Help paard wil het bit niet meer in.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chayenne127

Help paard wil het bit niet meer in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:06

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag.
Mijn paard wil haar bit niet meer indoen van het een op het andere moment.
Toen ik haar alleen deed had ik nooit problemen met het bit in doen. vanaf het moment dat ik voor haar een verzorger erbij had ging het steeds slechter tot nu het moment dat het elke keer een worsteling is om het bit in te krijgen. Ikzelf neem er gewoon de tijd voor en doe niets hardhandig juist omdat het met haar hoofd is en het anders waarschijnlijk nooit meer gaat lukken wat erg zonde zou zijn.

Het punt is dat het echt alleen met het indoen van het bit zij moeilijk doet zoals haar hoofd omhoog gooien, weg willen lopen en haar mond niet open wilt doen.

de normale manier van het hoofdstel indoen wil al helemaal niet meer. ik doe het nu door het bit aan 1 kant los te maken. vervolgens het hoofdstel omdoen en als laatste het bit in haar mond te doen en weer vast te maken aan het hoofdstel. ook hierbij doet ze moeilijk alleen ik krijg op deze manier geen klappen meer met het hoofdstel.

Als ze eenmaal het bit in heeft is er niets meer aan de hand. ze bijt niet op haar bit houd het bit niet vast onder het rijden dan is ze juist heel ontspannen .Het is echt alleen met het indoen dat er problemen zijn.

Met het halster omdoen geeft ze geen problemen. je kan gewoon aan haar hoofd komen en aan haar mond dat is allemaal geen probleem. heeft geen problemen met eten (door evt haken oid.) als ik mijn vingers in haar mond leg reageert ze er ook niet op het is echt alleen als ik met een bit aankom dat ze druk gaat doen en het bit niet in wilt doen.

Met het uitdoen van het bit wil ze hem vaak ook niet uitdoen omdat ze dan nog even verder wil rijden of doet ze haar mond zelf al open .

Zelf heb ik het idee dat de verzorger te hard handig steeds het bit heeft ingedaan en dat het steeds tegen haar tanden werd aangedrukt en het daarom niet meer in wilt doen. zelf liet ik haar eerst haar mond opendoen door mn duim aan de zijkant van haar mond er in te doen zodat ze haar mond opende.

zonder dat ik een hoofdstel met bit in mijn handen heb reageert ze er totaal niet op en doet ze haar mond open maar heb ik het hoofdstel dan weer wel.

Ik heb het op allerlei manieren al geprobeerd. bit verwarmen zodat het niet zo koud is in haar mond, met voer. alle handelingen heel rustig doen. het bit voor haar mond houden en niet indoen maar het haar laten voelen. al die dingen werken niet. Ben er al een lang tijdje mee bezig maar op het moment weet ik me geen raad meer.

wie weet wat het zou kunnen zijn? wat ik nog meer zou kunnen proberen? wie heeft er nog tips?

het bit is trouwens dubbel gebroken deze gebruik ik al vanaf het begin

YOURLOVER

Re: Help paard wil het bit niet meer in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:09

Je maakt zoals ik lees zelf al de link met je verzorgster. Je kunt haar eens vragen of ze die problemen ook heeft of dat er een keer iets is voorgevallen met het in/uit doen van het bit, bijvoorbeeld blijven haken.

Misschien kun je ook de paardentandarts je probleem voorleggen, zodat hij er eens naar kan kijken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:18

waarom kijk je niet mee met je verzorgster hoe zij het bit indoet dan? Als je denk dat zij het te hardhandig doet moet je toch eerst een paar mee kijken om te zien of dat ook zo is.

Wanneer dat zo is kun je haar uitleggen en voordoen hoe je wil dat het wél gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:21

Ik denk dan ook dat het aan de verzorger ligt... 1x deed het paard misschien wat moeilijker met het bit, en veel mensen reageren daarop door dan hardhandiger te worden. Zo komt dat in een negatieve spiraal terrecht en wordt het erger.

Ik zou aan je verzorger een keer vragen om voor te doen hoe zij het hoofdstel in doet, en haar dan adviseren hoe het wel moet. Als het aan haar ligt, tenminste. Kan natuurlijk ook wat anders zijn.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:28

Als het van het ene op het andere moment gebeurde toen je een verzorgster kreeg is de kans groot dat het iets met hem/haar temaken heeft. Ik zou je verzorger een keer vragen voor te doen hoe die het doet en met wat geluk haal je daar snel je oplossing uit.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:32

Heel raar, natuurlijk loopt mijn verzorgpaard ook wel eens te poedersuiker tijdens het bit in doen en gooit haar hoofd ook wel eens omhoog. Maar hem niet (normaal) inkrijgen heb ik nog nooit gehad. Ik heb wel het voordeel dat ik de enigste ben die haar rijd.

Chayenne127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:51

de verzorger die ik heb heb ik niet meer omdat ik haar op een verzorg stal heb gezet omdat ikzelf lichamelijke problemen heb en niet meer zwaar mag tillen en haar stal niet meer zelf kon doen. ik ben er toen al een keer bij geweest toen zij haar ging rijden en heb gezien hoe zij het bit in deed maar ik weet natuurlijk niet hoe ze met haar omging als ik er niet bij was. in de eerst week was er nog weinig aan de hand maar daarna wel. zelf zit ik er maar over na te denken om over te gaan op een bitloos hoofdstel omdat ze dus met het halster omdoen geen problemen geeft en zelfs dr hoofd er zelf al in doet zodat ik niet zo hoog hoef

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:00

Hoe lang is de verzorger nu weg?

Ik zou gewoon even volhouden bij je paard.
Met heel veel geduld en liefde kom je echt heel erg ver!
Als je zelf echt graag bitloos wilt rijden houd natuurlijk niemand je tegen.
Zelf zou ik er toch eerst voor zorgen dat het paard geen haat ( zou niet weten hoe ik het anders moet noemen ) meer heeft naar het bit toe.
Hou je wel lang genoeg vol als je het bit in doet?
een half uurtje in niks bij paarden :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:03

Als je geen verzorgster meer hebt zou het al snel beter moeten gaan als het daaraan lag.
Besteed jij er wel tijd aan om dit probleem op te lossen?
En dan bedoel ik echt tijd... Ik zou echt dagen lang met dat hoofdstel bezig zijn.
Tanden na laten kijken door de tandarts / dierenarts en als dat goed is met stukjes appel / wortel aan de slag met het bit. Belonen met wat lekkers als ze het bit aaneemt. En braaf met stem, en rust.

Daarna hoofdstel weer uit. Weer wat lekkers en zo dat een paar keer achter elkaar. Als je dat met rust en op de juiste momenten belonen doet gaat het vast snel beter.

Chayenne127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 17:11

nou ik ben meestal wel een uur of langer bezig om om een rustige manier haar weer aan het bit in doen te laten wennen. de verzorger is al vanaf midden zomervakantie weg en vanaf die tijd ben ik er ook al mee bezig. heb idd ook al met zoetigheid geprobeerd om het bit in te doen maar dan haalt ze het zoetigheid er vanaf omdat ze dat dan oplikt maar haar mond ervoor opendoen doet ze niet

met een wortel heb ik het toen ook geprobeerd maar die eet ze op dus dat schoot niet echt op. ben er echt wel mee bezig geweest ook met het hoofdstel in en uit doen belonen maar bij elke poging blijft ze hetzelfde reageren

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:18

Dan ben je er dus al een paar maanden mee bezig.
Ik zou er dan in dit geval iemand bijhalen die ervaring heeft met dit soort problemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:52

Dan ben je niet snel / handig genoeg. Immers om iets af te likken of op te eten moet ze haar mond open doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:58

Is het gebit wel nagekeken?

Chayenne127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:08

ja maar als ze het bit voelt houd ze haar mond al weer dicht al zit er nog eten in haar mond.

het gebit is in de tussentijd vanaf dat ze het niet meer wou al nagekeken en toen was er niets mis met haar gebit en ik neem aan dat als ze last heeft van haar gebit dat ik al helemaal niet meer aan haar mond mag komen en dat mag allemaal gewoon.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:47

Wat naar en ontzettend lastig op te lossen. Heb je al eens gedacht aan clickertraining?

Ik ben daarmee mn paard aan het leren dat het krijgen van een ontwormingspasta of vitaminepasta leuk is. Via het topic over clickertraining heb ik inspiratie opgedaan. Daar heeft iemand haar paard geleerd om zelf de mond open te doen voor de spuit en te wachten tot ze klaar is.
Dit gaat dus met hele kleine stapjes waarbij je eerst leert de spuit uit zichzelf aan te raken met de neus, daarna zelf mee te gaan spelen in de voerbak etc.
Ik denk dat dat met t bit ook best kan. Dus het bit als iets leuks te gaan zien.

Ik ben nog niet zo ver dat mijn paard zelf zn mond open doet. Maar waar hij normaal achter in zn box stond, zit hij nu overal mn zakken af te zoeken naar die spuit en kan ik hem door de hele stal heen gooien en hij loopt er als een puppy naar toe om aan te tikken ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:48

Iets lekkers aan het bit smeren dat ze het weer met iets prettigs associeert dan?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:23

Of misschien lekker bitloos gaan rijden.

Chayenne127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:48

nou zelf ben ik niet zo van de clickertraining. zowel bij paard als bij hond niet.

iets lekkers aan het bit smeren heb ik geprobeerd maar werkte ook niet.

ja aam bitloos rijden zat ik zelf ook al te denken juist omdat ik al zoveel verschillende manieren en handelingen heb geprobeerd. haar gebit na heb laten kijken en nog steeds geen een manier werkt.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:03

Heb je het ook al andere mensen laten proberen?

Het is misschien niet leuk om te horen maar het kan ook aan jezelf liggen.
Misschien ben je iets te voorzichtig met je paard! :)

Chayenne127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:14

ja mijn zusje heeft het ook geprobeerd om te oefenen met haar maar bij haar blijft ze het ook doen.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:15

Misschien is het verstandig om iemand van buitenaf te laten proberen. Die jou paard nauwelijks kent.
Dat is toch anders dan je zusje het laten proberen ;)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:26

Als ik jou was zou ik sowieso een tijdje zonder bit gaan rijden. Kijk welke bitloze optoming bij jullie past en ga op die manier rijden/trainen. Even de mond met rust laten. Als je een tijdje bitloos hebt gereden, kan je eventueel weer beginnen met het (rustig, zoals je zelf ook al doet) indoen van een goed passend bit. Misschien ook zelfs gelijk weer uit doen en er niet mee gaan rijden. Dan beloon je goed gedrag en uiteindelijk zal hij het bit weer gewoon gaan aannemen.

Nu wel eerst even rust in de mond geven, zou ik doen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:28

Probeer even overnieuw te beginnen met het hoofdstel aan doen. Net alsof ze het nog nooit heeft gedaan.

Dus stap 1:
Leer het paard het hoofd te laten zakken zodat je er normaal bij kan. Check of je aan de oren kan zitten, daar overheen kan wrijven, ze plat kan leggen. Check of je wat friendly druk achter de oren kan leggen. Zo niet, werk hier dan eerst aan, lukt dat niet, check dan of er een medische oorzaak is.
Check of je in de mond van het paard kan zitten zonder dat het hoofd omhoog gaat/er ontweken wordt.

Stap 2:
Smeer wat lekkers op het bit, of hou een lekkersje in je hand bij het bit. Dit met een los bit, dus enkel en alleen het zoeken naar het bit stimuleren. Alleen maar aanpakken en weer eruit halen.
Reageert het paard toch niet ok daarop, check dan die mond, is er wat aan de hand waardoor het bit ongemak veroorzaakt?

Stap 3:
Zorg dat je hoofdstel ruim genoeg is zodat je hem niet over de oren heen hoeft te frummelen. Combineer dan stap 2 met het hoofdstel even aandoen en gelijk weer afdoen. Zorg dat het paard het hoofd laag doet en zelf in het hoofdstel komt en het bit naar binnen slurpt. En weer uit tuft met het hoofd laag zodat het bit niet tegen de tanden e.d. tikt.
Let goed op dat het hoofdstel niet met gedoe over de oren heen gaat. Soepeltjes en losjes, daarna verstellen zodat het netjes ligt.

Stap 4:
Werk met je paard zonder dat je het bit actief gebruikt. Bv door een halster eronder te dragen en zo te longeren/wandelen/grondwerken/rijden. Laat het paard zelf het bit een plaats in de mond geven.
Check daarna of het paard juist reageert op lichte druk op het bit (geef vriendelijke en zachte druk op het bit door de bitringen wat op te pakken, het paard hoort dan "in" het bit te zakken, dus lang en laag te willen gaan). Gaat het paard met het hoofd omhoog, of ontwijkt op een andere manier, dan eerst verder oefenen zodat het paard leert begrijpen dat "in" het bit gaan de oplossing is. Blijf vriendelijk en zacht, dit gaat niet om correctie, maar om uitleggen wat de bedoeling is.

Stap 4:
Ga langzaam meer vragen met het bit tot je weer op "normaal" zit.
En zorg zo nu en dan voor een lekker bit of wat lekkers in de hand bij het bit. Zorg dat het hoofd laag houden bij het aan en uitdoen van het bit altijd de gewoonte is, wijk hier nooit vanaf. Heb je even een keer een spraakverwarring, los dit dan eerst op voordat je verder gaat.

haviana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:35

een tijd geleden heb ik een keer iemand geholpen die hetzelfde probleem had als jij.
ik heb een week lang elke dag mijn bitje nat gemaakt en daarna in de suiker gelegd zodat het lekker smaakte.
de eerste twee dagen hielp het nog niet maar daarna vond hij het steeds minder erg om het bitje in te doen. inn een week was het probleem opgelost en wilde hij het bitje graag in.
eerst maakte ik het bakstuk ook los en toen het bit goed in ging deed ik dat niet meer.
vraag eventueel hulp aan iemand die wat langer is of pak een krukje . dat ze haar mond niet open doet kan je gewoon oplossen door je duim in de mondhoek van het paard te stoppen. ook met het bit uitdoen kan je je duim in de mondhoek van je paard stoppen want dan kan die zijn mond niet dichtdoen , en blijft het bitje niet achter zijn tanden hangen.

je zei dat je het al had geprobeerd met wat lekkers maar misschien moet je het iets langer volhouden zodat hij het bit en lekker suiker met elkaar gaat verbinden en het bit positief gaat worden.
misschien heb je hier wat aan.succes!!

Chayenne127

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 16:52

Ik heb het toen 3 weken en dan elke dag geprobeerd vaak dat ik dan niet ging rijden. Duim in haar mond wil ze wel maar als ze het bit ziet niet meer. Het is niet alleen dat ze haar hoofd omhoog doet maar ook weg draait. Hou wel altijd de halster om haar nek juist voor het weglopen en dan krijg ik haar nooit meer te pakken want dan weet ze dat ik haar hoofdstel om wil doen. Met uitdoen geeft ze ook geen problemen. Met rijden ook niet want ze is erg nagevelijk en luistert verders ook naar alles