Pony tijdelijk alleen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxkiraxx

Pony tijdelijk alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 11:28

Hoi bokkers
Het is de eerste keer dat ik iets op het forum zet en weet niet of het wel goed staat. Hier komt de vraag dus.
We hebben thuis een mooie stal (kunnen 4 paarden staan bij ons) en we hebben 4 weides. Onze tuin is helemaal omheind. Tot voor kort hadden we alrijd minstens 2 paarden staan, maar nu is onze merrie gisteren weg gegaan en staat mijn d-pony alleen. Ik vind het heel erg voor hem. Hij staat in de wede te hinniken enzo. We zijn druk opzoek naar een nieuw paard, maar dit gaat natuurlijk niet op 123. Een shetlander kopen is geen optie want mama wilt niet meer dan 3 paarden en een dhetlander voor 2 maanden kopen vind ik maar stom. Van onze buren ofzo kan ik ook geen shetlander lenen. Hebben jullie een idee hoe ik het mojn pony zo confortabel mogelijk kan maken in tussentijd? Geef mij aub tips want ik ben radeloo en vind het echt hele erg voor hem.

Groetjes

smurffie

Re: Pony tijdelijk alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:30

Welke regio woon je? Mocht het dichtbij zijn mag je mijn shet rustig lenen hoor. Wij hebben de shet zodat er nooit een alleen staat. Zo'n beestje erbij kost bijna niks extra.

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 11:37

Dankje voor je snelle reactie! Ik woon in België (provincie antwerpen)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:04

Dat is vervelend!

Geef hem veel afleiding. Maak lekkere lange wandelingen met hem. Geef hem dingen te doen tegen verveling: veel ruwvoer, een paar wilgentakken om mee te spelen / aan te knabbelen, iets van een (jolly)bal om mee te spelen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:06

misschien ook een oproepje plaatsen voor een shet die je misschien kan lenen (moet je je er wel niet aan gaan hechten) Of iemand een tijdlijk pensionplekkje aanbieden?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:11

Probeer hem indien mogelijk te zetten in de wei waar hij andere paarden ziet of daar waar het meeste te zien is. (Jullie huis of de weg)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:12

Geen lokale manege oid die een paard heeft die tijdje rust moet?

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:30

tamary schreef:
Geen lokale manege oid die een paard heeft die tijdje rust moet?

Mijn moeder wil liever niet echt onbekende paarden van andere mens bij ons thuis hebben staan. Blessures enz. kan dan een groot discussiepunt worden.

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:31

FrNo schreef:
Probeer hem indien mogelijk te zetten in de wei waar hij andere paarden ziet of daar waar het meeste te zien is. (Jullie huis of de weg)

er is 1 weide waar hij de shetlanders van de overbuur kan zien (maar dan ook weer niet echt wegens klimop)

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:33

jorretje schreef:
Dat is vervelend!

Geef hem veel afleiding. Maak lekkere lange wandelingen met hem. Geef hem dingen te doen tegen verveling: veel ruwvoer, een paar wilgentakken om mee te spelen / aan te knabbelen, iets van een (jolly)bal om mee te spelen.

probeer ik zeker te doen, maarja nu beginnen de examens ook weer en moet ik studeren. in mijn pauzes zal ik zeker naar hem gaan! Als hij ene bal ziet speelt hij er niet echt mee en een jolltybal hen ik niet in huis, ga ik waarschijnlijk wel aanschaffen. bedankt voor de tip in elk geval!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:43

Dan lijkt mij het het beste hem in pension te zetten tot er een maatje is. Je pony alleen laten staan is juist vragen om problemen; beenblessures door de stress en het rennen, maar ook koliek en maagzweren van de stress.

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-15 12:45

smurffie schreef:
Dan lijkt mij het het beste hem in pension te zetten tot er een maatje is. Je pony alleen laten staan is juist vragen om problemen; beenblessures door de stress en het rennen, maar ook koliek en maagzweren van de stress.

Hier in de buurt is niet echt een pensionstalling waar hij terechtkan...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:49

xxkiraxx schreef:
FrNo schreef:

er is 1 weide waar hij de shetlanders van de overbuur kan zien (maar dan ook weer niet echt wegens klimop)

Valt er iets te regelen met die overbuur? Hinnikende pony de hele nacht is ook voor hem niet prettig lijkt me.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 13:05

xxkiraxx schreef:
smurffie schreef:

Hier in de buurt is niet echt een pensionstalling waar hij terechtkan...

Dan maar een stukje verder of blijvend een shet erbij, heb je dit probleem niet meer. Maar ik zie hem op de bokt markt te koop staan of niet? Misschien is het dan eerlijker om een naar een goede handelaar te brengen?

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 17:08

Je zult moeten zorgen voor veel afleiding. Dus zelf veel met hem bezig gaan en zorgen dat ie iets kan doen terwijl jij er niet bent (zoals spelen met een jollybal etc.).
Maar 2 maanden zonder soortgenoot lijkt me niet bepaald fijn voor hem: dat is een lange tijd en kan voor veel stress zorgen. Weet je zeker dat hij niet ergens anders bij kan staan of dat er niet een ander paard bij jullie kan staan?
Want ik kan me inderdaad voorstellen dat dat nieuwe paard waar jullie naar op zoek zijn niet binnen enkele dagen geregeld is, en een shetje kopen voor 2 maanden die vervolgens eigenlijk 'wel weer weg kan' is inderdaad ook niet bepaald handig.

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 17:26

xLyan schreef:
Je zult moeten zorgen voor veel afleiding. Dus zelf veel met hem bezig gaan en zorgen dat ie iets kan doen terwijl jij er niet bent (zoals spelen met een jollybal etc.).
Maar 2 maanden zonder soortgenoot lijkt me niet bepaald fijn voor hem: dat is een lange tijd en kan voor veel stress zorgen. Weet je zeker dat hij niet ergens anders bij kan staan of dat er niet een ander paard bij jullie kan staan?

Probeer ik allemaal te doen, in mijn pauzes ga ik wil naar hem en ik rijd er elke dag mee, ondertusse is hij we gekalmeerd en lijkt het wel goed te gaan met hem. In de vakantie gaan we naar veek paarden kijken en dus hopen we dat er dan wel eentje tussenzit :). Bedankt voor de tips!

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:35

Verhuizen naar een totaal andere omgeving en ander voer beleid lijkt me anders ook best wel stressvol. Als ik naar mijn eigen paarden kijk (die overigens erg aan elkaar hangen) zouden ze gescheiden toch minder stressvol zijn moesten ze in hun eigen omgeving blijven staan en dezelfde bekende structuur te hebben dan plots voor 2maanden ergens anders naartoe te moeten, rangorde te beslissen en tegen de elkaar eindelijk wat kennen terug gescheiden te worden om terug naar huis te keren met een vreemd paard... Ik ben geen voorstander van een paard alleen te houden maar voor 1 a 2 maanden overleeft hij het wel hoor. Voorzie hem van voldoende ruwvoer, liksteen en geef hem net wat meer aandacht. En succes met je zoektocht! Hopelijk vind je snel weer een paardje.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 22:44

Zou je moeder het erg vinden om hek tijdelijk op pension te zetten? Mijn merrie staat momenteel ook alleen wegens verkoop paard. Ze ziet wel andere paarden maar dat paard was haar maatje.

Ik woon in de provincie Oost vlaanderen. Mocht je interesse hebben dan breng ik je in contactmet deze mensen

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 07:32

rienne schreef:
Zou je moeder het erg vinden om hek tijdelijk op pension te zetten? Mijn merrie staat momenteel ook alleen wegens verkoop paard. Ze ziet wel andere paarden maar dat paard was haar maatje.

Ik woon in de provincie Oost vlaanderen. Mocht je interesse hebben dan breng ik je in contactmet deze mensen

We vinden het een beetje stom om hem voor zo'n korte tijd ergens anders op st te zetten, maar erg beda kt voor je reactie.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:41

Ik heb net hetzelfde voor.

Mijn pony staat helaas al enkele maanden alleen door overlijden van mijn lieve merrie...
Ik vind het zelf ook verschrikkelijk maar ik kan moeilijk onmiddellijk een nieuwe kopen.

Ik heb al advertenties geplaatst om een plekje op mijn weide aan te bieden maar helaas geen respons. Er staan gelukkig wel twee paarden vlak naast waar hij aan kan snuffelen, maar dat vind ik toch ook niet voldoende.
En hem verkopen vind ik ook erg drastisch dus ik volg!

Overigens is hij nu wel erg rustig alleen geworden, maar ik blijf het toch niet eerlijk naar hem toe vinden.

Edit:Ben jij ook van Putte, nee toch? :+

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 07:48

Ja ergens snap ik dat wel hoor. Maar stel nou dat je over een maand of langer nog geen paard hebt? Niet om je te pushen hoor gewoon pure interesse.

Wij hebben het noodgedwongen ook een keer moeten doen omdat de merrie alleen stond

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 08:05

We gaan het goed in het oog houden hoe het gaat met hem en verder zien...

xxkiraxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 08:06

Oliiviia schreef:
Edit:Ben jij ook van Putte, nee toch? :+

Jaja..? Jij ook ??

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:08

Je vraagt wat te doen, maar paard kan niet in pension en jullie willen ook niet tijdelijk een ander paard erbij.
Meer mogelijkheden waar je paard echt wat aan heeft zijn er niet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 16:20

Hehe gek, ik ben van Berlaar, ook dichtbij :).

De mijne komt vanaf volgende week helaas ook alleen te staan. Sta bij iemand op de wei en zij gaat haar drachtige merrie verhuizen omdat mijn paard haar niet gerust laat. Tot de bevalling zal ze dus alleen staan, minstens.
Vind het erg jammer :(. Heb ze liever met 2. Ze ziet nog wel andere paarden over de draad, maar kan er niet bij.

Enige andere optie is haar op pension te zetten. Nu staat ze 24/7 buiten met onbeperkt hooi en schuilstal.
De pensions in mijn buurt zijn allemaal hetzelfde: 0,0 weidegang (zelfs geen uurtje) en beperkt hooi.
Tja wat is dan het beste? Alleen maar buiten of met meerdere in aparte stallen? Dat is toch ook alleen. Dus laat ik haar dan maar een paar maand alleen staan.
En dan zal ik vast heel bokt wel over me heen krijgen dat ik niet goed voor haar zorg en niet genoeg om haar noden geef. Maar degenen die dat insinueren zijn zeer welkom om met stallingen af te komen waar ze ook in de winter in groep buitenmogen... Max een halfuur van Berlaar af. Ik vind ze namelijk niet.