Help! Paard onrustig in trailer? Tips gevraagd!!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheMarit3

Help! Paard onrustig in trailer? Tips gevraagd!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 21:58

Hoi Bokkers,

Om direct maar met de deur in huis te vallen: mijn paard staat onrustig met transport.
Om een lang verhaal kort te maken komt het op het volgende neer: mijn paard was altijd erg onrustig in onze twee paards trailer en de transportbeschermers gaan regelmatig stuk. Hij doet dit alleen in de bochten naar links. Je hoort dan ook echt gestommel. Het maakt niet uit of je met 5km p/u door de bocht gaat of met 20, hij blijft het doen. Wij hebben elke keer gewoon zo rustig mogelijk aan gedaan en meestal ging het goed, tot op de dag dat we naar les zouden op 7 maart. (Om details acterwege te laten) we haalden mijn paard van de trailer en toen kwamen wij er achter dat hij een heel stuk uit zijn hoef had geraspt aan de wand. Wij vermoeden dat dit van de stress komt. Wij hebben nu inderdaad een nieuwe trailer aangeschaft (Blomert Smaragd C, voor de mensen die dat willen weten), een 1,5 paards. Ik heb veel gelezen en ik lees vaak dat paarden niet genoeg ruimte hebben in een 2 paards waardoor ze dus gaan 'spartelen. Zijn er bokkers met paarden die niet rustig staan op een 2 paards, maar wel op een 1,5 paards? Mijn paard heeft door dit ongeluk 2 weken stalrust gehad en heeft 1,5 niet kunnen trainen (gisteren weer op gezeten), we hebben onder andere het NK moeten missen -O- . Nu komt mijn vraag: hoe pak ik de eerste keer weer trailerrijden aan? Ik heb al regelmatig met hem geoefend met trailerladen, en godzijdank loopt hij er gewoon braaf weer op. Door het ongeluk ben ik best wel bang geworden om met hem op pad te gaan (was absoluut geen leuk gezicht namelijk). Nogmaals: HOE PAK IK DIT AAN??
Ik heb gehoord over dat stresscontrol medicijn/supplement die ze bij epplejeck verkopen. Moet ik hem dat bijvoorbeeld geven en dan gewoon proberen te rijden?
Ik wil natuurlijk niet weer dat hij zo spartelt en zich weer blesseert. Alle tips zijn welkom!!!

kelseyc

Re: Help! Paard onrustig in trailer? Tips gevraagd!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:02

Doet ie het ook als ie een tijdje in de trailer staat? Zonder dat ie rijd? Anders kun je die medicijnen proberen en steeds korte stukjes rijden/ vaak proberen

kimosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:04

Stal oudesluis is te vinden op fb en internet zij heeft veel oplossingen misschien kan je haar is mailen met deze vraag??

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:05

kelseyclover schreef:
Doet ie het ook als ie een tijdje in de trailer staat? Zonder dat ie rijd? Anders kun je die medicijnen proberen en steeds korte stukjes rijden/ vaak proberen

Zonder dat we rijden staat hij niet te stressen. Dan staat hij te schrapen als een gek en lijkt hij totaal niet bang :(:)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:05

Paarden die onrustig zijn op trailers sillen nog welleens beter af zijn op een vrachtwagen (tje) misschien is dit een optie?

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:06

kimosi schreef:
Stal oudesluis is te vinden op fb en internet zij heeft veel oplossingen misschien kan je haar is mailen met deze vraag??

Ga ik zeker even een bericht sturen!

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:06

saddledancer schreef:
Paarden die onrustig zijn op trailers sillen nog welleens beter af zijn op een vrachtwagen (tje) misschien is dit een optie?

Vrachtwagen is helaas geen optie voor ons...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:09

MyrtheMarit3 schreef:
kelseyclover schreef:

Zonder dat we rijden staat hij niet te stressen. Dan staat hij te schrapen als een gek en lijkt hij totaal niet bang :(:)

Schrapen lijkt mij toch ook wel een behoorlijke uiting van stress!!

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:11

Citaat:
Schrapen lijkt mij toch ook wel een behoorlijke uiting van stress!!

Ok, dat wist ik niet, ik dacht dat dat ongeduld was!

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:14

MyrtheMarit3 schreef:
saddledancer schreef:

Vrachtwagen is helaas geen optie voor ons...

Waarom niet als ik vragen mag? Een klein 2 paards vrachtwagentje heb je geen speciaal rijbewijs voor nodig bijvoorbeeld.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:15

Schrapen kan meerdere betekenissen hebben maar in te geval van jou paard lijkt me dit 100% stress..Een heel complex probleem is t onrustig op de trailer..Daar gaat veel tijd en training inzitten om dat weer beter te krijgen!

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:19

saddledancer schreef:
Waarom niet als ik vragen mag? Een klein 2 paards vrachtwagentje heb je geen speciaal rijbewijs voor nodig bijvoorbeeld.

Daar heeft niet iedereen het budget voor -O- .. Onze paarden hebben het hartstikke goed hoor, maar een vrachtwagen zit er even niet in

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:19

Confidence algeprobeerd? hier werkt dat super voor mijn neurootje!

Als je een grote verpakking koopt bij Divoza met 25% korting (als de aanbieding er is),
kost het maar zo'n € 3,50 per keer. Ook met rijden heeft het vaak een positieve invloed.

Je kan ook de proefverpakking proberen (2 stuks)

http://www.divoza.com/nl/confidence-eq-10-stuks

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:22

pol1 schreef:
Schrapen kan meerdere betekenissen hebben maar in te geval van jou paard lijkt me dit 100% stress..Een heel complex probleem is t onrustig op de trailer..Daar gaat veel tijd en training inzitten om dat weer beter te krijgen!

Ja dat weten we.. :j En we gaan er zeker veel tijd in steken :j heb jij enig idee hoe we dan de eerste keer moeten aanpakken? Want we moeten natuurlijk ergens beginnen.
listiglistje schreef:
Confidence algeprobeerd? hier werkt dat super voor mijn neurootje!

Als je een grote verpakking koopt bij Divoza met 25% korting (als de aanbieding er is),
kost het maar zo'n € 3,50 per keer. Ook met rijden heeft het vaak een positieve invloed.
Je kan ook de proefverpakking proberen (2 stuks)

http://www.divoza.com/nl/confidence-eq-10-stuks

Ja dat was ons plan! Maar wilde eerst wat ervaringen horen. Was jouw paard ook erg onrustig op de trailer?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:26

Ja, met name de terugweg, maar ook spanning op wedstrijd, nu is dat een heel stuk minder!

Ik was het laatst vergeten, nou dat merkte ik direct := gekkenhuis....

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:32

listiglistje schreef:
Ja, met name de terugweg, maar ook spanning op wedstrijd, nu is dat een heel stuk minder!

Ik was het laatst vergeten, nou dat merkte ik direct := gekkenhuis....

Oke ik ga het spul direct halen maandag! Jullie horen van me!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:44

Bach bloesem! Is een natuurlijk product, in spray vorm.
Tekoop in een natuurlijk winkel.
Sprayen op de tong van het paard voor het laden en ze raken de scherpe kantjes in ieder geval kwijt. Werkt super!! althans... Mijn ervaring was geweldig!
Hopelijk werkt het ook bij jou paard.

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 22:51

Ianrowan2009 schreef:
Bach bloesem! Is een natuurlijk product, in spray vorm.
Tekoop in een natuurlijk winkel.
Sprayen op de tong van het paard voor het laden en ze raken de scherpe kantjes in ieder geval kwijt. Werkt super!! althans... Mijn ervaring was geweldig!
Hopelijk werkt het ook bij jou paard.

Bedankt! Hier ga ik achteraan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 05:33

Veilig onderweg en goed kunnen trailerladen is een kwestie van 100% vertrouwen ( zeker als je paard gespannen is) ik leer mijn paarden van jongs af aan dat de trailer een feestje is..Dat is dus de plek waar ze standaard wat lekkers krijgen, dat ik ze helemaal de hemel inprijs, ik maak er als t ware een echt feestje van! Wat ook kan schelen: je paard associeert de trailer misschien nu alleen maar met wedstrijd = ( voor sommige) spanning!! Ga ook met regelmaat weg met de trailer voor een ontspannende buitenrit!
Om een paard het aan te leren kun je ook eerst de rit trainen met een ervaren braaf paard ernaast! Je moet t echt opbouwen rij eerst eens een rondje van hooguit 5 minuten en weer uitladen! Elke x dat t goed gaat win je een klein beetje vertrouwen.
Een paard is van nature claustrofobisch..Een trailer is een supernauwe ruimte hou daar rekening mee..
Ik heb geen positieve ervaring met confidence en het lost uiteindelijk de oorzaak van je probleem niet op!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 05:39

Kan je paard wel smal staan? Er zijn nogal wat paarden, waarvoor een plaats in een 2 paardstrailer te smal is en waardoor ze engtevrees krijgen in de bochten en zich laten vallen. Zet je het schof scheef (en goed vast natuurlijk) dan is er niets meer aan de hand.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 06:36

Je kan ook strezzz van phytonics bestellen. Werkt net iets beter dan de bach
Gewoon 3 dagen voordat hij de trailer op moet in de waterbak druppelen.
Vlakt wat af.

Je heb nu een 1.5 paards gekocht lees ik.
Ze hebben daar wat meer ruimte in dus kunnen ook wijdbeens en wat schuin gaan staan.

Ik had ook een 2 paards en ben ook naar 1.5 gegaan.
Eerste keer opgeladen (want ik had er niet over nagedacht dat ze de ruimte als veel konden ervaren) een een klein rondje gereden.
Het was even zoeken voor hem maar hij staat er wel veel fijner op dan op de 2 paards

Soms vraag ik me wel eens af of ik er wel een paard in heb staan haha

Wat ook kan is dat hij onrustig is door de been bescherming.

Ik ben met een stalgenoot met mijn trailer een keer op wedstrijd geweest.
Op de heenweg zo onrustig op de trailer dat ik het best angstig vond toen heb ik gezegd. . Op de terugweg de been bescherming af.
En wat denk je.... een rustige terugrit

Ik heb de mijne nooit met bescherming staan. Ze kunnen dat ook als onprettig ervaren.

Succes met de oplossing zoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:00

Heb je uberhaupt al gereden met je nieuwe trailer? Zo niet, gewoon eerst maar eens laden en een rondje van 5 minuten doen. Misschien maak je je druk om niets.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:04

Misschien denk ik te simpel hoor, maar een hooinet ophangen? :Y) Mijn vorige paard erg ongeduldig op de trailer, hij wilde maar niet stil staan als hij moest wachten. Bij hem was het duidelijk geen stress maar echt ongeduld. Zodra je ging rijden was alles prima en hij kwam ook nooit gespannen of bezweet uit de trailer. Toen we een hooi net hadden opgehangen was alles ineens prima en kan meneer zich uren vermaken.

Ik lees trouwens ook dat je transportbeschermers gebruikt. Wordt hij daar niet onrustig van? Ik ken veel paarden die die dingen juist lastig vinden. Misschien kun je het een keer proberen met gewone peesbeschermers en springschoenen? Dan kan hij zich niet bezeren, maar heeft hij toch bescherming om.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 07:44

Hooinet vind ik standaard in een trailer of denk ik dan zo simpel.

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 10:05

pol1 schreef:
Veilig onderweg en goed kunnen trailerladen is een kwestie van 100% vertrouwen ( zeker als je paard gespannen is) ik leer mijn paarden van jongs af aan dat de trailer een feestje is..Dat is dus de plek waar ze standaard wat lekkers krijgen, dat ik ze helemaal de hemel inprijs, ik maak er als t ware een echt feestje van! Wat ook kan schelen: je paard associeert de trailer misschien nu alleen maar met wedstrijd = ( voor sommige) spanning!! Ga ook met regelmaat weg met de trailer voor een ontspannende buitenrit!
Om een paard het aan te leren kun je ook eerst de rit trainen met een ervaren braaf paard ernaast! Je moet t echt opbouwen rij eerst eens een rondje van hooguit 5 minuten en weer uitladen! Elke x dat t goed gaat win je een klein beetje vertrouwen.
Een paard is van nature claustrofobisch..Een trailer is een supernauwe ruimte hou daar rekening mee..
Ik heb geen positieve ervaring met confidence en het lost uiteindelijk de oorzaak van je probleem niet op!

Het grappige is dat hij mij wel gewoon vertrouwd. Ondanks de stress loopt hij elke keer weer achter me aan. Ik geef inderdaad zijn brokken op de trailer zodat het een feestje wordt. Dat is ook niet het probleem denk ik. Met een ervaren paard ernaast hebben we inderdaad gedaan, dan staat hij opzich wel wat rustiger, maar zodra we er dan 1 bij weg halen voor een les of wedstrijd dan breekt die de trailer af. Ik ga ook regelmatig met hem naar het bos of naar springles met hem, ook leuke dingen dus.
We willen inderdaad deze week beginnen met een klein rondje van zo'n kilometer, maar ik dacht persoonlijk dat het voor hem zelf en ons misschien fijner was om hem dan wat confidence te geven, zodat hij de eerste keer weer een positieve ervaring opdoet.