conditie was nooit goed genoeg. Pas sinds dit jaar is hij weer helemaal gezond en durfden we het aan.)

Ik heb overgings niet de illusie dat hij de merries niet gaat proberen te dekken.
Het zijn er ook 3, dus hij heeft keuze genoeg.
Ik wil alleen geen ongepland drachtige merries uiteraard. En geen geblesseerde paarden als het ff kan...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:19

Misschien eerst proberen de ruin er weer bij te zetten?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:20

Balte schreef:
Misschien eerst proberen de ruin er weer bij te zetten?

Dat lijkt me onmogelijk.
De oudere ruin is momenteel behoorlijk panisch voor de jongere. Ik heb hem zowat moeten "evacueren" en hij liep mij in blinde paniek compleet onder de voet. :o

Ik zat eerder te denken om gewoon de hele club op de grote wei (2 Ha met veel gras) te gooien en ze het zelf te laten uitzoeken...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:22

Of de merries Monnikspeper geven zodat ze niet hengstig worden?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 12:23

Change3x schreef:
Of de merries Monnikspeper geven zodat ze niet hengstig worden?

Hihi, t'is wel de bedoeling dat één van die merries drachtig geraakt de komende weken ;) (Maar dan niet van mijn ex-hengstje)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:25

Oke, dan is het wel lastig inderdaad. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:13

Als je geen enkel risico wilt lopen zou ik de ex-hengst netjes gescheiden houden totdat je merrie goed en wel in de dracht zit.
Niet alleen omdat het echt wel sjips zou zijn als er toch nog een levende zaadcel uit je ruin komt. Maar ook omdat ik een merrie die ik dit jaar nog drachtig wil hebben niet zo kort voor bevruchting nog de stress van een nieuwe kuddegenoot (die dan ook nog heel erg 'hengst' is) zou willen aandoen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:22

En als hij niet meer vruchtbaar is maar wel blijft dekken?
Ik heb veel gedoe gehad op pensionstallen met gemengde kuddes. Mijn merrie liet zich dekken door verschillende ruinen en kwam daar niet zonder kleerscheuren vanaf.
Mijn merrie komt dus niet meer in een gemengde kudde tenzij ik de ruin heel goed ken.
Overigens is "ze regelen het zelf wel" ook een risico voor de ruin.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:39

Nikass schreef:
En als hij niet meer vruchtbaar is maar wel blijft dekken?
Ik heb veel gedoe gehad op pensionstallen met gemengde kuddes. Mijn merrie liet zich dekken door verschillende ruinen en kwam daar niet zonder kleerscheuren vanaf.
Mijn merrie komt dus niet meer in een gemengde kudde tenzij ik de ruin heel goed ken.
Overigens is "ze regelen het zelf wel" ook een risico voor de ruin.

Je had je merrie ook iets kunnen geven zodat ze zich niet zou aanbieden, net zoals ruins iets geven om het testosteron te onderdrukken.

Hier staan de paarden ook in gemengde groepen en de ruinen die springen + de merries die zich aanbieden wanneer ze hengstig zijn krijgen allemaal Monnikspeper/Provarium en dan is het probleem ook opgelost. Je moet vanaf 2 kanten iets doen als je zulke dingen wilt voorkomen. :) Niet alleen ruins de schuld geven. :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 18:56

Dat kan niet als de eigenaar van de ruin dat niet wil.
Ik heb overigens nergens gezegd dat het alleen aan de ruin lag?
Ik heb alleen besloten dat mijn merrie niet meer in een gemengde kudde komt te staan. Lijkt me mijn goed recht.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 19:23

Alle paarden zijn van onszelf. Dus het probleem dat hij een merrie van iemand anders zou dekken, stelt zich niet gelukkig. Op zich vind ik een dekkende ruin ook geen immens probleem, zolang hij beleefd is en de merries heel laat.

T'is inderdaad misschien wel het slimste om te wachten met samen zetten tot mijn merrie bevestigd drachtig is. Normaal wordt ze komende week geinsemineerd. ( Als we nu wel op tijd zijn met scannen) dus eer ik daar dan bevestiging van heb, zou het sowieso al bijna 6 weken zijn.

Alleen wel gek dat iedereen er zo unaniem over is dat hij nog vruchtbaar is en die DA het na 2 weken al geen probleem vond. Ik vraag me nu toch echt af hoe het juist zit met de vruchtbaarheid en of dat die 6 weken eerder zo geadviseerd wordt ivm gedrag?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:28

Luckystory schreef:
Alle paarden zijn van onszelf. Dus het probleem dat hij een merrie van iemand anders zou dekken, stelt zich niet gelukkig. Op zich vind ik een dekkende ruin ook geen immens probleem, zolang hij beleefd is en de merries heel laat.

T'is inderdaad misschien wel het slimste om te wachten met samen zetten tot mijn merrie bevestigd drachtig is. Normaal wordt ze komende week geinsemineerd. ( Als we nu wel op tijd zijn met scannen) dus eer ik daar dan bevestiging van heb, zou het sowieso al bijna 6 weken zijn.

Alleen wel gek dat iedereen er zo unaniem over is dat hij nog vruchtbaar is en die DA het na 2 weken al geen probleem vond. Ik vraag me nu toch echt af hoe het juist zit met de vruchtbaarheid if dat die 6 weken eerder zo geadviseerd wordt ivm gedrag?

Zelf kan je het geen probleem vinden een dekkende ruin maar de hengstenhouder waar je heen gaat wel waarschijnlijk. De merrie kan aardig vies worden van zo dekkende ruin. Ik zou het risico niet nemen.
Ze kunnen ook al zijn het allemaal je eigen paarden toch aardig wat schade oplopen bij zo dekkende ruin. Wonden bij de vagina. Rugproblemen als er iedere keer een lompe ruin boven op springt en bijtwonden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 19:31

Luckystory schreef:
Wachten tot zijn 'hengstengedrag' weg is, wil ik ook niet doen.
Dan zijn we waarschijnlijk maanden verder. Hij is 5 jaar en weet heel goed hoe het spelletje gespeeld wordt...
Dat hij apart staat is evengoed gedoe... Hij liep altijd bij een oudere ruin. Maar die is hij recent beginnen aanvallen. Waardoor hij opeens toch alleen moest staan. (Castratie was sowieso al gepland. Maar werd hierdoor dus nog dringender) De oudere ruin loopt nu bij de merries.

Ik zit uiteraard niet te wachten op drachtige merries. Of gewonde paarden...

Dan zet je de hengst toch gewoon bij de merries na de 2 weken "hersteltijd" die jouw dierenarts heeft geadviseerd en dan niet gaan mopperen als ze toch gedekt zijn en drachtig raken.

Je wilt gewoon niet geloven dat ze nog vruchtbaar kunnen zijn, de anderen zeggen het ook en ze hebben helaas wel gelijk!

Vroeger had ik dat meegemaakt en er werd een merrie drachtig :D. Dat kwam omdat de ruin ontsnapt was en naar de merrie ging.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 19:43

genja schreef:
Zelf kan je het geen probleem vinden een dekkende ruin maar de hengstenhouder waar je heen gaat wel waarschijnlijk. De merrie kan aardig vies worden van zo dekkende ruin. Ik zou het risico niet nemen.
Ze kunnen ook al zijn het allemaal je eigen paarden toch aardig wat schade oplopen bij zo dekkende ruin. Wonden bij de vagina. Rugproblemen als er iedere keer een lompe ruin boven op springt en bijtwonden.

Mijn merrie wordt dmv KI gedekt. Moest ze ontstekingen hebben ofzo, dan wordt dat ongetwijfeld wel duidelijk met scannen. En momenteel staat ze er nog niet bij uiteraard. Het lijkt me inderdaad ook beter dat ze drachtig is voor ik ze samen laat. Dan zal ze zich ook niet laten dekken.
De andere ruin dekt niet. Of deze dat gaat doen, valt uiteraard nog af te wachten. ( Ik vermoed van wel ivm zijn leeftijd)
Mijn merries hebben vroeger ook regelmatig samen gelopen met dekkende ruinen. Dat is nog nooit een probleem geweest. Ook niet met de merries waarmee we fokten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:04

Luckystory schreef:
Alleen wel gek dat iedereen er zo unaniem over is dat hij nog vruchtbaar is en die DA het na 2 weken al geen probleem vond. Ik vraag me nu toch echt af hoe het juist zit met de vruchtbaarheid en of dat die 6 weken eerder zo geadviseerd wordt ivm gedrag?

Dat vraag ik me nu eigenlijk ook af. Want het klinkt op zich wel logisch dat de vruchtbaarheid best wel snel afneemt, maar dat het langer duurt vooraleer de mannelijke hormonen uit het lichaam zijn en dat de 6 weken daarom als standaardperiode genomen wordt. Best wel interessant om te weten te komen hoe de DA aan die 2 weken komt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:43

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 20:51

Daar staat ook niet meer uitleg bij waarom precies.

De DA die mijn paard gecastreerd heeft, is iemand die dagelijks miljoenen- hengsten in handen heeft en die zowat in heel het land gekend is voor aankoopkeuringen etc. Even paardje castreren is voor hem een routine-klusje. Dus daarom dat ik het mij nu zo blijf afvragen.
Vind het gek dat hij daar zo mis in zou zijn...