Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
( persoonlijk vind ik die het leukste, maar jij blijkbaar niet wat ik goed begrijp
) Citaat:SVRL schreef:Pfoe, dat is een moeilijke! De manegepaarden die ik vroeger kende, toch zeker degenen waar men de beginnende ruiter op zette, waren altijd zeer geduldige en lieve dieren. Tenslotte heb je dat toch wel nodig om vetrouwen te krijgen. Ik vind het dus echt wel gek dat ze jou koppelen aan een paardje dat probeert om de overhand te krijgen. Kan je om een ander lespaard vragen? Of is er begeleiding om je met dit paard te helpen?
imke1 schreef:Hey
Heb je dit bij 1 paard of zijn er meerdere paarden die dreigen ?
Want als meerdre paarden dreigen vind ik het wel vreemd...
1 is niet zo vreemd elke manege heeft wel zo'n slimpie( persoonlijk vind ik die het leukste, maar jij blijkbaar niet wat ik goed begrijp
)
Goof schreef:Je bent net begonnen, had je al wat ervaring met paarden of helemaal nog niet?
Het is logisch dat je dit ook allemaal moet leren, vraag vooral hulp en vraag dan hoe je moet handelen in zo'n situatie zodat je zelf wat zekerder wordt. Schaam je niet om hulp te vragen en vragen te stellen.
Veel plezier.
Zij testen gewoon vaak uit hoe jij reageert, en nemen een loopje met je als je hen de kans geeft
kleine etters..
_Yasmine_ schreef:Ik vind manege paarden (ook voor de beginnende ruiter) vaak niet de makkelijkste op stal, wel mak onder het zadelZij testen gewoon vaak uit hoe jij reageert, en nemen een loopje met je als je hen de kans geeft
kleine etters..
Ik heb om die reden vaak een halstertouw bij, als ik een paard niet vertrouw op stal, touw om de nek. Uiteinde (klikker) om het touw heen en je hebt toch nog een "stuur" in stal. Mocht hij/zij willen draaien heb je meteen iets meer te vertellen.
Verder is er waarschijnlijk iemand in de stallen, dan kan je van te voren even vragen wat je kan verwachten. Misschien kijkt hij lelijk maar doet hij echt niets, of zal hij een rondje draaien. Maar dan weet je in ieder geval wat je tegen gaat komen. En dan na een paar maanden & vele paarden kan je het allemaal beter inschatten, gewoon omdat je het al een keer hebt meegemaakt
tarek schreef:Klinkt misschien banketstaaf, maar niet zo bedoeld. Waarom wil je eigenlijk rijden ? Of heb je alleen angst in de omgang en niet als je rijd? Ik zou er nl geen plezier aan beleven als ik alleen in de omgang al zo bang zou zijn.
Cerahkat schreef:Goof schreef:Je bent net begonnen, had je al wat ervaring met paarden of helemaal nog niet?
Het is logisch dat je dit ook allemaal moet leren, vraag vooral hulp en vraag dan hoe je moet handelen in zo'n situatie zodat je zelf wat zekerder wordt. Schaam je niet om hulp te vragen en vragen te stellen.
Veel plezier.
Ik weet hoe het moet alleen ik vind het gewoon eng als ze zich zo gedragen en dan trek ik me terug. Ik ben al helemaal zenuwachtig omdat het in de stal is en dus weinig ruimte om te vluchten als het nodig is. Ik vraag ook hulp maar voel me dan bezwaard en ik ben het type die alles zelf wilt kunnen.
) en ik haar ook veel vertel over het lezen van een paard heeft ze nu al een beetje meer vertrouwen en helpt ze vrijwillig met poetsen
dus mss helpt het als jij ook meer te weten komt over het lezen van paarden ? Je instructice kan je daar vast mee helpen
of mss anderen op de manege ?
Maflinger_S schreef:Ik herken het helemaal en ik had het vroeger ook. Bij mij kwam het vooral door onbekendheid met de materie en een opvoeding waarin angst voor van alles een rol speelde.
Ik heb ooit 10 jaar paard gereden bij een kennis en op een manege en kwam nooit van mijn angst voor paarden af in de omgang. Rijden was niet zo'n probleem. Ik heb vervolgens 20 jaar niet gereden en toen ik weer op een manege wilde beginnen, heb ik eerlijk verteld dat ik bang ben voor paarden. Met als gevolg dat we in de eerste paar lessen veel tijd hebben besteed aan het leren omgaan met het wezen paard. Dat heeft enorm goed geholpen. Zo goed, dat ik na een jaar mijn eigen paard heb gekocht. Dat helpt trouwens ook heel goed om van je angst af te komen.
Ik kan je aanraden om te investeren in de omgang met het levend wezen paard, het is tenslotte geen fiets met haar. Als jij een paard beter begrijpt, wordt je houding anders en zal het paard ook anders op je reageren. Een onrustig mens in de stal is voor een paard erg onprettig als ie nergens heen kan. Ik weet niet waar je woont maar anders zou ik je wel eens de korte cursus: Een paard is geen fiets met haar" kunnen geven?
Martie schreef:TS: dit is heel begrijpelijk en komt ook veel voor, juist als mensen wat later echt iets met paarden willen gaan doen. We zien veel meer wat er allemaal zou kunnen gebeuren en zijn minder onbevangen.
Er zijn hier al veel goede tips gegeven. Ga er niet vanuit dat je het allemaal meteen zelf moet kunnen
en weten, daarom ga je juist op les. Je verwacht van een kind ook niet dat het automatisch kan lezen, rekenen en schrijven zodra hij de klas binnen stapt, toch? En bij leren rijden hoort automatisch ook leren verzorgen en opzadelen want dat gaat niet vanzelf. Zoals je al gemerkt hebt, een hobbelpaard is makkelijker.![]()
Als je eenmaal meer vertrouwd bent met de paarden en met wat je moet doen, zal je houding ook zelfverzekerder worden en daar zullen de paarden weer positief op reageren. Maar dat gebeurt niet van vandaag op morgen, dat moet groeien. Eens meelopen met iemand van stal zodat je kan kijken hoe/waarom ze dingen doen zonder dat je de tijdsdruk hebt van een paard dat over tien minuten klaar moet staan vind ik een prima idee!
Veel plezier!