Ik heb een pony van 3 jaar oud (of toch binnen 5 dagen
) ik ken haar al sinds de geboorte en ze vertrouwt me dus volledig en is gewoon een grote knuffelbeer. als veulentje had ze al een week na de geboorte een halster aan maar na een maand had ze deze al kapot gekregen. Sindsdien heeft ze ook geen halster meer aan gehad.Nu is het toch al meer dan tijd dat ze een halster aan heeft. Ongeveer 5 maand geleden ben ik er pas mee mogen beginnen om haar een halster aan te doen en natuurlijk ging dat niet vlekkeloos. Ik ben dus na 4 maanden met veel geduld tot het punt gekomen dat ik met het halster bij haar kon gaan haar kon aaien met het halster ze ruikt eraan maar dichter dan haar neus mocht het nooit bij haar hoofd komen. Als het te dicht bij haar hoofd kwam werd ze gewoon bang en liep ze weg. En weglopen van dingen doet ze normaal niet snel, het moet echt eng zijn.
Na die 4 maand heeft ze door omstandigheden 1 maand op stal moeten staan en kon ik niet verder werken met haar en het halster. Nu staat ze alweer buiten op haar weide (ze is dus buiten gegaan zonder halster aan) en ze is doodsbang van een het halster nog maar het zien van een halster (ookal is het voor een ander paard) en ze loopt weg van schrik. Halster zijn precies aartsvijand nummer 1 geworden in haar ogen. Ik heb al van alles geprobeerd van het gewoon in haar buur leggen zodat ze er zelf naartoe kan komen, wat niet gebeurt, tot snoepjes. Niets helpt meer ze blijft maar zo ver weg als ze kan.
Nu ben ik wat te einde raad want als niets met haar kan gedaan worden buiten knuffelen moet ze weg en dat wil ik niet. Iemand die hier ervaring mee heeft of nog manieren heeft die ik kan uitproberen? Alle hulp is welkom en alvast heel erg bedankt!
Misschien is dat minder beangstigend voor haar