Paard rent bokkend en schoppend de wei in

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boscrosser27

Paard rent bokkend en schoppend de wei in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:23

Ik sta bij een stal waar ik elke dag mijn paard en een D pony buiten moet zetten. Eerst deed ik mijn paard aan het halstertouw en liet ik de pony er achter aan lopen omdat ze beiden onrustig worden als ze even alleen staan. Op dit moment gaat dit eigenlijk niet meer want de pony gaat er achter draven zodra ze in de wei is en dan kan ik mijn paard niet meer houden. Ik kan hem ook niet loslaten want hij mag de wei van de eigenaar niet kapot lopen en ik moet hem daarom helemaal achter in de wei brengen (soms wordt ik bijna mee gesleurd). Zodra ik hem aan het begin van de wei los laat scheurt hij trappend en bokkend weg maar dat mag dus niet. Hoe kan ik dit beter doen zonder dat hij mij meesleurd of de wei in scheurt?

karuna
Drukke kabouter

Re: Paard rent bokkend en schoppend de wei in

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:24

Geen idee hoe je dat kan voorkomen. Hoe lang staan ze buiten per dag. Ze zijn gewoon blij om er uit te mogen. Misschien eerst laten uitrazen in een bak of paddock?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:25

Wat 'n belachelijke redenatie van de eigenaar... paard is blij dat hij buiten komt.

Hoelang per dag komen ze buiten?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:30

Paard respect bij brengen. Aan de hand wordt niet gekloot, en ik word zéker niet omver getrokken. Eventueel touw om de neus (steek). Paard moet leren wachten. Ik zet ze terug, ben een x het hele pad achteruit gegaan. Even doorbijten, maar hielp wel

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:31

is ook heel vervelend ik heb al uitgelegd dat het voor mij zo gevaarlijk is. Ze staan van 9.15 uur tot 16.30 uur elke dag buiten met tussendoor beweging in de bak of het bos.

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:32

het gebeurd pas op het moment dat ze in het weiland komen dus niet tijdens het lopen er naar toe dan is hij heel braaf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:34

Dan nog. Hek in, paard wacht, omdraaien, paard wacht, touw los, paard wacht, stap terug zetten (zelf) en dan mag ie pas weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:42

Paard heropvoeden terwijl vriendje de boel opstookt is een flinke uitdaging. Allebei vast zal in deze omstandigheden niet lukken als je alleen bent. Met 2 mensen buitenzetten of manier vinden om 1 voor 1 te doen zonder idioot gedoe.

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 18:51

hij loopt ook netjes het eerste stuk van het weiland in maar zodra ik het touw loslaat scheurt hij weg en ook dat mag niet van de weide eigenaar. Helaas kan niemand mij helpen want wij zijn de enige twee die daar nog staan omdat je alles zelf moet doen en hierdoor ook erg veel weilanden tot onze beschiking. Ik ga het inderdaad toch maar eens een voor een proberen zonder dravende pony naast me.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 18:57

Ik heb tot nu toe alle paarden die ik in handen heb geleerd dat ze een koekje/brokje krijgen nadat het halster af gaat. Dus naar het weiland, paard omdraaien bij het hek met z'n neus naar mij toe, halster af en koekje er in. Als ze dat door hebben 'vergeet' ik het ook wel eens, maar ze wachten er wel altijd op.
Voor dat brokje blijven ze graag even bij je!
Als je dit nu eerst oefent bij het begin van het hek, kan je dit steeds verder uitbouwen naar verderop in de wei als dit nodig is.
Liefst ook voor de pony die niet van jou is zodat de pony ook bij jou in de buurt blijft!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:03

Vooral de neus naar jou toe en de billen naar de wei is belangrijk. Als hij dan wegspurt moet hij eerst draaien en heb jij nog een paar seconden om weg te komen als hij een vrolijke bok maakt.
Sta daar en wacht, net zolang tot je beest rustig is. In het begin is dat misschien wel een kwartier maar je beest zal snel leren dat hij pas los mag als hij rustig is. Persoonlijk ben ik geen voorstander van brokjes en koekjes, daar worden ze maar opdringerig van en zeker niet rustiger.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:06

misschien kun je een plakje hooi(oid) in het begin van het weiland neerleggen? dat ze dus niet de neiging hebben om naar achter te rennen maar eerst het hooi opeten?

Dan ben je ook nog eens sneller klaar.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:08

Nickas schreef:
Ik heb tot nu toe alle paarden die ik in handen heb geleerd dat ze een koekje/brokje krijgen nadat het halster af gaat. Dus naar het weiland, paard omdraaien bij het hek met z'n neus naar mij toe, halster af en koekje er in. Als ze dat door hebben 'vergeet' ik het ook wel eens, maar ze wachten er wel altijd op.
Voor dat brokje blijven ze graag even bij je!
Als je dit nu eerst oefent bij het begin van het hek, kan je dit steeds verder uitbouwen naar verderop in de wei als dit nodig is.
Liefst ook voor de pony die niet van jou is zodat de pony ook bij jou in de buurt blijft!

Dat dus. Altijd zorgen dat je je paard als eerste aanleert dat jij iets lekkers hebt aan het begin van de wei en bij het afdoen van het halster. Als je dat een week of 2 doet dan kun je het lekkers afbouwen tot alleen bij het halster afdoen. En uiteraard ervoor zorgen dat je niet in de vuurlinie staat als ze wegrennen ;)
Paarden leren het snelst (net als honden en mensen...) indien er een beloning volgt. Als het gedrag dusdanig is geconditioneerd dat het een gewoonte is geworden kun je de beloning evt. weglaten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:15

Heb alles gelezen, en er staan hele goede tips. Vooral de laatste met het lekkers, echter heb ik een groot vraagteken bij de eigenaar van de weide.

Een paard rent en bokt ook door de wei om te spelen en dus niet alleen bij het ingaan van de wei. Hoe gaat ze dit tegenhouden dan? Want ook hierdoor kan de grasmat kapot gelopen worden.

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 19:15

Heel erg bedankt voor de tips van jullie beiden ga het proberen.
Ik vind het overigens zelf belachelijk dat ze absoluut niet naar het eind van het weiland -waar ze op dat moment in staan- mogen rennen want ze hebben zo ontzettend veel weilanden tot hun beschikking het is veel te veel voor twee paarden. Daarnaast wisselen we alle weilanden steeds af.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:17

Kun je 'm niet 24/7 buiten laten staan? Misschien te makkelijk gedacht, maar wel de oplossing

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:18

ik had ook zon paard , ging weg ivm geen klik , doe een hoofdstel aan , werkt super!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:19

Sja, ik denk niet dat je er veel aan kan doen. Je geeft zelf aan dat je paard braaf mee loopt aan het touw en hij pas gek begint te doen als je hem los laat (en hij dus vrij is)? Dat de staleigenaar hem dan zelf eens op de wei zet, eens zien of het hem lukt. Het is toch logisch dat je paard blij is om op de wei te mogen, hoe zou je zelf zijn...

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 19:19

Ze gaan inderdaad ook nog wel eens later rennen als ze wel rustig naar achteren hebben gelopen en ik denk dat mijn paard het ook nodig heeft om zich zelf even uit te leven.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:21

Wacht even hoor. Dus als ik het goed begrijp mag het paard niet een blij paard zijn zodra hij het land in gaat? En als je hem dan zo ver hebt dat hij rustig het weiland in stapt zodra hij los is, dan zal er toch wel enig moment komen dat hij zijn energie eruit wil gooien?
Als de eigenaar zijn grasveld graag heel wil houden, dan stel ik voor dat hij lekker een gazonnetje voor het huis neemt dat hij netjes kan houden.

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 19:26

Ze hebben geen schuilstal op de weide en eigenaar van het weiland heeft alle taken aan ons toebedeeld.
Fijn dat iedereen zo mee denkt. :9

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:49

Er kan hier wel gemopperd worden op de eigenaar van de weide, maar wij weten niet eens of die weide hoog of laag ligt, ligt hij op zand of klei, is hij oud of jong, aan de rivier of tegen de heide... Allemaal omstandigheden die maken dat je als eigenaar nadenkt over wat die weide in de winter kan hebben.... Als dit een laagliggende weide is vlak bij water en op klei, dan vind ik het zefs nog knap dat ze er op mogen...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:55

mrie schreef:
Er kan hier wel gemopperd worden op de eigenaar van de weide, maar wij weten niet eens of die weide hoog of laag ligt, ligt hij op zand of klei, is hij oud of jong, aan de rivier of tegen de heide... Allemaal omstandigheden die maken dat je als eigenaar nadenkt over wat die weide in de winter kan hebben.... Als dit een laagliggende weide is vlak bij water en op klei, dan vind ik het zefs nog knap dat ze er op mogen...

Dan nog raakt het kant noch wal om te denken dat paarden alleen rennen bij het loslaten.. Dat kan later op de dag net zo goed.
Je kunt ze moeilijk aan een touw binden de hele dag. Rare toestand.

Boscrosser27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 20:12

De wei ligt niet laag is zonder veel regen droog heeft geen plassen ligt niet bij een rivier of de heide en geen klei. Daarnaast is er is zoals ik al schreef enorm veel weiland(en) beschikbaar voor twee paarden. Als dit niet het geval was begrijp ik ook dat het dan een groter probleem is wanneer ze gaan crossen.
Fijn te horen dat velen het ook normaal vinden dat paarden enthousiast zijn als ze s'morgens weer de wei in mogen. Ik laat volgende week weten hoe het is gegaan met de tips.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:22

corine1981 schreef:
mrie schreef:

Dan nog raakt het kant noch wal om te denken dat paarden alleen rennen bij het loslaten.. Dat kan later op de dag net zo goed.
Je kunt ze moeilijk aan een touw binden de hele dag. Rare toestand.

Ik snap de eigenaar wel, het gaat hem erom dat het begin van het weiland niet een grote blubberzooi wordt.