Help, paard wil halster niet meer om?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Help, paard wil halster niet meer om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:38

Hey,

Ik zit met hande in t haar.

Ik kwam vanmiddag bij mijn paard en ze wilde echt haar halster niet om! Heel plat haar oren, en chaggerijnig. Ik kan haar wel aaien als geen halster vast houd maar ze haalde ook uit toen ik halster had dat ze me wilde bijten!

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Sinds kort staat ze met shetlander in de bak maar kan ze bang zijn dat ze denkt dat ze word weg gehaald?

Ik denk echt over na om shetlander er uit te halen en kijken hoe ze dan reageert.

We hebben ook in loop stal, ze stapte er in en dacht als ik deur dicht doe kan ik misschien halster om doen in de stal (ben ik niet zo gek van.. )
Maar toen rende ze als wilde stier de stal uit.

Help wat moet ik doen?!

Is shetlander weg halen een optie?

Bedankt alvast

Hilary

Re: Help, paard wil halster niet meer om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:39

Hoe oud is ze?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:41

Hilary schreef:
Hoe oud is ze?

9 jaar
Normaal werd ze ook al kwaad als ik halster verwisselde in stal, ging ze in de hoek staan maar meestal geeft ze zich dan over en beloon ik haar ook.

Ik heb haar nog niet lang dus weet ook niet hoe dit bij vorige eigenaar was. Leek namelijk veel makkelijker te gaan in stal

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:42

Geen wondjes achter de oren? Pijnlijke manentop? Te strak op de neus? Iets in de oren, wat vervelend is als het halster daar langs komt?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:43

Shenavallie schreef:
Geen wondjes achter de oren? Pijnlijke manentop? Te strak op de neus? Iets in de oren, wat vervelend is als het halster daar langs komt?

Nee kan niks zien en vinden.. Hoofd heeft geen wondjes en halster zit ruim zat..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:44

Nee, dan zal ze niet aan het wisselen zijn :D Dat was mijn eerste gedachte; ik ken een pony die ook het halster niet om wilde, zij bleek flink aan het wisselen ze zijn en dus last van haar mond te hebben. Halster zat dan precies op de verkeerde plek.

Klinkt een beetje alsof ze iedereen in haar omgeving goed heeft opgevoed...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:45

Hilary schreef:
Nee, dan zal ze niet aan het wisselen zijn :D Dat was mijn eerste gedachte; ik ken een pony die ook het halster niet om wilde, zij bleek flink aan het wisselen ze zijn en dus last van haar mond te hebben. Halster zat dan precies op de verkeerde plek.

Klinkt een beetje alsof ze iedereen in haar omgeving goed heeft opgevoed...

Hoe bedoel je dat laatste?

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:49

Rent ze dan ook voor je weg?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:50

Rietjee_xx schreef:
Rent ze dan ook voor je weg?

Nee ze loopt pasje achter uit met hoofd om hoog en draait kont na me toe. Beetje dreigende houding vind ik zelf, ze zal denk ik niet trappen maar weet echt nier wat moet doen, daarna loopt ze wel weg als ik weer naar haar toe loop

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:51

Heeft ze dit vaker gehad? Of is het sinds kort?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:52

Rietjee_xx schreef:
Heeft ze dit vaker gehad? Of is het sinds kort?

Normaal hield ik halster om, maar nu krijg ik haar niet meer te pakken en vind dit zo niet leuk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:54

Doe je ook leuke dingen met haar als het halster om moet of is halster omdoen meteen altijd werken of van de wei af oid?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:55

Mijn merrie is een tijdje kopschuw geweest na het verwijderen van een teek op der ooglid. Met de volgende tip vd paardentandarts heb ik het toen kunnen oplossen ( niet in 1 dag hoor!, eerder een aantal weken); het halster 'open' in een emmer met wat biks leggen. Steekt ze der hoofd erin. Halster over der neus trekken en over der oren vastmaken terwijl ze het opeet. Zo kun je het in ieder geval aandoen en associeert ze het halster met iets positiefs. Na een tijdje konden we het weer gewoon aandoen. Nu was bij ons de reden wel duidelijk, wel vreemd als dit gedrag plotseling ontstaat.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:55

karuna schreef:
Doe je ook leuke dingen met haar als het halster om moet of is halster omdoen meteen altijd werken of van de wei af oid?

Nee, stukje lopen het is niet van hup gelijk aan de bak. Ik was laatste tijd meer met longeren bezig, borstelen en grond werk.

Toen iemand zadel bekeken en hoofdstel zat goed maar nu kan ik haar niet meer pakken zo frustrerend!

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:56

Je hebt dus hetzelfde probleem als mij.... Alleen als mijne het halster af heeft, kan het een maand duren voordat ik der eindelijk weer te pakken heb! Dat beest van mij heeft zoveeel energie.... Niet normaaalll!!!!
Maar ik zou als ik jou was, dan gewoon een halster touwtje rustig om de nek heen leggen, want dan kan ze minder snel met de kont naar je toe.... En dan kan je het halster er voorzichtig om doen. En pas wanneer ze het goed gedaan heeft, een snoepje ofzo als beloning geven :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:56

Is er iemand in de buurt of op stal met veel paarden ervaring die jou even zou kunnen helpen? Ik merk dat je twijfelt dat voelt jou paard ook Het beste zou zijn om het even samen te doen zodat je zelf ook wat vertrouwen krijgt Op deze manier verder gaan heeft geen zin en maakt het alleen maar erger

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:56

Birgit01 schreef:
Mijn merrie is een tijdje kopschuw geweest na het verwijderen van een teek op der ooglid. Met de volgende tip vd paardentandarts heb ik het toen kunnen oplossen ( niet in 1 dag hoor!, eerder een aantal weken); het halster 'open' in een emmer met wat biks leggen. Steekt ze der hoofd erin. Halster over der neus trekken en over der oren vastmaken terwijl ze het opeet. Zo kun je het in ieder geval aandoen en associeert ze het halster met iets positiefs. Na een tijdje konden we het weer gewoon aandoen. Nu was bij ons de reden wel duidelijk, wel vreemd als dit gedrag plotseling ontstaat.

Okee! Nou ik denk dat ze dat niet doet, veel te alert op dat halster. Maar ik kan het proberen natuurlijk!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:58

Rietjee_xx schreef:
Je hebt dus hetzelfde probleem als mij.... Alleen als mijne het halster af heeft, kan het een maand duren voordat ik der eindelijk weer te pakken heb! Dat beest van mij heeft zoveeel energie.... Niet normaaalll!!!!
Maar ik zou als ik jou was, dan gewoon een halster touwtje rustig om de nek heen leggen, want dan kan ze minder snel met de kont naar je toe.... En dan kan je het halster er voorzichtig om doen. En pas wanneer ze het goed gedaan heeft, een snoepje ofzo als beloning geven :)

Wie weet reageert ze wel goed op een touw, en kan ik dat proberen gewoon voor het idee voor haar!

Ik sta niet op stal, maar zal shetlander ook wat mee te maken kunnen hebben?

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:00

Janinevv schreef:
Rietjee_xx schreef:

Wie weet reageert ze wel goed op een touw, en kan ik dat proberen gewoon voor het idee voor haar!

Ik sta niet op stal, maar zal shetlander ook wat mee te maken kunnen hebben?

Geen idee, bij mijne staat ook een shetlander, ze zijn wel onafscheidelijk van elkaar, maar daar heeft het bij de mijne niks mee te maken.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 22:01

Rietje, heb beetje gevoel dat haar gedrag is veranderd wanneer ze bij de shet in kwam

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:04

Toen ik mijn paard net had gekocht stond hij in een stal met een heel dominante merrie naast zich. Elke keer dat ik in de stal kwam ging ie keihard haar aangrepen en steigeren. Wij hebben toen gekozen om hem in een anderen stal te plaatsen, met schotten aan beide kanten, en vanaf die dag is er geen problem meer. Kan toch zijn dat er iets is met die Shetlander.

Rietjee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:04

Geen idee...... Zou natuurlijk kunnen, maar lijkt me vreemd dat zedaarom het halster niet meer om wil...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 22:06

MVasbo schreef:
Toen ik mijn paard net had gekocht stond hij in een stal met een heel dominante merrie naast zich. Elke keer dat ik in de stal kwam ging ie keihard haar aangrepen en steigeren. Wij hebben toen gekozen om hem in een anderen stal te plaatsen, met schotten aan beide kanten, en vanaf die dag is er geen problem meer. Kan toch zijn dat er iets is met die Shetlander.

Shetlander is niet agressief staan samen uit bak te eten en in stal.. Ik weet het echt niet! Is geen idee om haar twee dagen aan andere kant te zetten kijken hoe mijn paard daar op reageert? Zo kan ik haar ook op stal laten en geen in de weg lopende shet

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:09

Jij kan het wel proberen. Mijn did ook nix, aleen als ik in de stal kwam. Nooit geschoten is altijd mis ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 22:11

MVasbo schreef:
Jij kan het wel proberen. Mijn did ook nix, aleen als ik in de stal kwam. Nooit geschoten is altijd mis ;)

Ik denk tot nu toe dat eigenlijk beste optie is, zo heb ik alleen haar en niet een shet die ook constant er bij staat. Als ik haar heb met halster kan shet altijd weer terug