ontworming aanleren, jong paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

ontworming aanleren, jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 14:40

Binnenkort worden de paarden op stal ontwormd. Dat betekent ook dat mijn 5 jarige ruin, dit moet leren! Maar HOE?

* appelmoes lust hij niet. Zijn buurman kwam dan maar de hele spuit aflikken :')
* via clickertraining heb ik hem wel al geleerd om vreemde voorwerpen (zoals spuit) aan te tikken. Alsook duwen/voelen van de hals (ivm inentingen).
* sinds enkele weken heeft hij geleerd dat aanrakingen aan het hoofd, niet eng zijn (veel knuffeltjes :(:) <3 )

Hij vindt het eng zodra je rond zijn mond bezig bent. Dus ook het bit is moeilijk, ook een van de redenen om (tijdelijk) bitloos te rijden. Dus opzich vindt hij de aanraking aan zijn mond eng. Hij snapt de bedoeling niet en panikeert.

Dwingen is bij hem absoluut geen optie, dan krijg je een paniekerig en dominant paard dat steigert, trapt, zich laat vallen, je omverloopt etc. Helaas al meegemaakt met 'voetjes geven' en inentingen, deze heb ik via clickertraining perfect kunnen oplossen.

Iemand tips om hem dit aan te leren?
Ik kan inenting ook via wortel/appel/tabletten geven maar daarmee los ik de oorzaak van het probleem niet op. Ik wil ook voor later gemakkelijk medicatie kunnen toedienen of/en zijn mond controleren.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:47

Door zijn voer geven. Doe ik ook bij mijn panische broekepoeperd :D lekkere bak met slobber of zo. Goed door heen mengen en eten maar! Ging wel met lange tanden maar dat maakt mij niet uit ~~}>

Edit: ondertussen gewoon door blijven gaan met oefenen. Dan kan je de volgende keer waarschijnlijk gewoon in zijn mond spuiten. Ik zou zeker niet het vertrouwen op het spel zetten. Grote kans dat je er meer mee verpest dan goed aandoet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:52

Heb jij dit paard pas? Want een 5-jarige ruin, die is toch al vaker ontwormd?
Ik zou daar dus maar van uit gaan en het er zonder al te veel poespas indrukken. Neem een soort met een kleine spuit, zodat je die met één hand kunt leegdrukken. Paarden die het lastig vinden als je bij hun mond zit te frunniken benader ik vanaf de zijkant, ik laat de spuit net zolang liggen tot ze normaliseren en duw die dan naar binnen. Gaat eigenlijk altijd zonder problemen.

friesiszwart

Re: ontworming aanleren, jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:38

Wat is er moeilijk aan het geven van een wormkuur. Je pakt het paard (hand boven de neus) en met de andere hand geef je de ontworming. Van jong (veulen tot oud) binnen een halve minuut klaar.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:45

Ik begrijp al dat gedoe met oefenen ook niet hoor.
Gewoon doen!
Verbaas mij steeds vaker over het gebrek aan opvoeding dat veel paarden tegenwoordig hebben.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:53

Hier hetzelfde: gewoon geven, dat werkt het snelste en is het minst spannend. Als je zo lang blijft trutten bouw je de spanning alleen maar op.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:54

Idd gewoon doen. Mijn vorige paard was ook een dominate etter van 1.76 met drie man in de houdgreep oog afschermen tong vast pakken en hop erin. Ze hebben niks te willen moeten gewoon luisteren. En mag idd hopen dat hij al vaker ontwormd is als hij vijf is

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:56

Nou inderdaad ajesca :o dat geneuzel, gewoon doen alsof er niks aan de hand is.. spuit in de mondhoek er in en spuiten. Dit zijn dingen die je niet moet trainen, het is toch altijd even vervelend, maar het moet gewoon. Zo vaak hoeft het niet te gebeuren.. Als je snel bent zit het er in voordat hij de kans krijgt om te gaan etteren.

MissBmx

Spuit niet in zijn zicht houden ( aan jou zijkant en via de hals naar voren halen zodat hij die ook niet ziet). Hand op de neus, via de zijkant spuit in de mond leegspuiten en klaar, direct daarna wat lekkers aanbieden en even goed knuffelen. Braaf paard.
Er zijn maar heel weinig paarden die al met de mond open klaar gaan staan om de spuit in ontvangst te nemen.

Met 3 man in de houdgreep zal echt niet nodig zijn als je gewoon rustig bent of iemand die ervaren is het met het geven van spuiten dit met rust kan doen. Als je hem overvalt door er met z'n drieën op de duiken en aan zijn tong te trekken dan kan ik me voorstellen dat je een half gevecht gaat krijgen.

Als jij denkt zelf te onzeker te zijn dan iemand anders laten doen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 19-03-16 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Ik steek hem er ook gewoon in, stukje appel er achter aan en het is zo weg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:57

Shenavallie schreef:
Hier hetzelfde: gewoon geven, dat werkt het snelste en is het minst spannend. Als je zo lang blijft trutten bouw je de spanning alleen maar op.

Ben ik het mee eens. Naar mijn idee maak je het probleem alleen maar groter.
Mijne houdt er ook niet van maar ook met medicatie heeft ze gewoon niets te willen. Gewoon zo snel mogelijk erin en klaar.
En door het gewoon te doen en dus geen probleem van te maken zal je paard daar ook niet zo'n probleem van gaan maken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:59

Investeer in ontwormers met een handige applicator.
Sommigen zijn erg dik en hebben dan zo'n smal tuitje, dan wéét je gewoon dat ze onhandig in te spuiten zijn.
Ik heb zelf altijd die van Eraquell. Daarvan is de opening net zo breed als de pasta. Die dingen spuit je er zo in, helemaal geen moeite.

Met een kopschuw paard ligt het natuurlijk wel even anders. Bij lastige portretten pak ik ze bij de tong maar dat moet je durven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:02

En wil je echt zijn mond kunnen controleren dan zal je wat langer de tijd moeten nemen. Neus aaien, vinger in de mondhoek, aaien en klaar. Keer daarna: neusje aaien, bovenlip omhoog, aaien en klaar.
Leer hem dat het niet vervelend is wat je doet in kleine stapjes.

Is hij weleens gezien door een tandarts( al dan niet onder een roesje)? Misschien heeft hij last van zijn mond en reageert hij daarom zo

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:03

Als je het goed doet kost het je 2 seconden en heeft hij het niet eens door. Vastpakken, spuit in de mondhoek en leegspuiten. Al dat oefenen maak je hem eerder gestresst van dan dat je het helpt. Het is een paard, geen suikerklontje. (maar ik ben daar heel nuchter in)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:04

Gewoon halster aan en dan met je vingers t halster pakken , je duim doet de lip / mondhoeken beetje open en dan langs je duim een kuur erin ...
Niet emmeren gewoon doen .
Als dat gemier ermee zorgt ervoor dat je paard echt denkt dat t eng is !

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:11

En als ze het wil uittuffen zoals die van mij even zijn hoofd omhoog houden....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:32

Mijn paard is 1,70 en tuiger gebouwd kortom daar zit een behoorlijke hals op.
Als ze die omhoog gooit kan ik het vergeten met m'n spuitje.
Hand om dr neus, werkt bij haar niet dan tilt ze me mee de lucht in....

Ze is gek op appel moes, die doe ik in kleine hoeveelheden in een lege wormspuit.
Zo leert ze dat er iets die 'enge' spuit iets lekkers komt en ze haar hoofd laag moet houden.
Onlangs de gewone wormspuit gegeven..ze stond me enigszins beduveld aan te kijken.
Maar dat was het....

Mijn paard heeft 4,5 jaar in een weiland gelopen en er is niet naar om gekeken.
Erg erg zonde...want een veulen is hanteerbaar. Een volwassen paard met een behoorlijke schofthoogte is dan toch een uitdaging.

Het spul door het voer mengen kan natuurlijk ook maar ik was bang dat ze het niet op zou eten. Daarnaast vind ik prettig als ik gewoon aan dr mond kan komen en daar wat in mag doen.
Mocht er ooit een tandarts aan te pas komen bijvoorbeeld of ik wil zelf dr gebit controleren.

Is je paard net zoals die van mij ook niet in mensenhanden geweest in de periode dat het eigenlijk zo belangrijk is?

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 10:57

Ik vind jullie reactie toch wat vreemd, alles moet paardvriendelijk zijn maar als het op deze zaken komt, moet ik hem maar dwingen onder het mom van 'ach is na 3sec gedaan'.

Ik heb hem inderdaad nog maar 6 maand. Er is voorheen mee gewerkt (zadelmak gemaakt en licht doorgereden) maar verder heeft hij echt veulen mogen zijn. Er is mee gewerkt zoals trailer, halster, leiderschap maar voetjes tillen, bit indoen, vaststaan enz was 3 maand geleden nog een hele opgave.

Het is een schat van een paard, ik rij er bitloos het bos mee in. Vandaag ineens 3 hertjes voorbij zien springen, dan springt hij 1m opzij en bekijkt het eens. Heel nuchter. Klopt ook volledig met wat de dame van fokkerij vertelde. Hij is superbraaf en respectvol, zolang hij je vertrouwt. Indien het niet klikt met zijn ruiter, dan krijg je een draak.

Zoals de tandarts, die 2 maand geleden kwam, is zonder onderzoek naar huis gegaan. Volledig in paniek geslagen waarbij hij dan steigert/slaat/valt/omverduwt. Ik vermoed dat er wel tandproblemen zitten. Ondertussen heb ik veel grondwerk gedaan en is hij klaar voor de tandarts, dus die bel ik deze maand nog op.

Hij is eigenlijk wat wantrouwig aan zijn hoofd, daarom dat ik nu elke keer tijd nemen om lekker veel te knuffel aan oortjes/hoofd/neus. Dat vertrouwt hij nu wel en dan valt hij ook letterlijk in slaap. Dus momenteel is het veel hoofd krabben/knuffelen en al spelend zijn neus aanraken. De eerste keren was er meteen verzet, ondertussen kan ik hem toch enkele seconde aan zijn neus aaien :)

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:36

Iets snel doen heeft niets te maken met onvriendelijk zijn. Vaak is het juist in de ogen van het paard het tegenovergestelde ;)
Paarden hebben in mijn ogen gewoon een leider nodig die ze door eigen houding en gedrag laat zien dat iets niet eng is.
Het langdurig veel te voorzichtig benaderen geeft zon paard het idee dat er blijkbaar wel iets is want de leider is immers ook afwachtend en als het niet eng zou zijn dan was de leider niet afwachtend.
Ik weet ook dat er paarden zijn waarbij dingen soms inderdaad lastiger gaan dan bij de ander maar tot op heden is zeker met de wormkeur de benadering van de kortste weg toch echt de juiste geweest en ik heb er toch echt al honderden in mijn handen gehad.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:41

Tja, of het onvriendelijk is om het snel te doen weet ik niet. Lekker vinden ze het niet dus echt poeslief en fijn is het bij definitie al niet ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:41

Wat is paardonvriendelijk aan gewoon doen? Het doet geen pijn, het hoeft niet dagelijks, hij gaat er niet dood van :) Ikzelf zou het gewoon doen, en niet over nadenken. Eer dat hij dan denkt 'wha' zit de spuit er al 3x in . Appeltje na, en hij vergeet het wel weer :) Dat hoeft niet met geweld, en het is niet een handeling waar ik een enorme issue van moet maken.

Maar ik heb een super makkelijk paard, iedereen kan er spuiten in gooien. Mede mogelijk gemaakt door vele medicatie die zo is gegeven waaronder een paar die heeeeel lekker zijn. Een wormenkuur vind ze verschrikkelijk, maar ze is zo weer vergeten en een volgende keer is weer net zo makkelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:45

Als je te veel pamperd krijg je niet waar je op hoopt, namelijk een paard die je gewoon normaal als een paard kunt behandelen maar een dier dat gewoon over je heen walst. Ts, ga er van uit dat je daar niet op zit te wachten.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:45

Mijn oudje accepteert alles aan haar hoofd en mond, maar een wormkuur, helaas..
Dus in het voer met wat lekkers erbij en zonder enig drama gaat alles op!
Mijn jonkie heb ik dus wel van veulen af aan gewoon ontwormt en bij hem gaat nog net niet het mondje open om het op te eten!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:51

Mijn merrie was ook nooit makkelijk met spuiten; ik kreeg haar toen ze 9 was, kwam van een manege en ik denk dat ze haar nooit of maar 1 keer per jaar ontwormden daar. Ze kon er iig goed drama van maken, die spuit. Hoe meer mensen daar op anticipeerden, hoe moeilijker ze deed.

Toen ik haar een jaar had, werd ze hoefbevangen en moest er twee keer per dag een spuit in. Daardoor werd ze steeds makkelijker. Ik mengde de medicatie (poeder) altijd met honing. Dat lustte ze wel :9

TS, mijn oplossing zou zijn om te oefenen met hoofd aanraken terwijl je in de wormspuithouding staat, incl vingers in mond stoppen en lip optillen etc. Daar heb je straks met het bit en de tandarts ook weer profijt van.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:55

Hoe moeilijk het paard ook is, een wormenspuit is verplicht.
Gewoon proberen te doen, niet aanklooien. Als het erin zit is het goed, paar brokjes erachteraan als beloning. Uiteindelijk moet t paard t gewoon normaal vinden omdat jij ook normaal erover doet.
Mijn paard is ook lastig bij de tandarts, t doet pijn natuurlijk. Maar t moet wel gebeuren en dus heb ik een tandarts die verdooft. T gaat dan nog steeds niet makkelijk, maar daarna kan hij weer even vooruit.