Krijg shetlander echt niet te pakken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eqxsam

Krijg shetlander echt niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:16

Hoi! Ik wordt echt een beetje radeloos... Ik heb echt een hele lieve verzorgshetlander. Sofietje. Aan het begin (2,5 jaar terug) was ze aan niks gewend. Heb haar vertrouwen wel gewonnen maar ze twijfelt altijd nog... Behalve als ik haar aan het halster heb, dan kan ik haar overal rustig aanraken en doen. Dan vind ze een zweepje niet meer eng etc. Maar zodra ze niet gehalsterd is, slaat dat om. Ze shaked dan van spanning als ik in haar stal kom en rent ze naar buiten, naar haar 'mini paddock'. Ook in de wei. Ik krijg haar echt niet te pakken! Ik heb al zo veel geprobeerd. Haar rustig benaderen en op me hurken, met voer enzo. Maar ze rent gewoon weg en laat me echt niet in de buurt komen.. Hierdoor heb ik het gevoel dat ze me echt niet leuk vind :( Soms heb ik dan pas na 2 uur resultaat.. Ik baal hier echt van want het is echt een schat en vind vrijheidsdressuur enzo heel leuk en vind (stiekem) aandacht fantastisch!! Heeft iemand tips??

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:20

Reageert ze ook zo op de eigenaar of alleen op jou?

En hoe reageren de andere pony's op haar gedrag?
Gaan ze meerennen of blijven ze rustig staan?
Wat doet Sofie als je een andere pony pakt?

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:24

De eigenaar woont niet in de buurt dus die komt nooit .. Ik verzorg haar met mijn beste vriendin en ze doet dit ook tegen haar. Ook tegen andere personen. Andere pony's en paarden rennen niet mee. Soms haar jaarling van 2. Als ik dan bijvoorbeeld die jaarling (Lilly) meeneem, kijkt ze me even aan maar doet verder niks en blijft staan. Zoals vanmiddag keek ze me even aan en ging rustig weer verder met eten.

Shirley

Re: Krijg shetlander echt niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:27

Een jaarling van 2? ;)

En als je Lilly aan het halster hebt en dan met haar naar Sofie loopt, kun je haar dan niet rustig pakken?
Moet je wel samen zijn, dat is handiger.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:30

Haha verkeerd? Sorry! Snap dat jaarling / veulen ding echt al zo lang nog niet Ene zegt jaarling andere zegt veulen.. Geen idee..

Om op het onderwerp terug te komen, dat hebben we vaker geprobeerd maar het boeit haar niet zo.. Ze blijft hetzelfde gedrag vertonen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:48

Ponys kunnen activiteiten niet leuk vinden, maar pony hebben geen voorkeuren voor mensen. Die pony loopt niet weg omdat hij jou niet leuk vind. Misschien vind hij het wel een leuk spelletje, hij is nog jong en spelen is geweldig.
Misschien wil de pony liever in de wei blijven, dicht bij de rest van zijn groepje of wil hij graag eten.. De reden dat hij niet bij jou komt hoeft helemaal niet aan jou te liggen.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:51

Het gaat over sofie, zij is ongeveer 10 jaar. Ik heb niet het gevoel dat ze wegloopt om te spelen, maar omdat ze het eng/spannend vind. Natuurlijk snap ik dat, maar ben op zoek naar tips om haar te laten zien dat ik niet eng ben en alleen maar vriendelijk contact wil. Ik ga morgen zonder halster het land denk in om haar rustig te benaderen... Is dat een goede start denken jullie?

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 18:53

En ik denk niet dat het ligt aan het feit dat ze de activiteiten niet leuk vind. Want ik wissel oefeningen enzo en gewoon leuke dingen heel erg af. Ene keer naar het park, springen, alleen poetsen, grondwerk etc.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:53

Ik heb ook een merrie gehad die ik niet in de weide kon pakken, rijden etc ging prima eens ik haar had maar om 1 of andere manier was weide een 'probleem'. Ik ben dan 1x echt een halve dag in de weide gaan zitten tot ze zelf naar mij is gekomen uit oprechte interesse. Sindsdien was ze veel sneller mee te krijgen.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:34

Ik heb gewoon het gevoel alsof ze het eng vind

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:45

Ik zou ook eens proberen om een gewoon haar proberen te aaien en troetelen zonder een halster aan te doen en ook echt aan het werk te gaan, misschien associeert ze jou nu met aan het 'werk' gaan :)

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:46

Oke dat ga ik morgen meteen proberen! Bedankt! Andere tips zijn nog welkom :)

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:55

Je zegt dat ze vrijheiddressuur leuk vindt, kent ze de 'touch'? Is een ideetje dat zomaar in mij opkomt, maar als je haar de touch leert en ze dit ook op afstand kan, heb je altijd een middel om haar naar je toe te roepen. Voordat je haar dit kan leren moet je haar echter wel een aantal keer weer in handen gehad hebben....

En anders zou ik inderdaad het weiland in gaan en wachten tot ze naar je toe komt. Hoe lang dit ook duurt.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:57

Nee ik weet niet wat de touch is :). Ze staat soms met een aantal shetlanders is een kleiner land, maar niet altijd want soms moet ze gewoon bij de andere geen idee waarom. Morgen staat ze in het wat kleinere land waar bij is veel fijner kan oefenen omdat er geen grote paarden om me heen zijn en dit gewoon een kleinere ruimte is!

Kan je uitleggen wat de touch is??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:03

Ik heb een mishandelde pony die al langer bij mij is dan hij ooit mishandeld is geweest (hij was vier toen hij bij mij kwam en is nu negen) en die kan ik in de stal alleeen pakken als ik eerst een touw over zijn hals leg en heel rustig blijf en heel kleine bewegingen maak.Soms steekt hij zijn nesu zelf al in het halster als ik voor hem sta, maar niet als hij nerveus is.
Tot nu toe is het me niet gelukt om hem in de wei te pakken, hoewel het er gisteren op leek dat hij zich wel zou laten pakken (maar toen kwam ik voor een ander paard).
Ik heb het voordeel dat alle paarden tegelijkertijd naar binnen gaan en dan gaan hij gewoon mee en zijn eigen stal in.

In het begin heb ik hem wel buiten gelaten met een halster om met een stuk touw er aan, toen kon ik hem wel pakken, maar het is gewoon niet echt veilig om een paard met een halster om in de wei te laten.

Ik heb hier nu ook een Franse draver staan die ik niet kon pakken, maar sinds die weet dat ik worteltjes bij me heb, laat hij zich makkelijk pakken en komt zelfs van ver al naar me toe.

In elk geval moet je proberen routine in te bouwen, dus bv elke dag om ongeveer dezelfde tijd een (stukje) worteltje geven, ook als je haar niet wil pakken. Dan is ze zo met dat worteltje bezig dat de angst of weerstand niet op de eerste plek komt en dan kun je haar rustiger pakken. Sla ook gewoon eens over. Als ze niet meer denkt "halster= werk" maar "dat mens=worteltje" heb je al wat gewonnen. Als het dan ook nog halster=worteltje wordt omdat je na het halster omdoen een worteltje geeft, moet je probleem verholpen zijn.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:09

Bedankt voor je reactie Lusitana.

Deze shetlander is vroeger ook mishandeld en zou drachtig naar de slacht gaan..

In stal moet ik haar ook heel rustig benaderen en een touwtje om haar hals leggen. Ze stopt dan zelf ook haar neus in het halster. Bij ons gaan ze ook allemaal tegelijk naar binnen, maar dat is altijd pas rond 6/7 uur... En ik ben er vaak van 10 uur sochtends tot 6/7 uur Dus dat is niet ideaal Ik laat morgen een berichtje achter hoe het ging

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:13

Tja, ik heb het geluk dat ik zelf beslis hoelaat de paarden naar binnen gaan, het is mijn eigen stal...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:31

Belangrijk is het hier om het paard niet te overvragen. Je gaat werken met pressure en release. Je wandelt op je paard af en gaat nooit sneller dan een vast uitgekozen wandel tempo.
Als je paard van je weg begint te wandelen volg je op het tempo. Hoe snel je paard ook gaat, je gaat niet sneller dan een normale stap. Hierbij snijd je de bochten af. Als het paard vertraagt, stop je enkele seconden, waarna je terug op je tempo op het paard begint af te stappen. Draait je paard zijn hoofd in jou richting, dan doe je hetzelfde. Als je paard stopt, zet je onmogelijk een stap achteruit en wacht even. Begint je paard weer te wandelen, dan wandel jij ook onmiddellijk verder naar het paard. Als het paard blijft staan dan ga je na even gewacht te hebben terug op het paard af.
Uitgebreidere info staat op mijn blog.
Onthoud echter in dit geval dat we de druk nooit gaan opdrijven zoals in mijn blog staat vermeld ongeveer half weg. Ongeacht hoe snel het paard weg loopt of hoe lang het duurt, bij een paard met angst gaan we nooit de druk opvoeren bij het weglopen.

Veel succes.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:36

stukje afmaken of een tijdje met zijn 2 en gaan en haar in een hoekje drijven, en gelijk brok geven bij het vastpakken. en het liefst dit 2 of meer keer per dag.

doorzetten/consequent/geen angst laten zien/ op tijd belonen etc.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:07

StalNollie schreef:
stukje afmaken of een tijdje met zijn 2 en gaan en haar in een hoekje drijven, en gelijk brok geven bij het vastpakken. en het liefst dit 2 of meer keer per dag.

doorzetten/consequent/geen angst laten zien/ op tijd belonen etc.

In een hoek drijven gaat echt niet lukken met een echt bange pony. Die gaat vlak langs of over je heen om te ontsnappen, of door de omheining.
Het is ook niet de bedoeling om zo´n pony doodsangst aan te jagen voordat je hem hebt.
Een mishandelde pony reageert vanuit angst en paniek. Het is geen dwarsheid.
Daar moet wel rekening meegehouden.

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 13:49

Dat werkt idd niet bij haar, sowieso vind ik dat geen fijn plan voor haar. Bedankt! Ik ga nu op dit moment naar het weiland toe, net stond ze nog in gaar stal en kon ik dr gewoon aaien en moest ze helemaal hinniken, ze doet het idd niet dus om dwars te zitten

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 14:17

Kleine update! Net het landje ingegaan naar Sofie en de tips van jensvl. Na 10/15 minuten durfde ze het eerste stukje appel uit mn hand te geven, dan liep ik even weg en benaderde haar rustig. Ook hier bleef ze staan, wel heel twijfelig. Hierbij werk ik ook met de clicker! Daarna naar een ander paardje gelopen en ook een stukje gegeven. Daarna liep ik weg en ging gewoon even zitten, wat ze heel raar vond! Ze keek me de hele tijd aan van : Huh? Ga je me niet pakken? Daarna liep ik eerst weer naar het andere paardje en daarna naar haar, 2e keer schrok ze van de clicker en sprong weg, maar draaide zich daarna weer om om een stukje appel te halen. Ben nu even uit het weiland en herhaal dit nog eens, zonder halster en als ze niet meer zo twijfelt loop ik weer even weg en pak alleen een touwtje.

myhorsemybae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:36

als ik mijn pony niet te pakken krijg, als ze wegloopt doe ik aslof ik met haar spaal, ik loop dr achterna en dan houd ze wel op. of ik pak gwn biks :)

eqxsam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 14:09

Tot nu toe is het gelukt!!! Heb haar te pakken gekregen

inekebebingh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:36

Fijn!