Hoe paard enthousiast krijgen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Hoe paard enthousiast krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:23

Hallo,

Ik heb een 12 jarige tinker die al 9 jaar in mijn bezit is. De eerste jaren dat ik hem had waren niet simpel en heeft 2-3 jaar geduurd eerdat we een echt team waren.

Ik heb eerst dressuur gedaan met hem maar hij vond hier echt niks aan. Toen overgestapt naar western en dat bleek voor ons beide beter te werken. Het bleef echter moeilijk om hem enthousiast te houden dus ik deed heel veel afwisselen met hem. Vooral buitenritten maken vond hij prettig. Toen mijn lesgever wegens priveredenen stopte, ben ik ook eigenlijk grotendeels gestopt met het bakwerk. Brandon vond bakwerk toch niet superleuk en het was echt moeilijk om hem daar enthousiast voor te maken.

Dus de laatste jaren vooral heel veel bosritjes gemaakt en zo heel afentoe wat bakwerk. Als ik sporadisch bakwerk deed, wisselde ik af tussen longeren met pessoa/dubbele longe of onder het zadel wat lichte training. Nog steeds was hij erg moeilijk enthousiast te krijgen hiervoor. Ik miste het trainen wel(nog steeds trouwens) maar ik vind het fijner als mijn paard gelukkig is tijdens het werk dus ik maak vooral veel bosritjes.

Sinds november staan we op een nieuwe stalling. Sinds hij hier staat zit hij echt super in zijn vel. Hij is kuddeleider en heeft een heel goed maatje in de kudde. Hij glanst ontzettend hard en je ziet aan alles dat hij super gelukkig is hier.
leen is hij nu echt nergens meer enthousiast voor. Een borstelbeurt afentoe lijkt hij leuk te vinden maar daar blijft het ook bij. Voor bakwerk, of het nu rijden, longeren,grondwerk of vd is, is hij helemaal niet meer enthousiast. Ik probeer steeds dingen anders aan te pakken maar het lijkt niets uit te halen. Zelfs voor een lekker buitenritje is hij niet meer zo enthousiast. Hij vindt alleen de terugweg leuk want dan weet hij dat we snel terug op stal zijn.

Ik wordt er ondertussen moedeloos van en verlies mijn plezier in het rijden eigenlijk. Vroeger reed ik 4-5 keer per week. Nu misschien 1 keer en zelfs daar zie ik vaak tegenop omdat rijden met een paard die er geen zin in heeft niet leuk is.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt? En iemand tips om het terug leuk te maken?

Gr hanne

vilheide

Re: Hoe paard enthousiast krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:27

Maar ook tijdens een bosrit kun je trainingsgericht aan het werk zijn. Ik rij ook bijna nooit in een bak maar doe veel oefeningen gewoon in het bos. Een grote open vlakte met een paar dikke bomen zijn ideaal om voltes omheen te rijden. Zo hou ik ook de bosritje gevarieerd.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:31

vilheide schreef:
Maar ook tijdens een bosrit kun je trainingsgericht aan het werk zijn. Ik rij ook bijna nooit in een bak maar doe veel oefeningen gewoon in het bos. Een grote open vlakte met een paar dikke bomen zijn ideaal om voltes omheen te rijden. Zo hou ik ook de bosritje gevarieerd.

Ook al geprobeerd maar dit vindt hij ook absoluut niet leuk. Normaal vond hij bosritten echt geweldig. Het is ook een fijn paard in het bos. Luisterd goed en is fijn verkeersmak. Alleen nu op de nieuwe stalling lijkt het alsof hij alleen in de kudde/op de wei staan leuk vindt.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:34

En springen? Ik rijd er ook 1 die niet zo heel enthousiast te krijgen is, tenzij je balkjes en hindernissen neer legt. ( Oke als je haar aan het werk zet vind ze het leuk, rond hobbelen wat minder) Zodra er een hindernis staat wordt ze pittig. Wellicht te proberen?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:36

En hoe is hij als zijn maatje mee gaat op buitenrit?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 14:42

Springen hebben we geprobeerd. Zelfde als al de rest. Hij vindt er niet zoveel aan. Bovendien heeft hij geen respect voor het hout. Dus hij loopt eerder de balken er vanaf dan dat hij springt. Een boomstam in het bos vindt hij dan wel weer leuk. Maar als je dat bv 3x achter mekaar doet dan is het enthousiasme weg.
Zijn maatje ben ik nu ( opnieuw) aan het beleren voor de eigenaresse dus die kan ik nog niet meepakken. Hoop dat binnenkort te kunnen doen maar de eigenaresse van dat paard is bang aangelegd dus moet nog even zien hoe dat gaat verlopen

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:46

nieky1993 schreef:
Springen hebben we geprobeerd. Zelfde als al de rest. Hij vindt er niet zoveel aan. Bovendien heeft hij geen respect voor het hout. Dus hij loopt eerder de balken er vanaf dan dat hij springt. Een boomstam in het bos vindt hij dan wel weer leuk. Maar als je dat bv 3x achter mekaar doet dan is het enthousiasme weg.
Zijn maatje ben ik nu ( opnieuw) aan het beleren voor de eigenaresse dus die kan ik nog niet meepakken. Hoop dat binnenkort te kunnen doen maar de eigenaresse van dat paard is bang aangelegd dus moet nog even zien hoe dat gaat verlopen

En als je zijn maatje eventueel meeneemt als handpaard?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:46

nieky1993 schreef:
Vroeger reed ik 4-5 keer per week. Nu misschien 1 keer en zelfs daar zie ik vaak tegenop omdat rijden met een paard die er geen zin in heeft niet leuk is.

Paarden zijn enorme gewoonte dieren EN ze spiegelend de mens erg goed. Dus als jij hem 1x per week uit z'n routine trekt terwijl je er zelf niet zoveel zin in hebt is het logisch dat het paard ook niet enthousiast wordt.

Toen ik jong was (vorig jaar of zo O:) ) en we reden maar af en toe moesten we de pony's gaan vangen. Reden we bijna elke dag hoefden we maar te fluiten of ze kwamen al naar het hek.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 14:57

Ik rij er 1 die liever lui dan moe is, die moet ik gewoon kei hard aan het werk zetten. Hoe harder hij werkt, hoe enthousiaster hij wordt. Dus niet, kijken wat het paard wil en je daarop aanpassen. Hij is nogal een baasje op de wei maar als ik er ben ben ik de baas en moet hij gewoon luisteren. Dat geeft hem ook rust in de kop.

Ik zou een ambitieus doel voor ogen nemen en daar naartoe gaan werken dmv lessen/clinics en trainingen. Misschien krijg je hem zo weer enthousiaster. En hem natuurlijk de hemel in prijzen als hij iets goed doet!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:00

Beloon jij je paard wel gericht?

Veel paarden vinden er niks aan omdat ze ook niet goed beloont worden.

buurmann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:07

ja belonen leren ze van omdat ze het dan l;euker vinden

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 15:11

Zijn maatje ga ik binnenkort proberen als handpaard mee te pakken. Maar dan moet het eerst eens een paar dagen droog zijn. Bovendien heb ik het hypermobiliteitssyndroom dus als ik een slechte dag heb zit rijden er niet in helaas. Op dat gebied vindt ik het wel fijn dat brandon zo nuchter is. Als ik een slechte periode heb en ff niet kan rijden, kan ik hem erna gewoon opzadelen en een ritje maken. Hij zal niet snel gek doen.

Als ik meerdere dagen rijd loopt em juist weg als ik hem haal op de wei :') vroeger toen ik 4-5 keer per week reed had ik meer moeite met vangen als wat anders. Nu blijft hij staan als ik hem haal, hinnikt heel soms zelfs. Bovendien weet ik nooit wanneer ik kan rijden. Ik moet dit dag per dag aankijken hoe mijn lichaam aanvoelt ( en werken moet helaas ook).

Vndg heb ik vrij dus ik dacht even in de bak wat te doen aangezien het regende. Ik was best enthousiast en had zin om wat te rijden. Maar terwijl ik hem stond te poetsen merkte ik al dat zijn aandacht niet bij mij lag. Hij was alleen maar uit het raampje aan het kijken naar de kudde. Dus ik besloot niet te gaan rijden maar even in de bak wat grondwerk/vd te doen. Kijken of ik hem enthousiast kreeg. Hij was wel geteld 5 min geinteresseerd bij de vd ( ik had snoepjes als beloning...) en daarna was zijn interesse weg

Belonen ben ik nu meer mee begonnen. Haal hem met een snoepje uit de wei en als hij goed reageerd op iets beloon ik hem. Maar dat lijkt een averrechts effect te hebben, begint een beetje te verwend te worden....

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 15:14

Dee_Es schreef:
Ik rij er 1 die liever lui dan moe is, die moet ik gewoon kei hard aan het werk zetten. Hoe harder hij werkt, hoe enthousiaster hij wordt. Dus niet, kijken wat het paard wil en je daarop aanpassen. Hij is nogal een baasje op de wei maar als ik er ben ben ik de baas en moet hij gewoon luisteren. Dat geeft hem ook rust in de kop.

Ik zou een ambitieus doel voor ogen nemen en daar naartoe gaan werken dmv lessen/clinics en trainingen. Misschien krijg je hem zo weer enthousiaster. En hem natuurlijk de hemel in prijzen als hij iets goed doet!

Zelfs zou ik dit doodgraag willen. Maar ik heb dit al gedaan vroeger en daar werd hij niet gelukkiger van. Op en gegeven moment liet hij zich zelfs niet meer op de trailer laden als we naar een training/wedstrijd gingen. Nu ik daarmee gestopt ben weet hij dat de trailer betekent dat we een bosrit ergens anders gaan maken en loopt hij er wel op. Bovendien ben ik niet helemaal gezond dus ik ben afhankelijk van mijn lijf.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:21

Je staat nog niet zo heel lang op deze nieuwe stal toch? Geef hem anders eens een maandje vakantie, dus niet rijden, poetsen of tutten maar echt met rust laten. Hooguit eens een keer naar hem op de wei lopen en een aai of snoepje geven.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:24

Ik dacht het ook bij dit paard dat ze het werk niet leuk (waardoor ik ook niet zo enthousiast was en ze dus spiegelt inderdaad) vond maar als ze goed aan het werk gezet wordt wordt ze fanatiek. Misschien heb ik erover heen gelezen maar heb je les? Lastig...

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 15:27

vilheide schreef:
Je staat nog niet zo heel lang op deze nieuwe stal toch? Geef hem anders eens een maandje vakantie, dus niet rijden, poetsen of tutten maar echt met rust laten. Hooguit eens een keer naar hem op de wei lopen en een aai of snoepje geven.

Sinds november idd. Hier heb ik ook al aan gedacht, hem gewoon even met rust laten. Maar ik moet hem een keer per 1-2 weken uit de wei halen voor te opnieuw te vlechten. Hij kan niet met losse manen op de wei. Zijn manen zijn te dik/lang. Met losse manen zweet hij en hij eet zijn manen dan op :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:28

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:30

Bij dit soort paarden is afwisseling en korte sessies het toverwoord. Je had 5 minuten zijn aandacht, laat het daar dan bij. De volgende dag weer 5 minuten. Ga ook veel op straat met hem, daar is veel te zien en wordt hij wat meer geprikkeld als in het bos. Als hij dan alleen op de terugweg sneller gaat, heb je toch al een halve sessie wat meer snelheid.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:33

Ik zou niet meteen gaan belonen met snoepjes (om misbruik te voorkomen). Je paard hoort het echt wel in je stem als jij 'Ja jongen, goedzo!' zegt. Of een klopje in de hals. Als ik rij dan doe ik ook vaak 'beetjes'. Een klein stukje schouder binnenwaarts, doet die dat goed? Belonen! Eventjes stappen aan de lange teugel. Dan terug oppakken, beetje wijken, beetje verruimen, beetje terug, beetje volte's, blablabla... niet te veel MOETEN en veel ''Ja, flinke knapperd''

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 15:37

Ik heb vroeger les gehad maar mijn trainer is toen gestopt en ik eigenlijk ook toen. Brandon vond dat bakwerk toen ook al niet zo interressant en aangezien je in mijn omgeving niet makkelijk een western (reining)lesgever vindt ( die geen 50 euro vraagt), heb ik mij gewoon gefocussed op wat brandon leuk vindt: buitenritjes.

Ik ben ook echt hartstikke gek op hem. Het is een heel fijn paard om te hebben. Kan ook echt op hem vertroywen en we hebben al heel veel doorstaan. Ga zeker je topic straks, als ik thuis ben, lezen.

Kwa vd/longeren/grondwerk kan ik wel sessies van 5 min per keer houden maar hoe doe je dat dan met rijden?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:39

nieky1993 schreef:
vilheide schreef:

Sinds november idd. Hier heb ik ook al aan gedacht, hem gewoon even met rust laten. Maar ik moet hem een keer per 1-2 weken uit de wei halen voor te opnieuw te vlechten. Hij kan niet met losse manen op de wei. Zijn manen zijn te dik/lang. Met losse manen zweet hij en hij eet zijn manen dan op :')

Ik zie in je profiel dat hij ooit korte manen heeft gehad, stond hem best leuk. De oplossing voor je probleempje. _O-

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 15:40

SETEFURII schreef:
Ik zou niet meteen gaan belonen met snoepjes (om misbruik te voorkomen). Je paard hoort het echt wel in je stem als jij 'Ja jongen, goedzo!' zegt. Of een klopje in de hals. Als ik rij dan doe ik ook vaak 'beetjes'. Een klein stukje schouder binnenwaarts, doet die dat goed? Belonen! Eventjes stappen aan de lange teugel. Dan terug oppakken, beetje wijken, beetje verruimen, beetje terug, beetje volte's, blablabla... niet te veel MOETEN en veel ''Ja, flinke knapperd''

Vroeger deed ik idd alleen maar op stem belonen aangezien hij hebberig werd van snoepjes. Sinds dit jaar beloon ik met snoepjes. Dit was eigenlijk puur om te zien of hij wel wou werken voor een snoepje. Maar dat is dus ook niet echt.

Vilheide: ookal aan gedacht maar heb ze net lang dus vind het zo zonde hihi

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:45

Ja je stapt op en laat die teugel lekker lang voor een rondje of 2 linksom en 2 rechtsom, en dan ga je fijn alleen op evenwichtshulpen (zit en been) wenden. Weet niet hoe dat in de western zit maar ik geloof jat een diagonaal en een gebroken lijn en wat voltes aan een doorhangende teugel geen kwaad kunnen. en dan heeft hij al een warm-up gehad zonder te veel narigheid. Dan kan je ofwel oppakken in stap of draf en dat wat doorwerken (eerst wat vwnw, dan wat opnemen en schakelen in je stap/draf.) Beetje hetzelfde, je kan je paard in stap echt wel na laten geven. En als je hem hebt kunnen 'oppakken' en eigenlijk klaar bent voor het échte werk. Als je paard helemaal losjes is om een keertje door te kunnen rijden, dan beloon je hem en stap je aan de losse teugel, een rondje. En dan neem je hem terug op. Kan zijn dat die niet meer zo lekker los is, maar dan werk je terug aan het vorige. Kan zijn dat die het sneller doet, dan beloon je terug fijn en ga je nét dat stapje verder, maar niet te ver. en dan opnieuw een rondje aan de lange teugel en terug opnemen. Zo draaf ik soms aan, ga ik een volledige lange zijden dikke middendraf, de volgende zijde pak ik heb terug fijn op en rij dan zoveel mogelijk overgangen op die lange zijde. En de volgende terug een diagonaal en de andere kant hetzelfde, en dan weer stappen. En zo zijn er wel 1000 oefeningen die je kan doen en belonen. :)

Ik geef wel eens een suikertje na het werk of als die iets verschrikkelijk goed heeft gedaan. Maar altijd voorafgegaan door 'Ja, goed zo!' en een schouderklopje.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 15:46

nieky1993 schreef:
Ik heb vroeger les gehad maar mijn trainer is toen gestopt en ik eigenlijk ook toen. Brandon vond dat bakwerk toen ook al niet zo interressant en aangezien je in mijn omgeving niet makkelijk een western (reining)lesgever vindt ( die geen 50 euro vraagt), heb ik mij gewoon gefocussed op wat brandon leuk vindt: buitenritjes.

Ik ben ook echt hartstikke gek op hem. Het is een heel fijn paard om te hebben. Kan ook echt op hem vertroywen en we hebben al heel veel doorstaan. Ga zeker je topic straks, als ik thuis ben, lezen.

Kwa vd/longeren/grondwerk kan ik wel sessies van 5 min per keer houden maar hoe doe je dat dan met rijden?

Voor het rijden geldt hetzelfde, stoppen voordat hij zijn aandacht of enthousiasme verliest. Als is dat maar 5 minuten, het wordt vanzelf meer. Wel geduld hebben en het leuk voor hem houden. Als hij bijvoorbeeld springen leuk vindt, maar na drie sprongen geen zin heeft, al na twee sprongen stoppen. Probeer je paard daarin te lezen. Ga ook met hem aan de hand wandelen en zonder zadel rijden. Doe geen dag hetzelfde en prikkel hem veel, maar houd het kort.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 16:28

nieky1993 schreef:

Er is ook meer dan western en reining hé. Misschien vindt hij TREC oefeningetjes interessanter of iets richting Working Equitation? Zag laatst iets op bokt voorbij komen over boogschieten te paard. Zou hij zo iets wat vinden?

Het jonkie coachen (handpaard) is inderdaad ook een leuk idee. Sommige paarden nemen zo'n opvoed-rol heel serieus.