Zou mijn ruin toch een klophengst kunnen zijn?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Zou mijn ruin toch een klophengst kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:04

Als het niet juist staat, sorry!
Hey... Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn ruin Diallo staat voor het eerst dit jaar dat ik hem heb gekocht bij twee merrie's. Een van de merrie's begon hem vorige week wat uit te dagen. Nu, zit Diallo al bijna 3 dagen op deze ene merrie te dekken. Jup, er helemaal in.. :Y) Diallo zijn gedrag is ook veranderd. Ik kan heel moeilijk iets met hem aanvangen, zowel tijdens het rijden als aan de longe neemt hij graag wat bokkensprongen, en dit wordt sinds het dekken alleen maar erger. Aangezien ik de derde eigenares ben van Diallo weet ik dat hij vrij vroeg gecastreerd zou geweest zijn en nooit gedekt zou hebben. Zou er een kans zijn dat hij dan een klophengst zou zijn? Ik kan me dit wel moeilijk inbeelden aangezien ik voor de rest nooit problemen met hem heb gehad, altijd heel kalm, ook naar de andere merrie's in de stallen toe.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:06

Om het zeker te weten kan je DA bloed afnemen en laten testen op hoeveelheid testosteron. Zo kan precies worden vastgesteld of je paard een ruin, klophengst of hengst is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:09

simodi schreef:
Om het zeker te weten kan je DA bloed afnemen en laten testen op hoeveelheid testosteron. Zo kan precies worden vastgesteld of je paard een ruin, klophengst of hengst is.

Als ik op bokt geen duidelijkheid kan vinden zal ik dit zeker laten doen. Ik hoop gewoon wat info te vinden of klophengsten zich ook als ruinen kunnen voordoen. We zijn wel van plan hen appart te zetten...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:10

Merries kunnen soms echt heeeel opdringerig zijn en dan geven ze echt niet af.
Mijn paard (die echt ruin is), heeft om die reden ook al merries gedekt.
Wel raar van die gedragsverandering! Hoe is hij tegenover ruinen? Ik ken verschillende klophengsten die absoluut niet met ruinen kunnen samen staan.

Bloed nemen is de enige optie om het definitief uit te sluiten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:26

En er zijn ruinen zat die de smaak te pakken hebben, dr komt dan alleen niks uit. Dus echt het enige wat je kunt doen...........Er zijn twee dingen die je kunt doen. Een jaartje afwachten kijken of er ineens een veulen bij staat of bloed laten prikken en laten controleren op mannelijke hormonen. (ik zou voor het laatste gaan)

keona

Re: Zou mijn ruin toch een klophengst kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:31

Onze klophengst was ook super braaf niemand merkte dat we met een hengst en merrie aangespannen reden.ook bij de kliniek waar ze hem gingen castereren geloofde ze niet dat hij klophengst was.want hij gedroeg zich niet zo.ik zou hem weg halen bij de merries en bloedtrekken

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:38

xAnthea schreef:
Merries kunnen soms echt heeeel opdringerig zijn en dan geven ze echt niet af.
Mijn paard (die echt ruin is), heeft om die reden ook al merries gedekt.
Wel raar van die gedragsverandering! Hoe is hij tegenover ruinen? Ik ken verschillende klophengsten die absoluut niet met ruinen kunnen samen staan.

Bloed nemen is de enige optie om het definitief uit te sluiten.

Hij komt opzich goed overeen met ruinen. Hij stond meestal alleen met een draad tussen een ander paard, heeft een tijd met een ruin gestaan waar het vrij goed mee klikte maar soms wel eens moeilijkheden mee had

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:41

Ik hen twee ruinen en beiden doen dit. Raken direct verliefd op de merries en veranderen in hengsten. Heb ook eens bloed af laten nemen van mn oude ruin. Hij dacht toch echt dat hij een klophengst te pakken had. Hij bleek een hormoon niveau van een merrie te hebben. Heb hem twee weken op magnesium gezet en ik had mn ruin weer terug. Dus town mijn jonge ruin verliefd werd heb ik niet direct weer bloed af laten nemen, maar hem heerlijk verliefd laten zijn. Draadje ertussen en lekker laten. Als ze toch samen lopen, misschien wat magnesium proberen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:43

Er zijn genoeg ruinen die dekken hoor. Ik heb er twee gehad die dat deden.

Ik zou hem wel apart van de merries houden. Zou er als merrie eigenaar niet blij mee zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:51

Je krijgt geen duidelijkheid op bokt!

Er zijn ruinen die zich als hengst gedragen en hengsten waar je niks aan merkt.
Dus antwoord op je vraag krijg je alleen door een bloedtest en je lost het nu alleen op door ze apart te zetten. Dat dekken is voor je merrie trouwens ook een risico qua beschadigen en infecties, hoor!

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:52

Merrie kunnen goed aandringen, de ruin heeft dan praktisch geen keuze. Bij twijfel gewoon een bloedonderzoek, dan weet je het zeker.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:53

NatasjavE schreef:
Er zijn genoeg ruinen die dekken hoor. Ik heb er twee gehad die dat deden.

Ik zou hem wel apart van de merries houden. Zou er als merrie eigenaar niet blij mee zijn.

Wel ja, ze was er opzich niet boos om maar vroeg ze wel apart te houden, wat ik liever ook heb aangezien zijn gedrag ook zo anders is & het niet gezond meer lijkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:57

Je kan het alleen zeker weten bij bloedonderzoek. Ik heb ook een ruin (en dat weet ik zeker aangezien ik zijn ballen op sterk water heb staan) die vreselijk dominant is en sommige ruinen echt verrot schopt. Hij doet dan ook nog eens als een hengst zich groot maken en nek erop zetten inclusief hinniken naar merries. En toch is hij een ruin.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 06:10

mrie schreef:
En er zijn ruinen zat die de smaak te pakken hebben, dr komt dan alleen niks uit. Dus echt het enige wat je kunt doen...........Er zijn twee dingen die je kunt doen. Een jaartje afwachten kijken of er ineens een veulen bij staat of bloed laten prikken en laten controleren op mannelijke hormonen. (ik zou voor het laatste gaan)

in 9 van de 10 gevallen zijn klophengsten niet vruchtbaar he.. dus in principe weet je na een jaar wachten nog niks..

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 06:15

Ik heb ook eens getwijfeld aan het ruin zijn van mijn paard destijds, ik heb een bloedtest laten doen, is niet duur en zodra je de uitslag heb, heb je ook zekerheid.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 06:17

Weet je ook hoe hij gecastreerd is? Dan kun je soms klophengst zijn al uitsluiten.

Veel ruinen dekken, zeker in deze periode van het de seizoen. Het is vervelend maar het hoort erbij. Ruinen maken gewoon testosteron aan en gaan gewoon hun natuur achterna. Zijn alleen niet vruchtbaar. Maar dat het vervelend is snap ik. Meer dan de partijen scheiden kun je niet doen...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:12

Flevolander schreef:
mrie schreef:

in 9 van de 10 gevallen zijn klophengsten niet vruchtbaar he.. dus in principe weet je na een jaar wachten nog niks..

Ik heb een pracht veulen van mijn klophengst hij had gewoon nog een bal buiten en een binnen.maar bij 2ballen in de buik minder kans maar het kan wel

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:17

keona schreef:
Flevolander schreef:

Ik heb een pracht veulen van mijn klophengst hij had gewoon nog een bal buiten en een binnen.maar bij 2ballen in de buik minder kans maar het kan wel

Maar dan is er ook geen vraag of het een klophengst is, als er 1 bal te zien is. In het geval van een stiekeme klophengst zit alles in de buik, dan is de kans op vruchtbaarheid echt heel klein.

TS Hier ook een ruin die nog weleens op aandringende merries wilde kruipen. Die van mij heeft wel gedekt (maar weinig), maar is op zijn 4e gecastreerd en deed dit op zijn 12e nog. Daarna heb ik het niet meer waargenomen, mijn eigen merrie vindt hij gelukkig te klein.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 08:19

F-AM --> OPG

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 09:56

Ik hoop dat we hem vandaag kunnen splitsen van de merrie's. Persoonlijk denk ik niet dat hij veel kans heeft dat hij een klophengst is, gisteren ook nog even met de vorige eigenares gebeld en zij zei ook dat hij wel bij merrie's stond maar dit gedrag nooit eerder heeft vertoond. De merrie daagt hem ook wel verschrikkelijk uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 10:12

Ik kende er ook eentje die dit deed, incl hengstengedrag. Maar dat laatste moet je gewoon kort op zijn, niks tolereren en direct doorpakken. Paard waar ik het over heb werd zo link dat ik een joint up heb gedaan, daarna was ie weer goed te hanteren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:39

Joolien schreef:
Paard waar ik het over heb werd zo link dat ik een joint up heb gedaan.

>;)

Je had hem die joint ook gewoon niet moeten geven ...

#duh

:roll:

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:47

Mijn ruin, waar ik bij ben geweest met casteren, toverde gister ineens om naar een heuse hengst toen ik de nieuwe ponymerrie erbij zette.
Hemel, kende mn eigen rustige vent niet meer terug.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:01

CarinaR schreef:
Mijn ruin, waar ik bij ben geweest met casteren, toverde gister ineens om naar een heuse hengst toen ik de nieuwe ponymerrie erbij zette.
Hemel, kende mn eigen rustige vent niet meer terug.

Dat is logisch... Nieuwe merries laten sociale hengstigheid zien. Dus die doen 'alsof' ze hengstig zijn om in de smaak te vallen bij de nieuwe kerel(s). En de mannen die houden daar wel van _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 12:02

Suelza schreef:
Joolien schreef:
Paard waar ik het over heb werd zo link dat ik een joint up heb gedaan.

>;)

Je had hem die joint ook gewoon niet moeten geven ...

#duh

:roll:

Shiiiittt dude, helemaal verkeerd gezieeeeeeen.... :')