Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Ineke2 schreef:Eerste wat in mij op komt is grondwerk. Hoe gedraagd hij is naast het rijden in de omgang?
2de op welke momenten doet hij dit en wat doe jij dan?
rollback schreef:Vooral zelf rustig blijven en niet boos worden. want dat werkt averechts!
Ineke2 schreef:Zorgen dat je met grondwerk de "one rein stop" aanleert en voordat je naar buiten gaat op de grond én in het zadel elke keer weer checkt of die " knop" werkt voordat je naar buiten vertrekt.
Maar ik vroeg wat je deed als hij er zo vandoor gaat en feitelijk wat je doet vóórdat hij er zo vandoor gaat?
Een paard maakt alleen maar gebruik van de mogelijkheden die jij hem bied.
Als hij eenmaal naar huis rent ben je al te laat, maar als hij thuis is wat doe je dan?
Utixo schreef:Een scherper bit is misschien niet de oplossing, maar je zal wel aan je eigen veiligheid en die van omstanders moeten denken. Als jij hem op een enkel bitje niet kan houden, dan zou ik toch even een pelham erin hangen om hem toch even duidelijk te maken dat dit niet de bedoeling is. Van daar ga je maar verder werken.
Dit zijn geen grapjes om proberen op te lossen zonder een keertje flink boos te worden, daar gebeuren ongelukken mee.
FriesWytske schreef:Denk dat er tussen jullie dan toch een stukje vertrouwen mist. Zal ook komen omdat je er al een keer afgevallen bent. Maar zou daar aan gaan werken. Kun je ook doen door eerst aan de hand te gaan wandelen met je paard. En dat dan op een gegeven moment weer te vervangen met erop te gaan zitten.
Hermes16 schreef:FriesWytske schreef:Denk dat er tussen jullie dan toch een stukje vertrouwen mist. Zal ook komen omdat je er al een keer afgevallen bent. Maar zou daar aan gaan werken. Kun je ook doen door eerst aan de hand te gaan wandelen met je paard. En dat dan op een gegeven moment weer te vervangen met erop te gaan zitten.
inderdaad is het vertrouwen een beetje weg maar dit gedrag is ontstaan bij zijn vorige rijder die hem een jaar heeft gereden voor mij. Voor dat jaar heb ik hem dan weer drie jaar gereden en was dit gedrag niet aanwezig
en als ik 'm een tik gaf liep hij wel om zich na een meter alsnog weer om te draaien waardoor het hele circus zich herhaalde. Een stemhulp werkt hier nog het beste.
en als ik 'm een tik gaf liep hij wel om zich na een meter alsnog weer om te draaien waardoor het hele circus zich herhaalde. Een stemhulp werkt hier nog het beste. FriesWytske schreef:Als ik jouw was zou ik hem dan eerst gewoon aan de hand mee naar buiten nemen. Zo ziet en merkt hij aan jouw dat het niet eng is. En van daaruit weer onder het zadel naar buiten gaan.
". Beetje positieve en zelfverzekerde energie zeg maar. En kijk uiteraard zo veel mogelijk naar waar je naartoe wil. Koper schreef:Precies, en dat is aangeleerd gedrag. Heeft niks met angst te maken maar wel met een onzekere ruiter en een paard wat daar een patroon van maakt. Ik gok zomaar dat hij het voor de wagen niet doet en dat die meid ook nooit met 'm gemend heeft?
Doordraaien doe ik op een dubbelgebroken bit, ongebroken bit of sidepull, net wat er om z'n hoofd hangt. De eerste stap doet hij, de rest van de 360 graden doe ik. Mijn paard is sterker dan de mensen en weet dat helaas ook, en ik heb 'm altijd doorgedraaid gekregen als hij omdraaide. Behalve als ik dus niet op tijd reageerde. En nee niet omdat ik zo sterk ben. Het is gewoon een kwestie van -in mijn geval- linkerhand op de manenkam en rechterteugel flink opzij en stukje naar achter. Hand op de manenkam om wat te helpen met stelling, als ze helemaal recht zijn raak je ze eerder kwijt. Houd dat paard krom.
Let ook op tekenen die hij geeft voordat hij draait. Die zijn er meestal. Denk bij voorbeeld aan een huppeltje, een oor wat elke keer dat hij wil draaien naar buiten gaat of mesten.