van 2 paarden naar 1...hoe nu verder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

van 2 paarden naar 1...hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 22:56

Maandag hebben we ons kleine vriendje in moeten laten slapen, hij was zo ziek en na al het medische geprobeerd te hebben zonder verbetering was het tijd voor hem om zijn rust te krijgen.
Nu heb ik nog een paard, een fries. Wij hebben de paarden aan huis staan en nu is hij dus alleen.

Hij is vrij rustig (heeft op eigen manier afscheid van de pony kunnen nemen), maar lijkt de pony wel soms te zoeken en loopt toch wel wat verloren nu. Hij is veel op 1 plek, loopt erg veel in en uit de stal, staat rond te turen...als ik bij hem ben is hij wat ongedurig, hij ontspant zich nauwelijks en eet bv wat driftiger enzo.

Ik heb er heel veel moeite mee om hem zo te zien, hij is 17 jaar en heeft geen supergoede gezondheid. Eigenlijk willen we aankijken of hij alleen kan blijven staan, of hij dat oké vindt. De reden hiervoor is dat ik gezien mijn eigen gezondheid niet meer aan een jonge pony wil beginnen terwijl ik al weet dat ik deze niet tot zijn dood meer kan verzorgen. Het plan ligt er ok om eventueel als de fries er niet meer is (hopelijk heeft hij nog minimaal 10 jaar) om dan te stoppen met het paarden houden en kleiner te gaan wonen met het ook op de toekomst (inspelen op mijn beperkingen).

Maar wat is nu wijsheid? Inderdaad proberen of hij alleen kan zijn of toch iets erbij zetten? Misschien een pony lenen? Of een oudje kopen, al weet je nooit hoe lang deze heeft natuurlijk en ik wil niet steeds weer met een nieuw paardje beginnen omdat ik dan die cirkel niet doorbroken krijg om uiteindelijk met het paarden houden te stoppen.

Heeft iemand hier zoiets meegemaakt of misschien tips? Er staan paarden in de buurt, deze kan hij met een beetje moeite zien/horen....maar niets echt direct in zijn buurt....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: van 2 paarden naar 1...hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 22:57

Ik weet niet precies meer hoe het zit, maar volgens mij mag je volgens de wet je paard niet alleen zetten?
Misschien kun je op Bokt een plekje op je weiland aanbieden voor een paard met een blessure, een gepensioneerd oudje of een jong dier dat een jaartje in de opfok moet ofzo?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:00

vervelend,ik begrijp je dilemma ook wel.Straks is fries er niet meer en zit je weer met een pony die alleen staat,zo blijf je aan de gang.
Een paard alleen vind ik erg triest....ik zou er denk ik een bijnemen die ongeveer dezelfde leeftijd heeft,mocht friesjes tijd zijn gekomen kun je altijd nog overwegen om de pony ook te laten inslapen,die is dat ook redelijk op leeftijd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:00

Wat Cayene zegt inderdaad, ik zou ook kijken voor iets.
Misschien een oud manegepaard dat bij jou nog wat mooie pensioen jaren mag beleven?
Of een pensionpaardje?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:04

Eventueel een pony in bruikleen met de afspraak dat deze terug gaat naar de eigenaar mocht jouw fries er niet meer zijn?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:18

Cayenne schreef:
Ik weet niet precies meer hoe het zit, maar volgens mij mag je volgens de wet je paard niet alleen zetten?
Misschien kun je op Bokt een plekje op je weiland aanbieden voor een paard met een blessure, een gepensioneerd oudje of een jong dier dat een jaartje in de opfok moet ofzo?

Zoiets zou ik overwegen...

Zonder het evt nieuwe paardje over te kopen maar wellicht een plekje aanbieden.
Als je onder de prijs van een pensionstal zit met volledige verzorging zijn er denk ik best eigenaren die hier naar op zoek zijn.
Als het dan ook nog klikt met je fries ....

Sterkte met het verlies!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:19

Ik begrijp je dilemma wel.

En als je nou contact opneemt met "the old horses lodge" ? Dat is een opvang voor paarden. Je kan bij hen een paard adopteren. Mss valt er af te spreken dat je een oudje tijdelijk kan opvangen als gezelschap voor je fries en dat dat gezelschapspaardje weer terug naar hen gaat wanneer je de fries ook niet meer hebt?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:21

Ik stuur je een pb.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:27

Sterkte met het verlies van je pony.

Ik zou een paard niet alleen laten staan. Een paard is en blijft een kuddedier en zal zich onveiliger voelen in zijn eentje.
Wellicht kun je iemand anders met een pensioenpaard/pony vinden die een goed plekje zoekt? Dan zit je straks niet met het probleem dat jouw ene paard het andere weer 'overleeft'. Ik heb in een ongeveer dezelfde situatie gezeten met mijn oude shetlander merrie en voor haar heb ik vrij vlot een klein leeftijdsgenootje gevonden van iemand waar ze nu gezellig samen mee in de wei loopt.

Veel mensen die een plekje zoeken voor een pensioenpaard hebben vaak niet meer de behoefte om vaak langs te komen. Die zijn al lang blij en dankbaar als hun paard een fijn plekje heeft.

Kortom, ik zou het overwegen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:51

Ik zou je paard echt niet alleen laten staan, dan ontzeg je hem echt ontzettend veel. Niet paardwaardig vind ik.

Ik begrijp het dilemma wel en zou er dan ook niet eentje bijkopen, maar eentje in pension of bruikleen nemen. Een oudje dat een pensioenplek zoekt bijvoorbeeld.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:56

Alleen laten staan zou geen optie mogen zijn. Je hoopt dat hij er nog 10 jaar is, maar wil je hem dan 10 jaar alleen laten staan?

Waarom niet iemand anders zijn paard bij jullie laten stallen? Eventueel kan diegene nog wat helpen zodat het voor jou (ivm je gezondheid) wat makkelijker maakt.

Anders een plekje zoeken voor je paardje, pensionplekje bedoel ik dan. Heb je er ook minder werk aan en kan je (alvast) kleiner gaan wonen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 01:10

Ik kan me voorstellen hoe jouw gedachtegang is gegaan en die is op het menselijk vlak ook logisch.

Echter. Je hebt je paard gekocht, dan moet je er ook de verantwoordelijkheid voor nemen. En daar hoort ook sociaal contact met andere paarden bij.

Ik denk dat er een hele hoop mensen staat te springen om een plekje voor hun oudje en daar zullen ze ook best aan willen bijdragen in de vorm van stalgeld en/of fysieke hulp.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 01:27

Cayenne schreef:

Die wet is er nog steeds niet door.
Ondanks dat zou ik een paard ook niet (langere tijd) alleen laten staan.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:42

We hebben nu twee avonden uitgebreid gepraat samen en de knoop doorgehakt dat we hem sowieso niet alleen laten staan. Ik heb ontzettend met hem te doen, het breekt mijn hart om hem alleen te zien.

Ik hoop inderdaad dat mijn fries nog 10 jaar meegaat en besef ontzettend goed dat hij zo lang (of langer of korter) niet alleen hoort te zijn.
Voor mijn pony kan ik niks meer doen helaas, maar voor mijn fries wel. Hij kan aan deze situatie ook niets doen.

Ik wil alleen geen paard/pony meer in eigendom, dus dan willen we inderdaad op zoek gaan naar een pensionpaardje of bruikleen-pony...
Dit is wel nieuw terrein voor ons, hoe zouden we dit aan kunnen pakken? Adverteren kan, navragen bij mensen in de paardenwereld die we kennen ook, maar zijn er nog meer wegen? Er zal in ieder geval een contract of iets dergelijks moeten komen ivm kosten, beslissingsbevoegdheden, zorg etc.

Moeilijk allemaal...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:45

Ik heb er ook mee gezeten, en ik kreeg toen mijn overgebleven paard niet verkocht, dus is er weer 1 extra aangeschaft.
Vraag eens rond in de buurt of je paardje ergens bij mag staan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:48

Dieseltje, nogmaals sterkte :(:), maar bespaar jezelf verder verdriet en overlast en neem er gewoon een eigen pony bij.

Geen gezeur met andere mensen die andere denkbeelden hebben, niet het risico dat de pony wordt verhuisd en je weer op zoek kunt naar een maatje, geen vreemden over de vloer...

Tenzij je dat gezellig vindt natuurlijk ;)

Er zijn genoeg leuke diertjes te koop of te geef!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 12:50

antje_vip schreef:
Ik heb er ook mee gezeten, en ik kreeg toen mijn overgebleven paard niet verkocht, dus is er weer 1 extra aangeschaft.
Vraag eens rond in de buurt of je paardje ergens bij mag staan.

Dat is geen optie voor mij...ik heb zelf stallen, rijbak, weide etc. Ik wil dus wel echt mijn fries gewoon bij mij houden, op zijn eigen plekje.
Maar iets erbij is wel een optie, nu dus uitvogelen hoe we misschien aan een bruikleen-pony of pensionpaardje kunnen komen....

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:54

Allereerst sterkte met het verlies van je maatje.

Er zijn toch redelijk wat paarden met blessures en mankementen die een plekje in de wei zoeken met een ander paard d'r bij. Dus ik denk dat zat mensen heel blij zijn als ze jouw advertentie zien dat je een plekje voor ze hebt en dat ze gewoon mogen eten en liefde en verzorging krijgen.

Dus ik zou zeggen: vraag rond bij vrienden, kennissen, plaats een advertentie en misschien zit er een geschikte kandidaat tussen die jouw Fries heel erg mag en andersom.
Zoveel extra kost zo'n paardje of Shetlander of andere pony niet..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:57

Aanbod van mijn pony staat nog steeds open, wij staan open voor zowel bruikleen als overnemen :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:04

Een vriendje lenen voor een paar weken/maanden en intussen rustig nadenken. Op zo een emotioneel moment is het moeilijk een om doordachte beslissing te nemen.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:11

Toen wij op zoek waren naar een pensioenpony in pension hebben we ons netwerk op de hoogte gesteld, een advertentie op bokt geplaatst en een advertentie op marktplaats gezet. Daarvan hebben we via marktplaats 2 reacties gehad van welke de tweede een perfecte match is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:15

Shirley schreef:
Dieseltje, nogmaals sterkte :(:), maar bespaar jezelf verder verdriet en overlast en neem er gewoon een eigen pony bij.

Geen gezeur met andere mensen die andere denkbeelden hebben, niet het risico dat de pony wordt verhuisd en je weer op zoek kunt naar een maatje, geen vreemden over de vloer...

Tenzij je dat gezellig vindt natuurlijk ;)

Er zijn genoeg leuke diertjes te koop of te geef!

Hier sluit ik me compleet bij aan.

sterkte.

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:10

Heel veel sterkte!
Je kan altijd iemand zoeken om zijn paard of een ander dier bijv een schaap bij de jouwe te zetten

febe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:22

Als ik in een kamer word gezet met een aap vind ik het ook niet gezellig. :') Ik denk dat een paard zich ook zo met een schaap gaat voelen.. Het moet wel echt een paard of pony zijn.

TS, veel sterkte. Denk er rustig over na. Overhaast een pony aanschaffen heb je ook niks aan namelijk. Misschien ergens tot die tijd iets lenen.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 14:45

Inmiddels heb ik een heel leuke pony bij mijn fries staan. Het is een kruising dartmoor/shetlander en is bijna 2 jaar. Ik heb hem te leen, als hij straks groot/oud genoeg is zal hij teruggaan naar de eigenaar en wordt hij beleerd. In de tussentijd kan hij hier groeien en sterk worden (hij was laagste in rang in een kleine kudde, en dus was dit voor de kleine man ook een fijne oplossing).
Het gaat goed, mijn fries heeft wel echt moeten wennen en er zijn wat kleine botsingen geweest maar nu is er rust en staan ze naast elkaar te eten.
Alles is trouwens op papier vastgelegd, ik ben geen eigenaar.