Probleem uit de kudde halen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

byjou1983

Probleem uit de kudde halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 17:24

Ons Trio hangt heel erg aan elkaar, als ik iets met 1 van de 3 wil doen moet ik ze alledrie uit de wei halen.
Ik probeer al een tijdje om er 1 uit te halen , dan weer terug de wei op.
De 1 die ik meeneem draait compleet door en de 2 die achter blijven ook.

Maakt niet uit wie van de 3. Ik probeer geduldig te blijven en belonen als het 1 sec goed gaat.

Hebben jullie tips hoe dit op te lossen? En dan paard vriendelijk?

Bedankt alvast :)

MarlindeRooz

Re: Probleem uit de kudde halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:54

Blijven ze achter de omheining? Zo ja dan gewoon laten gaan. Krijgen er 3 beweging voor de prijs van 1. :P

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 17:59

MarlindeRooz schreef:
Blijven ze achter de omheining? Zo ja dan gewoon laten gaan. Krijgen er 3 beweging voor de prijs van 1. :P

Das een goeie

Zo heb ik het nog niet bekeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:05

Ik denk toch dat het een kwestie is van volhouden, ze zullen er toch aan moeten wennen. En wat Marlinde zegt :P Zolang ze zich niet kapot rennen op de weide of door de omheining vliegen, moet dat goedkomen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:07

Ik denk het idd gewoon een kwestie van doorzetten en wennen is.
Ik heb er 2 bij elkaar lopen, en haal ze nu iedere dag even uit elkaar.
De ene roept en gaat aan het lopen als ze alleen achter blijft, maar heeft geen neiging om door de draden heen te komen.
De andere roept alleen en staat met zijn neus in het gras. :+
Ik hoop dat ze vanzelf door gaan krijgen dat de ander altijd weer terug komt.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:16

Hier staan ze met z'n zevenen op de wei en dan nog als ik er eentje uit haal worden ze in de wei helemaal gek. Ze rennen heen en weer bokken een paar keer, er word wat geroepen maar al snel zijn ze weer rustig.

Gewoon doorpakken, ze wennen er vanzelf aan ;)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 10:26

Degene die achterblijven schreeuwen en rennen, dat vindt ik nog niet zo heel erg.
Maar degene die ik meeneem, schreeuwt draait en kan ik soms amper houden.

Halstertouwen kapot, paard aan de kletter.

En ik bijna een hartstilstand :(:)

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:28

Heel veel oefenen! Onze buren hadden dat ook en je moet heel hard zijn maar echt het paard bij je houden. beginnen met 1 min uit de wei, dan 2, dan 3, dan 4 etc.
na een maand al stukken beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:32

byjou1983 schreef:
Degene die achterblijven schreeuwen en rennen, dat vindt ik nog niet zo heel erg.
Maar degene die ik meeneem, schreeuwt draait en kan ik soms amper houden.

Halstertouwen kapot, paard aan de kletter.

En ik bijna een hartstilstand :(:)

Dat zal schrikken zijn ja. Zorg dan voor een goed halster, desnoods een correctiehalster zoals monty Roberts halster of een touwhalster, of hengstenketting ofzo.

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:45

De tips die hier gegeven worden zijn echt super!
Echter heb ik hetzelfde probleem met 2 pony's, waarvan degene die achterblijft wél door de omheining gaat. En dan staan ze op de snelweg. Het is erg vervelend om ze beide uit de wei te moeten nemen omdat het best een stukje lopen is met een hoop touwtjes tussendoor en dan ook nog 2 gekke pony's aan de hand die met elkaar lopen te klieren. De stalker weghalen is geen optie want zodra je die mee wil nemen gaat hij staken (tot steigeren toe). Ik ben een beetje radeloos dus op het moment is het roeien met de riemen die we hebben maar ideaal is anders :=

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:02

Diegene die je mee neemt en zich misdraagt opvoeden ~~}> De rest laten gaan zolang ze in de weide blijven

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:04

Gwahir schreef:
Diegene die je mee neemt en zich misdraagt opvoeden ~~}> De rest laten gaan zolang ze in de weide blijven

Ik moet zeggen dat ik me niet erg veilig voelde met een gericht steigerend paard uit staking naast me :=
Ik ben wellicht ook niet het persoon om een paard op te voeden

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:11

Dat snap ik. Tegen de tijd dat het paard steigert is er al veel eerder iets mis gegaan in jullie onderlige verhouding. Hij moet op jou letten als jij hem aan de hand hebt. Dus buiten deze situatie beginnen met grondwerk en gehoorzaamheid, uitbreiden naar situaties die lastiger zijn en op tijd zijn in je correcties.
Als je jezelf er niet zeker over voelt, Hulp inschakelen :)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:22

Gwahir schreef:
Dat snap ik. Tegen de tijd dat het paard steigert is er al veel eerder iets mis gegaan in jullie onderlige verhouding. Hij moet op jou letten als jij hem aan de hand hebt. Dus buiten deze situatie beginnen met grondwerk en gehoorzaamheid, uitbreiden naar situaties die lastiger zijn en op tijd zijn in je correcties.
Als je jezelf er niet zeker over voelt, Hulp inschakelen :)

Denk je dat het dan nuttig is om in de wei al grondwerk te doen? Zodra ik hem weghaal begint hij namelijk extreem te zijn. Ik zit al langere tijd te kijken naar iemand die mij meer kan leren over grondwerk, maar weet eigenlijk niet wie er nou echt verstand van hebben of zo.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 14:52

Gwahir schreef:

Wellicht een domme vraag :o Maar hoe het beste?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:56

heel bokt cliche, maar ik denk dat hij je niet echt ziet als leider. Probeer eens meer tijd te besteden aan grondwerk. Dit hoeft niet in de bak maar gewoon op het erf. Bewust zijn van jouw houding. Gewoon vastberaden doorlopen en niet reageren op zijn gedrag.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:01

MarlindeRooz schreef:
heel bokt cliche, maar ik denk dat hij je niet echt ziet als leider. Probeer eens meer tijd te besteden aan grondwerk. Dit hoeft niet in de bak maar gewoon op het erf. Bewust zijn van jouw houding. Gewoon vastberaden doorlopen en niet reageren op zijn gedrag.

Daar ben ik me heel erg van bewust, ik ga dat zeker proberen! Bedankt voor de tip.
Moet daar eerst maar eens mee aan de slag.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:21

Bit indoen in plaats van halster. De twee die achterblijven worden gewoonlijk wel rustig als je uit het zicht bent. Met een bit in heb je toch iets meer te zeggen. En na een tijdje snappen ze de regels dan wel. Bit = werken. Werkt bij mij vrij goed hoor. De achterblijvers roepen wel eens en lopen eens over en weer maar de rust keert vrij rap terug en degene die uit de kudde gaat, weet dat er gewerkt moet worden. En die gaan allemaal rustig mee.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:31

Voer je ze nog bij naast het gras? Zoja, neem ze er dan elke dag 1 voor 1 uit en geef ze dan buiten bereik van de rest hun eten. En daarna gewoon weer bij de groep. Zo maak je al een klein beginnetje.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 16:24

Lunamoon schreef:
Bit indoen in plaats van halster. De twee die achterblijven worden gewoonlijk wel rustig als je uit het zicht bent. Met een bit in heb je toch iets meer te zeggen. En na een tijdje snappen ze de regels dan wel. Bit = werken. Werkt bij mij vrij goed hoor. De achterblijvers roepen wel eens en lopen eens over en weer maar de rust keert vrij rap terug en degene die uit de kudde gaat, weet dat er gewerkt moet worden. En die gaan allemaal rustig mee.

Dat is wel een goede tip, zodra hij zijn bit in heeft is het een heel ander paard.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 16:24

CaPrIoLe`79 schreef:
Voer je ze nog bij naast het gras? Zoja, neem ze er dan elke dag 1 voor 1 uit en geef ze dan buiten bereik van de rest hun eten. En daarna gewoon weer bij de groep. Zo maak je al een klein beginnetje.

Nee ik voer op dit moment niet meer bij, genoeg gras op de weides.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:37

Gewoon laten staan, als ze zich niet verwonden.
Hier staat een groepje van 3. Twee jaarlingen en 1 oude merrie. Ze kunnen op een bepaalde manier niet met en niet zonder elkaar.

En even op hun donder geven als ze zo irritant doen met meenemen. Een normaal paard mag ze lang als mogelijk bij zijn maatje staan, maar hij moet dat moment dat ze éven weg gaan ook gewoon normaal kunnen gedragen. :o

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:42

Lekker laten rennen en krijsen, ze worden vanzelf wel rustig.

Degene die je mee hebt op dat moment inderdaad even vertellen dat ie heus niet dood gaat zonder vriendjes. Ik zou m ook eens flink op zn donder geven := Dusdanig bij je wegrennen dat halstertouwen breken is niet ok. Hij kan de hele dag met zn vriendjes zijn, op dat moment luisterd ie maar lekker even naar jou en gedraagt ie zich.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 16:43

prugelpiet schreef:
Lekker laten rennen en krijsen, ze worden vanzelf wel rustig.

Degene die je mee hebt op dat moment inderdaad even vertellen dat ie heus niet dood gaat zonder vriendjes. Ik zou m ook eens flink op zn donder geven := Dusdanig bij je wegrennen dat halstertouwen breken is niet ok. Hij kan de hele dag met zn vriendjes zijn, op dat moment luisterd ie maar lekker even naar jou en gedraagt ie zich.

Dat is nu het punt, hoe moet ik hem dan straffen?
En ook zo dat het duidelijk is.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:39

Straffen wanneer het gedrag al zo extreem is (bijv lostrekken en er vandoor gaan) is veel lastiger dan bij de basis beginnen. Hoe is de paard verder in de omgang? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als hij ergens bang voor is, neemt hij dan leiding van jou aan of trekt hij zijn eigen plan? Grondwerk kan hierbij echt de sleutel zijn waardoor jij de leider wordt en het dus oké wordt om jou te volgen weg bij de rest van de kudde. Les nemen lijkt me hierbij essentieel als je er zelf nog niet veel ervaring mee hebt.
Zoals boven gezegd kun je de oefeningen in steeds lastigere situaties gaan toepassen, en in de wei al beginnen is een goede optie. Bijvoorbeeld als je richting het hek gaat maar nog niet er uit etc.