Nieuwe pony wordt afgestoten door kudde, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Nieuwe pony wordt afgestoten door kudde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 12:55

Sinds drie weken hebben we thuis een 4,5 jarige C pony ruin erbij. Normaliter is het koppelen van een nieuw dier in de kudde best gemakkelijk. Er is altijd wel wat gemorrel en de eerste twee weken wil het nog weleens een keertje even kort losbarsten,maar dat is het eigenlijk wel.

Maar nu.. Heb ik een situatie die ik echt nog nooit in mijn 20 jarige bestaan als paarden eigenaar ben tegengekomen. De nieuwe pony wordt hier volledig afgestoten door de groep. En niet een beetje, maar echt ongeluk gevaarlijk.
Ik heb vaak wel een setje die elkaar net niet ligt, maar deze pony krijgt het voor elkaar om maar liefst 4 vd 5 dieren zo volledig tegen zich te hebben dat ze hem echt proberen kapot te trappen en jagen.
OOK als de pony ( die verder heel neutraal is en de sociale regels erg goed lijkt te kennen) nietsvermoedend aan de rand van de weide rustig aan het grazen is.

Maar nu? -O- ik houd al twee dieren volledig apart van hem, zodra die erbij staan krijgt de pony geen seconde rust en is al meerdere malen vol vermogen het draad ingejaagd.
4 merries en een ruintje waar een nieuwe ruin bijkomt kan problemen geven,maar zoooo extreem? Door de jaren heen vaker dubbele ruintjes erbij gehad en nooit problemen? En de merries mogen hem ook niet :=

Vanochtend was een beetje de druppel, de pony stond met twee merries in een van de weides, en ben echt naar de weide gerend om hem te redden.
Hij was een hoek met stalen hek ingejaagd door eentje, en die stond heel gericht tot drie keer toe vol vermogen met de kont richting de pony dat dier kapot te trappen.

Ik zit dus echt met de handen in het haar, want dit gaat natuurlijk mis binnenkort.
Ik heb het koppelen gedaan volgens de regels en de rangorde van de kudde, inclusief extra veel hooi zodat iedereen druk was met eten.
Hier ben ik nu al drie weken zoet mee, maar geen enkel dier heeft een klik met de pony. Begonnen met apart ernaast, en vandaaruit elke dag een dier erbij welke het beste leek te klikken. Dit ging min of meer goed tot er meer dan drie dieren stonden, en vanaf dat punt maakt het niet meer uit wie of wat ik erbij zet. Ook setjes van twee werken nu niet meer.
Dit systeem werkt hier al 20 jaren volledig goed, hooguit een dagje langer met een klein groepje, maar dit werkt dus totaal niet bij deze.

Zelfs de enige neutrale merrie dreigt inmiddels als hij per ongeluk te dicht bij komt.
Pony is inmiddels van een vrolijk diertje veranderd in een doodbang en gestresste pony die de hele dag aan de rand van de weide staat uit angst wie hem nu weer gaat pakken.
Ik baal echt. De pony is na een wekenlange zoektocht vol frustratie aangeschaft voor zorgwerk met autistische kinderen. Oftwel.. Ze zijn heel dun gezaaid. Ik wil hem dus liever niet wegdoen. Maar zoals het nu gaat....

Wie ooh wie heeft er tips of adviezen waar ik nog niet aan gedacht heb?

De paarden staan verdeeld over twee weides op dit moment, drie dieren om drie dieren.
elke weide is ongeveer 0,8 hectare groot, er is geen mogelijkheid tot contact tussen de dieren uit de twee weides ivm een houtwal ertussen, maar ze zien elkaar wel perfect. Ik houd bewust steeds de ruinen uit elkaar op dit moment, maar dit maakt dus inmiddels niets meer uit mdat de merries hetzelfde gedrag vertonen.
Ook twee dagen apart met het ruintje maakte geen verschil in hun relatie.

ClauH

Re: Nieuwe pony wordt afgestoten door kudde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:24

Ik heb hier eerlijk gezegd ook nooit van gehoord (tenzij echt met sociaal gestoorde paarden) maar weet je zeker dat het diertje gezond is ? Misschien is dat de reden dat ze niets met hem te maken willen hebben ? Of zijn de merries drachtig en niet gediend van een vreemde eend in de bijt op dit moment ?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:29

hoe lang heb je gewacht voordat je een andere pony erbij zette?
Ken dit probleem van mijn pony, die keert in het begin in zichzelf en reageert angstig bij een koppeling. Echter wacht ik 2 weken met de eerste pony erbij zetten (daarvoor lekker over t draadje laten snuffelen) en dan nog 2 weken met elke volgende gaat het wel goed.
Het lijkt heel traag maar hier werkt het.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 13:37

De pony is volledig gezond ( ook dierenarts aankoopkeuring laten doen) en gedraagt zich gewoon volgens de sociale regels. Dat vind ik zelf nog het meest rare. Als hij nou extreem dominant was of de anderen totaal niet kon aflezen? Maar dat doet hij dus wel

Ik heb de eeste match na twee dagen gemaakt. En vandaaruit steeds ongeveer om de dag er iets bij willen zetten waar hij de beste klik mee lijkt te hebben. Dit gaat hier dus al 20 jaar goed, dus ook niet verder aan gedacht om het anders te doen. Enige wat ik soms aanpas is als het onrustig lijkt te worden, ik enkele dagen wacht met een nieuwe tot de rust er weer was. Maar ik ben dus nooit verder dan drie dieren gekomen on tegelijk te koppelen. De gehele kudde is nooit volledig bij elkaar geweest omdat het toen al misging.
Direct daarna ongeveer 1,5 week lang steeds in een koppeltje per twee gehad en 4 dagen alleen met de meest neutrale merrie. Maar ivm de lessen hier en de beperkte mogelijkheden tot meer weides maken de kudde opgesplitst en gehoopt dat dit wel zou werken om er steeds maar twee bij te zetten. Nou... Niet dus... :n

Nu na drie weken is er dus ook nog altijd geen verschil in acceptatie, dus ik vraag mij af of enkele weken apart in het begin had geholpen... Het maakt hierbij niet uit welke match ik maak, zelfs de meest sociale merries die ik eigenlijk altijd aan alles kan koppelen willen hem echt niet bij zich in de buurt hebben.

Enige optie die ik kan bedenken binnen het feit dat ik altijd snel koppel, om volledig opnieuw te starten en de pony eventueel dus wel weken apart te houden met een draad ertussem?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:41

Meer opties heb je niet -O-

Straks verandert hij in een hoopje ellende en kun je er met de kinderen ook niks meer mee...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:46

Als ik kijk naar de mijne zou ik steeds met 1 paard koppelen. Dus eerst met de makkelijkste merrie, dan die weg en de een na makkelijkste merrie proberen. Zodra dat met allemaal goed gaat kun je er meer tegelijk bij zetten. Punt is dat de pony nu al bang is en je dus nog meer tijd nodig gaat hebben.
Maargoed ik weet natuurlijk niet of het ook dat in zichzelf keren en angst is zoals bij mijn pony.
Weet dat zelf trouwens ook sinds kort.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 25-04-16 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:48

Apart, dit heb ik ook nog nooit gehoord.. Mijn eerste gedachte was ook, is hij wel gezond? Maar in dit geval kun je daar wel vanuit gaan gezien je een volledige keuring hebt gedaan.. Hoe was hij bij de vorige eigenaar in de groep? Of stond hij altijd gescheiden van andere paarden?

Wat gebeurt er als je hem en de meest dominante samen zet zonder een van de andere erbij? Wellicht als hij door die geaccepteerd wordt dat het goed gaat..

Hoe dan ook zou ik er voor kiezen hem eerst apart te zetten voor een aantal weken zodat hij de rust weer terug vindt.. Daarna een aantal weken samen proberen te zetten met degene waar hij de meeste klik mee heeft en dit ook weer een aantal weken zo laten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:52

Zelf koppel ik dieren met draad ertussen. Minimaal een week. Kijken wat de reacties zijn naar elkaar toe. En van daaruit bepaal ik wat de acties zijn tot verder koppelen. Wat ik soms wel deed is wisselen van kant dat ze elkaars poep kunnen ruiken. Of wandelen naar buiten.
Er is best wel ea gebeurd. Een paardje weg. Gelijk een nieuwe terug.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:54

Zoals mystery zegt. Momenteel enkel met 1 gemakkelijk paard koppelen.
Enkel zou ik ze enkele weken bij elkaar laten lopen zodat ze een band krijgen.
Dan van daaruit paarden erbij gaan introduceren zonder die twee te scheiden.

Zag het vorige week nog. Paard die niet in de groep werd opgenomen. Paard staat wel op een immens grote wei en heeft 1 vriendje. Vriendje is het paard waarmee die een tijdje samen heeft gestaan. Al de andere paarden aanvaarden deze niet dus heb je nu dat groepje van 2 en de andere grote groep. Daar staan er wel te veel om de anderen terug te gaan introduceren bij het groepje van 2. Maar met jouw aantal zie ik op die manier wel een mogelijkheid.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:56

Mijn paard was ooit ook zo het haasje. Mijn paard deed nooit wat, was al wat ouder maar had liever wat rust. Ze stond bij een groepje ruinen, als die dan links stonden stond zij bijvoorbeeld rechts.

Smorgens lieten ze haar altijd met rust, maar als de ruinen zich weer verveelde dan was ze het haasje.
Werd ze in een hoek vast gezet en was het altijd rennen voor haar leven.

Ik heb toen besloten dat ik haar nooit meer in de groep wou hebben, en ze heeft het geen moment gemist. Later pas op een andere pensionstal heeft ze één vriendinnetje gemaakt maar die was eigenlijk precies hetzelfde als mijn merrie. Dat was dan ook het eerste paard dat haar mocht en andersom.

Is er geen mogelijkheid de kudde gewoon bij elkaar te gooien, en hem tijdelijk even alleen houden?
Dus gewoon in het weiland maar met een draad ernaast?
Jouw paardje is net verhuisd, dat is opzich al stressvol. Als hij nooit rust krijgt vraag ik me af wat voor hoopje ellende je straks hebt.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:59

2 andere dieren samen met de pony zou ik iig niet doen. Op die manier heb ga je nooit een maatje in jou kudde voor hem vinden.

Ik zou persoonlijk de pony samen met de makkelijkste merrie een hele tijd apart houden en over een paar weken kijken of ze wat meer vriendjes worden. Ik heb hier wel vaker gehad dat het echt bijna 2 maanden heeft geduurd voordat er een nieuwe geaccepteerd werd. Ik heb dan ook wel een extreem dominante merrie.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:01

Is er bij de buren o.i.d. niet (tijdelijk) een weide beschikbaar die voor beide vreemd is ? Dat werkt bij mijn eigen merrie altijd erg goed. Nieuwe pony + leider van de kudde op de vreemde wei, zoeken ze steun bij elkaar en daarna zijn ze hopelijk maatjes. Leider beschermd daarna de nieuwe pony tegen de rest van de kudde ...

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:06

Naast de tips die al gegeven zijn, is het geen optie om met 2 paarden tegelijk een heel eind te gaan wandelen (eventueel met nog iemand erbij natuurlijk), zodat jij als 'leider' her en der kan corrigeren als de een vervelend doet tegen de ander? Wellicht dat er dan wat meer acceptatie komt.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:11

xSCWx schreef:
Naast de tips die al gegeven zijn, is het geen optie om met 2 paarden tegelijk een heel eind te gaan wandelen (eventueel met nog iemand erbij natuurlijk), zodat jij als 'leider' her en der kan corrigeren als de een vervelend doet tegen de ander? Wellicht dat er dan wat meer acceptatie komt.

Dat zal niet werken want op dat moment is degene die ze vast heeft de kudde leider zodra die weg valt zullen ze weer terug in het oude patroon vallen. Natuurlijk gedrag corrigeren heeft imo geen nut.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:12

Ik zou niet zo snel de pony in de hele kudde gooien.
Maar eerst 1 paard er uit halen en samen met die laten wennen.
dit een weekje aan houden, eventueel als de koppel erg groot is, er later nog 1 bij te zetten.
Dan is de koppel die altijd de koppel is geweest uit elkaar gehaald.
en de nieuwe heeft 1 voor 1 kennis gemaakt, dus je maakt 2 groepen, die later weer 1 groep worden.
dit werkt hier altijd erg goed.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:14

Ik zou er 1 bij doen waar hij mee op kan schieten en dit zo even laten.
Zo kan het maatje de nieuwe wat laten wennen en zo heeft de nieuwe steun bij de gewenning van de nieuwe plek.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:44

Lastig hoor. Ik zou hem nu even helemaal apart houden. Als hij momenteel al zo gestressd en angstig is, kan dit de rest triggeren met hun gedrag. Dan beland je in een vicieuze cirkel.
En heel eerlijk, als je na bijna een maand lang alles uit de kast te halen nul vooruitgang ziet, zou ik toch langzaamaan proberen te wennen aan het idee hem weg te doen. Het welzijn van de pony staat toch voorop.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 16:00

Ik ga eens in overleg hier. Veel tips die ik voorbij zie komen heb ik natuurlijk al geprobeerd, maar gewoon een volle maand met een maatje zou voor hem nu de beste oplossing zijn.
Pest is dat het allemaal lesdieren zijn en ik de pony zoals hij nu is, waarschijnlijk niet in zijn uppie kan achterlaten als ik zijn maatje nodig heb voor de lessen. Dus even kijken of ik een plek kan afzetten waar hij wel de steun van de rest vd kudde heeft.

Op dit moment ook, het is wel rustig op de weide, maar de twee Tinkermerries staan al de hele tijd samen naast elkaar een beetje te staan en te kroelen en om zich heen te kijken, en de pony staat werkelijk exact aan de andere kant van de weide in zijn uppie. En zo gaat dat dus in de rust momenten.
Of ze negeren hem volledig, of ze knallen hem in elkaar. :n

Ik heb trouwens ( ivm enkele vragen ) geen mogelijkheid tot andere weilanden of het regelen van neutraal gebied hier. Alle boeren hier willen absoluut geen paarden op hun grasland :=
Maar bv een stuk afzetten, opnieuw beginnen, bepaalde truukjes of combinaties, is sta overal voor open. Ik ga vanavond eens geografisch kijken waar ik het beste een stuk langdurig kan afzetten voor twee dieren, en deze samen zetten zonder de rest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:13

Ik had de mijne ook meteen in de kudde gezet maar dat ging mis, de hele kudde joeg hem steeds op. Toen met mijn andere paard appart gezet en dat ging goed. Uiteindelijk kon hij wel in de kudde lopen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:08

Zelfs Fayette doet bitcherig tegen hem? :oo
Dat is nieuw.... maar zo te lezen denk ik dat je er inderdaad beter voor kan kiezen om hem langdurig met een maatje apart te zetten. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om hem dan met Fayette of Elke te doen. Dat zijn de 2 die het langst bij de kudde zijn na Arwen, maar dat is een bitch }:)

Wel apart hoor... en dat terwijl een Paulchen die in zijn paardenopvoeding nogal wat gemist heeft en dus een soort van 'anti-sociaal' is en ook nog eens een grote waffel heeft wel wordt geaccepteerd :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:13

ik zou hem snel appart zetten,voordat ze zijn benen breken....dan kun je er helemaal niets meer mee.Arm beest...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:17

Is hij kleiner dan de rest? Kun je dan iets voor hem bedenken dat hij onder een draadje door kan ontsnappen naar zijn eigen stukje? Hij kan er dan voor kiezen om bij de rest te gaan staan, maar als hij wordt opgejaagd kan hij zichzelf in veiligheid brengen. Onze shet snapt dat prima; een stal met touwtje in de deuropening is voor haar, de rest kan daar niet in. Overigens is de enige die soms lelijk tegen haar doet mijn Welsh merrie als er nieuw hooi of een lekker bakje voer in het spel is. Dat is in het afgelopen jaar ook een stuk minder geworden.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:08

Als ze Oreo dat laat doen -ontsnapping bieden onder een draadje door, dan denderen die Tinkertanks er ook zo door. En als ze dát ontcekt hebben....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 23:48

Vanaf morgen gaat Oreo apart met Fayette. We gaan de komende maand kijken of we ze samen vriendjes kunnen laten worden.

De kudde bestaat trouwens uit drie Tinkers ( tussen de 1,54 en 1,60 hoog) Oreo zwlf die 1,35 is, een Welsh A van 1,22 en een grote shetlander van 1,08.
Hem laten ontsnappen onder een draadje door gaat dus niet lukken, de drie groten rammen daar doorheen en de kleintjes gaan eronder :=

Nog een bizar feit; 6 weken geleden is er ook een wisseling geweest omdat de Welsh A nieuw kwam.
vanwege een brand moest de nieuwkomer welsh A ook geëvacueerd worden binnen 24 uur na aankomst meteen in het donker vol in de groep van 6 dieren.
Gelijk geaccepteerd door alle dieren toen, en nooit problemen mee gehad naderhand, niet eens echt aan koppelem gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:28

VSW → OPG