Bijzonder.... van kudde KWPN naar kudde koudbloeden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brendatil

Bijzonder.... van kudde KWPN naar kudde koudbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 22:00

Hallo allemaal,
Ik stond tot voor kort op een manege waar mijn tinker als enige koudbloed tussen de kwpn-ers stond.
Ze leek het prima naar haar zin te hebben, maar ze stond altijd alleen buiten de kudde (die zzowieso weinig samenhang had).

Ik ben nu 2 weken verhuisd naar een andere stalling. Ze staat hier, in tegenstelling tot op de manege, de hele dag en nacht op de wei. Ik zie een compleet ander paard in deze kudde! Deze kudde bevat 7 ander koudbloeden; haflingers, friezen, fjord, ijslander en tinker en geen enkele kwpner. Ze lijkt zich zo ontzettend veel fijner te voelen in deze kudde.

Als ze terugkomt bij de kudde begint ze al met hinneken als ze de wei in loopt, en rent gelijk naar de rest, waar ze ook begroet wordt met gehinnek en knuffels. Ik vind het zo schattig dit!!

Herkent iemand dit gedrag? Het lijkt wel of ze meer dezelfde taal spreken of zo.... nooit gezien of geweten dit!

Hier (een deel van) de kudde (warmbloedpaardjes links staan in andere wei)

Afbeelding

tennan

Re: Bijzonder.... van kudde KWPN naar kudde koudbloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:03

Wat fijn voor haar, geniet ervan!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:09

Lijkt mij niet echt aan koud of warm bloed te liggen maar meer aan hoe een paard zich thuis voelt in de kudde.
Een stabiele kudde is altijd fijner voor een paard. Wij hebben momenteel een stabiele kudde warmbloeden, maar mijn paard heeft ook wel eens in een onstabiele kudde gestaan. Bestond uit vooral koudbloeden toen. En ook al eens in een hele stabiele koudbloeden kudde.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:11

Fijn dat ze zich goed voelt, maar een deel van wat je opnoemt is helemaal geen koudbloed. Zal dan ook wss niet daaraan liggen maar elke kudde is weer anders en een paard moet er ook maar net tussen passen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:27

Ligt niet aan het ras hoor,je zou het dan wel denken he?
Mijn welshje staat in de tinkers en koudbloeden en die begroeten elkaar ook uitbundig als ze elkaar weer zien :D
Is echt toeval deze groep is gewoon leuker waar ze nu in staat :j

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:30

Grappig, mijn ervaring is ook dat ze paardjes van het eigen formaat rn dezelfde leeftijd ook leuker vinden hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:34

Kijk je moet het zo zien.. Kwpners zijn elitair dus die herkennen dat het gewone paardengepeupel dat ook nog een een flinke kop kleiner in (behalve het hoofd zelf natuurlijk) natuurlijk direct en willen daar absoluut niks mee te maken hebben, dus die sluiten ze gewoon buiten. Dat ze vaak buitenrijden of voor zon kar uitlopen en dus geen piaffe en passage kunnen helpt natuurlijk ook niet. Voor zulke paarden halen kwpners echt hun getoiletteerde neus op. Let maar eens goed op het gehinnik van kwpners, daar zit zon bekakte rollende hinnik in, terwijl het gewoon paardengepeupel gewoon plat met een boerenaccent hinnikt. En waar je mee omgaat wordt je mee besmet, willen ze natuurljk niet hebben dus ik vind het vrij logisch allemaal :j

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:42

Sammie schreef:
Kijk je moet het zo zien.. Kwpners zijn elitair dus die herkennen dat het gewone paardengepeupel dat ook nog een een flinke kop kleiner in (behalve het hoofd zelf natuurlijk) natuurlijk direct en willen daar absoluut niks mee te maken hebben, dus die sluiten ze gewoon buiten. Dat ze vaak buitenrijden of voor zon kar uitlopen en dus geen piaffe en passage kunnen helpt natuurlijk ook niet. Voor zulke paarden halen kwpners echt hun getoiletteerde neus op. Let maar eens goed op het gehinnik van kwpners, daar zit zon bekakte rollende hinnik in, terwijl het gewoon paardengepeupel gewoon plat met een boerenaccent hinnikt. En waar je mee omgaat wordt je mee besmet, willen ze natuurljk niet hebben dus ik vind het vrij logisch allemaal :j

:') :') :') Hahahahahahaha.

Fijn dat je paardje nu goede aansluiting heeft bij de groep!

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 23:47

Mijn pony staat ook altijd alleen! Maar die staat gemixt met warm- en koudbloeden. Laatst had ze (nog nooit eerder gezien) haar eerste beste vriendin ontmoet! Helaas is die van stal verhuisd en staat ze er nu weer alleen voor. (Die twee waren wel een stel terroristen zeg.. pff)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:16

Paarden zijn helemaal niet zo aardig en ruimdenkend als vaak gedacht wordt. Paarden en pony's discrimineren bijvoorbeeld ook echt op kleur en zullen op latere leeftijd vaak alleen echte vriendjes worden met paarden die op hun lijken of die lijken op de paarden waarmee ze als veulen zijn opgegroeid.

Ik weet niet hoe de kudde KWPNers uitzag, maar ik schat dat die allemaal 1,70 meter hoog waren en bruin van kleur. De kudde waarin je pony nu staat is sowieso al diverser qua hoogte, kleur en vorm (meer manen en sokken, lichtere kleuren en ook kleinere paarden/pony's) dus dan is de kans dat je pony zich bij hun meer op zijn plek voelt groter dan bij de KWPNers. :)
Wat een mooi weiland trouwens met zulke bomen erin als schuilplekje!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 01:05

Mijn arrogante KWPN-er houdt niet van harig en bont en zou hem waarschijnlijk met de mond open en de oren plat in de nek in een hoek jagen en vervolgens pijlsnel omdraaien en hem het land uit meppen. Stippels vindt hij dan wel weer leuk. Discriminerende rotbok. :')

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 02:04

het is net als met mensen met de ene heb je een click met de ander niet, bij de ene heb je overeenkomsten en kun je het goed vinden en bij een ander niet!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 03:12

Anne_GTI schreef:
Mijn arrogante KWPN-er houdt niet van harig en bont en zou hem waarschijnlijk met de mond open en de oren plat in de nek in een hoek jagen en vervolgens pijlsnel omdraaien en hem het land uit meppen. Stippels vindt hij dan wel weer leuk. Discriminerende rotbok. :')

bizar he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 05:34

:D als ik jullie zo hoor kan ik alleen maar blij zijn dat mijn tuiger (=toch ook KWPN) en Shetlander het wel zo goed konden vinden samen. Maar goed, mijn shet had dan ook hoogmoed voor 3.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:50

Henri Blake heeft in de jaren '60 van de vorige eeuw (vér voor Monty Robert of Pat Parelli, laat staan de huidige generatie 'goeroes') al veel onderzoek gedaan naar paardentaal en onderlinge communicatie en daarbij ook onderzocht dat paarden idd de neiging hebben om naar rasgenoten/dezelfde types te trekken. Bij gebrek aan beter zal een Engels volbloed een maatje worden met een Cob, zodra je er nog een EV en nog een Cob bij zet, zullen beide EVs en beide Cobs een setje worden, was één van zijn conclusies/onderzoeken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:55

Ik kan me er wel in vinden.
Ik sta ook als enige met een haflinger op een grote pension stal
Vroeger hadden we een pony groep.
Nooit geen gezeik of geneuzel.
Echt een stabiele groep

Mensen komen en mensen gaan.... en nu staat hij in een naar mijn gevoel onstabiele kwpn groep.
Altijd is hij het banketstaaf.

1x per jaar gaan wij met 10 haflingers naar de veluwe en dan gooien we alles in 1 groep en dat voelt hij zich veel fijner in.
Ondanks dat hij ze naar 1x per jaar ziet.
Sommige wel meer maar dan onder de man.

Dus ik geloof daar wel in.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:01

Toch heeft mijn shetlander meer voorkeur voor de grote rijpony op mijn wei, dan voor de andere shets;). Daarom klimt ze ook stiekem ergens over het draad heen om bij haar vriendje te staan:p

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:01

Leuk dat jouw haflinger er nu beter bij past! In weilanden met veel paarden zie ik eigenlijk altijd de friezen bij elkaar staan en de rest er een beetje omheen, heel typisch :')

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:11

Het trieste in dit land is dat KWPners als veulen heel vaak alleen met de moeder staan, dus niet kunnen spelen met andere veulens, en daarna bij leeftijdsgenoten in de opfok gaan, dus nooit leren om een normaal sociaal leven in een kudde van gemengde leeftijd en geslacht te hebben. Koudbloeden en kleinere paarden krijgen die kans vaak wel en kunnen dan ook veel beter in kuddeverband leven dan de gemiddelde KWPNner. Het lag dus waarschijnlijk niet aan jouw paard maar aan het sociale onvermogen van de KWPNners dat het in die eerdere kudde niet lukte. Je paard heeft geluk nu in een groep terecht gekomen te zijn waar de paarden nog wel weten hoe ze paard moeten zijn. Houden zo!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:23

Er zit alleen een klein dekfoutje in je theorie... Als die KWPN'ers nooit gemixt worden met welke paarden staan die koudbloeden dan wél samen? :+

Een paard is een paard, opgroeien in de opfok zorgt juist voor een 'sociaal leven' en dat wordt echt niet verstoord omdat er geen koudbloed tussen staat. Die staat er vaak in z'n eentje tussen en dus is het een buitenbeentje (en dus heb je opfoks die om die reden geen koudbloed aannemen). Het is dus precies wat Ibbel zegt. Soort zoekt soort, niet omdat ze het niet kunnen of weten hoe maar omdat het dan niet hoeft. Als je een kwpn'er (of een andere warmbloed) tussen haflingers zet krijg je zeer waarschijnlijk gewoon precies hetzelfde effect.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:44

Sammie schreef:

:= := erg grappig deze post....

En toch........

Jaren op stal gestaan in allerlei soorten kuddes en ging altijd goed of minder goed. Nooit met een merens toen in de kudde gestaan, die van mij was altijd de enige.
In de bak altijd met meerdere rassen gereden, geen probleem.
Op een dag kwam zeer onverwacht een merens met amazone het erf opgestapt voor les. Mijn instructrice had niets gezegd, want wist zeker dat wij die combinatie zouden zien want ze had mijn les er vlak van te voren gezet. Mijn paard die nooit reageerde op andere paarden, stond stok stijf stil en gaf me daar opeens een hinnik partij. We waren allemaal met stomheid geslagen. De begroeting met dit voor hem totaal onbekend paard was echt innig te noemen <3 Bizar vond ik dat.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 08:51

Onze QH staat tussen de Tinkers hier maar toen mijn vos Quarab er bij stond had hij duidelijk voorkeur naar haar omdat ze de zelfde look en kleur hadden. Hij zondert zich nu ook meer af omdat hij niet echt klikt met de rest, de veulentjes gaan wel altijd met hem snuffelen maar echt behoefte heef hij niet. Het is wel echt een dominante rotbol verder ik de kudde.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:50

Ik kan beamen van Topicstarter schrijft: mijn haf stond 7,5 jaar op een stal met kwpn-ers, een fries, een shet/ijslander mix, allemaal ruinen, maar nooit had ze een echt vriendje. Nu loopt ze een maand in een groep met 2 Highlandermerries en een shet. Nu heeft ze vriendjes en is meteen even de baas geworden. Nu lijkt ze minder gestressed en relaxter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:02

Ik vraag me af of zoiets niet gewoon gelinkt is aan een theorie dat paarden gewoon het liefst met andere paarden staan die op hun moeder lijken. Immers voelt dat vertrouwd en niet "vreemd". Mensen gaan ook het liefst om met andere mensen die enigszins op hunzelf lijken (dat is een bewezen theorie!). Maar goed, het is allemaal gissen. Het blijven vreemde dieren. :')

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 10:25

Ik geloof zeker dat paarden van hetzelfde ras meer naar elkaar toe trekken en meer op dezelfde golflengte communiceren. Als je ze de kans geeft natuurlijk, want dan moeten er wel meerdere paarden van hetzelfde ras/type staan.

Onze paarden hebben een tijd op een locatie gestaan, waar in de winter een groep opfokpaarden stond op het land erachter. Er zat altijd een extra draad tussen, zodat ze geen direct contact konden maken (met kans op ziektes). Normaal gesproken stond er altijd een groep Paints, totdat een kennis van mij haar 2 paarden er in de opfok zette, een NRPSer en een Arabier. De Arabier stond altijd het grootste gedeelte van de dag in de hoek van het land in de buurt van onze paarden (ook allen Arabieren), het liefst zelfs direct naast de draad. De NRPSer mengde zich wel meer in de groep met Paints.