Ik wil me voorstellen en meteen om jullie mening vragen. Dus bij deze: Mijn naam is Romy en ik rij inmiddels 23 jaar. Twee maanden geleden heb ik een paard gekocht.
Ik zal starten bij het begin:
Na 22 jaar dromen kwam daar eindelijk mijn droom uit. Romy gaat een paard kopen! Begin Januari ben ik gaan kijken in Zevenaar bij Fiergo. Fiergo is een 6 jarige Lusitano ruin (22 Juni wordt hij 7). Bij de oud eigenaar heeft hij WE (Working Equitation) wedstrijden gelopen en zij deed aan academische rijkunst met Fiergo. Het paard is dus volledige beleerd. Hij werd verkocht als mensgericht en werkwillend. Toen ik ging kijken bleek dit allemaal te kloppen. Ik heb op Fiergo over de straat gereden en op een grasveldje naast de weg mijn eerste proef rit gereden. Dit ging uitstekend. Hij was braaf en heeft geen stap verkeerd gezet. Ook de tweede keer dat ik bij hem ben gaan kijken was hij braaf.

Proefrit
28 Januari ben ik hem gaan ophalen en was hij van mij. Na 3 dagen wennen aan zijn nieuwe stal heb ik mijn eerste buitenrit gemaakt samen met een stalgenoot en haar merrie. Hij was wat kijkerig maar ontzettend braaf. Inmiddels staat hij 2 maanden bij mij in Eindhoven en ben ik er twee keer gigantisch hard vanaf gevallen. Wat heeft geresulteerd in een gekneusde bekken, blauwe plekken, schrammen en een gekneusd ego. Het is een volledig ander paard dan twee maanden geleden. De eerste keer was ongeveer 5 a 6 weken geleden. Ik was alleen op buitenrit en al bijna terug op stal. Met een lang teugeltje liep ik terug over een zandpad naar het erf. Fiergo schrok van een stelletje op een bankje wat om de hoek stond. Hij draaide 180 graden en sloeg op hol. Ik heb hem uiteindelijk kunnen vangen maar kon door mijn kneuzingen niet meer opstappen (tevens waren de teugels gebroken). Na 3 weken en met goedkeuring van de fysio ben ik weer opgestapt en zijn we weer gaan rijden. Niet meer alleen omdat ik dat risico niet meer wilde nemen. Hij heeft het prima gedaan tot aan afgelopen vrijdag.

Eerste ritje met stalgenootje.
Aangezien ik niet alleen naar buiten durfde en er niemand ging rijden heb ik bij stal in de bak gereden. Hij heeft 20 min. zijn uitstekende best gedaan en geen stap verkeerd gezet. Tijdens het uitstappen draaide hij uit het niets de bekende 180 graden en sloeg op hol. Ik kan geen duidelijke aanleiding geven van dit gedrag. Er niks van waar hij geschrokken zou kunnen zijn. Na hem weer gevangen te hebben wilde ik opstappen en veranderde Fiergo in een heus rodeopaard. Gelukkig kon ik mijn voet uit de beugel trekken en hem vasthouden want hij bleef rondjes 'spinnen'. Een stalgenoot heeft hem vast gehouden zodat ik alsnog kon opstappen. Na een aantal rondjes stappen waarin hij twee keer gepoogd heeft ertussen uit te knijpen wilde ik af stappen. Ook hier paniekerig gedrag toen ik mijn voet over het zadel wilde doen. Wederom moest iemand hem vasthouden zodat ik veilig kon afstappen.

Buitenritje met stalgenootjes
Ik heb de vorige eigenaar gesproken en zij herkend dit gedrag niet. Ze heeft ook nog nooit het idee gehad dat hij van plan was om iets richting dit gedrag te laten zien. Hij komt van een Lusitano stoeterij in Nederland, is door haar zus gekocht en ingereden en stond ander half jaar bij haar. Ze heeft hem verkocht omdat ze geen klik met hem had.
Op stal merkte ik de laatste weken ook wat verandering in zijn gedrag. Hij laatst zich moeilijk vangen in de wei. Is in rang gestegen in de kudde. Als hij met mij mee moet lopen (met het wandelen of uit de wei naar stal) gaat hij om de paar meter stil staan en moet ik veel moeite doen om hem weer vooruit te krijgen. Hij kan niet stil binnen op stal staan. Daar is hij onrustig (dit gedrag liet hij al vanaf dag 1 zien). Buiten poetsen gaat prima maar ook daar kan hij soms onrustig zijn. Hij is heel erg schrikkerig. Schrikt al als je met je hand over je jas heen wrijft. Tijdens het rijden gaat hij regelmatig stilstaan en moet ik afstappen om hem verder te krijgen. Tevens draait hij hier ook wel eens om als hij bang is maar gaat of kan dan niet op hol slaan (omdat er bijvoorbeeld een ander paard achter hem loopt).

Foto van de eerste keer bij hem kijken.
Mijn vraag/vragen aan jullie:
- Kan dit testgedrag zijn?
- Kan dit pubergedrag zijn?
- Is zijn karakter/ gedrag veranderd omdat hij op een andere stal staat of een andere plaats in de kudde heeft?
- Moet ik strenger zijn of juist geduldiger?
- Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik kocht een paard omdat ik graag wilde genieten van de ontspanning die het paardrijden kan bieden. Ik wilde een braaf paard die ik uit de wei kon halen en mee op buitenrit kon gaan. Geen project die me stress, spanning en verdriet zou opleveren. Inmiddels heb ik een paard die ik niet meer vertrouw en waar ik niet meer op durf te rijden. Mocht dit gedrag niet veranderen ben ik genoodzaakt hem te verkopen. Ik kan het niet riskeren om er een derde keer af te vallen en er minder goed van af te komen dan de laatste twee keer. Aangezien ik de gene ben die er op moet kunnen rijden valt de optie weg om hem door een ander te laten rijden. Ook omdat hij dit gedrag niet altijd laat zien. En er altijd weer een moment komt dat ik het zelf moet gaan doen. Ik heb ook al afgevraagd of hij misschien pijn heeft maar ook dat is een optie die voor mij niet op gaat omdat hij het dan vaker of al eerder getoond zou hebben.
Hopelijk hebben jullie ideeën en of tips?

Fiergo