Weinig plezier meer met paardje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ambertjeluna

Weinig plezier meer met paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:30

Ik heb er even over nagedacht en dan toch maar een topic er over geopend na al die kleine topics met vragen... :')

Sinds 9 december 2015 is mijn aller grootste droom uitgekomen: een eigen paardje! Ze heet Xintje en is 14 jaar oud. En dat was niet alles ze was nog eens zwanger van een arabier *\o/* en op 14 januari is een klein zwart hengstje geboren, Storm <3

Nu het probleem: ze is erg dominant, dat had de vorige eigenaar gezegd en ook dat ze niet van de makkelijkste was om te rijden maar oke, ik had al 5 jaar ervaring. Nu denk je maar 5 jaar op een manege... Maar heb toch al wat meegemaakt met vallen en opstaan( en gekneusde armen :+ )

Van de stal naar de weid was ze heel opdringerig en wou ze van de kantjes eten langs het weggetje, maar na iedere dag daar te lopen en haar te corrigeren is dit nu al een redelijk ontspannen wandelingetje. Als ik in de weide gewoon als ze al een paar uur op de weide staat eens wat grondwerk doen ( er is geen bak ) wil ze natuurlijk eten maar dat is wel normaal :Y) maar het gaat gewoon niet.
Bij het leiden loopt ze je echt op de hielen, letterlijk... Ik heb al vanalles geprobeerd, met mij elleboog wiebelen, met het uiteinde van de leadrope zwaaien, omdraaien, achteruit zetten,...
Het stoppen dan, ze stopt gewoon niet ze loopt gewoon over mij daardoor heeft ze ook al een paar keer op mijn teen gestaan :P toen ze toch een beetje afstand hield waarschuwde ik haar al door ho te zeggen en draai me dan rustig om en ze duidelijk HO en steek met armen in de lucht en zwaai eventueel als het nodig is, maar ze stopt dus niet!
Het achteruitgaan, nu ja dat lukt een paar stapjes soms als ze zin heeft... Helemaal in het begin deed ik het enkel met mijn stem en visueel gebaar en dat ging maar nu niet meer dus. Als ik druk geef op het halster en 'terug' zeg zet ze 1 of 2 pasjes achteruit met tegenzin maar meer echt niet.

Het rijden dan maar, het ergste van al. Vroeger werd ze niet/heel weinig bereden bij haar vorige eigenaar, ze werd gebruikt voor ritjes te maken met de koets.
Voor ze bevallen was ging het rijden nog wel redelijk, maar nu gaat het totaal niet goed. Ik longeer haar altijd voor het rijden om wat energie weg te nemen en op te warmen. Hier begint het al, ze wil dus NIET stappen enkel maar draven en galop ook niet, eerst trok ze weg maar nu doet ze dat bijna nooit meer. Tijdens het rijden wil ze ook helemaal niet stappen, ik moet haar voortdurend terug in stap zetten. En waneer ik draaf gaan we verschrikkelijk snel! ( ik doe voorlopig nog geen galop :') ) als ze moet stilstaan, wat niet goed lukt lijkt het alsof ze in mijn voeten wil bijten, ze doet het niet meer ze komt met haar mond gewoon naar mijn voet. En als ik haar terug naar stap breng en ze is het beu zou ze surfen haar hoord omhoog te doen alsof ze wil gaan steigeren. En soms gaat ze ook scheef lopen als ik op haar rijd aan de longe.

Ik heb al veel naast haar gestaan of op haar gezeten dat ik dacht: waar ben ik aan begonnen, kon ik niet gewoon een braaf manege paardje kopen,... :?

Maar toch hou ik ontzettend veel van haar! <3 ze is zo lief als we in de stal ofzo knuffelen, of als we vrijheidressuur doen doet ze zo hard haar best,...

Mijn papa wil niet dat iemand andres haar traint, hij vind dat ik dat zelf moet doen zodat we samen kunnen groeien, en ik heb al gekeken op marktplaats etc. voor een instructeur/instructrice die aan huis wil komen maar vind er geen ( west-vlaanderen België ) binnenkort zal mij papa een bzk laken ban 20 op 40 maar wel met grad :evaw:

Maar wat kan ik doen dat het een beetje beter gaat tussen ons? ;)

[size=9]ps. hier een fotootje van die 2 mormeltjes[/
Afbeelding

Afbeelding

pien2010

Re: Weinig plezier meer met paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:38

Heb je les?

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:43

pien2010 schreef:
Heb je les?

Nee, ik zoek een instructeur/instructrice

Ik sta op een boederijtje van mijn oom, zonder piste

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:44

Ik vind dat je merrie een lief koppie heeft. Jullie hebben gewoon een communicatieprobleem,je moet echt les hebben. Of enige vorm van begeleiding. Dan komen jullie op het goede spoor!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:46

Probeer je te bedenken dat het niet aan je paard ligt maar aan jou. Dat is niet gek. Je bent tenslotte maar een beginner. Wees duidelijk naar je paard wat je van hem wil.
Probeer te leren, uit boeken, internet en daadwerkelijk les. Zonder dat ga je niet verder komen.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:48

Ik weet dat het aan mij ligt ze, geen enkel paardis een probleem paard maar wel een probleemruiter. Dat is mijn motto, maar hoe word ik beter met haar in de omgang

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:50

Wat een leuke pony en veulen heb je maar wat jammer dat je er geen plezier aan beleeft.
Jouw pony is duidelijk dominant over je en als ze aan de hand al niet naar je luistert zal ze het onder het zadel ook niet doen.
Ik zou je aanraden om zo gauw mogelijk op les te gaan, liefst van iemand die ook eerst grondwerk met jullie kan doen. Misschien kan je zelf een advertentie plaatsen om iemand te vinden.
Verder mag je best wat strenger zijn als je haar aan de hand hebt. Als een paard zo over mij heen walst kan ie een flinke mep met het touw op de borst verwachten, en dan niet 2 stapjes achteruit maar gelijk 10. Ik hoop dat je gauw goede instructie kunt vinden want dat heb je echt nodig en dan gaat het vast snel een stuk beter. Succes!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:52

Anna79 schreef:
Wat een leuke pony en veulen heb je maar wat jammer dat je er geen plezier aan beleeft.
Jouw pony is duidelijk dominant over je en als ze aan de hand al niet naar je luistert zal ze het onder het zadel ook niet doen.
Ik zou je aanraden om zo gauw mogelijk op les te gaan, liefst van iemand die ook eerst grondwerk met jullie kan doen. Misschien kan je zelf een advertentie plaatsen om iemand te vinden.
Verder mag je best wat strenger zijn als je haar aan de hand hebt. Als een paard zo over mij heen walst kan ie een flinke mep met het touw op de borst verwachten, en dan niet 2 stapjes achteruit maar gelijk 10. Ik hoop dat je gauw goede instructie kunt vinden want dat heb je echt nodig en dan gaat het vast snel een stuk beter. Succes!

Ik kan ook uit mijn slof schieten en haar eens een tik geven, dan kijkt ze eens en doet ze gewoon verder

Ook iedere keer dat ik ga ga ik met volle moed ernaar toe en denk ik het gaat leuk worden ik ga dat doen en dat,...
En eigenlijk vind ik het wel leuk met haar bezig zijn maar ik word gewoon zo ontmoedigd door de situatie

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:55

Naast de goede tips over een instructeur zoeken, waar ik me helemaal bij aansluit, is het voor wat de problemen onder het zadel misschien ook een idee om een zadelpasser te laten komen kijken. Tijdens en na een dracht verandert er toch een hoop aan zo'n lijf, waardoor het zadel misschien niet lekker meer ligt, en dat kan ook problemen onder het zadel veroorzaken.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:56

Jammer dat het in wvl is, anders had ik je graag willen helpen! Maar dat gaat in vervoerskost te hoog oplopen voor jou, ik ben van prov Antwerpen.

Met dominante paarden vooral heel consequent zijn. Ik heb er ook 1 staan en die is nu een lammetje. Kan gehandeld worden door kinderen maar moet door mij wel vaak eens even herinnerd worden waar haar plek is. Vroeger ging dat met veel gebaren, nu is 1 blik voldoende, ze voelt aan mijn energie voldoende en weet dat ik het meen.

Bij het longeren, deed mijn vorig paard ook altijd. Dier had veels te veel energie. Ik pakte haar zo kort dat ze niet kón draven en zodra ze kalmeerde liet ik haar weer langer. Draafde ze opnieuw aan weer korter. Hebben ze snel door over het algemeen.
Hoe staat ze gestald en hoe voer je haar? Als je bvb te krachtig voert kan dit ook voor zulke problemen zorgen

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 18:59

Drifter schreef:
Naast de goede tips over een instructeur zoeken, waar ik me helemaal bij aansluit, is het voor wat de problemen onder het zadel misschien ook een idee om een zadelpasser te laten komen kijken. Tijdens en na een dracht verandert er toch een hoop aan zo'n lijf, waardoor het zadel misschien niet lekker meer ligt, en dat kan ook problemen onder het zadel veroorzaken.

Daar dacht ik ook aan, maar mijn papa zegt dat dat waarschijnlijk niet zo is dat ik gewoon moet veel oefenen. Alleen als het niet verbeterd of erger word gaat dat eens gebeuren.

En ik heb er nogtans voor gespaard, als mensen vragen voor wat spaar je zeg ik: voor als er problemen zijn met mij paard :Y)
( mijn ouders kunnen het prima zelf betalen hoor! )

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:01

xLes schreef:
Jammer dat het in wvl is, anders had ik je graag willen helpen! Maar dat gaat in vervoerskost te hoog oplopen voor jou, ik ben van prov Antwerpen.

Met dominante paarden vooral heel consequent zijn. Ik heb er ook 1 staan en die is nu een lammetje. Kan gehandeld worden door kinderen maar moet door mij wel vaak eens even herinnerd worden waar haar plek is. Vroeger ging dat met veel gebaren, nu is 1 blik voldoende, ze voelt aan mijn energie voldoende en weet dat ik het meen.

Bij het longeren, deed mijn vorig paard ook altijd. Dier had veels te veel energie. Ik pakte haar zo kort dat ze niet kón draven en zodra ze kalmeerde liet ik haar weer langer. Draafde ze opnieuw aan weer korter. Hebben ze snel door over het algemeen.
Hoe staat ze gestald en hoe voer je haar? Als je bvb te krachtig voert kan dit ook voor zulke problemen zorgen

Wat bedoel je met hoe staat ze gestald?
Qua voer krijgt ze een paar keer per dag hooi ( weet niet precies mijn oom doet dat ) en s'avonds als ze van de weide komt krijgt ze 2 bieten, 1 voor haar en 1 voor het veulen /3

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:04

Ambertjeluna schreef:
Drifter schreef:

Daar dacht ik ook aan, maar mijn papa zegt dat dat waarschijnlijk niet zo is dat ik gewoon moet veel oefenen. Alleen als het niet verbeterd of erger word gaat dat eens gebeuren.

En ik heb er nogtans voor gespaard, als mensen vragen voor wat spaar je zeg ik: voor als er problemen zijn met mij paard :Y)
( mijn ouders kunnen het prima zelf betalen hoor! )

Je kunt wel wachten tot het erger wordt, maar in het geval van zadelproblemen wachten tot het erger wordt is een vaak gebruikte, maar rare denkwijze. Nu ben je ergere problemen nog voor, als je wacht tot het erger wordt en het ligt aan het zadel, heeft je paard dus tijden met pijn in de rug gelopen en is de kans groot dat je ook nog eens naar de fysio moet bellen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:07

Tja als jouw papa zo goed weet hoe het moet, waarom helpt hij jou dan niet?
Als jij geen plezier hebt in jouw paard, dan voelt dat paard natuurlijk ook. Op die manier wordt het nooit wat. Dus eerst zelf die knop omzetten en heel veel tijd met je paard doorbrengen. Overigens wil ik er wel aan toevoegen dat het krijgen en hebben van een veulen ook een hogere moeilijkheidsgraad voor jou maakt. De hormonen van de merrie maken dat ze niet met haar volle aandacht bij jou zal zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:07

Een keer uit je slof schieten is iets anders dan streng en consequent zijn.
Let erop dat je pony netjes ter hoogte van je schouder loopt, als ze je voorbij loopt zet je haar stil en vervolgens enkele passen achterwaarts, als ze niet of nauwelijks reageert, geef je een flinke tik met je touw en indien nodig nog een paar, hierbij houd je iets druk op het halster en loop je naar haar toe. Ze moet nu vlot achterwaarts gaan. Dan weer een stukje voorwaarts en een keertje halthouden, achterwaarts enz. Dit is een goede oefening die paarden vaak vlot door hebben. Wat betreft het corrigeren gaat het erom dat je streng (dus geen woedeuitbarsting) bent en consequent (elke keer op dezelfde manier reageren). Hoe beter ze gaat luisteren hoe minder streng je hoeft te zijn dus als het goed is, is het strengere corrigeren tijdelijk.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:07

Drifter schreef:
Je kunt wel wachten tot het erger wordt, maar in het geval van zadelproblemen wachten tot het erger wordt is een vaak gebruikte, maar rare denkwijze. Nu ben je ergere problemen nog voor, als je wacht tot het erger wordt en het ligt aan het zadel, heeft je paard dus tijden met pijn in de rug gelopen en is de kans groot dat je ook nog eens naar de fysio moet bellen.

Zeg ik ook en dan kijkt hij alsof hij aant het denken is en zegt jah...

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:09

Anna79 schreef:
Een keer uit je slof schieten is iets anders dan streng en consequent zijn.
Let erop dat je pony netjes ter hoogte van je schouder loopt, als ze je voorbij loopt zet je haar stil en vervolgens enkele passen achterwaarts, als ze niet of nauwelijks reageert, geef je een flinke tik met je touw en indien nodig nog een paar, hierbij houd je iets druk op het halster en loop je naar haar toe. Ze moet nu vlot achterwaarts gaan. Dan weer een stukje voorwaarts en een keertje halthouden, achterwaarts enz. Dit is een goede oefening die paarden vaak vlot door hebben. Wat betreft het corrigeren gaat het erom dat je streng (dus geen woedeuitbarsting) bent en consequent (elke keer op dezelfde manier reageren). Hoe beter ze gaat luisteren hoe minder streng je hoeft te zijn dus als het goed is, is het strengere corrigeren tijdelijk.

Zo bedoel ik het niet, ik geef ook gewoon een tik en zeg iets van nee ofzo maar wordt totaal niet boos! Ik weet dat het toch mijn schuld is :(:) zou boos op mezelf moeten zij

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:10

piezze schreef:
Tja als jouw papa zo goed weet hoe het moet, waarom helpt hij jou dan niet?
Als jij geen plezier hebt in jouw paard, dan voelt dat paard natuurlijk ook. Op die manier wordt het nooit wat. Dus eerst zelf die knop omzetten en heel veel tijd met je paard doorbrengen. Overigens wil ik er wel aan toevoegen dat het krijgen en hebben van een veulen ook een hogere moeilijkheidsgraad voor jou maakt. De hormonen van de merrie maken dat ze niet met haar volle aandacht bij jou zal zijn.

Mijn papa helpt mij enorm, nog het meeste van iedereen ( mama kent er niks van en zegt: helpt het niet als je eens galoppeerd _/-\o_ )
Zeg aub niet over mijn papa! Ik moet het maar zeggen en hij springt voor me!

En als ik er naar toe ga heb ik helemaal geen negatieve energie ik begin gewoon en ben vrolijk en knuffel etc
Laatst bijgewerkt door Ambertjeluna op 18-05-16 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

VeroniqueSn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:12

Mijn tips voor jou is ten eerste zoek een geschikte instructeur, zelfs de de beste ruiters krijgen altijd nog les om zichzelf verder te ontwikkelen. Wat ook kan helpen is om grondwerk te doen samen met je paard, zo leert je paard bijvoorbeeld dat jij de 'baas' bent over het paard en niet andersom. Het is bovendien erg leuk ook om te doen! Begin dan met de basis en ga vanuit daaruit verder. Ik ben er echt van overtuigd dat dit de band met je paard kan verbeteren. Op internet staat hier veel informatie van, maar ook daar kan je lessen in volgen. Ik heb ook een tijdje grondwerk gedaan onder de naam 'Parelli'. En wat ik hierboven in de reacties al heb gelezen ook dat je heel consequent moet zijn met paarden, als het paard er 'onderuit' kan komen gaan ze dat bijna altijd proberen! En als jij vrolijk en blij bent met je paard zal dit eerder een positief effect op jullie hebben dan dat je dit niet uit. Mijn laatste tip is als het paard correct reageer, gelijk belonen! Timing is erg belangrijk, want zo gaat het paard dit gedrag in de toekomst vast ook eerder uiten. Ik wens je veel plezier met je paard en ik hoop dat jullie er samen uitkomen!

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:14

Bedankt voor alle tips al !!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:18

Titel van je topic doet anders vermoeden ts.

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:21

piezze schreef:
Titel van je topic doet anders vermoeden ts.

Ik heb het toch uitgeldegd dat ik haar heel graag zie en er met veel energie naar vertrek, maar als ze zo begint 'ambetant' te doen ontmoedigd het mij en zou ik wel kunnen huilen in mezelf

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:21

Laat je ook geen schuld gevoel aanpraten. Je beseft goed genoeg dat er moet aan gewerkt worden en dat jouw gedrag dominanter mag naar je paard toe maar ik vind het heel knap dat je deze topic opent! Dat wil zeggen dat je er wil aan werken en dat je beseft wat er fout loopt. Ik zeg altijd tegen mijn ruitertjes JIJ BENT BAAS! Herhaal dat 10 keer en roep het desnoods eens heel luid! JIJ BENT BAAS! Dus niet af en toe eens kwaad worden maar maak je de hele tijd dat je bij haar bent groot. Denk aan jouw grote ruitervoorbeeld en doe alsof jij dat bent. (Een beetje rond lopen met een 'dikke nek' maar eigenlijk ben je aan het bluffen) Dit helpt om jouw uitstraling naar je paard toe sterker te maken.

Hoe steviger jij in je schoenen staat hoe meer respect zij zal hebben.

Neem je paard aan het halster met een touw op de weide en laat haar volgen. Ze moet dan achter jou lopen met eerst jouw leiding. (Jij met rug naar je paard) Dit veel oefenen tot ze jou volgt en haar afstand bewaard. Jij gaat stappen en plots stoppen. Je zal zien dat ze zelf ook zal stoppen. Loopt ze tegen jou dan doe je haar een stap achteruit zetten. Ze moet jouw ruimte respecteren. Als dit goed gaat ga je stappen, stoppen en eens achteruit stappen. Als alle bovenstaande stappen gaat opgebouwd zijn zal dit ook lukken.
Deze oefening helpen om je paard onderdaniger te maken maar werken enkel en alleen als jij sterkte uitstraalt!

Succes!! Je kan het wel! En het is een leuke en goede leerschool voor later. Word je zelf ook sterker van! ;)

Ambertjeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 19:24

Laibadji schreef:
Laat je ook geen schuld gevoel aanpraten. Je beseft goed genoeg dat er moet aan gewerkt worden en dat jouw gedrag dominanter mag naar je paard toe maar ik vind het heel knap dat je deze topic opent! Dat wil zeggen dat je er wil aan werken en dat je beseft wat er fout loopt. Ik zeg altijd tegen mijn ruitertjes JIJ BENT BAAS! Herhaal dat 10 keer en roep het desnoods eens heel luid! JIJ BENT BAAS! Dus niet af en toe eens kwaad worden maar maak je de hele tijd dat je bij haar bent groot. Denk aan jouw grote ruitervoorbeeld en doe alsof jij dat bent. (Een beetje rond lopen met een 'dikke nek' maar eigenlijk ben je aan het bluffen) Dit helpt om jouw uitstraling naar je paard toe sterker te maken.

Hoe steviger jij in je schoenen staat hoe meer respect zij zal hebben.

Neem je paard aan het halster met een touw op de weide en laat haar volgen. Ze moet dan achter jou lopen met eerst jouw leiding. (Jij met rug naar je paard) Dit veel oefenen tot ze jou volgt en haar afstand bewaard. Jij gaat stappen en plots stoppen. Je zal zien dat ze zelf ook zal stoppen. Loopt ze tegen jou dan doe je haar een stap achteruit zetten. Ze moet jouw ruimte respecteren. Als dit goed gaat ga je stappen, stoppen en eens achteruit stappen. Als alle bovenstaande stappen gaat opgebouwd zijn zal dit ook lukken.
Deze oefening helpen om je paard onderdaniger te maken maar werken enkel en alleen als jij sterkte uitstraalt!

Succes!! Je kan het wel! En het is een leuke en goede leerschool voor later. Word je zelf ook sterker van! ;)

Bedankt, dit helpt me echt ! :o ik herken me wel ook in het normale leven zo wat 'onderdanig'

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:26

Ja inderdaad je niet laten ontmoedigen. En probeer in kleine stappen te gaan. Stel tevoren een duidelijk doel wat je wil veranderen aan haar gedrag. Lees je in en vraag nuttige tips. En ga daar in kleine stapjes naartoe werken. Vergeet niet om het goede te belonen en te genieten. Gaat vast lukken! :j