Handen in het haar.. Paard gooit me er elke keer weer af..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Handen in het haar.. Paard gooit me er elke keer weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 12:38

Hoihoi!

Ik heb sinds september vorig jaar een topper van een paard. Tot eind december vorig jaar was alles echt koek en ei. Wat een lief paard! En nu nog steeds hoor, daar niet van, in de omgang op de grond is niks mis. Maar in december veranderde daar het een en ander aan. Eind december ben ik van de trap gevallen bij een vriendin thuis. Afijn, het deed flink zeer en ik had vanaf dat moment al moeten gaan nadenken maar ik ben een enorme doorzetter en soms iets té enorm. Dus na die val van de trap gewoon doorgegaan met paardrijden en 24 januari mijn B-debuut gepland.

Na een behoorlijke tijd keihard met mijn paard getraind te hebben besloot ik lekker een buitenritje in te plannen. Achteraf heb ik daar verschrikkelijk veel spijt van.. Op de heenweg had ik echt een toppaard onder mijn kont, maar op de terugweg, tijdens een lekker drafje, schrok mijn paard onwijs van iets(achteraf weet ik niet eens waarvan..) en viel ik er nogal ongelukkig af. Ik lag daar toen hij wegrende, door het duin. Dus ik geheel in paniek, hij was weg. Nergens te bekennen. Samen met vriendin en moeder wezen zoeken en uiteindelijk de mazzel gehad, hij was nog achter het wildrooster gevonden. Moet er niet aan denken dat ie daar ook maar 1 hoef op zet.. brr.

Sinds die tijd ben ik echt enorm angstig en hij lijkt dat ook heel erg te zijn. Ik heb hem toen volledig in paniek teruggevonden, en ik denk dat dat er bij hem ook goed is ingeschoten.
24 januari, ons debuut. In de inrijdbaan waren we lekker bezig toen hij opeens een mega rare hoge sprong gaf en ik er echt onwijs ongelukkig weer vanaf viel. Tijdens de eerste proef ging meneer er ook weer vandoor.

Toen heb ik er 2 maanden uitgelegen, whiplash in mijn nek en echt rust en rust en nog eens rust moeten nemen. Moet zeggen dat ik toen ook niet eens meer wílde paardrijden door de pijn die ik had.
Na die 2 maanden namen mijn klachten af en ben ik weer rustig begonnen met een half uurtje even rijden. De eerste keer was hij echt heel braaf, maar langzamerhand sloop toch weer dat rare gedrag erin.

Toen ben ik weer op buitenrit gegaan, nu ongeveer een week geleden, en wederom was hij erg jolig en gaf hij een paar loeiharde bokken waardoor ik er weer af lag.
Gisteren begon ik met trainen voor onze 2de wedstrijd 3 april, maar wederom schoot hij ervandoor. Ik bleef zitten, godzijdank.

Misschien dat jullie mijn vraag nu al weten.. Hoe komt dit? Waarom doet hij zo? Hoe los ik dit rot gedrag van zowel mezelf als hem op? Ik zit echt met mijn handen in het haar.. Ken hem helemaal niet zo..

Doordat ik er 2 maanden uit heb gelegen heb ik tot nu toe geen les meer gehad, vrijdag ga ik weer een lesje volgen op een ander paard dan Winner.(ik ga een keer met mijn vriend mee op les, wie weet leer ik ervan, kan ik ook vragen wat ik moet doen enzovoort)

Mijn paard is volledig gezond, dus daar ligt het niet aan. Zadel ligt goed, hij is kortgeleden nog nagekeken. Heeft onlangs een nieuw bit gehad want hij liep verschrikkelijk op watertrens. Een bustrens dubbelgebroken zit hem veel lekkerder dat merk ik ook aan hem.

Dennis

Re: Handen in het haar.. Paard gooit me er elke keer weer af..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:42

Is zijn rug na gekeken nadat hij los gelopen heeft in het duin?
Ik zou je instructeur mee laten kijken nadat hij lichamelijk na gekeken is. Wij kunnen dat vanaf hier niet zomaar zeggen waar het aan ligt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:43

Als je nog steeds angst hebt dan is het lastig om het zelf aan te gaan pakken. Ik zou je instructrice vragen om je paard een aantal keren te rijden zodat jullie beide een beter beeld krijgen van wat het probleem nu is. Angst van de ruiter kan heel erg vervelend zijn voor een paard en daardoor kan je zelf ook niet de juiste reactie geven.
Wel goed dat je zelf eens even op ander paard stapt want als je al een whiplash hebt gehad is eraf stuiteren geen goed plan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:43

Wat voer je hem? Hoeveel beweging krijgt hij per dag en waar bestaat dit uit? Hoeveel weidegang?
Je zult ook wel verkrampen door de spanning die je voelt wanneer je erop zit. Ook dat werkt door.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:44

Doet hij het ook bij een ander of alleen bij jou?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:51

Is het voerbeleid aangepast in de tijd dat je hem niet hebt gereden?

Ik lees een zeer energiek paard, een wat angstige ruiter en een stuk vertrouwen wat even van beide kanten zoek is.
Als je paard onzeker wordt kan jij hem niet ondersteunen en als jij onzeker wordt reageert hij daar op en zo krijg je een cirkeltje.

Is het een optie om tijdelijk even iemand te zoeken die hem lekker aan het werk kan zetten. En dat jij dan korte lesjes met hem rijdt om het vertrouwen van beide kanten weer op te bouwen?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:03

Dennis: Rug is niet nagekeken, maar medische klachten heeft hij absoluut niet.(aan de longe met touwtjes loopt ie heerlijk over z'n rug)
Evelijn: Zit momenteel even zonder instructrice helaas, kwestie van weer willen privelessen maar ouders die het liever niet hebben enz.(doe nou maar rustig aan.. dat komt wel enz.). Ja helaas toch na het constateren van die whiplash vorige week eraf gedonderd.. Maar na 2 dagen last was het gelukkig weer over. En precies, ik probeerde nu meer te longeren en daardoor zijn energielevel wat lager te brengen zodat hij wat rustiger is tijdens het rijden.
Cayenne: Hij krijgt onbeperkt ruwvoer(2x per dag 4 slowfeederzakken en meestal nog 2 manden op het landje/bak) en krijgt alleen als hij arbeid heeft verricht krachtvoer. Dan krijgt hij iets minder dan een kwart schep basis brok en 2,5 hand luzerne. Hij krijgt sowieso 5 a 6 x per week beweging, probeer 7 aan te houden maar heb de laatste tijd geen energie ervoor.. Dat is meestal 3/4 x longeren met touwtjes en de rest rijden. Het rijden is voornamelijk schijnovergangen, figuren, in de bak is hij mega braaf op afentoe een rot momentje na(dan denkt ie ineens hey hier kan ik wel even vervelend zijn maar ik heb hem dan altijd al door, hij doet het dan op telkens hetzelfde punt)
Sandyislief: Hij probeert het in de bak ook bij mijn verzorgster afentoe, maar lang niet zo vaak als bij mij. En heeft de eerste keer na de val in het duin wel echt zn slechte kant laten zien aan een vriendin van mij die toen het duin in ging.
MarliesV: Ja hij kreeg toen geen krachtvoer meer en alleen nog ruwvoer. Ik hoop dat dat een optie is eerlijk gezegd! Maar ben bang van niet.. Ken vrij weinig mensen in de paardenwereld die dat voor mij zouden willen doen. Hij is in die 2 maanden wel gereden door een goede vriendin van mij die hem goed heeft aangepakt en moet zeggen dat het werkt. Net als longeren met touwtjes voor de rust in onze beiden hoofden. Misschien dat ik het rijden kan aanpassen, dat alleen mijn verzorgster nog rijdt en ik de rest van de week longeer. Moet wel zeggen dat ik dan het rijden verschrikkelijk ga missen..

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:11

Zou toch echt pleiten voor les. Zelf heb ik tijdens lastige momenten altijd veel meer lef als er iemand op de grond naast staat die me zegt hoe op te lossen en waarom. Een goede instructeur kan je vertrouwen helpen te herstellen en kan er zelf ook eens op stappen en je begeleiden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:15

Ik zou toch zijn rug eerst eens laten nakijken al is het maar om dingen uit te sluiten. Onbelast trainen is immers toch iets anders.

Daarnaast ook de vraag hoeveel je paard buiten komt?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:20

Ik heb er eentje staan die vrolijk een marathon loopt en loopt dikke winst in het ZZ (beide voor de wagen enkelspan en 2span). Als ze ZZ kunnen lopen zou je denken dat er niets aan mankeert. Maar waar je ook echt van af vlieg als ze een zere rug heeft terwijl ze onbelast super loopt.
Kennis van mij heeft er ook zo een, pony een keer uit gegleden, aan de longe, voor de wagen en aan de lange teugel super braaf, tot je er op ga zitten.

Je weet niet wat er gebeurt is toen hij los liep. Samen met dit gedrag zou ik hem zeker eerst na laten kijken.
Als hij wel goed is samen met een goede instructeur weer gaan rijden en niet alleen gaan lopen rommelen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:22

Ik zou juist pleiten voor een priveles, als je perse wilt rijden. Dan is alle aandacht voor jou en kan er aan jou en vervolgens aan jou en je paard gewerkt worden, in alle rust. Dat hoeft niet langer dan een half uurtje te duren en kan bestaan uit stappen en ademhalings-, zit- en balansoefeningen. Zo lang jij maar minder gestressed op je paard komt te zitten ga je vooruit.

Een goede instructie zou aan de hand van het gedrag van het paard wel een beetje moeten kunnen inschatten of er bij het paard fysiek iets mis is. Dan kan gedegen onderzoek helpen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 13:26

Joke165: Ja mijn les ga ik zeker weer oppakken. Alleen eerst even door al mijn andere gedoetjes momenteel heen. Dat bedoelen mijn ouders meer, hou het nou even rustig en overzichtelijk voor jezelf zeg maar.
Maartje1990: Mijn paard staat 24/7 buiten met 3 soortgenootjes. Ze hebben een paddock, inloopstal en weiland/bak. 'S Zomers staan ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat op het weiland aan de overkant van de weg(ipv het weiland/bak dingetje waar ze nu staan)

Dennis: Ja is misschien een goede, rug laten nakijken. Zijn gedrag kan ook vanuit daar ontstaan zijn natuurlijk. Nee alleen rommelen daar doe ik vrijwel niet aan. Vandaar dat ik ook hulp vraag via dit topic, ik maak me zorgen en weet dat ik het zelf niet oplossen kan.

Maflinger_S: Ja privé les word het denk ik inderdaad wel. Moet alleen de juiste instructrice nog vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:27

Teveel aan energie en/of frustratie door een stal zal het dan niet zijn.

Eerst die rug maar eens controleren dan :j

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:28

Misschien een gekke vraag, maar wat doet het paard als er iemand anders opstapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:33

Ik zou ook zeker als je paard zo'n strafblad heeft zijn rug na laten kijken door een osteopaat. Hoe een paard in vrijheid loopt zegt helemaal niets over hoe hij vanbinnen het een en ander (over)compenseert en wat voor problemen dat gaat opleveren als je er een ruiter op zet of koets aan hangt. Hier heeft [***] een slokdarmverstopping gehad die gelukkig ter plekke verholpen kon worden, maar dat zag de osteopaat tot mijn verbazing een paar weken later terug in allemaal geblokkeerde halsspieren aan die kant van de hals. Ook haken op de kiezen straalde direct door naar blokkades aan die kant in de hals/nek - net als toen hij in zijn toenmalige box was gevallen: hij stond meteen weer op, had twee dagen een wat dikker kogeltje en dat was alles. De osteopaat vroeg een paar weken later zonder dit te weten of er iets aan die kant was gebeurd omdat zijn bekken scheef stond en hij zich aan die kant behoorlijk vasthield.

Als een paard zoveel bokt en ook zonder de ruiter aan de haal is gegaan dan zou ik er zowel een tandarts als een osteopaat naar laten kijken, liefst eerst de tandarts (een die elektrisch vijlt) en daarna de osteo zodat de laatste eventuele blokkades veroorzaakt door een scheef gebit meteen mee kan nemen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:34

Ik zou ook eens kijken of je iemand kunt vinden die goed kan rijden en die 'm een tijdje voor je wil rijden, of in ieder geval een aantal keer.
Dan heeft er weer iemand op zijn rug gezeten die niet angstig is of ongemerkt spanning heeft en kan hij weer even lekker zijn energie kwijt en in het gareel komen op een positieve manier.

Als dat goed gaat zou ik met diegene afspraken dat die vervolgens een periode eerst erop stapt en hem goed los rijdt en dat hij er daarna even opstapt.
Als dat ook allemaal fijn lukt kan je de andere ruiter af laten bouwen en zelf weer opbouwen.

Mochten de problemen ook onder de andere ruiter blijven zou ik inderdaad even de rug na laten kijken.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:36

Ik zou alles nalopen. Hoe is zijn rug en zijn schouders, dan zijn zadel,zijn mond,voer,beweging. Ik denk namelijk niet dat een paard bewust uit het niets zo reageer behalve als het ergens last heeft

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:37

een paard kan ook op (ongemerkte) spanning van de ruiter reageren, ik kan me voorstellen dat als je er een aantal malen zo flink af bent gegaan dat je er niet volledig ontspannen weer opstapt...

Doutz16

Paard sowieso laten nakijken. Precies wat hier boven word gezegd. Met rijden zit je er op, meer druk, meer pijn dus daar wil je paard dan van af.
Hoop dat het goed komt!

Azmay

Denise_Storm schreef:
Misschien een gekke vraag, maar wat doet het paard als er iemand anders opstapt?

En dan bij voorkeur zonder dat je er zelf dicht bij staat :o

Othilly

Ik zou altijd eerst echt door de medische molen gaan..Zeker omdat je zegt dat ie t voorheen niet deed toch?
Pijn en scheefheid bij t paard kunnen voor dit soort gedrag zorgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:43

ik zou er denk eerst een keertje een andere ruiter op zetten, gewoon even als check, de problemen zijn ontstaan toen TS zelf niet lekker zat doordat ze van de trap was gevallen, daarna is ze vaker gevallen en is misschien de spanning of het niet prettig zitten erger geworden, waardoor het paard misschien ook spanning op is gaan bouwen...

heb je er een paar keer een andere fijne ruiter opgehad en blijven de problemen zou ik inderdaad verder zoeken naar een lichamelijke oorzaak

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:43

paard is geschrokken op buitenrit wat eindigde in een val

Jou angst en zijn angst zijn op dit moment gwn geen goede combi Zonder les en begeleiding wordt het alleen maar erger Hoe langer je op deze manier door gaat Hoe langer het duurt om het op te lossen

Lessen is ook een dure aangelegenheid Maar een paard waar je niet op kan rijden is nog veel duurder!

Nu even investeren in les Heb je straks zoveel profijt van

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:48

OneAndOnlyx schreef:
24 januari, ons debuut. In de inrijdbaan waren we lekker bezig toen hij opeens een mega rare hoge sprong gaf en ik er echt onwijs ongelukkig weer vanaf viel. Tijdens de eerste proef ging meneer er ook weer vandoor.

Toen heb ik er 2 maanden uitgelegen, whiplash in mijn nek en echt rust en rust en nog eens rust moeten nemen. Moet zeggen dat ik toen ook niet eens meer wílde paardrijden door de pijn die ik had.
Na die 2 maanden namen mijn klachten af en ben ik weer rustig begonnen met een half uurtje even rijden. De eerste keer was hij echt heel braaf, maar langzamerhand sloop toch weer dat rare gedrag erin.

Toen ben ik weer op buitenrit gegaan, nu ongeveer een week geleden

Ik snap je tijdspan niet helemaal. 24 januari ben je eraf gevallen. Vandaag is het 21 maart dus nog geen 2 maanden verder. Je hebt het over 2 maanden eruit gelegen, daarna rustig begonnen met een half uurtje en langszamerhand ging het fout.. en een week geleden buitenrit.
Dus buitenrit is ongeveer 7 weken nadat je er op wedstrijd afviel en daarvoor heb je langszamerhand opgebouwd.. waar zitten dan die 2 maanden rust? Bedoel je geen 2 weken?

Ik zou eerst jezelf en je paard eens wat tijd geven om te herstellen. Als je zelf een whiplash hebt en ook angstig bent ga je waarschijnlijk jezelf helemaal vastzetten waardoor je paard EN je veranderde houding voelt vanuit je whiplash EN je spanning en als hij zelf al niet zo zeker is (en mogelijk pijn heeft) dan gaat het wel allemaal heel erg snel. Je kan beter wat meer tijd nemen voor je eigen herstel, je paard goed na laten kijken en dan het vertrouwen eerst weer eens opbouwen voor je weer aan wedstrijden inpland. Als hij iedere keer misgaat wordt het vertrouwen alleen maar minder en minder

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:48

Tja, na drie maanden begonnen de problemen...redelijk standaard verhaal. Paard gewend aan de nieuwe situatie, en gaat zijn grenzen verkennen. Ruiter overluft (doet ie anders nooit) en ligt er naast. Daarna onzeker door meerdere malen van paard gevallen. 1 + 1 = 2... Kun je denk ik de hele medische mallemolen op los laten, maar bottom line is dat het dier gewoon behoefte heeft aan een zekere en consequente ruiter.