Sinds 9 december 2015 is mijn aller grootste droom uitgekomen: een eigen paardje! Ze heet Xintje en is 14 jaar oud. En dat was niet alles ze was nog eens zwanger van een arabier
en op 14 januari is een klein zwart hengstje geboren, Storm
Nu het probleem: ze is erg dominant, dat had de vorige eigenaar gezegd en ook dat ze niet van de makkelijkste was om te rijden maar oke, ik had al 5 jaar ervaring. Nu denk je maar 5 jaar op een manege... Maar heb toch al wat meegemaakt met vallen en opstaan( en gekneusde armen
)Van de stal naar de weid was ze heel opdringerig en wou ze van de kantjes eten langs het weggetje, maar na iedere dag daar te lopen en haar te corrigeren is dit nu al een redelijk ontspannen wandelingetje. Als ik in de weide gewoon als ze al een paar uur op de weide staat eens wat grondwerk doen ( er is geen bak ) wil ze natuurlijk eten maar dat is wel normaal
maar het gaat gewoon niet. Bij het leiden loopt ze je echt op de hielen, letterlijk... Ik heb al vanalles geprobeerd, met mij elleboog wiebelen, met het uiteinde van de leadrope zwaaien, omdraaien, achteruit zetten,...
Het stoppen dan, ze stopt gewoon niet ze loopt gewoon over mij daardoor heeft ze ook al een paar keer op mijn teen gestaan
toen ze toch een beetje afstand hield waarschuwde ik haar al door ho te zeggen en draai me dan rustig om en ze duidelijk HO en steek met armen in de lucht en zwaai eventueel als het nodig is, maar ze stopt dus niet! Het achteruitgaan, nu ja dat lukt een paar stapjes soms als ze zin heeft... Helemaal in het begin deed ik het enkel met mijn stem en visueel gebaar en dat ging maar nu niet meer dus. Als ik druk geef op het halster en 'terug' zeg zet ze 1 of 2 pasjes achteruit met tegenzin maar meer echt niet.
Het rijden dan maar, het ergste van al. Vroeger werd ze niet/heel weinig bereden bij haar vorige eigenaar, ze werd gebruikt voor ritjes te maken met de koets.
Voor ze bevallen was ging het rijden nog wel redelijk, maar nu gaat het totaal niet goed. Ik longeer haar altijd voor het rijden om wat energie weg te nemen en op te warmen. Hier begint het al, ze wil dus NIET stappen enkel maar draven en galop ook niet, eerst trok ze weg maar nu doet ze dat bijna nooit meer. Tijdens het rijden wil ze ook helemaal niet stappen, ik moet haar voortdurend terug in stap zetten. En waneer ik draaf gaan we verschrikkelijk snel! ( ik doe voorlopig nog geen galop
) als ze moet stilstaan, wat niet goed lukt lijkt het alsof ze in mijn voeten wil bijten, ze doet het niet meer ze komt met haar mond gewoon naar mijn voet. En als ik haar terug naar stap breng en ze is het beu zou ze surfen haar hoord omhoog te doen alsof ze wil gaan steigeren. En soms gaat ze ook scheef lopen als ik op haar rijd aan de longe.Ik heb al veel naast haar gestaan of op haar gezeten dat ik dacht: waar ben ik aan begonnen, kon ik niet gewoon een braaf manege paardje kopen,...
Maar toch hou ik ontzettend veel van haar!
ze is zo lief als we in de stal ofzo knuffelen, of als we vrijheidressuur doen doet ze zo hard haar best,...Mijn papa wil niet dat iemand andres haar traint, hij vind dat ik dat zelf moet doen zodat we samen kunnen groeien, en ik heb al gekeken op marktplaats etc. voor een instructeur/instructrice die aan huis wil komen maar vind er geen ( west-vlaanderen België ) binnenkort zal mij papa een bzk laken ban 20 op 40 maar wel met grad
Maar wat kan ik doen dat het een beetje beter gaat tussen ons?
[size=9]ps. hier een fotootje van die 2 mormeltjes[/

zou boos op mezelf moeten zij
)
ik herken me wel ook in het normale leven zo wat 'onderdanig'