Voernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 20:23

Mocht het niet goed staan, sorry daarvoor.

Het gaat om mn shetlander, Oscar. Ik heb hem nu een ruime week als maatje voor Marissa, mijn haflinger. Hij is 16 en mn haf is 22. Hij is heel lief naar ons toe, naar Marissa ook. Behalve als er voer komt. Dan veranderd hij in een draak. Hij gaat dreigen, maar ook echt trappen. Niet naar mij maar altijd naar Marissa. Hij gaat echt aanvallen zodat hij als eerste krijgt en Marissa dus niks. Dit is dus niet de bedoeling.

Hij komt van een manege waar hij weg moest omdat hij daar dus voernijd liet zien naar mensen en kinderen. Maar daar niet tegen andere paarden. Hun vinden het dus ook raar. Daar beet hij dus.

Ik heb ze rustig aan elkaar laten wennen met een draadje ertussen. Dit ging prima, hij vond gras belangrijker omdat hij dat op de manege niet echt had. De volgende dag bij elkaar gezet, gelijk gras gegeven en hooi op 4 plekken. Ging prima. Tot de dag erna. Toen bleek dus dat hij de baas is, vind ik niet erg. Maar toen bleek dus ook de voernijd. Hij liet Marissa niet eten. Oke kan gebeuren, hij is er net en ze moeten nog wennen.

Nu dus een week verder en weinig veranderd. Ze krijgen hooi in de ochtend op meerder plekken in het land. S avonds krijgen ze gras met strookbegrazing, de breedte van mn land is zon 10 meter en geef dan 2 meter bij over de hele breedte. Dus ook ruimte zat. Maar evengoed staat mn merrie niet rustig en hij blijft dreigend. Zodra hij in haar buurt komt gaan zijn oren plat en loopt zij weg.

Ik weet t dus ff niet meer. Ik kan en wil ze niet apart zetten met eten, daar heb ik hem niet voor genomen. Ik zocht een maatje voor Marissa. Wie heeft er nog iedeen?

Janinevv

Re: Voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:27

Lastig!
Ik had ook shetlander bij mijn paard die ging in haar enkels bijten.
Ik heb zelf meerdere shetlanders dus nu staat andere bij gaat super, dus ik vind dit lastige situatie..

Vooral meerdere plekken blijven voeren.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 20:38

Doe ik dus ook. Ze hebben ruimte zat gelukkig.

Aanvulling: mn merrie heeft ppid en krijgt elke dag een handje voer in een emmer voor dr pilletje. Hij krijgt dus ook een emmer met een appel in stukjes. Als zijn emmer nog niet een leeg is gaat hij dus al naar mn merrie toe om haar dr emmer af te pakken. Vandaag was ik samen met mn vriend en heb ik Oscar dus aan zn halster vast gehouden zodat mn merrie rustig kon eten. Dit ging makkelijk, hij bleef netjes bij me. Maar hoe doe ik dat als ik alleen ben?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:46

Eventueel hem vastzetten ergens, of is dat niet mogelijk? Eventueel met zo'n steker die je in de grond kan duwen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 20:54

Aan een rope? Hmm nog niet over gedacht. Zou dat werken ja? Iemand ervaring ermee op het land met ander paard erbij los?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 20:58

Desnoods maak je even een klein blokje met draad en paaltjes en zet je hem daar in tijdens het voeren?.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 21:03

Ik kan m natuurlijk ook aan t hek binden met voeren. Alleen is dan het grasprobleem nog niet opgelost.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 22:50

Een week is nog niet lang he, kan soms best even duren hoor voor ze weten wat ze aan elkaar hebben.
Ik zou het nog even afwachten.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:02

Geef t n paar weken. Bij mij heeft het een maand geduurd en nog steeds jaagt de dominantere mijn kleine wel eens bij de hooinetten weg. Hij is nu ondertussen wel zover dat hij zich geen meters meer laat jagen maar gelijk een rondje draait en terugkeert naar de netten.

Je merrie zal nog even moeten leren haar plekje te claimen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:38

Een maandje bij een paard zetten die het hem wel afleert. :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 23:50

Dat heeft totaal geen zin, het gaat tussen Oscar en Marissa...die moeten het samen eens zien te worden!

Geef het even de tijd!
Een week is niks.

Wel zou ik Oscar even vastzetten tijdens het bijvoeren, gewoon met een touw aan een paaltje, duurt toch geen uur?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 00:36

Wij deden met meerdere paarden en emmers voer wasemmers gebruiken en dan met halstertouw vast aan het hoofd zeg maar. Zo konden ze weglopen met eigen emmer, en niet bij elkaar in de emmers zitten eten. Wellicht dat een optie. Kan ie ook niet bijten :D .

Dit soort emmers:
http://image.made-in-china.com/2f0j10Hv ... -Liter.jpg

En dan halstertouw tussen de handvaten en die dan weer om het hoofd. Zodat neuzen in emmers zitten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 01:25

pony zit vollop in de wenfase, gemiddeld genomen moet je rekenen op een week voor ieder jaar dat een paard oud is, tot hij/zij helemaal gewend is..

gewoon even scheiden tijdens het eten van de brokken en ik als ik het zo lees krijgen ze s avonds alleen gras erbij, geen ruwvoer meer? Misschien is het verstandig om s avonds ook gewoon nog een paar hopen ruwvoer neer te gooien?

Die van mij staat sinds kort met een merrie.. ze kenden elkaar van buitenritten, maar niet samen op weide (ruinen bij ruinen, merries bij merries).. Mijne wordt echter bijgevoerd, de merrie niet.. Poging een was dus gelijk haar snuit in zijn emmer te drukken.. consequent weggestuurd en inmiddels komt mijn pony brok halen en blijft de merrie waar ze is, ze komt niet eens meer proberen..

Met hooi geven moesten ze eerst een losse pluk geven aan die van mij, omdat de merrie hem niet bij de voerbak liet het eerste half uur, prima, dan kreeg hij eerst een privehoopje..

inmiddels zijn we drie weken verder, staan ze gewoon samen uit de bak te eten en de brokken wordt niet naar gehengeld door de merrie..

verschil is wel dat die van ons, s ochtends en s avonds ruwvoer krijgen + over ruime graasmogelijkheden beschikken (dit moet nog 'strook' worden.. maar wij kiezen voor 3 grote oppervlakten, in plaats van kleine stroken).

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 09:55

Is het een idee om de voeremmer van je merrie aan het hek vast te maken op haar hoogte en de shet daar niet bij kan?"
Hooi voer ik ook vanuit een plastic kist, voerbak aan de binnenzijde. Daar kon mijn shet niet bij.
Ook het hooi kan hij niet makkelijk bij, deze eet dus de gevallen resten op. Hierdoor wordt de shet ook niet te dik in de winter

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 10:16

Ze krijgen idd smorgens hooi en savonds gras. Heb wel,hooi gevoerd savonds maar dat lag er smorgens nog en kon ik dan weggooien. Zonde dus.

Ik zal hem vanavond vastzettenn aan het hek ofzo zodat ie niet bij Maris kan met het voeren.

Afwachten is dus eigenlijk het toverwoord? Mn merrie is dus echt bang van hem, vind ik zielig voor haar.

Ik zat ook nog te denken aan een graasmasker. Kan ie ook gelijk niet teveel eten. Maar werkt zon ding wel?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:31

Voernijd komt voornamelijk vanuit het idee dat het voer op raakt en hij dus niets meer heeft. Angst om zonder eten te zitten.
Hij zal moeten leren dat bij jou het voer niet opraakt en er dus altijd genoeg te eten is :)
Apart houden tijdens het eten is dus eigenlijk niet echt de oplossing van de oorzaak van het probleem. Wel van de symptomen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 10:33

Apart houden van het gras kan niet en wil ik ook niet. Wel van het voertje dat mn merrie krijgt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 10:36

Dan zou ik haar even apart nemen om het op te eten :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 10:36

Ik ga hem ff vastzetten op dat moment, maar hij krijgt zelf okk een emmertje hoor.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 19:17

Update,

Oscar gaat morgen terug naar de manege. Is een heel gezeik geweest maar uiteindelijk nemen ze m terug. Hij is te dominant tegenover mn merrie. Laat haar niet aan het gras en valt ook aan inmiddels. Ze heeft gewoon geen rust meer. Ze begint af te vallen en kwijnt weg. Dus voorlopig komt ze weer alleen te staan, tot rust komen. Dan ga ik wel weer een langzaam kijken of ik er iets bij wil.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:15

Oh wat rot zeg!
Staat je paardje nu alleen?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:17

Nu staan ze nog samen met een draad ertussen. Mn merrie is gelijk een stuk rustiger. En ja ze staat vanaf morgen weer alleen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:19

Jammer, maar beter :(:)
Je vindt vast wel een kameraadje voor haar waarmee het beter klikt!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 20:20

Ik hoop t nog steeds. Maar ben nu wel wat huiverig om er iets bij te zoeken eigenlijk. Heb mn meisje nog nooit zo ongelukkig gezien.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 20:22

Een week is veel te kort om te kunnen wennen :n bij ons duurde het 3 maanden voordat de rangorde en rust terug was gekeerd toen we er een merrie bij kregen. Onze ruin had eerst ook voernijd, nu eten ze met zijn drieën dichtbij elkaar. Ze eerste tijd de nieuwe merrie apart eten gegeven (draad ertussen). Ik vind persoonlijk dat je er snel op geeft en ze niet de tijd hebt gegeven om rangorde te bepalen.