Hengst laten of niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkee94

Hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 23:27

Goedenavond,

Ik heb geen idee of het hier goed staat maar dan hoor ik het graag :o.

Zelf heb ik in januari 2015 een welsh B hengst gekocht genaamd coelenhages bungie. De meeste kennen hem hier wel.
Afbeelding

Nu zit ik met klein probleempje. Hij staat gestald op een pension. Nu stond hij samen met een ander paard dat ging goed. Helaas is die verhuisd naar een andere stal.

Nu heb ik hem geprobeerd met 2 andere pony's. Het gaat eerste paar keren goed maar dan komt toch zijn hormonen te veel omhoog.
Hij pakt ze namelijk echt volop de nek en bijt stevig. Zelf vind ik niet leuk dat hij andere paarden hierdoor pijnigt.

Nu komt het opneer dat hij niet meer met andere paarden naar buiten gaat maar alleen.

Van hem zelf is hij een relaxte hengst een leerige hengst gewoon een hele fijne pony.

Maar nu het probleem moet ik hem alleen laten staan wat ik hem niet gun. Of toch maar aankomende voorjaar laten castreren (dan word hij 6 jaar)?

Alleen ben zelf bang dat zijn karakter verandert hij is juist nu zo leergierig oplettend naar mij. Straks word het een luie saaie pony ......

Wat is jullie advies ? Vind het zelf erg moeilijk ;(

troi

Re: Hengst laten of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:30

Ik zou zelf op zoek gaan naar een ruintje waar het mee klikt zodat ze samen naar buiten kunnen. Hij heeft als hengst wel echt at extra's vind ik als je doel showpony is en hij is prima in de hand zou ik hem hengst houden en zelf een 2e pony erbij kopen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:33

waarom zou je m überhaupt hengst laten blijven, tenzij je echt een dekhengst wilt hebben..

Een hengst denkt nu eenmaal met zijn hormonen.

Hij heeft gewoon last van zijn hormonen, zelfs als het af en toe is.

geef m zijn verstand gewoon lekker 100% van de tijd,
tenzij je hem hengst wil laten en m als dekhengst wilt gebruiken..
maar dan kun je beter omkijken naar een meer geschikte locatie om hem te stallen..
vooral omdat je zelf niet altijd invloed op de groepsamenstelling hebt hier..
en nu pakt ie ze gewoon stevig vast.. maar wat als hij een weide genoot een keer ongelukkig trapt of bijt onder invloed van zijn hormonen.. dat je dat niet leuk vind, daar koopt die eigenaar dan natuurlijk weinig voor ;)

van castreren wordt een pony niet lui of saai..
sterker nog, nu is hij af en toe afgeleid door de hormonen, dan niet meer.
tenzij je de hete momenten onder invloed van hormonen juist zo prettig vind..

Maar het ligt dus helemaal aan je doelen met deze pony.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:53

Bij geen goedgekeurde dekhengst ben ik voorstander van castratie.
Juist omdat hij dan gemakkelijker is om ergens anders bij te zetten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:10

Ik denk niet dat hij zal veranderen van een attente leergierige pony naar een saaie dweil.
Daar heeft hij te lang hengst voor mogen zijn. Vaak blijven dat toch dieren die een extraatje houden wat betreft vuur. (Mijn eigen ervaring met later gecastreerde dieren in ieder geval)

En het zijn niet alleen de nootjes die dat regelen ;)
(Hij zal allicht iets relaxter worden zonder , maar heel extreem veranderen qua karakter dat valt mee )

Als castreren betekend dat hij veel makkelijker met soortgenootjes byiten kan , zou ik voor castreren kiezen.

YoutuberPMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:39

Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen:

1) is dit een hengst waarmee ik kan fokken, ben je wel eens naar de hengstenkeuring met hem geweest?

2) als je niet met hem gaat fokken, waarom dan niet castreren ?

Natuurlijk zal zijn gedrag veranderen, de hormonen zijn de oorzaak van zijn gedrag. Maar als je niets doet dan kan hij dus niet bij andere paarden en dat vind je ook zielig.

Dus mijn advies zal zijn als je antwoord op vraag 1 nee is, castreren !!!

Succes!!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:46

Sociaal contact vind ik essentieel, als dat niet mogelijk is zou ik onmiddelijk castreren.
Als je hem perse hengst wil houden kan je evt kijken naar een andere plek om hem te stallen met een vast maatje, maar als dat niet mogelijk is of niet gaat zou ik het dier geen hengst houden.

Ik geloof er niet in dat als je pony nu leergierig is e.d. dat hij ineens een dweil wordt als je hem castreert, dat leergierige zit in zijn karakter, kan eigenlijk alleen maar beter worden als de afleiding van de hormonen er niet meer is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:50

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:02

Bij de welsh kun je ook een deklicentie aanvragen....dus is een hengstenkeuring niet nodig.
Voor jezelf is het wel belangrijk over hoe jij de toekomst ziet.
Ik weet niet of hij een aanwinst is om mee te dekken. Maar als dat wel het geval is, zou ik hem hengst laten en zoeken naar een maatje. Is hij niet geschikt, dan ruinen.

Meestal is je beste keuze "bij twijfel, niet doen".
Maar goed, er zijn genoeg uitzonderingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:21

Een paard dat op volwassen leeftijd gecastreerd wordt, wordt niet meteen maar aardig tegen andere paarden als hij gewoon een dominant type is.
Ik heb een pony die opgegroeid is met een ruin. Hij is anderhalf jaar geleden gecastreerd, toen hij drie was, en is nu nog een draak naar de ruin waar hij mee opgegroeid is. Ze kunnen hele goed samen, maar zo af en toe vind hij het toch nodig om de ander in de hals te bijten en dat doet hij ook met een oude ruin die er later bij is gekomen, die notabene veel groter is dan hem. Het blijft bij spelen, maar het is wel hardhandig en soms beschadigend spelen.
Met andere woorden, dat soort gedrag kan gewoon blijven. Het gaat om winnen van een hogere plek in de rangorde, niet zo zeer om een tegenstander om een merrie uitschakelen...wat de hormonale reden zou zijn.
Het gaat om dominantie niet om sexdrive en dominantie komt lang niet altijd vanuit manlijke hormonen, immers merries en ruinen kunnen ook dominant zijn.

Ik heb zelf een welsh ex dekhengstje gehad bij oudere merries en een grote ruin. Nooit veulens van gekomen en het ging prima omdat ze hem de baas waren.

Het zoeken en wellicht aanschaffen van een juiste partner kan dus ook.
Denk aan een shetlandpony of koudbloed die door lange dikke manen minder makkelijk te beschadigen is.

Op zich zal het castreren op volwassen leeftijd niet veel doen aan zijn pit, hoewel ze soms wel dikker kunnen worden dat ze langzamer kan maken (en weer andersom).

Als je wilt castreren, is het voorjaar, met vliegen, niet echt een goed tijdstip. Najaar of winter is beter.

Ik hoop dat er meer mensen reageren die ervaring hebben met castreren na het derde jaar, want ik heb het idee dat het een paard niet significant verandert in gedrag naar andere paarden.
En zeker nooit accuut.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:37

"Good stallions make great geldings" , een bekend spreekwoord, wat in bijna alle gevallen op gaat! Als je geen plannen hebt om hem als dekhengst te gebruiken dan laten castreren.
Ik heb mijn Arabier hengst in het verleden laten castreren op bijna 4 -jarige leeftijd, veranderde van een "draak" wat met de voorbenen kapte en compleet hormoon-gestuurd was in een vreselijk, lief en aanhankelijk paard waar ik heel veel plezier van heb gehad.

Op het moment dat je de testosteron bom :D hebt verwijderd zal hij makkelijker te hanteren worden en makkelijker worden naar andere paarden. Als hij van nature dominant is zal het mogelijk wel proberen om de baas te blijven maar grote kans dat hij minder fel wordt en ook geen andere paarden meer zal grijpen!

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 14:18

Het is al een super makkelijke hengst.
Kan hem gewoon trainen tussen merries is er niks aan de hand. Soms twijfel ik ook wel of het niet al ruin is hahaha.

Hij heeft al deklicentie. Ja sta er wel over na te denken om hem als dekhengst te gebruiken maar meer als hobby.

Ja als hij geruind word betekend dat hij met groep ruinen naar buiten kan.

Zal er nog even goed over nadenken... Vind het gewoon heel moeilijk

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:22

Ik zou als het kan op zoek gaan naar een ruintje waar het echt mee klikt.
Ik heb thuis ook een hengst maar in een andere situatie, die staat 7/7 buiten , samen met een van onze ruinen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:23

Het vervelende is dat je een hengst vaak een geïsoleerd leven moet geven. Dus altijd zonder andere paarden. En dát is het nare aan het houden van een hengst.

Als het me niet lukt om de zoon van Sam te verkopen, die dadelijk in aanmerking komt voor de fok, dan moet ik hem straks tóch castreren. Ik kan hem niet afscheiden van de andere paarden en hem altijd in zijn eentje zetten.

Maar misschien zit er bij jou in de buurt een hengstenhouderij en mag je hem daar stallen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:30

Hij kan als hij geruind is met een groep ruinen naar buiten, ook al weet men helemaal niet hoe dat zal verlopen?
Dat vind ik dus zo´n domme kijk van sommige pensionstallen... zo van: Als het maar ruinen zijn gaat het wel goed met elkaar en een hengst is bij voorbaat de gevaarlijke in een groep.

Je kunt natuurlijk eerst proberen om een maatje te vinden waar het wel mee gaat. Castreren kan altijd nog.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:30

Lastig... Ik zelf wel heel gek met hengsten, maar heb die gelukkig ook thuis staan en lekker sociaal met elkaar in de wei of paddock. Het wilde spelen blijf je wel houden. En er vallen wel eens rake klappen... Gelukkig niets wat je niet met een beetje honingzalf op kan lossen, maar ik kan begrijpen dat een andere eigenaar daar van zou balen.

Een sociaal leven staat bij mij ook voor hengst houden, dus als je die mogelijkheid echt niet hebt dan zou ik voor castratie kiezen. Dat geeft inderdaad nog geen garantie dat hij daardoor minder hard speelt. Mijn enige ruin deed namelijk niet onder voor mijn hengsten. Helemaal nu je schrijft dat je hengst zich verder niet gefrustreerd gedraagt vraag ik me af of het wel een hormoonkwestie is...

Een andere optie is inderdaad er zelf nog een paard bij kopen. Als je een beetje een koele kikker weet uit te kiezen die zich niet op zijn kop laat zitten maar ook niet perse haantje de voorste hoeft te zijn zou dat nog wel eens prima kunnen klikken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 22:45

Ik ben super tevreden met mijn pony nadat hij op 7 jarige leeftijd was geruind, beste beslissing ooit! Maar hij was dan ook een lastige hengst en nu kan ik lezen en schrijven met hem.
Mijn veulen gaat zodra het kan onder het mes.

Maar een maatje vinden waarmee het wel klikt lijkt me ook een goede opte :j

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 00:51

Ja maatje bijkomen gaat hem niet worden. Het is niet niks om zomaar een pony/paard aanteschaffen financieel en tijd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 08:26

Dan zou ik kiezen voor castratie, denk ik. Of je moet nog goede afspraken kunnen maken met een andere eigenaar, maar ik weet niet of ik dat risico aan zou durven..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:37

Ik zoek nog wel een hengstje voor mijn palomino welsh a van 1.14m. Maar omdat die van mij een echte donderstraal is, moet hij wel een lief karakter hebben. Als dat bestaat bij welsh ponies.

Ellis1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:52

hij is best lang hengst geweest.... zijn karakter blijft hij houden. Hoe jonger je ze castreerd hoe minder hengsten streken ze overhouden. ( is mijn ervaring )

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:22

heeft hij ook al gedekt?

want hij heeft een deklicentie en je wilt m misschien hobbymatig laten dekken..

maar laten we zeggen, als hij eenmaal de geneugten des levens als hengst geproefd heeft,
wil het niet zeggen dat hij ook zo makkelijk en vriendelijk blijft in het bijzijn van merries.
En dat wordt wel ergens in het brein opgeslagen.. al worden ze dan veel vriendelijker en hanteerbaarder en geen hormoongestuurde bommetjes meer.. met het geheugen van een paard is niets mis natuurlijk, er zit dan een kans in dat hij meer op de dames blijft dan een ruin die nooit gedekt heeft. hoeft niet, maar kan wel.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:24

Mooi hengst laten en een vriendje zoeken waar ie mee kan. Anders naast andere paarden zetten.
Er zijn genoeg hengsten die helemaal niet buiten komen, hij gaat er niet dood van als ie er naast staat ipv er bij in.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 19:14

Als ik jiu was zou ik hem laten castreren maar dat moet je zelf weten. Je hebt nu wel een oplettende hengst voor je maar het gedrag hoeft toch niet perce heel erg te veranderen, want mijn pony is ook later gecastreerd en hij is zo levendig als wat. Echt niks veranderd

Nynkee94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 19:22

Jaa hij heeft al wat nakomelingetjes lopen.

Laat hem eerst hengs heb ik besloten.
Staat nu in een andere box waarme hij een merrie naast zijn box heeft.

Als hij buiten staat kan hij ook contact hebben met paarden alleen zit er dan draad of hekwerk tussen.

Van er zomer komt hij waarschijnlijk bij een merrie in het land die door hem gedekt zal worden.
Zelf train ik hem 6 dagen in de week.

Zijn paarden (geen hengsten) die helemaal apart worden gehouden. Dan vind ik dat hij nog best luxe leven heeft