D Pony - Dominant? Proberen? Stout? ... Wie kent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Erik67

D Pony - Dominant? Proberen? Stout? ... Wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:19

Goedemiddag.

Kort samenvatting:

Mijn dochter van 11 rijdt al 3 jaar paard.

Eerst was dit in een manège met groepslessen en af en toe privé en dit op een manègepaard.

September dit jaar zijn we overgegaan tot de aankoop van een D-pony, een mooie lieve merrie van 13 jaar.

De klik tussen dochter was er echt wel van in het begin en alles ging in feite redelijk goed.

Al snel zagen we wel dat die massa groepslessen niet echt paardrijden is voor de dochter maar eerder een hobbeldebobbel achter elkaar aan draven, zijn we van manège overgegaan naar een privé stalling en overgestapt op 4 privé lessen per week!

Maar wat gebeurt er ... onze pony begint wat "kuren" te verkopen, bokken, oefening weigeren ... enfin de lesgeefster rijdt er eens een goede "luisterles" op en klaar is kees, dachten we.

Ook hier weer alles super goed, ze maken echt vooruitgang, pony en kind gelukkig, uren slijten we in en rond de piste.

Tot vorige week, bij het aanvragen van de galop een bok, nog een bok, nog een bok en dan een mega bok en de dochter vliegt eraf (gelukkig niets ergs en de airbag deed zijn werk), ze gaat er terug op en doet verder.

Vandaag (enkele dagen later) wil de lesgeefster toch eens laten voelen wie er baas is wij of het paard en wil dus haar even inrijden ... wat gebeurt er, er wordt geweigerd om zelfs maar in stap te gaan, en fikse bok en dan steigeren zodat ze bijna omviel. :( :( :(

Nu krijg je bij zulke toestanden van jan en alleman advies maar ik weet het even niet meer.

tanden zijn nagezien door de tandarts enkele weken terug, de dierenarts is vorige week nog langs geweest ... medisch zou er niks mis mogen zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? en hoe reageren we hier best op?

Art_Ificious

Re: D Pony - Dominant? Proberen? Stout? ... Wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:21

Past het zadel nog goed?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:22

Kan het niet zijn dat er te veel gevraagd wordt van het dier?
Van manegeles lopen naar 4 keer per week privéles is natuurlijk een behoorlijk verschil.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:24

Ik denk een rugblokkade en/of een slecht zadel.
Of het kan ook zijn dat het werk dat ze nu moet doen, te zwaar is. Van eerst wat rondhobbelen naar 4x in de week privéles, dat kan wat veel zijn voor de pony...

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:24

Art_Ificious schreef:
Past het zadel nog goed?

Het is het zadel van de vorige eigenaar, dus lijkt me normaal gezien nog in orde.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:24

PureSG schreef:
Kan het niet zijn dat er te veel gevraagd wordt van het dier?
Van manegeles lopen naar 4 keer per week privéles is natuurlijk een behoorlijk verschil.

Dat denk ik ook. Het kan ook dat de onderlinge communicatie toch nog niet goed verloopt, en dan komen dit soort problemen ook na verloop van tijd.

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:26

xAnthea schreef:
Ik denk een rugblokkade en/of een slecht zadel.
Of het kan ook zijn dat het werk dat ze nu moet doen, te zwaar is. Van eerst wat rondhobbelen naar 4x in de week privéles, dat kan wat veel zijn voor de pony...

Opgelet, de vorige eigenaar die haar 4 jaar gehad heeft reed ook elke dag.

Ze is een 3 maanden in de andere manège geweest heeft enkele groepslessen meegedaan en is dan in feite enkel nog privé bereden.

Nu is ze twee maanden terug verplaatst van manège en rijdt ze zeker 3 maar meestal 4 keer per week een uurtje.
Laatst bijgewerkt door Erik67 op 17-01-16 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:27

Erik67 schreef:
Art_Ificious schreef:
Past het zadel nog goed?

Het is het zadel van de vorige eigenaar, dus lijkt me normaal gezien nog in orde.

Het zadel zou ik toch laten nakijken voor de zekerheid. Wellicht zit daar toch iets niet lekker.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:28

Zadel van de vorige eigenaar zegt niks. Mijn zadel van de vorige eigenaar lag best beroerd.

Maar wat is het train schema? Wat moet je paard allemaal doen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:30

Zadel en rug laten nakijken. Dit is geen gewoon uitproberen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:31

De bespiering van een paard kan veranderen door verschillende factoren, dus dat het zadel bij de vorige eigenaar goed lag, hoeft niet te betekenen dat het dat nu ook nog doet.
Verder was ook mijn eerste gedachte dat het kon liggen aan een teveel aan bakwerk.
Gaan jullie weleens op buitenrit? Of wandelen? Losspringen? Afwisseling?

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:32

xAnthea schreef:
Zadel van de vorige eigenaar zegt niks. Mijn zadel van de vorige eigenaar lag best beroerd.

Maar wat is het train schema? Wat moet je paard allemaal doen?

OK ik zal sowieso het zadel laten nakijken.

Training is normale dressuuroefening, stap, draf, middendraf, voltes, cirkel, over balkjes stappen en dan de galop.

2 keer per week door lesgeefster 1 en 1 tot 2 maal per week door lesgeefster 2.

Verder rijdt de dochter de dag dat ze geen les heeft een driekwartier tot een uurtje, behalve zondag dan is het rustdag. :o

Erik67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 19:34

KoudbloedKim schreef:
De bespiering van een paard kan veranderen door verschillende factoren, dus dat het zadel bij de vorige eigenaar goed lag, hoeft niet te betekenen dat het dat nu ook nog doet.
Verder was ook mijn eerste gedachte dat het kon liggen aan een teveel aan bakwerk.
Gaan jullie weleens op buitenrit? Of wandelen? Losspringen? Afwisseling?

Buitenrit nog niet, losspringen zouden ze mee gaan beginnen, ze heeft wel veel weidegang minimaal 1/2 dag per dag.

Ik denk niet dat ze veel anders doet dan ze bij de vorige eigenaar deed.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:34

Ik lees in de titel alsof het probleem alleen maar bij de pony kan liggen, probeer ook eens op andere vlakken te zoeken: hoe staat de pony gehuisvest, wat krijgt het te eten, laat de rug en het zadel eens goed controleren, is het niet te veel om 4 dagen per week privé les te rijden met het dier--> is er voldoende afwisseling zoals buiten rijden, springen, spelen etc?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:35

Een zadel moet ieder half jaar opnieuw worden opgevuld, dus dat is waarschijnlijk stap 1. Daarnaast moet een paard echt wel enkele uren per dag naar buiten met vriendjes om je spelen.
3 jaar rijden is heel kort om dan al op een eigen pony te gaan rijden, zeker als ouders dan ook geen paardenkennis hebben.
Zadel laten checken, rug laten checken door osteopaat en sportmasseur, tanden door een tandarts die elektrisch werkt en als het gedrag hetzelfde blijft naar de kliniek en rug laten onderzoeken.

Chasey

Dus als het goed begrijp 4 keer les en dan de dagen dat ze geen les heeft rijdt ze zelf?
Ik denk dat paardlief misschien meer rust nodig heeft tussendoor? Om te spiertjes weer te laten rusten.

xAnthea

En moet de pony verplicht met het koppie naar beneden lopen of wordt dit met het rijden van de oefeningen bereikt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:36

Staat ze nu ineens veel meer op stal dan eerst? Dat is vaak in de winter en daar kunnen ze behoorlijk vervelend van worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:38

Dit vind ik ook niet klinken als klieren (dan had ze al eerder gedaan immers) maar als een dier dat een probleem aangeeft. Ik zou eerst een zadelcheck (liefst met drukpad ) laten doen en daarna rug en hals op de foto laten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:39

Iets verrekt met de boksessies?? klinkt duidelijk als pijn.
Zadel nalopen door zadelpasser.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:39

De dierenarts is geweest... Heb je dit ook met de dierenarts besproken? Heeft de dierenarts ook onderzoek gedaan? Zo ja: wat kwam daar uit?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:41

Dus pony loopt 6 dagen per week waarvan zeker 3 keer per week een privé les?
Klinkt mij toch al redelijk veel in de oren.

1 keer per week les onvoldoende?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:45

Inderdaad handig als je het zadel laat nakijken, of alles met en om de pony heen klopt.
Dan weet je in ieder geval zeker dat het daar allemaal niet aan ligt.
Maar pony's kunnen ook duveltjes zijn, hoor.
Ze weten precies wie er op hun rug zit.
Ik heb als kind nooit op een manege gereden, we woonden op een boerderij en we hadden wat 'boerenpony's' waar ik op heb leren rijden.
In die tijd ben ik volgens mij wel tientallen keren van pony's gevallen. :+
Daar keek niemand van op, en ikzelf ook niet.
Alleen zullen het waarschijnlijk andere pony's zijn geweest, dan de pony's van nu.
Die zijn toch wat luxer.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-01-16 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 19:58

Mijn pony heeft precies hetzelfde gedrag. Bij haar is het tot nu iedere keer veroorzaakt door een niet goed passend zadel. Als ik het zadel dan laat checken en opvullen is het gedrag ook snel weer weg.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:07

Als de pony dit voorheen nooit deed zou ik de tips die vele hierboven al hebben gegeven opvolgen maar ik liet ook een foto van rug em hals maken..kissing spines/ atrose komt tegenwoordig heel veel voor..
Suc6!!