Nukkige/stoute merrie op buitenrit, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Nukkige/stoute merrie op buitenrit, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:26

hoi allemaal,

ik heb nu bijna vier jaar geleden een merrie gekocht. Ze was toen net vier en ik heb ze eigenlijk zelf doorgereden onder begeleiding. Toen we haar kochten wisten we eigenlijk al dat ze een vrij 'hard' karakter had maar dat uitte zich eigenlijk zelden of nooit, we gingen lekker buitenrijden, sprongen een mooi parcourtje rond en konden ook wel wat dressuren. Kortom: ik had er een leuk paard aan dat af en toen wel eens koppig uit de hoek kon komen. Maar nu, vier jaar later lijkt dat sterke karakter er stilaan steeds meer ingeslopen te zijn... Het begon zich eigenlijk echt duidelijk te ontplooien sinds een maand of vier. Heel gemeen bokken, stijgeren, etc... En dit eigenlijk voornamelijk op buitenrit. Mijn eerste idee was natuurlijk dat dit medisch was, de DA bij de inentingen haar gelijk maar even laten nakijken aan de rug ed, daar kwam gelukkig niets uit. Zadelmaker was de volgende stap. Zadel laten nakijken en dit was te smal geworden, laten aanpassen en we konden weer verder. Tot mijn verbazing bleef het zadel schuiven, was al wel een tweedehandse wintec maar toch vreemd... Daarom heb ik dit zadel weer weggestopt en beginnen rijden met m'n stubben springzadel: hier lijkt ze zich veel beter bij te voelen, gelukkig!

Maar wat nu concreet het probleem is op dit moment: ze is erg nukkig als er iets van haar gevraagd wordt. De ene dag werkt ze super mee maar de andere dag lijkt het wel een nachtmerrie. Mijn dilemma is dus simpel: hou ik dit paard bij en hoop ik dat het een fase is waar ze door moet (ze is nu 7) of verkoop ik haar? Mijn probleem is dan vooral het buitenrijden, ik verhuis deze zomer en wil dan naar een stal waar ze dag en nacht buiten gaat met andere paarden. Dan wil ik dat mijn paard gewoon paard kan zijn! Daar zou ik dan vooral buitenritten willen maken, drie keer per week bijvoorbeeld omdat ik ook verder ga studeren en waarschijnlijk met de examens niet veel tijd zal hebben. Maar zal dit dan ooit wel lukken me dit paard? En stiekem hoop ik dat dit ook een heel ander paard van haar zal maken, ik lees het zo vaak... 'Stoute' paarden die na een verhuizing naar eens paardvriendelijkere stal helemaal openbloeien. Ik kan het alleen maar hopen...

Ik ben dus op zoek naar mensen met soortgelijke ervaringen.

Lady24

Re: Nukkige/stoute merrie op buitenrit, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:30

Heeft ze geen last van haar hormonen?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:33

Ook daar hebben we al aan gedacht inderdaad, maar daar ontbreken eigenlijk alle symptomen van... Op de weide kan ze eigenlijk met elk paard samen staan en doet ze ook niet lelijk ofzo. We hebben wel een stuk of twee 'pismerrie's' staan hier die schommelen met hun hormonen en daar zie je het ook echt aan. Mijn paard vertoont dit gedrag absoluut niet hetzelfde.

Maar misschien moeten we hier toch eens een bloedonderzoek voor laten doen, dit stellen we eigenlijk liever uit omdat ze een echte draak is bij de DA... Maar ze wordt volgende week door iemand anders gereden die veel meer ervaring heeft dan mij, dan zien we wel weer wat er uit de bus komt. Misschien (hopelijk) is het daarmee ook afgelopen en indien dat niet het geval is wil ik graag een ostheopaat laten komen of een bloedonderzoek laten doen. Tot nu toe lijkt het echt een gedragsprobleem en niets medisch...
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 10-02-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:36

Misschien lees ik eroverheen, maar hoeveel staat ze nu buiten? En wat krijgt ze aan voer?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:40

Op dit moment staat ze veel te weinig buiten, dat geef ik eerlijk toe. Het regent hier al twee weken belachelijk veel dus staat ze in het beste geval twee uurtjes buiten per dag... Tel daar nog een twee uur beweging bij en dan komen we maar aan vier uur per dag. Normaal staat ze de hele dag buiten...

Ze krijgt hetzelfde voer als ons ander paard, één schep 's morgens en 's avonds. Is een gewone mengeling onderhoudsbrok.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:45

Ik denk dat dit een fase is van uitproberen en dat je er moet proberen doorheen te werken. Wissel je het werk goed af? En longeer je haar ook wel eens?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:20

Longeren zou ik volgens mijn grootvader inderdaad meer moeten doen, doe dit nu misschien een keer in de maand... Waarschijnlijk te weinig dus. Dat is volgens veel mensen op stal het geval, ze is aan het uitproberen hoe ver ze kan gaan in het aftasten van haar grenzen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:31

Zou iig even een bloedcheck doen op de belangrijkste mineralen. Misschien dat ze gevoelig is voor spierpijn waardoor ze dag erna ineens minder mee werkt? Grenzen opzoeken kan meespelen, maar ik denk dat er meer aan de hand is als ze echt zo heftig bokt/steigert (Begrijp uit je post dat dit nu wel weg is met het andere zadel?)

En verder, hoe vaak werk je met haar? Wat krijgt ze aan ruwvoer?
En zijn de buitenritten een probleem als je alleen op pad gaat, of ook/juist als je samen met andere paarden op pad gaat?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:37

Vroeger waren de buitenritten enkel een probleem als ik alleen op pad ging, nu helaas ook met andere paarden. Het gaat dan heel goed tot ze op een bepaald moment iets ziet of ruikt denk ik, dan stopt ze en wanneer ik dan benen geef of haar kordaat weer vooruit wil rijden begint ze heftig te protesteren. Dit is helaas niet over met het andere zadel, ook al past dit wel correct. Daarom denken wij aan een gedragsprobleem.

Spierpijn lijkt me niet echt, ze doet het ook wanneer ze twee dagen ervoor niet heeft gewerkt maar enkel buiten gelopen heeft. Ze krijgt 's morgens en 's avonds een grote berg hooi waar ze normaal de dag/nacht mee kan overbruggen, ze knabbelt ook veel op haar stro en loopt ook op de weide dus gras krijgt ze ook. Meestal werk ik haar woensdag, zaterdag en zondag sws maar soms ook op de andere dagen. In de vakanties vaak elke dag, maar dan wissel ik af met vrij los werken of rijden.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:42

Als ik het goed begrijp zijn de problemen begonnen toen het zadel te krap werd.
Ook al is dit opgelost, ze heeft wel geleerd dat dit gedrag een mogelijkheid is, en dat gebruikt ze nu.

Ik heb een soortgelijke situatie gehad, paard heeft succes gehad met dit gedrag. Het gaat nu goed, maar het steekt met name rond de hengstigheid nog wel eens de kop op.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:08

Klinkt dan idd meer als 'aangeleerd' gedrag.

Wat gebeurt er als je op het moment dat ze dus niet verder wil gewoon wacht? DUs eigenlijk haar laten kijken/ruiken/denken, enkel ze mag niet omdraaien, achteruit of weg rennen? Of gaat ze dan evengoed steigeren/bokken? Werkt zeker niet voor elk paard hoor, maar bij mijne heeft dit goed geholpen. Ging ik die pushen dan ging hij ook steigeren en verzet tonen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:12

Ik heb wel eens geprobeerd om te wachten, maar dat duurde dan echt zo lang. Heb daar 20 minuten gestaan geloof ik dus dan ben ik maar omgedraaid. Ze kijkt dan ook nergens meer naar, het zou niet de eerste keer zijn dat ze achteruit begint te springen en de beek in stapt. Vroeger werkte dit echter wel maar dat bleek maar een lapmiddeltje te zijn bij haar, helaas...

Het gedrag was ook al aanwezig voor het niet passende zadel maar zeker in mindere mate.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:16

Ik zou toch ook focussen op wat meer grondwerk. Even terug naar de basis om je verhoudingen weer recht te krijgen en dan pas weer naar buiten.

Ikzelf heb dit ook gedaan nadat ik van mijn verzorgpaard gegooid was. Ze had genoeg respect aan de hand, maar alleen in vertrouwde situaties. Zodra het eng werd, probeerde ze los te trekken of ging ze ervandoor. Na een aantal weken op mijn dagen (1 a 2 dagen in de week) alleen grondwerk oefeningen te doen (vooral opeisen van "haar" hoekje. Daar mocht ze niet meer komen tenzij ik haar uitnodigde) en wat te longeren is onze band erg verbeterd en kon ik alweer veel meer met haar ;)

Voorlopig 1 tot 2 dagen in de week grondwerk ipv 1x per maand kan dus ook al heel veel schelen.

Hoe is ze eigenlijk onder het zadel in de bak? Heeft ze misschien teveel energie wanneer ze niet elke dag beweegt? Mijn oude verzorgpaardje had namelijk dat als ze 1 dag stil stond al heel onrustig werd en dat bij 2 dagen ze echt niet meer luisterde en van gekkigheid al niet meer wist wat ze nou eigenlijk moest doen (werd heel onvoorzichtig, brak los als ze de kans kreeg en kon rustig een uur blijven rennen bij het losgooien en dan nog daarna een half uur klieren bij het longeren).

Als dit het geval zou zijn zou het dus in jou vakanties beter moeten gaan. Dan zou ik dus ook kijken of je toch vaker zelf kan komen of anders overwegen er een verzorgster/bijrijder bij te nemen

In ieder geval veel succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:18

Klinkt mij als aangeleerd gedrag waarbij jij niet kordaat genoeg gereageerd hebt.
Dan neemt het paard de leiding over. Dat is geen gedragsprobleem maar een communicatie probleem over wie het laatste woord heeft.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:20

Misschien heb ik er over heen gelezen.. Maar misschien is een fysio of masseur een idee? Dat het zadel nu goed is kan inderdaad helpen maar misschien heeft ze toch nog wat last van haar rug. Ik heb hele goede ervaringen met inge hoevers. Ik weet natuurlijk niet waar je woont.. Maar is het proberen zeker waard!!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:24

Als ik zie dat ze 2 uur buiten komt op de dag zou ik ook stront vervelend worden. Vind dat echt veel te weinig. Rijden vind ik geen buiten komen. Gooi dat beestje eens veel langer buiten. Wellicht dat ze dan meer energie kwijt is

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:26

Ja ik dacht ook al aan een fysio/osteo maar ik wil even afwachten wat het nu geeft na volgende week. Als het dan over is weet ik dat het gewoon uitproberen was. Binnenkort komt voor een ander paard waarschijnlijk de fysio dus dan laat ik de mijne ook meteen nakijken, kan nooit kwaad denk ik.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 14:28

Jolandaa_ schreef:
Als ik zie dat ze 2 uur buiten komt op de dag zou ik ook stront vervelend worden. Vind dat echt veel te weinig. Rijden vind ik geen buiten komen. Gooi dat beestje eens veel langer buiten. Wellicht dat ze dan meer energie kwijt is

Even opnieuw lezen dan, dat gaat op dit moment niet. Tenzij ik mijn paard tot de knieën in de blubber/water wil zetten en de weien wil laten stuk lopen. Als mijn paard meer buiten kon zou ik dat ook doen, maar dit is even doorbijten tot het weer wat droger wordt. Is waarschijnlijk op veel plaatsen zo nu. Ze komt wel op de paddock maar dat vind ik niet echt buitenlopen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:17

Heleennn schreef:
Ik heb wel eens geprobeerd om te wachten, maar dat duurde dan echt zo lang. Heb daar 20 minuten gestaan geloof ik dus dan ben ik maar omgedraaid. Ze kijkt dan ook nergens meer naar, het zou niet de eerste keer zijn dat ze achteruit begint te springen en de beek in stapt. Vroeger werkte dit echter wel maar dat bleek maar een lapmiddeltje te zijn bij haar, helaas...

Het gedrag was ook al aanwezig voor het niet passende zadel maar zeker in mindere mate.

Hmm ik kan me voorstellen dat het je dan te lang duurt, maar je geeft hier eigenlijk wel zelf het pobleem aan. Jij hebt namelijk opgegeven en bent omgedraaid, paard heeft gekregen wat ze wilde. Denk idd dat even terug naar de basics en meer grondwerk absoluut verstandig is.

Hier heb ik ook weleens ergens zeker een kwartier gestaan, als hij geen aandacht meer had voor hetgeen hij niet langs wilde dreef ik weer even iets aan, om aandacht terug te eisen/ stapje vooruit te vragen. Deed hij een stapje, dan meteen weer even niks doen. Nu krijg ik hem met bijna alle 'enge'dingen er binnen 5 min langs. 1x enge machine (bulldozer midden tussen de bomen en een kettingzaag), was echt nog teveel voor hem, ben toen afgestapt en hem er aan de hand langs geleid. Hij mistte daar net even wat vertrouwen, en aan de hand geen probleem. Nu doe ik met hem wel sowieso 2x per week ook grondwerk.
Fysio/osteo even laten checken ook verstandig, maar gezien het enkel op buitenrit is, vraag ik me af of daar iets uit gaat komen.
Ben benieuwd hoe degene die dan gaat rijden dit op zou/gaat lossen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:42

Ik zou haar eerst eens onbelast aan het werk zetten, dus aan de dubbele longe, zonder bijzet. En met twee lijnen proberen ontspannen en nageeflijk te krijgen. En als je dat voor elkaar krijgt, weer gaan rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:35

Volgende week gaat ze dus bij een trainer om eerst aan de longe/dubbele lijnen te lopen, als dit lukt gaat hij haar rijden, als dit lukt zonder problemen gaat hij ermee naar buiten. Hij vertelde me dat hij het niet zelf gaat 'uitlokken' maar gewoon normaal gaat rijden/longeren en dan zien hoe ze zich gedraagt. We hopen op deze manier echt duidelijk te zien of het medisch of mentaal is. Dat is dus het plan voor komende week.

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:39

Tandarts, Fysio, Bitfitter

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:44

Tandarts is een paar weken geleden nog geweest, over de fysio hebben we het al gehad.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:16

Hou ons op de hoogte want ik wil wel eens weten hoe het met die trainer gaat. Ze zal het geheid bij hem ook opzoeken maar mogelijk heeft hij net de techniek of het gevoel om haar er doorheen te rijden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:52

Ja doe ik, ben ook best benieuwd.