Paard gaat enorm hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Paard gaat enorm hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 19:05

Ik heb al even gezocht en kon er inderdaad wel wat topics over vinden, maar helaas is het bij mij wel net even wat anders.

Ik heb mijn paard nog niet zo lang, 2 maand.
De stal waar we nu staan is nog maar net 'open' dus moest nog veel gebeuren. In het begin ging ik dan ook poetsen in zijn stal, daar was niks aan de hand.
Vigo is wit, en gaat altijd in zijn poep liggen dus hij moet nog wel is onder de douche :D voor dat ik hem kocht vond hij het douchen erg eng en heeft hij zich 1 keer los getrokken. Sinds dien wil hij eigenlijk niet meer naar de was/poets plaats toe. Met veel geduld, oefenen en belonen krijg ik hem er steeds beter op. In het begin voornamelijk met meerdere mensen, zodat iemand hem kon vast houden.

Nu hebben we sinds kort de poetsplaats buiten af, en kunnen we daar staan. Ik dacht, dat zal hij wel minder eng vinden. Dit was helaas niet het geval, dus weer veel geoefend en beloont. Steeds met meerdere mensen, dus niet vast gezet.
Maar, nu ging hij wel af en toe ook soms om spanning, soms zo maar uit het niets in een keer achteruit rennen. Met halstertouw is hij zo weg, met longeertouw, als er dan druk op komt te staan gaat hij daar alleen maar harder tegen in dus helpt ook niet.

Omdat ik het vervelend vond dat hij elke keer in de achteruit ging als hij los stond, heb ik hem gewoon vast gezet op de poetsplaats. Toen is hij dus gaan hangen, zonder reden.. Hij schrikt niet, heeft geen spanning. Hij kan zo maar in een keer uit het niets achteruit springen, voelt druk en gaat er tegen in hangen. Of hij zet gewoon rustig een stap achteruit, en wanneer er dan druk op het halster komt gaat hij ook hangen. Hij heeft nu al 5 halsters en 2 touwen kapot getrokken en het wordt steeds erger.. :(

Wie heeft er tips, adviezen?
Moet ik hem gewoon maar in z'n stal gaan zetten? Ben ik te snel gegaan? Hij zal het toch moeten leren om normaal, rustig vast te kunnen staan..

Hilary

Re: Paard gaat enorm hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:15

Is er zo'n vastzetring op de poetsplaats?

Eerst leer je je paard om op druk op het halster (ik gebruik bij voorkeur een touwhalster, maar gebruik deze nooit om je paard mee vast te knopen) voorwaarts te gaan. Als dat goed gaat, neem je een leadrope of longeerlijn. Die haal je door de vastzetring, maar je houdt 'm zelf vast (niet vastknopen dus; wel handschoenen aan). Vervolgens ga je je paard 'binnenhengelen'; je zet druk op de longeerlijn om je paard voorwaarts te vragen. Zodra je paard de eerste beweging voorwaarts maakt, ontspan je direct. Zo laat je je paard stapje voor stapje naar de ring toe lopen.
Het kan zijn dat je paard het heel vreemd vindt om van jou weg te stappen, of naar je toe te stappen terwijl je blijft staan (in plaats van meelopen zoals je normaal doet). Vraag je paard dan naar voren, maar beweeg ook mee naar voren (het kost wat oefening om mee te lopen en de lijn op spanning te houden).

Je paard moet dus gaan leren dat druk op het halster = voorwaarts gaan = druk weg, niet: druk op halster = hangen = touw knapt = druk weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:18

Hij heeft inmiddels al goed bevestigd dat hard trekken = los.
Dat is niet meer eenvoudig weg te krijgen.

In iedergeval zul je hem moeten leren om te wijken voor druk op het hoofd. Je moet oefenen dat druk betekend dat je naar voren moet om de druk eraf te krijgen ipv naar achter.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:18

ik heb jaren geleden ook een paard gehad dat bijna altijd ging hangen op de wasplaats. veel halsters kapot. ik heb een extra stevig halster, ( speciaal voor dit soort paarden) gekocht. ( je kan ook een koeienhalsband kopen) en hem daarmee vastgezet.
meneer ging gelijk hangen en zat ongeveer op z'n kont. gewoon gelaten en zijn stal uit gaan doen. die was wel tegenover de wasplaats zodat ik hem in de gaten kon houden. hij heeft vanalles geprobeerd en na een kwartier ging hij gewoon staan en was het over.
sindsdien nooit geen problemen meer gehad. wel altijd het extra stevige halster gebruikt voor het geval dat....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:27

Het ligt aan het karakter of je dat zo kan oplossen. Als het een type is: als ik maar hard genoeg door het schrikdraad ren doet het maar kort zeer.
Dan kun je dat zo doen.

Als het paard zichzelf opnaait dan is die methode zijn doodvonnis.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:28

Het kan helpen om hem een tijd lang aan een rubberen lijn (te koop bij ruitersportzaak) vast te zetten. Dan leert hij dat hij niet los komt als hij gaat hangen. Heeft bij mijn jonge paard destijds perfect gewerkt.
https://www.divoza.com/nl/trailerlijn-rubber

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:29

Ze kunnen zichzelf heel ernstig beschadigen als je ze maar laat hangen.
Een vriendin heeft haar paard ervoor af moeten laten maken, had alle bandjes en weke delen in de nek onherstelbaar beschadigd.

Het leren wijken voor druk is een goede methode.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:38

Oef enge methodes worden hier genoemd :o een paard kan zichzelf door hangen heel ernstig beschadigen. Dan zou ik liever een halster hebben wat snel kapot is. :o

Om te beginnen wijken voor druk; voorwaarts door druk, maar zo ook zijwaarts brengen van het hoofd en het achterwaarts gaan.
Om hem comfortabel te maken op de poetsplaats zou ik hem gaandeweg laten wennen. Bijvoorbeeld door hem er dagelijks even in te zetten (jij er naast, dus je hoeft hem niet vast te zetten). Zodra hij ontspant (hoofd laag / horizontaal, uit de spanning in hals en rug) ga je er weer uit. Zijn ontspanning levert beloning op (uit de situatie weg).
De tijd breid je steeds meer uit.

Uiteindelijk kun je hem bijvoorbeeld leren stil te staan in de poetsplaats (of eerst in zijn box of in de stalgang) als zijn leadrope op de grond hangt. Mocht hij een stapje doen, achteruit terug zetten.
Zo heb ik de mijne leren stilstaan bij het poetsen. Ik kan hem nu vastzetten zonder problemen, maar meestal haal ik alleen de leadrope door de ring. Zo kan hij niet hangen als hij schrikt en heb ik hem wel zo bij het touw te pakken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:43

Ik zou het heel anders aanpakken. Zijn aandacht niet meer bij zijn hoofd maar bij zijn voeten leggen. Voeten op een matje er heel vast in brengen, ground tie idee. Op verschillende locaties oefenen en echt heel goed bevestigen en dan naar de poetsplaats, van voor af aan beginnen. Geen water, alleen het matje is belangrijk in het begin.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:54

Leo schreef:
Oef enge methodes worden hier genoemd :o een paard kan zichzelf door hangen heel ernstig beschadigen. Dan zou ik liever een halster hebben wat snel kapot is. :o

Bij rubber bereikt het paard nooit het 'dode' (paniek)punt, dus de druk achter de oren is ook minder. Methode komt van Robert Miller.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 19:59

Ik heb het bij een paard opgelost door op het juiste moment een goede schop onder zijn kont te geven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:03

Ik dacht al dat ik de enige was die dacht: pets op z'n reet!! :-)

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:07

Touw achter z'n kont, ipv druk achter de oren, druk op zijn kont.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:23

[OPG] Aussie/Blocker Tie Ring, ervaringen/alternatieven?

Zoiets kan ook wel helpen om een paard te leren vast te staan.
Maar met een ervaren paard dat achteruit gaat op de wasplaats/gaat hangen is een bezem tegen z'n reet een prima oplossing. Hoeft niet eens een pets te zijn, de prikkels van de bezemharen zijn voldoende.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 20:35

Bedankt allemaal, voor de snelle en vele tips en reacties! Ik ben veel bezig met grondwerk, dus ik ga die tips zeker meenemen. Maar ik vind het vooral frustrerend dat hij het doet zonder reden.. Geen angst of spanning te zien, ja op het moment zelf dat hij die enorme druk voelt en daar tegen in gaat tot het kapot gaat

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:36

Wij hadden een tijdje een paard dat zich altijd los trok op de wasplaats door te hangen en naar achter te lopen, met gewoon aan het halster lopen of vastbinden was er geen probleem. Paarden stonden op de wasplaats aan 2 kettingen zegmaar, met veiligheidssluitingen. Wanneer hij zichzelf helemaal naar achter gooide gingen de sluitingen los. We hebben toen 2 longeerlijnen door de ringen gedaan waar de kettingen aan vast zaten. Toen het paard zich naar achter gooide schoot hij niet los omdat wij met de longeerlijnen vasthadden en die waren langer dan de ruimte die hij had om naar achter te lopen. Paard probeerde een paar keer om zich los te trekken, maar toen hij merkt dat het niet lukte gaf hij het op en was er niks aan de hand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 11:48

Die rubber dingen gaan echt wel kapot als ze hard genoeg hangen en dan wordt het levensgevaarlijk als dat rubber als een elastiek terugspringt. Been there, seen that! Doodeng.

martijn1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:49

doe je paard maar een koeien halsband om, daarmee leren ze het hangen snel af. zo hebben wij ons paard ook geleerd vast te blijven staan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:04

Heb je hem wel eens beloond als hij netjes stilstond op de poetsplaats? Je kunt het op de harde manier doen (varkensband, schop onder de kont) maar ook met iets erg lekkers als stukjes wortel en appel.
Gewoon de poetsplaats een leuke plaats maken waar hij wat lekkers krijgt. Kost wat tijd want je zult dagelijks een keer of wat moeten oefenen, en de tijd dat hij netjes blijft staan moeten rekken.
Als je paard wassen met de slang vervelend vind, dan zijn er ook weer meerdere manieren. Je kunt er gewoon de spuit opzetten (paard moet niet zeuren; het went wel) of beginnen met een emmer en na een tijd de slang erbij pakken en rustig met een zachte straal verder gaan, en ondertussen belonen met wat lekkers.
Handig is ook overal je paard op te zadelen; dus in de stal, op de poetsplaats, voor z'n box of ergens buiten.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:19

Met hangen kunnen paarden zichzelf ernstig beschadigen. Ook met zo'n rubberen ding of koeien band.
Dan kun je beter een goeie schop onder de kont geven dan laten hangen tot 'ie opgeeft... :n
Naar mijn idee kun je een paard beter/ makkelijker iets aanleren dan afleren. Leer je paard met z'n voetjes op een mat oid. staan, in plaats van het hangen afleren.
Maak van het staan op een mat iets leuks en oefen dat gewoon heel veel op verschillende plaatsen. Veel belonen!
Maar goed, dat is mijn menig.
Veel succes in ieder geval, en ik hoop dat je paard zich niet blesseert!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:19

Haha ik beloon hem continu als hij even braaf stil staat. Hij wordt helemaal vol gestopt zowat :')
Ik laat hem daar ook wel is zijn brokjes eten en verder niks. Of alleen lekker poetsen, maar ook dat vind hij niet fijn (?) en kan hij het ene moment rustig een kwartier blijven staan en dan in een keer achteruit schieten, of rustig staan eten en ook zomaar wegschieten.

Ik geeft het even rust. Ik poets en zadel hem voorlopig nog even in de stal.

En inderdaad wat je zegt over het poetsen, spuit er op zetten en niet zeuren dat gebeurt echt niet bij mij, en ook nooit gedaan.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:21

martijn1998 schreef:
doe je paard maar een koeien halsband om, daarmee leren ze het hangen snel af. zo hebben wij ons paard ook geleerd vast te blijven staan.

Inderdaad, wel een wartel er aan tegen het indraaien en aan een sterke ketting vastzetten dan leren ze het heel snel af. Wij leren het de paarden al jong aan en dan gaat het prima. Het probleem met halsters is dat ze gewoon weten dat ze die kapot kunnen krijgen en met ieder halster dat ze kapot krijgen word het probleem erger. Ik heb hier afgelopen voorjaar een paard in pension gekregen; zolang je er bij staat kun je hem prima aan een halster vastzetten maar loop een minuut weg en het halster is weer aan stukken. Met de halsriem om heeft ie 1 keer flink gesparteld en toen was het duidelijk dat de riem niet kapot ging. Hij krijgt nu standaard een riem om bij het opzadelen e.d. En geen enkel probleem meer.

Het is trouwens ook ideaal met opzadelen en optuigen, je kunt alles rustig er op leggen en er aan doen en als alles klaar is de riem er af en klaar!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:25

Ik ben alleen zo bang dat hij zich zelf kapot maakt. Bij mijn bijrijder kreeg hij het niet meteen kapot, blijkbaar een iets sterker halster, en hij gaat zo enorm hangen dat hij gewoon op zijn kont ging zitten. Zelfs als ze hem van achter naar voren wilde loodsen om het zo maar even te noemen. Dat vind ik echt eng, hij gaat heel lang door en is dan echt in paniek.

Ik snap gewoon niet dat hij niet snapt dat de druk er af is als hij gewoon een stapje naar voren doet.. :')

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:27

Ik weet niet of het werkt maar wat je ook kunt proberen is zodra hij gaat hangen het touw los maken van de poetsplaats, en dan zo ver mogelijk achteruit laten open. Dus achterwaarts de poetsplaats af en dan zo ver als maar kan. Misschien vindt hij dat na een paar keer dan niet meer zo leuk?
Dat werkt vaak goed bij paarden die niet stilstaan bij het opstappen bijvoorbeeld, dus misschien werkt het hier ook?

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:28

Het is overigens een kwestie van opvoeden en goed materiaal gebruiken. Wij zetten de veulens al vast als ze een dag of drie oud zijn, dan spartelen ze ook wel even, dan druk ik ze iets naar voren zodat ze weten dat dan de druk weg is. Het grootste probleem zijn die pruthalsters die bij het minste of geringste stuk gaan, als dat kunstje eenmaal kennen is het niet snel afgeleerd.